Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Alles over opties: PUTS & CALLS, kopen en/of schrijven
ik beschouw 2008 en 2011 als abnormaal.
Snelle dalingen ook.
Daling na lange stijging is niet abnormaal, maar het zijn gewoon de snelheden en %-es die steeds overdreven zijn.
Ik heb mijn reactie nogmaals herlezen, maar zie nergens staan dat uw strategie wijzigt. Een 'businessmodel' is meer dan enkel een strategie hé.zao schreef: ↑11 februari 2018, 21:38Poldermol, ik zie niet goed waar mijn strategie wijzigt? Ik ben een put-optie-schrijver, er verandert toch niets aan mijn strategie omdat ik er (noodgedwongen) x aantal moet terugkopen? Dat beïnvloedt enkel het rendement.Poldermol schreef: ↑11 februari 2018, 14:17 Het zal interessant worden om zao op te blijven volgen (blijf ons aub op de hoogte houden, ik meen het). Dit was eigenljik de eerste sterke correctie sinds die schrijf-portefeuille gestart werd, en plots gaat het halve 'businessmodel' reeds overboord. In een stijgende markt is puttekes schrijven niks, maar als er eens een serieuze djoef naar beneden komt zoals nu zit je met de gebakken patatjes.
Maar langs de andere kant zorgen de hogere optiepremies er nu wel weer voor dat er hogere premies verdiend kunnen worden met het schrijven. En zo kan zao zijn/haar verlies misschien toch sneller toerijden dan geanticipeerd.
Zolang alles stijgt, is er idd niks aan, nu er terug volatiliteit is zal ik (als er terug opties waardeloos aflopen) die opnieuw kunnen uitzetten aan hogere premie. (afin, ik vermoed dat na vervaldag feb/18 ook de dekkingspercentages weer omhoog worden aangepast...) Ik hou jullie alleszins op de hoogte. Ook van mijn wedervaren met de broker Binck, die op deze moment de deur veel te snel dichtzet nadat ze wagenwijd openstond. Daarover heb ik al wat afgepalaverd met de contacten daar, maar ik versta al snel dat die mensen geen bevoegdheden hebben (relatiemanager is 24 jaar, die heeft van de financiële crisis alleen gehoord van ver..)
En dat van Binck verbaast me niks. Op 25 jaar zijt ge daar al bijna een senior employee. Allemaal broekies die inderdaad weinig tot geen echte beslissingsbevoegdheden hebben. Met een onlinebroker zal je ook nooit een klantenrelatie kunnen opbouwen zoals bij een echte bank wel kan. Maar dan kan je daar natuurlijk geen opties schrijven. Dusja, een perfecte wereld bestaat inderdaad niet.
Wat de marginpercentages betreft denk ik ook dat die met een forse ruk de hoogte zullen inschieten.
Opties kan men imo gemakkelijk samenvatten in 1 zin
"Schrijvers zijn blijvers"
(Meestal zijn dat gedekte schrijvers, wel te verstaan)
Met de lage volaliteit was dat eigenlijk niet meer zo van toepassing
Nu terug voor 100% wel
"Schrijvers zijn blijvers"
(Meestal zijn dat gedekte schrijvers, wel te verstaan)
Met de lage volaliteit was dat eigenlijk niet meer zo van toepassing
Nu terug voor 100% wel
Conservatieve belegger. Geloof in zelfkennis om de eigen beleggingsstrategie vast leggen. Doe zelf huiswerk en geloof zelfs geen vertalingen. Wel speculeren met optiestrategieën, is fun en maar 10% portefeuille. Voormalig believer in de Omega Mixer ;-)
ok, tja 'strategie' of 'businessmodel', whats in a name.
We zullen zien wat er komende week en over weekje gebeurt. Ik begrijp intussen dat zij (= binck, en dit heb ik zwart op wit) lage dekkingspercentages toestaan omdat de concurrentie het ook doet. Iets doen omdat een ander het ook doet zonder dat je er 100% achter staat is slecht management. Dingen vandaag toestaan en morgen niet meer waardoor je de risicos voor je klanten verhoogt en het beheer van sommige portefeuilles moeilijk tot onmogelijk maakt is dat ook. Bijkomend houden zij zich niet aan de gemaakte afspraken.
Ik verwijs hier ook naar het fibonacci-verhaal in nederland (plotse liquidatie van een portefeuille met 5 mio verlies). Alleszins ben ik van plan daar nog eens persoonlijk te gaan praten om minimaal te weten hoe zij reageren op markt (ze verschuilen zich nu achter black box) en mijn conclusies daaruit te trekken.
We zullen zien wat er komende week en over weekje gebeurt. Ik begrijp intussen dat zij (= binck, en dit heb ik zwart op wit) lage dekkingspercentages toestaan omdat de concurrentie het ook doet. Iets doen omdat een ander het ook doet zonder dat je er 100% achter staat is slecht management. Dingen vandaag toestaan en morgen niet meer waardoor je de risicos voor je klanten verhoogt en het beheer van sommige portefeuilles moeilijk tot onmogelijk maakt is dat ook. Bijkomend houden zij zich niet aan de gemaakte afspraken.
Ik verwijs hier ook naar het fibonacci-verhaal in nederland (plotse liquidatie van een portefeuille met 5 mio verlies). Alleszins ben ik van plan daar nog eens persoonlijk te gaan praten om minimaal te weten hoe zij reageren op markt (ze verschuilen zich nu achter black box) en mijn conclusies daaruit te trekken.
Optieschrijvers zitten normalerwijze ook niet bij Bolero, de Giro of Binck, enz.
Interactive Brokers zijn bijv. een betere referentie
Prima werkinstrument voor opties is bijv. optionnetexplorer
(kan hier blijkbaar nog steeds geen links plaatsen)
Maar brokers blijven brokers natuurlijk, ze willen winst, en de beleggers of speculanten zijn hun gouden kalf dat ze niet willen slachten, tenzij het niet anders kan...
Interactive Brokers zijn bijv. een betere referentie
Prima werkinstrument voor opties is bijv. optionnetexplorer
(kan hier blijkbaar nog steeds geen links plaatsen)
Maar brokers blijven brokers natuurlijk, ze willen winst, en de beleggers of speculanten zijn hun gouden kalf dat ze niet willen slachten, tenzij het niet anders kan...
Conservatieve belegger. Geloof in zelfkennis om de eigen beleggingsstrategie vast leggen. Doe zelf huiswerk en geloof zelfs geen vertalingen. Wel speculeren met optiestrategieën, is fun en maar 10% portefeuille. Voormalig believer in de Omega Mixer ;-)
interactive brokers heeft men me al eens op gewezen, maar ik vind dit allemaal erg onduidelijk en ver weg.
Die andere lijkt me om ver van af te blijven, 0 informatie, onduidelijk, engelse llp.
Die andere lijkt me om ver van af te blijven, 0 informatie, onduidelijk, engelse llp.
Bij Interactive Brokers krijgt men een massa real time koersen voor geen geld.
Men kan het ook gemakkelijker maken door via Lynx een account bij hen aan te maken
En in de economie van vandaag is "ver weg" een tamelijk inhoudsloos begrip, toch. Op het Internet is dat een fractie van een nanoseconde ver weg.
Optionnetexplorer kan men integreren met IB. Als men dat onder de knie heeft (dat gebeurt wel niet op 1, 2, 3) , dan berekent dat voor de optieschrijver en ook -koper, een massa real time informatie over alle posities met alle mogelijke what if scenario's. Bij IB krijgt men al een massa informatie: de Grieken zijn dan nog maar een begin van heel veel meer informatie. Men kan bij IB al gemakkelijk traden in 3D. Bij IB kan men al een account openen met een paar 1000 $. Een jaarabonnement op optionnetexplorer kost 500 GBP. het is het meer dan zijn geld waard. Veel meer zelfs. Als men het onder de knie heeft, tenminste, en dat betekent wel leergeld betalen
Men kan het ook gemakkelijker maken door via Lynx een account bij hen aan te maken
En in de economie van vandaag is "ver weg" een tamelijk inhoudsloos begrip, toch. Op het Internet is dat een fractie van een nanoseconde ver weg.
Optionnetexplorer kan men integreren met IB. Als men dat onder de knie heeft (dat gebeurt wel niet op 1, 2, 3) , dan berekent dat voor de optieschrijver en ook -koper, een massa real time informatie over alle posities met alle mogelijke what if scenario's. Bij IB krijgt men al een massa informatie: de Grieken zijn dan nog maar een begin van heel veel meer informatie. Men kan bij IB al gemakkelijk traden in 3D. Bij IB kan men al een account openen met een paar 1000 $. Een jaarabonnement op optionnetexplorer kost 500 GBP. het is het meer dan zijn geld waard. Veel meer zelfs. Als men het onder de knie heeft, tenminste, en dat betekent wel leergeld betalen
Dalingen zijn over het algemeen heviger dan stijgingen. En de beurs is meer abnormaal dan normaal zij gaat niet ‘normaal’ worden omdat iemand vindt dat dat moet.
En dat wordt ook aangewakkerd door HFT en al diie andere rotzooi, manipulatie? Zeker weten, lees het boek flitshandel maar eens ...
https://www.bol.com/nl/f/flitshandel/92 ... country=BE
https://www.bol.com/nl/f/flitshandel/92 ... country=BE
Zie ik nu iets over het hoofd, of is het "super dividend" van Telenet volgende week totaal niet verrekend in de opties op Telenet?
Huidige koers: 46,5, maar volgende dinsdag gaat er 5,30€ dividend af.
Toch kost een put optie 45 tegen oktober momenteel slechts 0,60 euro. Is dit dan geen free lunch?
Huidige koers: 46,5, maar volgende dinsdag gaat er 5,30€ dividend af.
Toch kost een put optie 45 tegen oktober momenteel slechts 0,60 euro. Is dit dan geen free lunch?
staat in de cursus
bijuitzonderlijke dividenden (> 10%) worden de uitoefenprijzen wel aangepast op euronext
iedere markt heeft zo zijn eigen kleine letters.
nog 9991 vragen te gaan en je kan ne eigen mixer starten
en omdat ge samen met Blong het dichts aansluit op wat de prof zegt dat je rationeel moet doen
de link bij euronext
https://derivatives.euronext.com/nl/cor ... ce/telenet
had daar 16/20 op
bijuitzonderlijke dividenden (> 10%) worden de uitoefenprijzen wel aangepast op euronext
iedere markt heeft zo zijn eigen kleine letters.
nog 9991 vragen te gaan en je kan ne eigen mixer starten
en omdat ge samen met Blong het dichts aansluit op wat de prof zegt dat je rationeel moet doen
de link bij euronext
https://derivatives.euronext.com/nl/cor ... ce/telenet
had daar 16/20 op
Duidelijk, bedankt piet.
hoe zou het zijn met onze vriend zao ?
maak me wat zorgen
maak me wat zorgen
Ik heb hem laatst in de Nieuwstraat zien bedelen. Naast een gedistingeerd uitziende man (ongeschoren en versleten kleren en schoenen daargelaten), Edouard heet hij, geloof ik. Fransman. Beetje een fantast. Beweert dat hij in 2008 een miljard heeft verdiend. Naam ben ik vergeten maar deed me denken aan Cognac. Of neen: Armagnac.
en vroegen ze centjes of ne mixer ?