appartement kopen met kameraad om samen te verhuren
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
appartement kopen met kameraad om samen te verhuren
Ik zou als investering graag samen met een kameraad een appartement kopen om samen te verhuren. Zo is het risico (lees: geldinleg) iets meer beperkt.
We bezitten beiden een eigen huis (op afbetaling) en hebben roerende beleggingen, maar zouden nu graag samen in vastgoed beleggen.
Vraag is nu op welke manier dit mogelijk is? Moeten wij samen een lening afsluiten, kan dit ook apart? Hoe werkt dit met aansprakelijkheid? ...
Heeft iemand hier ervaring mee? tips?
We bezitten beiden een eigen huis (op afbetaling) en hebben roerende beleggingen, maar zouden nu graag samen in vastgoed beleggen.
Vraag is nu op welke manier dit mogelijk is? Moeten wij samen een lening afsluiten, kan dit ook apart? Hoe werkt dit met aansprakelijkheid? ...
Heeft iemand hier ervaring mee? tips?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: appartement kopen met kameraad om samen te verhuren
Samen vastgoed aankopen, daar kun je nog moeilijkheden mee krijgen. Wat als je kameraad later spijt krijgt en van zijn deel van het appartement af wil? Dan ga je zijn deel moeten overkopen of het appartement verkopen als je niet genoeg geld hebt. Of als je kameraad komt te overlijden? Dan gaat zijn deel naar de erfgenamen. Zelfs als het voorgaande zich niet voordoet moet je vooraf contractueel vastleggen wie wat betaalt van de aankoop en van alle verdere kosten van renovatie, onderhoud, verzekering en taksen en hoe de huuropbrengsten worden verdeeld.
zaken doen en vriendschap gaan nooit goed samen.
Komt gegarandeerd heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel grote miserie van
Komt gegarandeerd heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel grote miserie van
Correctie, je risico wordt alleen groter, want je weet nooit welke discussies en onenigheden je nog kunt hebben met die kameraad
Vrienden/familie betrekken in "business" is meestal geen goed idee.
Bedankt voor de tips allemaal, maar mijn echte vraag is nog niet beantwoord:
Op welke manier regel je dit?
Kan dit op een wettelijke manier zonder hier inkomensbelasting op te moeten betalen? Hoe regel je dit bij de bank, notaris, ...
Op welke manier regel je dit?
Kan dit op een wettelijke manier zonder hier inkomensbelasting op te moeten betalen? Hoe regel je dit bij de bank, notaris, ...
Ik raad je af om dit te doen!
Doe het alleen of helemaal niet.
1 week geleden verzonden via de postduif
Doe het alleen of helemaal niet.
1 week geleden verzonden via de postduif
Net zoals je het alleen zou doen (en gezien je al eigen vastgoed hebt heb je hierin toch al ervaring met notaris en bank die ook in dit geval je alle details kunnen verstrekken) alleen zijn de uitgaven en inkomsten dan tussen beide partners verdeeld zoals weergegeven in de overeenkomst opgesteld door de notaris.
Vooralsnog beperkt de belasting op inkomsten uit verhuur zich op de OV en de aangifte in de personenbelasting van het belastbaar onroerend inkomen, dit is het geïndexeerde kadastraal inkomen (indexatiecoëfficiënt voor inkomsten 2017: 1,7491) verhoogd met 40%.
De Vlaamse belastingvermindering voor langetermijnsparen wordt niet meer toegekend voor leningen gesloten vanaf 2016.
De Vlaamse gewone vermindering voor interesten tegen 40% wordt evenmin nog toegekend voor leningen gesloten vanaf 2016. Hiermee volgt Vlaanderen de andere gewesten, dewelke dit al vanaf 2015 hadden afgeschaft.
Deze info staat uiteraard los van de zaak of het al dan niet een goed idee is.
Jullie kopen gewoon elk de onverdeelde helft van het goed. De Notaris zal enkele bijzondere clausules opnemen met het oog op de mogelijke scenario's: quid indien één van de mede-eigenaars van het goed af wil, quid bij een overlijden etc.
Ik sluit me echter bij de anderen aan: dergelijke investeringen doe je best niet met vrienden.
Ik sluit me echter bij de anderen aan: dergelijke investeringen doe je best niet met vrienden.
Bedankt, Cranos en Vincent!
Dat was de info waar ik naar op zoek was.
Dat was de info waar ik naar op zoek was.
Ja pipo vertrouwd mensen... lol... mensen die huren zijn niet altijd slecht maar wel gewoon je papierwerk inorde maken en dan achteraf niet afkomen van ik verhuur niet meer.ludo schreef: ↑12 mei 2018, 00:28 Zonder woorden
https://www.gva.be/cnt/dmf20180511_0350 ... gewoon-uit
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Zelfs met alle papieren en borg en plaatsbeschrijving bij intrede in orde sta je als eigenaar machteloos als de huurder met de noorderzon is verdwenen.
Een kale kei kun je nooit stropen.
Je zal dan nog moeten oppassen dat je niet opdraait voor het verbruik van water en gas en electriciteits afrekening, want voor dat een nieuwe huurder een aansluiting krijgt, zal eerst de afrekening van de verdwenen huurder moeten betaald worden,of ze zetten de meters niet open, en kan je daarvoor nog eens naar de vrederechter lopen.
Je verhuurd je pand en de nieuwe huurders komen je melden dat ze geen aansluiting van water - gas en electriciteit krijgen, omdat de afrekening niet is betaald.
Je zal het maar meemaken voor zowel nieuwe huurder als verhuurder.
Een kale kei kun je nooit stropen.
Je zal dan nog moeten oppassen dat je niet opdraait voor het verbruik van water en gas en electriciteits afrekening, want voor dat een nieuwe huurder een aansluiting krijgt, zal eerst de afrekening van de verdwenen huurder moeten betaald worden,of ze zetten de meters niet open, en kan je daarvoor nog eens naar de vrederechter lopen.
Je verhuurd je pand en de nieuwe huurders komen je melden dat ze geen aansluiting van water - gas en electriciteit krijgen, omdat de afrekening niet is betaald.
Je zal het maar meemaken voor zowel nieuwe huurder als verhuurder.
Het makkelijkst is om met mekaar te trouwen.
ff serieus nu: heb je overwogen om in beursgenoteerd vastgoed te beleggen? Ik merk dat het vooral de "instapkost" is waar je tegen op kijkt. Wil je toch in fysiek vastgoed investeren kan het misschien een alternatief zijn om naar parkeerplaatsen in een garage te kijken, of studentenkoten. Daarvoor is de nodige investeringskost veel lager.
Je gaat samen naar de bank, en vraagt welk bedrag beiden kunnen lenen voor de aankoop van een pand, en vraag een principe akkoord.
Als je pand gevonden hebt maak je het compromis op met beide kopers erop vermeld.
Vervolgens zal de notaris een akte opstellen met beide kopers ( deelgenoten ) vermeld voor elk 50% ?? of het aandeel dat voor elk overeengekomen is.
Je betaald de verkoper, en de kosten van de notaris en de registratie kosten, en de koop is rond. Nu nog de sleutels in ontvangst nemen, en je bent vertrokken.
Inkomstenbelasting is er niet te betalen op het verhuur van privé woningen.De ontvangen huur moet je dus niet aangeven in je belastingen. Enkel een verhoogd kadastraal inkomen.
Als je pand gevonden hebt maak je het compromis op met beide kopers erop vermeld.
Vervolgens zal de notaris een akte opstellen met beide kopers ( deelgenoten ) vermeld voor elk 50% ?? of het aandeel dat voor elk overeengekomen is.
Je betaald de verkoper, en de kosten van de notaris en de registratie kosten, en de koop is rond. Nu nog de sleutels in ontvangst nemen, en je bent vertrokken.
Inkomstenbelasting is er niet te betalen op het verhuur van privé woningen.De ontvangen huur moet je dus niet aangeven in je belastingen. Enkel een verhoogd kadastraal inkomen.