Alternatieven staatsbon
TIP
Alternatieven staatsbon
Beste spaargidsers.
Ik vroeg me af wie allemaal bij zijn thuisbank al heeft gehoord van een alternatief voor de staatsbon die uitgebracht is.
Belfius sprak over een obligatie.
Argenta over een termijnrekening.
Hebben jullie nog meer gevonden?
Ik vroeg me af wie allemaal bij zijn thuisbank al heeft gehoord van een alternatief voor de staatsbon die uitgebracht is.
Belfius sprak over een obligatie.
Argenta over een termijnrekening.
Hebben jullie nog meer gevonden?
-
- Full Member
- Contacteer:
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Alternatieven staatsbon
Bij je huisbank moet je niet zijn voor de beste alternatieven

Het is nu echt het moment om met obligaties te starten, als je dat nog nooit gedaan hebt. Maar niet bij je huisbankier. Bolero heeft de grootste keuze, al zijn ze niet de goedkoopste (maar wel stukken goedkoper dan de banken), maar wel OK.
Obligaties op de secundaire markt, met lage coupon, die bijna aan 100% (of aan 100% of boven 100%) zijn uitgegeven.
Brengen min. 3% netto op, na alle kosten, taksen, roerende voorheffing.
Hier enkele suggesties.
huisjetuintjefiets schreef: ↑16 juli 2023, 10:32 EU 2020-2025 Eur 0%
Mercedes Benz 2019-2024 Eur 0%
BMW 2019-2027 eur 0,375%
Vw 2021-2024 eur 0%
Vw 2021-2031 eur 0,375%
Belgie 20-27 eur 0%, (BE0000351602)
Belgie 21-31 eur 0% (BE0000352618)
Deutsche post 20-26 eur 0,375%
Deutsche Telekom 2019-2027 eur 0,5%
EU 2021-2028 eur 0%
RWE 2021-2028 eur 0,5%
Deze misschien ook. Ook te koop bij bolero, elders ook.
De aangeduide rendementen zijn die van half mei.
- XS2322254249, Goldman Sachs, 1%, 2033. Zal ongeveer 4% netto zijn
-XS2327420977, E.ON, 0,6%, 2032, ongeveer 3,3% netto
- DE000A289QR9, Mercedes, 0,75%, 2030, ongeveer 3% netto
- XS2280845145, BMW, 0,2%, 2033, ongeveer 3,2%
Wil je de komende 27 jaar gerust zijn, dan heb je deze![]()
DE000A289LA6, Berlijn, 0,35%, 2050
In dollar deze:
Usa 2020-2023 USD 0,125%
Astrazeneca 2020-2027 usd 0,7%
Alphabet 2020-2027:usd 0,8%
Visa 2020-2027 usd 0,75%
Usa 20-27 usd 0,375%
EUropean Investment Bank 2020-2030 usd 0,75%
International Finance Corp 2030 usd 0,75%
Dankjewel voor de voorlopige antwoorden.
Ik zoek momenteel wel naar opties binnen bank aangezien ik
1: startende belegger ben
2: relatief safe wil spelen aangezien er nog een huis en auto moet gekocht worden
3: de hoeveelheden om te beleggen relatief laag liggen => kosten op secundaire markt vaak iets te hoog dat het de moeite niet is om met kleine bedragen te werken. Bankproducten zijn hier iets milder in (sommige)
Alvast bedankt
Ik zoek momenteel wel naar opties binnen bank aangezien ik
1: startende belegger ben
2: relatief safe wil spelen aangezien er nog een huis en auto moet gekocht worden
3: de hoeveelheden om te beleggen relatief laag liggen => kosten op secundaire markt vaak iets te hoog dat het de moeite niet is om met kleine bedragen te werken. Bankproducten zijn hier iets milder in (sommige)
Alvast bedankt
Waarom dan niet gewoon de staatsbon?
-
- Full Member
- Contacteer:
Dan denk ik dat je met een liquide obligatie safer zit dan met een termijnrekening.
In principe wel maar dan moet hij wel op de secundaire markt genoteerd zijn, en bij je bank daar tegen redelijke kosten te verkopen zijn. Bovendien als binnen een paar maand het grondwettelijk hof het lagere tarief van roerende voorheffing vernietigd zit je met lagere opbrengst op de staatsbon.CsqE2f97bL5CZa schreef: ↑22 augustus 2023, 13:22Dan denk ik dat je met een liquide obligatie safer zit dan met een termijnrekening.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Hier kan je niet online op intekenen zeker?pmu schreef: ↑22 augustus 2023, 13:09 Argenta: https://www.tijd.be/ondernemen/banken/a ... 87845.html
Enkel via kantoor?
Argenta enkel via kantoor. Heb deze voormiddag telefoontje gehad van mijn kantoor...
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
In het lijstje van Bolero staan er een paar van Europa die nul obligaties zijn. Hierbij betaal je dus geen RV en zijn de rendementen meteen ook netto. Je kunt tussentijds wel niet het dividend herinvesteren.....je krijgt dit maar na afloop.
-
- Verbannen Gebruiker
Eigenlijk wordt de (niet zichtbare) coupon telkens opnieuw belegd aan het rendement van de zero coupon obligatie. Als je een zero coupon koopt met een rendement van 3%, kun je het zo zien. 100 € worden na een jaar 103. Die 103 brengt het volgende jaar weer 3% op en wordt 106,09. Die 106,09 brengt het volgende jaar weer 3% op en wordt 109,27.JulusCesar schreef: ↑22 augustus 2023, 20:36 In het lijstje van Bolero staan er een paar van Europa die nul obligaties zijn. Hierbij betaal je dus geen RV en zijn de rendementen meteen ook netto. Je kunt tussentijds wel niet het dividend herinvesteren.....je krijgt dit maar na afloop.
Als je een obligatie zou hebben die elk jaar 3% coupon uitbetaalt, en elke coupon beleg je zelf aan 3%, en de coupon van elke coupon ook, enzovoort, dan ga je aan het einde exact evenveel hebben als de zero coupon met 3% rendement.
Om geld bij Argenta weg te halen hoef ik niet naar het kantoor, maar om het er te houden wél? Volgens De Standaard zouden de kantoorhouders bovendien beloond worden met 0% commissie. Dus allen naar het bankkantoor waar de zelfstandige agent dan een hele week termijnrekeningen mag verkopen aan 0,0 euro vergoeding? Veel slechter kan ik het niet bedenken.
De.staat geeft uiteraard geen commissie aan banken die termijnrekeningen verkopen, maar wel aan banken die de staatsbon verkopen.U verwart een aantal zaken.johann schreef: ↑22 augustus 2023, 22:21Om geld bij Argenta weg te halen hoef ik niet naar het kantoor, maar om het er te houden wél? Volgens De Standaard zouden de kantoorhouders bovendien beloond worden met 0% commissie. Dus allen naar het bankkantoor waar de zelfstandige agent dan een hele week termijnrekeningen mag verkopen aan 0,0 euro vergoeding? Veel slechter kan ik het niet bedenken.
Ik vrees dat je het niet goed begrepen hebt: Argenta (de hoofdzetel dus) geeft klaarblijkelijk géén commissie aan haar kantoorhouders bij klanten die intekenen op een éénjarige termijnrekening - wel op formules met een langere looptijd. Dus als de kantoren overspoeld worden door klanten die zo'n termijnrekening wensen, verdient die arme man/vrouw daar geen cent aan, maar mag die wel de godganse dag met niets anders bezig zijn en daar ook nog eens (extra) personeel voor inzetten.
Citaat uit DS:
Citaat uit DS:
‘Het is voor onze agenten beter dat het geld bij hen blijft’, legt een betrokkene van Argenta de nulcommissie uit. Op de termijnrekening van drie jaar, een product dat niet te maken krijgt met concurrentie vanuit een verlaagde roerende voorheffing, biedt Argenta 3,60 procent bruto of 2,52 procent netto. ‘Dat product richt zich tot wie de hogere rente langer wil vastklikken’, zegt Christine Vermylen van Argenta. Op dat product krijgen de agenten wel een commissie.