Analyse Morningstar X-Ray
TIP
Analyse Morningstar X-Ray
Een very basic vraag, maar als ik mijn Keyplan (à la carte selectie van 8 fondsen) in de X-Ray gooi van Morningstar en onder het tabblad prestatie vergelijk met de prestaties van de 'Index', om welke index gaat dit dan? Een tracker van wat?
Qua regioverdeling zit ik iets minder in Amerika, maar dat zou ik dan corrigeren door losse fondsen die ik via MeDirect aankoop wat 'Amerika-heavier' te maken. Op zich geen probleem, me dunkt?
Qua regioverdeling zit ik iets minder in Amerika, maar dat zou ik dan corrigeren door losse fondsen die ik via MeDirect aankoop wat 'Amerika-heavier' te maken. Op zich geen probleem, me dunkt?
Re: Analyse Morningstar X-Ray
In Morningstar kan je je vergelijking zelf kiezen in het tabblad "lange termijn".
Waarschijnlijk een van de "Mixfondsen EUR xxx" Tijdens de keuze van je reference kijk eerst naar je aandelen vs obligaties percentage. 50/50 is Neutraal, 75/25 is offensief, 25/75 is defensief.
De vergelijking is enkel dat, een vergelijkingspunt, het is geen echte index. Typisch zijn de Mixfondsen EUR zelf al onderwogen naar USD aandelen. Volgens de marktgrootte is de US bijna 60% van de wereldmarkt.
Je moet zelf beslissen waar je naartoe wil. Je kan inderdaad meer aankopen van de US heavy fonds.
Vergeet ook niet de sectoren en de stijlen in het oog te houden, anders riskeer je om daar op een bepaald punt te overwegen.
Waarschijnlijk een van de "Mixfondsen EUR xxx" Tijdens de keuze van je reference kijk eerst naar je aandelen vs obligaties percentage. 50/50 is Neutraal, 75/25 is offensief, 25/75 is defensief.
De vergelijking is enkel dat, een vergelijkingspunt, het is geen echte index. Typisch zijn de Mixfondsen EUR zelf al onderwogen naar USD aandelen. Volgens de marktgrootte is de US bijna 60% van de wereldmarkt.
Je moet zelf beslissen waar je naartoe wil. Je kan inderdaad meer aankopen van de US heavy fonds.
Vergeet ook niet de sectoren en de stijlen in het oog te houden, anders riskeer je om daar op een bepaald punt te overwegen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dank B7H4long! Ik nam aan dat het anno 2018, ten tijde van lage rentes, geen goed idee is om te beleggen in obligaties? Ergo, ik kies resoluut voor aandelenfondsen. Is dat een slecht idee op lange termijn?
Sectoren moet ik inderdaad ook genoeg diversifiëren.
Sectoren moet ik inderdaad ook genoeg diversifiëren.
Nog mensen die hun eigen port eens door de X-ray willen halen?
Heb dit zonet gedaan. Kan wel tevreden zijn denk ik:
Total Expense Ratio : 0,05%
Prestatie 1 jaar: 5,18 tov index -2,49

Heb dit zonet gedaan. Kan wel tevreden zijn denk ik:
Total Expense Ratio : 0,05%
Prestatie 1 jaar: 5,18 tov index -2,49

72% aandelen, 17% obligaties, 11% cash
Het lijkt dat je hetzelfde probleem hebt met de M* Xray "indexen" als ik.
Het is niet altijd mogelijk om een goede "index" ter vergelijking te nemen in Xray. Er zijn maar een beperkt aantal Mixfonds indexen die je kunt selecteren in Xray - De meeste "indexen" zijn Large Cap voor de aandelen en Investment grade voor de Obligaties, in verschillende ratios: bvb 75/25.
Het is belangrijk om de juiste referentie te kiezen om een goede weergave te hebben van het risico dat je neemt.
Small Cap Value aandelen hebben een specifiek risicoprofiel, anders dan de algemene aandelen.
Investment grade obligaties (BBB and above) hebben een ander risico dan Junk bonds (BB en lager)
Hoe koos jij je index om te vergelijken?
Jouw portefeuille lijkt te bestaan uit voornamelijk:
- 70% voornamelijk Europese small cap value aandelen
- 12% bonds van lagere qualiteit (gemiddeld BB)
- 15% Cash
Persoonlijk heb ik 2 portefeuilles aangemaakt op M*:
- een voor de aandelen - waar ik Aandelen Wereldwijd Flex Cap als referentie gebruik
- een voor de obligaties - waar ik vergelijk met Obligaties Eur Overheid
Ik kijk zeker ook naar de PrestatieTab in Xray waar je ook officiële indexen kunt selecteren alsook vergelijken met fondsen.
Bij jou zou dit voor de aandelen dan iets als "Aandelen Europe/Eurozone Small Cap" kunnen zijn, misschien kan een fonds zoals ZPRX helpen bij de vergelijking?
Voor de obligaties probeer jouw looptijd, tijdsduur, kwaliteit te matchen met een index; misschien "Obligaties Eur High Yield" ?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik heb geen index gekozen, M* doet dit zelf?
De bonds in het Argenta Pensioenspaarfonds worden btw niet meegeteld qua rating en zijn hoger dan BB. Ook in de looptijden worden ze niet geteld. Dus mijn bonds plaatje zou er eigenlijk wat beter moeten uitzien.
Voornaamste blijft prestatie tov risico en dat gaat prima.
De bonds in het Argenta Pensioenspaarfonds worden btw niet meegeteld qua rating en zijn hoger dan BB. Ook in de looptijden worden ze niet geteld. Dus mijn bonds plaatje zou er eigenlijk wat beter moeten uitzien.
Voornaamste blijft prestatie tov risico en dat gaat prima.
In je portefeuille kan je in de "lange termijn" tab je "Vergelijken met" aanpassen. Dit word doorgegeven aan Xray.
In Xray kan je zelf ook nog "Selecteer een Benchmark aanpassen"
Voor de opdelingen aandelen/obligaties en de sectorverdleing vna de obligaties lijkt Argenta de informatie te leveren, voor andere elementen blijkbaar niet, spijtig.
Wat gebruike je om je risico te kwantificieren?
Sharpe ratio is gebruikelijk denk ik?