Appartement kopen aan de kust - waarop letten?
TIP
Appartement kopen aan de kust - waarop letten?
Beste,
Een appartement op het oog aan de kust. De prijzen vallen daar op sommige plaatsen goed mee. Niet overal natuurlijk maar de oudere gebouwen zijn zeer goed van prijs.
Waarop letten bij aankoop? Waar zeker naar vragen bij makelaar?
Waarom wordt er hoofdzakelijk verhuurd via vakantieverhuur en niet via 3-6-9 contract aan de kust?
Mvg
Een appartement op het oog aan de kust. De prijzen vallen daar op sommige plaatsen goed mee. Niet overal natuurlijk maar de oudere gebouwen zijn zeer goed van prijs.
Waarom wordt er hoofdzakelijk verhuurd via vakantieverhuur en niet via 3-6-9 contract aan de kust?
Mvg
Re: Appartement kopen aan de kust - waarop letten?
Jaarlijkse kosten, geplande renovaties, enzovoort.
Wanneer wil je dan zelf naar zee gaan? Want iedere weekend,week niet verhuurd bij goed weer gaat uw rendement naar beneden.
Wat met de stookkosten in de winter?
Wanneer wil je dan zelf naar zee gaan? Want iedere weekend,week niet verhuurd bij goed weer gaat uw rendement naar beneden.
Wat met de stookkosten in de winter?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Zie dat er bij oudere gebouwen zeker een individuele meter is voor elektriciteit, water en eventueel gas.
Vraag naar de algemene kosten (onderhoud, gemeenschappelijke delen, blokpolis,...) en hoe deze aangepast worden (via vergadering van eigenaren, voor hoeveel % ben je mede-eigenaar en heb je stemrecht,...?).
Hoe zit het het met de belasting op tweede verblijf/verhuur in het dorp/stad waar je de aankoop plant.
En alle vragen die je gewoonlijk stelt bij de aankoop van een appartement buiten de kuststreek.
De 1 vraag aan de makelaar is waar zijn de 3 laatste jaarverslagen van de A.v. (of waar op te vragen, in te kijken)Sandman schreef: ↑8 juli 2020, 03:24 Beste,
Mvg
Dit gaat u een beeld geven van beslissingen , toekomstige uitgaven.
De 2 vraag is er een reserve fonds , en hoe groot is het aandeel daarin.
De 3 vraag hoe groot en voor wat inbegrepen zijn de gemeenschappelijke kosten.
Met deze antwoorden kunt u een inschatting maken naar kosten in de toekomst.
De prijs van oudere gebouwen die gunstig van prijs zijn.
En als men deze vragen stelt , die makelaar gaat niet gelukkig zijn hoor.
Want die wordt geconfronteerd met de eventuele vuile was van het gebouw.
En er is een verschil tussen een gebouw van 4 of 5 flats of een van 30 of meer.
Vanaf een een aantal hoger dan 10 , alvorens te kopen zorg dat ge inzicht hebt in gang van zaken gebouw.
Bvb 2 j terug kan er beslist zijn gevel te vernieuwen , wie mag dit betalen oude of de nieuwe eigenaar.
Liften die oud zijn , gemeenschappelijke verwarming.
Vakantie verhuur zijn hogere inkomsten per maand dan 3 - 6 - 9 j op voorwaarde dat de verhuur er daadwerkelijk is.
Estate Guru believer.
Ja, maar dat is maar voor een maand of 3. Daarbij als je zelf tijdens verlof periode gaat dan heb je geen huurinkomsten.platin schreef: ↑8 juli 2020, 09:41De 1 vraag aan de makelaar is waar zijn de 3 laatste jaarverslagen van de A.v. (of waar op te vragen, in te kijken)Sandman schreef: ↑8 juli 2020, 03:24 Beste,
Mvg
Dit gaat u een beeld geven van beslissingen , toekomstige uitgaven.
De 2 vraag is er een reserve fonds , en hoe groot is het aandeel daarin.
De 3 vraag hoe groot en voor wat inbegrepen zijn de gemeenschappelijke kosten.
Met deze antwoorden kunt u een inschatting maken naar kosten in de toekomst.
De prijs van oudere gebouwen die gunstig van prijs zijn.
En als men deze vragen stelt , die makelaar gaat niet gelukkig zijn hoor.
Want die wordt geconfronteerd met de eventuele vuile was van het gebouw.
En er is een verschil tussen een gebouw van 4 of 5 flats of een van 30 of meer.
Vanaf een een aantal hoger dan 10 , alvorens te kopen zorg dat ge inzicht hebt in gang van zaken gebouw.
Bvb 2 j terug kan er beslist zijn gevel te vernieuwen , wie mag dit betalen oude of de nieuwe eigenaar.
Liften die oud zijn , gemeenschappelijke verwarming.
Vakantie verhuur zijn hogere inkomsten per maand dan 3 - 6 - 9 j op voorwaarde dat de verhuur er daadwerkelijk is.
Niet volledig akkoord. Vroeger was het vakantieseizoen inderdaad korter. Ik woon aan de kust en het valt me op de er in tegenstelling tot vroeger altijd wel volk is, zeker in de weekends. Bij een mooi winterweekend is het hier ook over de koppen lopen. Het hangt er natuurlijk van af in welke stad/gemeente het appartement gelegen is. In pakweg Oostende of Knokke ga je langer en doorheen het hele jaar kunnen verhuren dan in De Panne.
Als je appartement goed gelegen is kun je in de zomer gemakkelijk 750 euro per week vragen. Jaarverhuur is meestal tussen de 500 en de 800 euro afhankelijk van de grootte en de ligging van het appartement. Als je dus de hele zomer kunt verhuren vang je in die perdiode zowat evenveel als bij een jaarverhuur.
In Oostende of Knokke zal het aankoopbedrag ook veel hoger zijn dan bv in Oostduinkerke waar je ook 700€ kan vragen, maar dan kan je zelf niet gaan in de periode wanneer iedereen naar zee wilt omdat het rendement zeer veel zakt.anonymous schreef: ↑8 juli 2020, 11:32Niet volledig akkoord. Vroeger was het vakantieseizoen inderdaad korter. Ik woon aan de kust en het valt me op de er in tegenstelling tot vroeger altijd wel volk is, zeker in de weekends. Bij een mooi winterweekend is het hier ook over de koppen lopen. Het hangt er natuurlijk van af in welke stad/gemeente het appartement gelegen is. In pakweg Oostende of Knokke ga je langer en doorheen het hele jaar kunnen verhuren dan in De Panne.
Als je appartement goed gelegen is kun je in de zomer gemakkelijk 750 euro per week vragen. Jaarverhuur is meestal tussen de 500 en de 800 euro afhankelijk van de grootte en de ligging van het appartement. Als je dus de hele zomer kunt verhuren vang je in die perdiode zowat evenveel als bij een jaarverhuur.
Wij hebben ook gekeken voor appartement aan de kust, bij sommige waren de jaarlijkse gemeenschappelijke onderhoudskosten hoger dan wat je er kunt uithalen aan huur.
Reken op een jaarljkse kost van 4.000,00 euro als je het niet op jaarbasis verhuurt.
Waarom 4.000,00 euro?
- 2e verblijfbelasting is voor u
- provinciebelasting
- huisvuilbelasting
- Polderbelasting
- algemene kosten: snel 2.000,00 euro per jaar, voor de 2e lijn dan toch, zeedijk kan snel 3000 eur zijn.
Waarom 4.000,00 euro?
- provinciebelasting
- huisvuilbelasting
- Polderbelasting
- algemene kosten: snel 2.000,00 euro per jaar, voor de 2e lijn dan toch, zeedijk kan snel 3000 eur zijn.
Klopt, wij kwamen tegen de 7000€ aan kosten per jaar waar ook gemeenschappelijke kosten in verrekend waren. Daarom hebben wij besloten geen te kopen, want dat knaagt hard aan het rendement.voodoo schreef: ↑8 juli 2020, 15:30 Reken op een jaarljkse kost van 4.000,00 euro als je het niet op jaarbasis verhuurt.
Waarom 4.000,00 euro?
- provinciebelasting
- huisvuilbelasting
- Polderbelasting
-
- Newbie
- Contacteer:
het heeft geen zin om een appt te kopen om te verhuren aan zee. Veel meer dan je kosten dek je er niet mee, dat is het allemaal niet waard. Aan zee zijn nu eenmaal hoge aankoopprijzen en lage verhuurprijzen. Iets kopen aan zee is alleen goed voor als je zelf gaat maar voor te verhuren is echt geen goed idee, int beste geval scheur je u broek er niet aan. Voor vaste verhuring blijven appartement dikwijls maanden leegstaan in de toeristische zone omdat de meeste iets kopen aan zee en niet huren op jaarbasis.
Ik redeneer zo. Ik kan mijn appartement verhuren en met dat geld een appartement op de dijk huren , op jaarbasis gemeubeld.
Leuk want als ik dat moet kopen ben ik 2,5x het geld kwijt dat mijn appartement waard is.
Maar als ik dan kijk wat ik met dat huurgeld alleen al kan doen.... daarvoor kunnen we heel mooie reizen maken. Tel dan de kosten erbij en je kan ook nog een 8x op verlengd weekend.
Dus Ja. Niets voor mij, maar voor anderen misschien wel
Leuk want als ik dat moet kopen ben ik 2,5x het geld kwijt dat mijn appartement waard is.
Maar als ik dan kijk wat ik met dat huurgeld alleen al kan doen.... daarvoor kunnen we heel mooie reizen maken. Tel dan de kosten erbij en je kan ook nog een 8x op verlengd weekend.
Dus Ja. Niets voor mij, maar voor anderen misschien wel