ArcelorMittal
TIP
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Re: ArcelorMittal
We apen gewoon de VS na...
Het is de vraag of we daarmee terugval in China niet gaan versnellen en bijgevolg onszelf de nek niet gaan omdraaien.
Het is de vraag of we daarmee terugval in China niet gaan versnellen en bijgevolg onszelf de nek niet gaan omdraaien.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Slechte cijfers. Aandeel zakt (momenteel) 4%, obligatie (2018) stijgt 5%. On we go.
Momenteel noteert Arcelor Mittal aan 2,65 (historisch laag)
Gisteren volgde onderstaand bericht waar ik geen jota van begrijp:
B. Wat is de mogelijke invloed van uitgifte van 'gewone' aandelen?
C. ArcelorMittal noteert zowel op de AEX en de CAC, welke kies je dan best? Simpelweg die met de laagste kosten?
Gisteren volgde onderstaand bericht waar ik geen jota van begrijp:
A. de beursadviezen zijn heel tegenstrijdig (van verkopen over neutraal tot kopen).LUXEMBURG (AFN) - ArcelorMittal legt de onlangs aangekondigde claimemissie van 3 miljard euro op 10 maart voor aan zijn aandeelhouders. Tijdens een buitengewone vergadering kunnen zij stemmen over het voornemen om maximaal 30 miljard gewone aandelen uit te geven, aldus het staalconcern dinsdag.
De nominale waarde van de stukken wordt verlaagd tot 10 cent per aandeel.
Die verlaging resulteert in een daling van het uitstaande aandelenkapitaal van circa 7,5 miljard euro naar iets meer dan 180 miljoen euro. Dat bedrag wordt vervolgens aangevuld met de opbrengst van de uitgifte.
Om de claimemissie uit te kunnen voeren moet 50 procent van het uitstaande aandelenkapitaal aanwezig dan wel vertegenwoordigd zijn op de vergadering. Bij instemming van minimaal twee derde van de stemmen worden de voorstellen van kracht.
B. Wat is de mogelijke invloed van uitgifte van 'gewone' aandelen?
C. ArcelorMittal noteert zowel op de AEX en de CAC, welke kies je dan best? Simpelweg die met de laagste kosten?
Een claimemissie is wat momenteel bij Nyrstar aan de gang is:
Je krijgt inschrijvingsrechten voor de claim-emissie die toelaten om een (voorafbepaald) aantal nieuwe aandelen bij te kopen tegen een koers (meestal veel) lager dan de koers voor de uitgifte. Tijdens de periode van kapitaalverhoging noteert het inschrijvingsrecht ook op de beurs, zodat je ze kan verkopen ofwel bijkomende rechten kopen.
Vaak (maar niet altijd) leidt een claim-emissie tot verwatering en een aandelenkoers die nooit meer het niveau van voor de emissie haalt.
Voorbeelden: Fortis (je kent de historie wel) en Imtech (inmiddels bankroet).
Bij AB-InBev en de meeste GVV's (vastgoedbevaks) die ook bij de aandeelhouders langsgingen is het WEL weer goedgekomen.
Je krijgt inschrijvingsrechten voor de claim-emissie die toelaten om een (voorafbepaald) aantal nieuwe aandelen bij te kopen tegen een koers (meestal veel) lager dan de koers voor de uitgifte. Tijdens de periode van kapitaalverhoging noteert het inschrijvingsrecht ook op de beurs, zodat je ze kan verkopen ofwel bijkomende rechten kopen.
Vaak (maar niet altijd) leidt een claim-emissie tot verwatering en een aandelenkoers die nooit meer het niveau van voor de emissie haalt.
Voorbeelden: Fortis (je kent de historie wel) en Imtech (inmiddels bankroet).
Bij AB-InBev en de meeste GVV's (vastgoedbevaks) die ook bij de aandeelhouders langsgingen is het WEL weer goedgekomen.
Vandaag is die claimemissie goedgestemd. (bericht van IEX).
Velen lijken een verwatering van het aandeel te voorspellen. Zullen er, vlak voor de emissie aankooprechten de deur uitgaan, niet vrij veel turbo shorts en dergelijke ingezet worden?
Volgens ArcelorMittal zelf op 4 maart:LUXEMBURG (AFN) - De aandeelhouders van staalconcern ArcelorMittal hebben donderdag ingestemd met de claimemissie van 3 miljard euro. Om de claimemissie uit te kunnen voeren moest 50 procent van het uitstaande aandelenkapitaal aanwezig dan wel vertegenwoordigd zijn op de vergadering. Bij instemming van minimaal twee derde van de stemmen worden de voorstellen van kracht. Daaraan werd ruimschoots voldaan.
ArcelorMittal maakte de claimemissie begin februari bekend. De aandeelhouders stemden voor het plan om de nominale waarde van de aandelen te verlagen tot 10 cent per aandeel. Die verlaging resulteert in een daling van het uitstaande aandelenkapitaal van circa 7,5 miljard euro naar iets meer dan 180 miljoen euro. Dat bedrag wordt vervolgens aangevuld met de opbrengst van de uitgifte.
Afhankelijk van, vrij ruw geschat, komen er tenopzichte van de 1800miljoen aandelen 20 tot 50% bij. Aan gunstig tarief om ze verkocht te krijgen.The record date for ArcelorMittal shares is expected to be on March 14, 2016 at the close of business on each applicable market where the shares are traded. Each record holder of ArcelorMittal shares will be allocated one right per existing ArcelorMittal share held as of such record date.
Velen lijken een verwatering van het aandeel te voorspellen. Zullen er, vlak voor de emissie aankooprechten de deur uitgaan, niet vrij veel turbo shorts en dergelijke ingezet worden?
Elke 10 aandelen in bezit geven recht op 7 inschrijvingsrechten. Met een inschrijvingsrecht kan je het aandeel kopen aan 2,20€. De inschrijvingsrechten worden in Europa verhandeld van 15/3 tot en met 30/3.
Ben een zeer basic belegger, met beperkte beurskennis. Beperk mij tot af en toe een pakketje aandelen kopen of verkopen. Momenteel bezit ik 364 aandelen ArcelorMittal (144 gekocht op US Markt en 220 op Amsterdams beurs). Hoe handel ik nu best bij de claimemissie? Wat gebeurt als ik niets doe met de inschrijvingsrechten? Of is het verstandiger wel in te schrijven op de nieuwe aandelen? Heleboel vragen, wie helpt?
Niets doen is meestal de slechtste optie gezien uw rechten dan begin april collectief verkocht worden zonder dat je invloed hebt op de prijs. Dus ofwel verkoop je zelf je rechten aan de prijs die je ervoor wil zodra ze verschijnen in je aandelenoverzicht, ofwel schrijf je bij je broker in om aandelen bij te kopen aan 2.20€. Opletten met de verdomde speculatietaks als je aandelen bijkoopt.
Gezien de koers van het aandeel schat ik de waarde van het inschrijvingsrecht bij verkoop op zo’n 2.5€.
Gezien de koers van het aandeel schat ik de waarde van het inschrijvingsrecht bij verkoop op zo’n 2.5€.
Je kan de aandelen US verkopen (incl. inschrijvingsrecht tot einde daghandel 14/03) en met het geld inschrijven op 22x7=154 aandelen Amsterdam met gebruik making van je inschrijvingsrechten (7 rechten per 10 aandelen).alien schreef:Ben een zeer basic belegger, met beperkte beurskennis. Beperk mij tot af en toe een pakketje aandelen kopen of verkopen. Momenteel bezit ik 364 aandelen ArcelorMittal (144 gekocht op US Markt en 220 op Amsterdams beurs). Hoe handel ik nu best bij de claimemissie? Wat gebeurt als ik niets doe met de inschrijvingsrechten? Of is het verstandiger wel in te schrijven op de nieuwe aandelen? Heleboel vragen, wie helpt?
Speculatietaks: geldt per unieke ISIN code en aangezien beide markten AEX en Nyse aandelen ArcelorMittal een andere code hebben wordt de speculatietaks per marktcode afgehandeld. Dwz. men kan op de ene markt kopen/inschrijven zonder dat dit invloed heeft op de andere markt. Verkopen zonder speculatietaks plichtig te zijn doe je uiteraard pas 6 maanden na aankoop (of inschrijving) en dat door elke markt afzonderlijk te beschouwen (eerst verkopen dan pas kopen).
Heb niet veel zin in het verkopen van mijn aandelen op de US-markt, staan momenteel op -79%
. Deze op de Amsterdamse beurs staan op lichte winst. Heb ik het goed als ik mijn 364 rechten verkoop aan bv €2.2, ik ± €800 winst maak???? Dat kan toch niet, waar zit het addertje???
De nieuwe aandelen kosten 2,20 euro. Het inschrijvingsrecht zal maar circa 0,84 euro zijn!
Is toch ongeveer zelfde investering, met behoud van nagenoeg zelfde totaal aantal aandelen (verwatering compenseren). Je zal nog wat geld overhouden omdat de nieuwe aandelen met korting worden verworven en zonder kosten.alien schreef:Heb niet veel zin in het verkopen van mijn aandelen op de US-markt, staan momenteel op -79%. Deze op de Amsterdamse beurs staan op lichte winst. Heb ik het goed als ik mijn 364 rechten verkoop aan bv €2.2, ik ± €800 winst maak???? Dat kan toch niet, waar zit het addertje???
Je kan ook gedeeltelijk op de AEX verkopen en met het saldo aan rechten inschrijven met het geld, eventueel met de USA aandelen en zo je pakket USA aandelen vergroten en het Break Even Point (BEP) ervan verlagen. Op AEX echter heb je een rond aantal rechten, dus dat spaart weeral een kopzorg.
Verkoop van aandelen hangt ook samen of je op die reeks al dan niet speculatietaks verschuldigd bent, indien wel dan ziet het plaatje er natuurlijk anders uit. Maar zoals uitgelegd gelden de speculatietaks regels enkel binnen dezelfde ISIN code en bij ArcelorMittal zijn die codes verschillend op de AEX en de Nyse markten. Je kan maw die speculatietaks op deze wijze mogelijk omzeilen omdat je ipv LIFO zelf de keuze hebt: nl. aankoop op de ene, verkoop nadien op de andere markt, indien daar speculatietaks vrij.
Verkoop rechten op 2 verschillende markten: je vergeet dat de verkoopkosten zullen doorwegen...
Trouwens je gaat geen €2,2 krijgen per recht, maar iets van €0,9 (als je het er al voor krijgt).
Je zit dan op een prijs van de nieuwe aandelen op afgerond €3,5 (0,9*10/7 + €2,2)
Met €2,2 per recht zouden de nieuwe aandelen op een prijs komen van 2,2*10/7 + €2,2 = €5,34 !!!!
Je kan ze dan beter rechtstreeks op de beurs kopen
Kan inderdaad niet, de rechten zijn geen 2,2 euro waard.alien schreef:Heb niet veel zin in het verkopen van mijn aandelen op de US-markt, staan momenteel op -79%. Deze op de Amsterdamse beurs staan op lichte winst. Heb ik het goed als ik mijn 364 rechten verkoop aan bv €2.2, ik ± €800 winst maak???? Dat kan toch niet, waar zit het addertje???
Stel dat de slotkoers voor claimemissie 4,7 is, er komt voor elk aandeel 0,7 nieuwe aandelen aan 2,2 euro bij, de openingskoers zal op 15 maart in principe (4,7 + 2,2 * 0,7) / 1,7 = 3,67 euro zijn, een recht zou dan 4,7 - 3,67 = 1,03 euro waard zijn.
Met andere woorden, als je je rechten verkoopt, levert dat juist genoeg op om de waarde vermindering van de kapitaalsverhoging te compenseren (let op, verwatering van eventuele dividenden worden hierdoor niet gecompenseerd).
Indien je tussen november 2015 en zeer recent had gekocht kan je winst hebben, met of zonder speculoos.
Als je echter tussen 2004 en november 2015 gekocht had, sta je nu met verlies.
Heb je dan vooral het gevoel dat je bijna verplicht bent om bij te kopen?
Of ben je blij met de korting, de aandacht rond het aandeel & de verminderde schuld. Zie je dit als de start van een heropleving van de koers?
Als je echter tussen 2004 en november 2015 gekocht had, sta je nu met verlies.
Heb je dan vooral het gevoel dat je bijna verplicht bent om bij te kopen?
Of ben je blij met de korting, de aandacht rond het aandeel & de verminderde schuld. Zie je dit als de start van een heropleving van de koers?
@vortex
Ben het eens met eerste deel van je redenering, doch verwacht eerder 3,67 - 2,2 = 1,47 € als verkoopwaarde voor het inschrijvingsrecht.
Ben het eens met eerste deel van je redenering, doch verwacht eerder 3,67 - 2,2 = 1,47 € als verkoopwaarde voor het inschrijvingsrecht.