Alweer een vraag over de kosten van een pensioenspaarfonds
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
- Newbie
- Contacteer:
Alweer een vraag over de kosten van een pensioenspaarfonds
Na veel topics te hebben gelezen, heb ik toch eens een vraagje:-)
Ik heb een Metropolitan Rentastro Growth spaarrekening bij Finto. Dit fonds heeft 3% instapkosten en 1% beheerskosten. Om liever te veel dan te weinig informatie te geven, hieronder de rekensom:
Op 9-12-2009 was de koes van het fonds 131,79 euro voor 1 aandeel. Verhogen we de koers met 3% kom ik op 135,7437 euro voor 1 aandeel.
550 euro / 135,7437 euro per aandeel = 4,051753415 aandelen
4,051753415 aandelen * 131,79 euro per aandeel = voor 533,9805825 euro ontvangen aan aandelen (dit is de werkelijke waarde na kostenaftrek).
550 euro betaald - voor 533,9805825 euro gekocht na kosten = 16,0194175 euro aan kosten.
Fintro schrijft het zo (ze ronden denk ik in mijn voordeel af)
Aangekocht bedrag: 550,00
Uitgifteprijs: 135,74 (merk op dat ik iets nauwkeuriger heb afgerond hierboven)
Totale instapkosten: 16,02
Aankoop deelbewijzen: 4,052 (merk op dat ik hierboven dan ook nauwkeuriger heb afgerond)
Nu zie ik hier niets van beheerskosten? Wanneer of waar worden deze aangerekend?
Kan iemand ook een woordje uitleg geven over de impact van beheerskosten versus de impact van instapkosten?
Alvast bedankt voor je input
Ik heb een Metropolitan Rentastro Growth spaarrekening bij Finto. Dit fonds heeft 3% instapkosten en 1% beheerskosten. Om liever te veel dan te weinig informatie te geven, hieronder de rekensom:
Op 9-12-2009 was de koes van het fonds 131,79 euro voor 1 aandeel. Verhogen we de koers met 3% kom ik op 135,7437 euro voor 1 aandeel.
550 euro / 135,7437 euro per aandeel = 4,051753415 aandelen
4,051753415 aandelen * 131,79 euro per aandeel = voor 533,9805825 euro ontvangen aan aandelen (dit is de werkelijke waarde na kostenaftrek).
550 euro betaald - voor 533,9805825 euro gekocht na kosten = 16,0194175 euro aan kosten.
Fintro schrijft het zo (ze ronden denk ik in mijn voordeel af)
Aangekocht bedrag: 550,00
Uitgifteprijs: 135,74 (merk op dat ik iets nauwkeuriger heb afgerond hierboven)
Totale instapkosten: 16,02
Aankoop deelbewijzen: 4,052 (merk op dat ik hierboven dan ook nauwkeuriger heb afgerond)
Nu zie ik hier niets van beheerskosten? Wanneer of waar worden deze aangerekend?
Kan iemand ook een woordje uitleg geven over de impact van beheerskosten versus de impact van instapkosten?
Alvast bedankt voor je input
Laatst gewijzigd door Jeroen1000 op 5 januari 2013, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Alweer een vraag over de kosten van een pensioenspaarfon
Bedankt voor je reply Yaris. Ik heb de koes nagekeken via het fonds tool van tijd.be. Maar daar is deze beheerskost vermoedelijk ook in opgenomen (aangezien de koers op tijd.be exact gelijk is aan de koers VOOR de 3% kost op mijn uittreksels)?
Kan je dan ergens de "werkelijke" koers zien?
Is de totale kost dan gewoon 4% op de werkelijke koers?
Kan je dan ergens de "werkelijke" koers zien?
Is de totale kost dan gewoon 4% op de werkelijke koers?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Newbie
- Contacteer:
Hoe kan je dan weten wat die beheerskost je kost (per jaar)? Wat de instapkost kost per jaar, dat kan ik wel uitrekenen ![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Aan Jeroen1000:Jeroen1000 schreef:Na veel topics te hebben gelezen, heb ik toch eens een vraagje:-) ......
Hierbij wat informatie over de kosten van een pensioenspaarfonds toegepast op ARPE (= Argenta pensioenspaarfonds).
Het TKP (=totaal kostenpercentage) (1,33% volgens prospectus ARPE van sept 2011) bevat de volgende jaarlijkse kosten:
- beheervergoeding. 1,2% voor ARPE. Uit deze beheervergoeding betaalt de fondsmanager ook de commissies aan derden die de fondsen verkopen (ofwel wordt deze laatste afzonderlijk vermeldt: distributievergoeding, ... )
- de operationele kosten. Dit zijn de kosten die samenhangen met het beheren van het fonds, zoals administratieve kosten, kosten voor juridische adviezen, accountantskosten, marketingkosten en toezichtkosten. De exacte omvang van deze kosten is pas na afloop van het boekjaar precies bekend.
Het TKP bevat niet:
- de eenmalige instapkosten (0% voor ARPE, maar 3% voor RENTASTRO)
- de transactiekosten, die dus ook jaarlijks terugkeren. Ze stijgen naarmate er meer transacties gedaan worden. Het aantal transacties dat een fonds doet wordt weergeven door de "omloopfactor" (of omloopsnelheid). Een omloopfactor van 100% betekent dat het fonds 50% van zijn vermogen gedurende het jaar heeft verkocht en opnieuw 50% heeft aangekocht. De kosten worden door http://www.indexbeleggen.nl" onclick="window.open(this.href);return false; begroot op 0,8% x omloopfactor. De omloopsnelheid van ARPE bedraagt 135% ! Dus de transactiekosten zijn ongeveer 1% / jaar. (verandert van jaar tot jaar)
De totaal jaarlijkse kosten van ARPE bedragen dus 1,33% + 1% = 2,33 %.
Dit betekent dat het fonds 2,33% beter moet presteren dan een gevolgde index, om voor een passieve belegger (die buy en hold toepast zoals quasi verplicht bij pensioensparen) een meerwaarde te betekenen.
Voor een pensioenspaarfonds (met zijn fiscale aftrek en zijn eindbelasting op zijn 60ste) zijn deze torenhoge kosten (ook al ronden we ze af naar 2%) nog net aanvaardbaar, m.a.w. je wint fiscaal meer, dan wat je aan (meer-)kosten betaalt aan de bankier.
Wat de rotatiesnelheid bij RENTASTRO is weet ik niet, maar dit moet verplicht in het prospectus staan.
Beste groeten.
ja, PSP is enkel interessant dankzij het fiscaal voordeel,
en van waar haalt de overheid dat geld om u dat fiscaal voordeel te geven... inderdaad, we worden getrakteerd op ons eigen kosten![Shocked :o](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/shocked.gif)
en van waar haalt de overheid dat geld om u dat fiscaal voordeel te geven... inderdaad, we worden getrakteerd op ons eigen kosten
![Shocked :o](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/shocked.gif)
-
- Newbie
- Contacteer:
Heel erg bedankt voor deze gedetailleerde uiteenzetting. Het is natuurlijk weer een heel pak ingewikkelder dan gedacht:-).HJG6500 schreef:[...]Jeroen1000 schreef:Na veel topics te hebben gelezen, heb ik toch eens een vraagje:-) ......
De totaal jaarlijkse kosten van ARPE bedragen dus 1,33% + 1% = 2,33 %.
Dit betekent dat het fonds 2,33% beter moet presteren dan een gevolgde index, om voor een passieve belegger (die buy en hold toepast zoals quasi verplicht bij pensioensparen) een meerwaarde te betekenen.
Voor een pensioenspaarfonds (met zijn fiscale aftrek en zijn eindbelasting op zijn 60ste) zijn deze torenhoge kosten (ook al ronden we ze af naar 2%) nog net aanvaardbaar, m.a.w. je wint fiscaal meer, dan wat je aan (meer-)kosten betaalt aan de bankier.
Wat de rotatiesnelheid bij RENTASTRO is weet ik niet, maar dit moet verplicht in het prospectus staan.
Beste groeten.
Dus om "winst te maken" per jaar, moet het fonds meer dan 2,33% stijgen tegenover een gevolgde index. Hoe weet je nu of dit het geval is (maw waar haal je dat getal vandaan)?
Ik doe nog niet heel lang aan pensioensparen en met de informatie die ik heb ben ik dit bekomen:
Mocht ik op 4 januari mijn geld (kunnen) laten uitkeren (geen rekening houdend met de belastingen die er nog af gaan) krijg ik:
Koers op 4/01/2012 (166,56)
Totaal bedrag waarvoor ik aandelen heb gekocht: 3140 euro
Effectief aantal aandelen: 21,592
Totaal aandelen dat ik had kunnen hebben zonder 3% instapkost 22,240
Vermenigvuldig beide aantal aandelen met de koers op 04/01/2012:
3596,36352 euro (met kost)
3704,2944 (zonder kost)
Dit is een veschil van 3,0011115% om exact te zijn. Hier zit het TKP + de transactiekost al verwerkt in de koers neem ik aan?
Ik hoor het eerlijk gezegd even donderen in Keulen door de nieuwe "kostenpostjes". Er zit wel +-14.53% tussen de som die ik effectief "geinvesteerd" heb (3140 euro) en wat het op 04/01/2012 zou opbrengen(3596,35352 euro). Zonder de instapkost zou het +-17.97% hebben opgebracht. Een verschil van +-3,44%. Dat kan toch al tellen!