ArcelorMittal
TIP
Re: ArcelorMittal
Beste forumleden, kan iemand mij eens voorrekenen wat de kapitaalverhoging van 15/03/2016 mij mag hebben gekost. Concrete situatie : slotkoers voor operatie was €4,839 ~284 aandelen in bezit aangekocht aan €8,80 = boekwaarde €2499,20 ~ 1 recht per aandeel = 284 rechten ~ per 10 rechten 7 nieuwe aandelen is 196 nieuwe aandelen tegen €2,20 = €431,20
Mijn broker debiteert 22,100610 % van de boekwaarde (€2499,20) of €552,34 als kost voor de kapitaalverhoging. Klopt dit?
Hopelijk maakt uw gedetailleerde berekening mij heel wat wijzer. Alvast bedankt.
Mijn broker debiteert 22,100610 % van de boekwaarde (€2499,20) of €552,34 als kost voor de kapitaalverhoging. Klopt dit?
Hopelijk maakt uw gedetailleerde berekening mij heel wat wijzer. Alvast bedankt.
Rekenen kan ik niet.
Ik heb wel terug gevonden wat ik betaald heb.
3.315 aandelen in bezit voor de kapitaal verhoging (Aankoop prijs durf ik niet te vermelden.Ook niet in 1 keer aangekocht)
Uitgevoerd 05/04/16 waarde datum 0 8/04
€ 5.097.40 weg van mijn rekening.
Lichting 3.310 rechten, nog 5 over.
Deponering 2317 aandelen is totaal 5.632.
Verkoop 5 rechten €3.57 op de rekening.
Ik heb wel terug gevonden wat ik betaald heb.
3.315 aandelen in bezit voor de kapitaal verhoging (Aankoop prijs durf ik niet te vermelden.Ook niet in 1 keer aangekocht)
Uitgevoerd 05/04/16 waarde datum 0 8/04
€ 5.097.40 weg van mijn rekening.
Lichting 3.310 rechten, nog 5 over.
Deponering 2317 aandelen is totaal 5.632.
Verkoop 5 rechten €3.57 op de rekening.
Boekwaarde is niet relevant, als je rechten uitoefent is er ook geen beurstaks of zo. Het verwerven van die 196 aandelen zou je €431,2 plus eventueel wat makelaarsloon mogen kosten.
Er was in die periode wel de speculatie taks, kan het zijn dat je binnen 6 maand na de kapitaalverhoging Arcelor aandelen hebt verkocht?
Er was in die periode wel de speculatie taks, kan het zijn dat je binnen 6 maand na de kapitaalverhoging Arcelor aandelen hebt verkocht?
Aan Nakal : Alle begrip voor uw terughoudendheid. Het is maar een idee, maar moest u nu eens uw gedebiteerd bedrag delen door het aantal aandelen in uw bezit, net voor de operatie en dat bedrag komt op ongeveer €1,94486 dan denk ik dat onze betaalde kosten voor de kapitaalverhoging dezelfde zijn en wat men ons heeft aangerekend correct is.
Aan Vortex : Op basis van uw post op 13/03/16 in dit topic heb ik mijn vraag aan het forum voorgelegd. Tot op heden heb ik noch gekocht noch verkocht en heb ik inderdaad 196 aandelen kunnen bijkopen tegen €2,20. Mijn broker heeft hier correct en zonder kosten €431,20 van mijn rekening gedebiteerd. Maar mijn vraag spitst zich toe op wat de broker uit mijn boekwaarde heeft gelicht, namelijk €552,34 als bijdrage, denk ik, aan de kapitaalverhoging want die heeft ook zijn kost. Hij berekend op basis van de slotkoers een percentage, zijnde 22,10061 %, van de boekwaarde toegekend aan de rechten (284 rechten of 1 recht per aandeel) en haalt daarmee €552,34 uit mijn boekwaarde. De slotkoers op 15/03/2016 net voor de operatie was €4,839. Als ik nu de berekening maak zoals u die als voorbeeld uitwerkt in uw post van 13/03/16 dan is de waarde van 1 recht €1,087. Dan zou ik denken 284 rechten x €1,087 per recht = €309 als kost, in mijn geval, voor de kapitaalverhoging. Maar hoe komt de broker dan aan een ruim hoger bedrag? Wat bereken ik verkeerd? Mijn aantal aandelen is steeds correct gebleven, ook later na de reverse split.
Na wat Googelen vond ik ook een link (raadpleegbaar voor mij dus denk ik voor iedereen) van test invest op datum van 03/08/2016 (link kan niet volledig worden uitgeschreven - krijg mededeling bij verzending : lijkt op spam)
Daarin staat dat de waarde van 1 recht goed is voor 22,5 % van de beurskoers : €4,839 of inderdaad €1,087 en dat is voor iedere deelnemer aan de kapitaalverhoging identiek. Nu lijkt bij grove benadering 22,5% sterk op 22,10061% maar hoe ik het ook draai of keer aan €552,34 kom ik niet.
Wie helpt mij te zien in de duisternis - mijn broker zal na mijn herhaalde vragen ook wel al gaan denken wat is dat voor een .......
Daarom dat ik mijn vraag aan het forum stel en daarom reeds bedank voor de reacties van een aantal leden, die misschien nog meer verhelderend kunnen bijdragen
Aan Vortex : Op basis van uw post op 13/03/16 in dit topic heb ik mijn vraag aan het forum voorgelegd. Tot op heden heb ik noch gekocht noch verkocht en heb ik inderdaad 196 aandelen kunnen bijkopen tegen €2,20. Mijn broker heeft hier correct en zonder kosten €431,20 van mijn rekening gedebiteerd. Maar mijn vraag spitst zich toe op wat de broker uit mijn boekwaarde heeft gelicht, namelijk €552,34 als bijdrage, denk ik, aan de kapitaalverhoging want die heeft ook zijn kost. Hij berekend op basis van de slotkoers een percentage, zijnde 22,10061 %, van de boekwaarde toegekend aan de rechten (284 rechten of 1 recht per aandeel) en haalt daarmee €552,34 uit mijn boekwaarde. De slotkoers op 15/03/2016 net voor de operatie was €4,839. Als ik nu de berekening maak zoals u die als voorbeeld uitwerkt in uw post van 13/03/16 dan is de waarde van 1 recht €1,087. Dan zou ik denken 284 rechten x €1,087 per recht = €309 als kost, in mijn geval, voor de kapitaalverhoging. Maar hoe komt de broker dan aan een ruim hoger bedrag? Wat bereken ik verkeerd? Mijn aantal aandelen is steeds correct gebleven, ook later na de reverse split.
Na wat Googelen vond ik ook een link (raadpleegbaar voor mij dus denk ik voor iedereen) van test invest op datum van 03/08/2016 (link kan niet volledig worden uitgeschreven - krijg mededeling bij verzending : lijkt op spam)
Daarin staat dat de waarde van 1 recht goed is voor 22,5 % van de beurskoers : €4,839 of inderdaad €1,087 en dat is voor iedere deelnemer aan de kapitaalverhoging identiek. Nu lijkt bij grove benadering 22,5% sterk op 22,10061% maar hoe ik het ook draai of keer aan €552,34 kom ik niet.
Wie helpt mij te zien in de duisternis - mijn broker zal na mijn herhaalde vragen ook wel al gaan denken wat is dat voor een .......
Daarom dat ik mijn vraag aan het forum stel en daarom reeds bedank voor de reacties van een aantal leden, die misschien nog meer verhelderend kunnen bijdragen
Deponering 2317 aandelen is totaal 5.632. of €2.43 per nieuw aandeel. Dit is kosten inbegrepen. €0,23 kosten per aandeel.
Totaal betaald bedrag delen door het aantal nieuwe aandelen is de prijs van 1 aandeel.
Aantal aandelen die ik had voor de verhoging zijn alleen goed om te berekenen hoeveel rechten ik heb.
Je vermeld te veel bedragen die er niets toe doen. U aankoop bedrag, de beurskoers allemaal niet van toepassing.
De rechten heb je, die moet je niet kopen.
In u geval heeft u betaald €552,34 voor 196 aandelen. is €2,82 per stuk. is €0,62 kosten per stuk.
€309 waren volgens u berekening de rechten waard €552 heb je betaald; €861 / 196 = 4,39 per aandeel. Wat goedkoper is dan je rechten verkopen en nieuwe aandelen kopen. Maar ook dit heeft niets met de berekening te maken.
Is dat teveel voor U? zoek een goedkopere broker.
U moet meer op het forum posten. Als nieuw lid heb je niet de zelfde rechten. Je kan geen link plaatsen.
Edit.
https://www.bolero.be/nl/analyse-en-inz ... elormittal
Blijkbaar is de ene broker niet de andere. Had nooit de berekening gemaakt, het moet blijkbaar zonder veel kosten kunnen.
Totaal betaald bedrag delen door het aantal nieuwe aandelen is de prijs van 1 aandeel.
Aantal aandelen die ik had voor de verhoging zijn alleen goed om te berekenen hoeveel rechten ik heb.
Je vermeld te veel bedragen die er niets toe doen. U aankoop bedrag, de beurskoers allemaal niet van toepassing.
De rechten heb je, die moet je niet kopen.
In u geval heeft u betaald €552,34 voor 196 aandelen. is €2,82 per stuk. is €0,62 kosten per stuk.
€309 waren volgens u berekening de rechten waard €552 heb je betaald; €861 / 196 = 4,39 per aandeel. Wat goedkoper is dan je rechten verkopen en nieuwe aandelen kopen. Maar ook dit heeft niets met de berekening te maken.
Is dat teveel voor U? zoek een goedkopere broker.
U moet meer op het forum posten. Als nieuw lid heb je niet de zelfde rechten. Je kan geen link plaatsen.
Edit.
https://www.bolero.be/nl/analyse-en-inz ... elormittal
Blijkbaar is de ene broker niet de andere. Had nooit de berekening gemaakt, het moet blijkbaar zonder veel kosten kunnen.
Aan Nakal. Ik volg en begrijp uw redenering en berekening. Maar bij mij licht men op 15/03/16 €552,34 uit mijn boekwaarde van €2499,20 (284 aandelen aankoop €8,80) deze komt zodoende op €1946,86 dat is dus een waardevermindering. In mijn transactiehistoriek op dezelfde datum geeft men daarvoor aan : Spin-off Arcelor Mittal rights 284 x €1,945 = €552,34. Op 29/03/2016 debiteert men mijn lopende rekening met €431,20 of 196 nieuwe aandelen tegen €2,20 (zonder bijkomende kosten) - terug te vinden in mijn transactiehistoriek op 29/03/2016 als kosten uitoefening rechten.
Zoals ik het lees is het correcte bedrag voor de aankoop van die 196 nieuwe aandelen van je rekening gehaald. De boekwaarde is eigenlijk maar een indicatief bedrag van hoeveel je geïnvesteerd hebt, in eerste instantie €2499. Omdat je door de kapitaalsverhoging "gratis" 284 rechten gekregen hebt zou je kunnen zeggen dat de waarde daarvan €309 van de boekwaarde wordt afgetrokken, vanwaar die €552 komen zie ik ook niet. Denk niet dat je ergens een financieel nadeel hebt geleden.
Nakal, Vortex, bedankt voor de reacties - het effectief berekenen van een kapitaalverhoging of het in de markt zetten van bijkomende aandelen door het bedrijf en de kostprijs daarvan, los van de aankoopprijs voor het verwerven van nieuwe aandelen is blijkbaar complex. Ik denk dat hier een veelvoud aan parameters spelen die op de een of andere manier onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en in een bepaalde volgorde dienen te worden betrokken in de berekening. Ik wou voor mezelf eens bewijzen dat ik door een andere berekening te maken dan mijn broker op hetzelfde resultaat zou uitkomen, namelijk die bewuste €552,34, gelicht uit mijn initiële boekwaarde - wat voor mij de effectieve kost van de operatie is, niet dus. Nu wil mijn broker zonder probleem dit bedrag terug bij mijn boekwaarde voegen wat logischerwijs zal resulteren in een navenante daling van het winstpercentage. Arcelor Mittal is niet mijn enige aandeel bij hetwelk de boekwaarde is gereduceerd met een bepaald percentage. Heb dit ook aan de hand met Solvay en Brederode, maar daar is het bedrag of het percentage in verhouding tot de boekwaarde aanmerkelijk minder - ik ga er dus vanuit dat de kapitaalinjectie bij de twee laatsten aanmerkelijk lager of minder heeft gekost aan diegenen die hun rechten hebben opgenomen om bijkomende aandelen te verwerven.
Zoals gezegd is die boekwaarde maar een indicatief bedrag, bij Keytrade (daar noemt het initieële waarde) kan je die zelf aanpassen door het break-even punt (BEP) te wijzigen.
Met de gegevens van hierboven zou jouw BEP of gemiddelde aankoopprijs €6,105 zijn ((8,8*284)+(2,2*196))/(284+196). In totaal bezitte je na de kapitaalverhoging 480 aandelen met een reële boekwaarde van €2930 (480*6,105)
Ondertussen heeft er een reverse split van 3/1 plaatsgevonden waardoor je 160 aandelen met een BEP van €18,315 hebt, boekwaarde blijft uiteraard €2930.
Met de koers van vandaag €29,28 betekent dat een winst van afgerond 60% en een totale waarde van €4684.
Bedankt voor de verduidelijking Vortex. Aan koers €29,31 met 160 aandelen kom ik aan waarde €4689,60 of 97,20 % winst, dit bij boekwaarde €2378,06. Op de reële boekwaarde van €2930,40 (160 aandelen x BEP €18,315) geeft dit inderdaad €4689,60 of 2930,40 / 2930,40 x 100 = 60,033% winst, zoals u heeft voorgerekend. Het verschil tussen de initiële en huidige boekwaarde heeft mij aangezet om aan het rekenen te gaan met de informatie verzameld rond de kapitaalverhoging. Weliswaar met teveel niet ter zake doende parameters. De info sloeg meen ik meer op het bepalen van de waarde van de rechten. Al bij al mag ik er van uitgaan dat de kapitaalverhoging 22,10061% heeft gekost of in mijn geval €552,34. Wanneer mijn broker de kost niet uit de boekwaarde had gehaald maar de berekening op de aandelenwaarde had gemaakt dan was mij van de ganse operatie niets opgevallen. Maar misschien moeten zij door bepaalde regelgeving een andere verwerking toepassen. De boekwaarde laten aanpassen zal mij wel een realistischer beeld opleveren van winst/verlies percentages en bedragen zonder dat ik zelf moet gaan herberekenen, denkt u niet?
Lijkt mij ook, je kan ook zelf een rekenblad bijhouden met alle transacties, tegenwoordig gebruik ik daar Google Sheets voor.
Bij Beursduivel geven ze een koopadvies aan ArcelorMittal.
https://www.beursduivel.be/Column/28724 ... groen.aspx
https://www.beursduivel.be/Column/28724 ... groen.aspx
ArcelorMittal werkt samen met Greenko in India
Dinsdag 22 Maart 2022 | Bron: ABM Financial News
(ABM FN-Dow Jones) ArcelorMittal heeft een samenwerkingsverband gesloten met het Indiase Greenko met als doel minder vervuilende energie op te wekken. Dit maakte het staalbedrijf dinsdag bekend.
Met deze alliantie is in totaal 600 miljoen dollar gemoeid, die gestoken wordt in zonne- en windenergie. ArcelorMittal is eigenaar van het project en zorgt voor de financiering.
Dinsdag 22 Maart 2022 | Bron: ABM Financial News
(ABM FN-Dow Jones) ArcelorMittal heeft een samenwerkingsverband gesloten met het Indiase Greenko met als doel minder vervuilende energie op te wekken. Dit maakte het staalbedrijf dinsdag bekend.
Met deze alliantie is in totaal 600 miljoen dollar gemoeid, die gestoken wordt in zonne- en windenergie. ArcelorMittal is eigenaar van het project en zorgt voor de financiering.