Arcofin, Arcoplus en Arcopar gaan in vereffening
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Arcofin, Arcoplus en Arcopar gaan in vereffening
Als de bestuurders kwijting bekomen, dan kunnen ze waarschijnlijk niet meer persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor zware fouten in hun bestuur ? Fouten die geleid hebben tot het failliet.
Met andere woorden dan zijn hun persoonlijke bezittingen (dure auto's, kastelen, appartementje aan zee en weet ik veel....) niet meer bedreigd ?
Krijgen ze geen kwijting van de aandeelhouders dan kunnen ze wel medeaansprakelijk worden gesteld en dan staan ze mogelijks in met hun persoonlijke bezittingen...
Vandaar wellicht dat ze geen ruchtbaarheid aan deze vergadering geven ?
Met andere woorden dan zijn hun persoonlijke bezittingen (dure auto's, kastelen, appartementje aan zee en weet ik veel....) niet meer bedreigd ?
Krijgen ze geen kwijting van de aandeelhouders dan kunnen ze wel medeaansprakelijk worden gesteld en dan staan ze mogelijks in met hun persoonlijke bezittingen...
Vandaar wellicht dat ze geen ruchtbaarheid aan deze vergadering geven ?
Het is de vennootschap die bij stem van de aandeelhouders die kwijting geeft aan de bestuurders. Door die kwijting geef je je erkenning dat de bestuurders hun opdracht hebben waargenomen. Als de vennootschap geen kwijting geeft dan heeft deze minder gronden om de bestuurders aansprakelijk te stellen voor de eventuele schade die de bestuurders aan de vennootschap tijdens hun bestuursmandaat hebben veroorzaakt.
De kwijting heeft veeleer een symbolische waarde. Het is uiteindelijk de vennootschap in de eerste plaats ( opnieuw bij stem van de aandeelhouders) die deze bestuurders heeft aangesteld. Als er ooit strafrechtelijke feiten zouden opduiken ( misbruik vennootschapsgoederen, ...) dan kunnen de bestuurders als nog vervolgd worden. De vennootschap kan dan zichzelf burgerlijke partij stellen ook als deze kwijting heeft verleend aan de bestuurders.
Normaal gezien hebben bestuurders van dat kaliber ook een verzekering voor het geval dat ze persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.
De kwijting heeft veeleer een symbolische waarde. Het is uiteindelijk de vennootschap in de eerste plaats ( opnieuw bij stem van de aandeelhouders) die deze bestuurders heeft aangesteld. Als er ooit strafrechtelijke feiten zouden opduiken ( misbruik vennootschapsgoederen, ...) dan kunnen de bestuurders als nog vervolgd worden. De vennootschap kan dan zichzelf burgerlijke partij stellen ook als deze kwijting heeft verleend aan de bestuurders.
Normaal gezien hebben bestuurders van dat kaliber ook een verzekering voor het geval dat ze persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.
Hoe belangrijk is het nu dat Arco aandeelhouders hier massaal naartoe gaan en wat kunnen we er proberen bereiken ?
-
- Newbie
- Contacteer:
En als we als waarschuwingsschot nu 's met zijn allen enig spaargeld (mocht je dat nog hebben) bij Belfius zouden weghalen of onze bankactiviteiten met Belfius zouden afzwakken?
Dit heb ik eind januari 2012 al gedaan. Ik heb er bijna al mijn spaargelden weggehaald en in het kader van de januari-stortingen bij Rabo daar op een hoogrentende spaarrekening gezet... Had ik mijn hypotheek niet bij Belfius (vroeger lening genomen bij Bacop en zo bij Dexia terecht gekomen) lopen, dan had ik er alles afgesloten... Ik heb dit gedaan om zoals je stelt een signaal te geven, maar vooral omdat ik het gans boeltje de komende paar jaar niet vertrouw. Wanneer de Arcoparaandeelhouders niets van hun centen gaan terugzien of op het moment dat dit blijkt of duidelijk wordt, dan vrees ik dat Belfius het wel eens moeilijk zou krijgen. Belfius telt ruim 800.000 klanten, waarvan er een 600.000 Arcopar-aandelen hebben... Wat indien een groot deel van deze aandeelhouders als reactie op het verloren gaan van al hun aandelen hun spaartegoeden gaan weghalen bij Belfius... Toen ik in januari 2012 vaststelde dat je via internetbanking zelfs max. 20.000 euro per week kan overschrijven naar externe rekeningen, dan heb ik het zekere voor het onzekere genomen. Ik zorg er sedertdien voor dat er nooit meer dan max. 20.000 euro in totaal op al mijn rekeningen bij Belfius nog staat, zodat ik in één keer alles zou kunnen overschrijven naar een andere bank mocht dit nodig blijken in de toekomst...
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Die 20.000 is gewoon 'n veiligheidslimiet. Die kan je laten optrekken hoor, 30.000?, 50.000? ... geen probleem. Je moet dan wel contact opnemen met je kantoor (aan het loket) of zelfs via 'n telefoontje naar de klantendienst in Bxl is dat mogelijk, mits je kan bewijzen dat je wel degelijk klant bent bij hen. (Een paar persoonlijke vragen die gekend zijn bij hen om te verifiëren of ze jou wel aan de lijn hebben) Mogelijk was er ook nog 'n test met de kaart/kaartlezer/test met pin-code (maar van dit laatste ben ik niet meer zeker van, het is te lang geleden bij mij)landethk schreef:... Toen ik in januari 2012 vaststelde dat je via internetbanking zelfs max. 20.000 euro per week kan overschrijven naar externe rekeningen, dan heb ik het zekere voor het onzekere genomen. Ik zorg er sedertdien voor dat er nooit meer dan max. 20.000 euro in totaal op al mijn rekeningen bij Belfius nog staat, zodat ik in één keer alles zou kunnen overschrijven naar een andere bank mocht dit nodig blijken in de toekomst...
Mocht dit nodig blijken in de toekomst: en hoe ga je dat dan weten? Mocht Rabo overkop gaan hoe ga je het dan weten, dat is zelfs 'n coöperatieve, daar krijg je nog minder info over door? Je wordt dan toch gepakt op snelheid hoor.
Een evenwichtige portefeuille en spreiden.

Als je als aandeelhouder niet naar de buitengewone vergadering gaat dan geef je de indruk dat je het volste vertrouwen hebt hoe het huidig bestuur de zaak laat betijen. Dit huidig bestuur is nog steeds hetzelfde bestuur dat Groep Arco in de problemen heeft gebracht. Bovendien lijkt het dan dat het je niet echt inzit met het geld dat je in de aandelen hebt gestoken.mver schreef:Hoe belangrijk is het nu dat Arco aandeelhouders hier massaal naartoe gaan en wat kunnen we er proberen bereiken ?
De vergadering is volgende week donderdag 28/06/2012 en inschrijven kan nog tot uiterlijk 26/06/2012.
Heeft er iemand naar de AV geweest?
men sprak dat het 3jaar ging duren , wanneer vieren we de eerste verjaardag ? 
verbazend hoe weinig mensen hier op reageren.
Over welke som gaat dat eigenlijk
Moet we dit stil laten vallen ?

Iets meer dan 4000 € per persoon als maximum.davido72 schreef:men sprak dat het 3jaar ging duren , wanneer vieren we de eerste verjaardag ?
Estate Guru believer.
bij mij is het 4110€
maar ik bedoelde eigenlijk de totale som wat de mensen geinvesteerd hebben
maar ik bedoelde eigenlijk de totale som wat de mensen geinvesteerd hebben
Dit staat nog altijd op de site van belfius :
Zijn houders van coöperatieve aandelen beschermd? Ja, natuurlijke personen met coöperatief kapitaal genieten van overheidswege een bescherming ten belope van maximaal 100.000 euro per natuurlijk persoon en per coöperatieve vennootschap die de staatsbescherming heeft verkregen (Arcopar CVBA, Arcoplus CVBA en Arcofin CVBA).
Zijn houders van coöperatieve aandelen beschermd? Ja, natuurlijke personen met coöperatief kapitaal genieten van overheidswege een bescherming ten belope van maximaal 100.000 euro per natuurlijk persoon en per coöperatieve vennootschap die de staatsbescherming heeft verkregen (Arcopar CVBA, Arcoplus CVBA en Arcofin CVBA).
En mijn ouders krijgen nog altijd een korting op hun zichtrekening als Arcopar-vennoot
Ik heb eigenlijk nooit een papier ondertekend voor de aankoop van mijn arcopar aandelen. Het werd mijn mondeling verkocht met de garantie dat het even veilig was als een spaarboekje met een fractie meer interest. Dit moet ergens in 2004/2005 geweest zijn
Zou ik deze aankoop nog kunnen betwisten?
Ik heb dus nooit die grote winsten gekend.
Zou ik deze aankoop nog kunnen betwisten?
Ik heb dus nooit die grote winsten gekend.
Het zou me echt verbazen mocht je niets ondertekend hebben.
Die 'grote winsten' moet toch al heel lang geleden zijn; mijn ouders hebben in '97 ingetekend en meer dan 4,25% hebben ze zo te zien nooit gehad (wat ook in 2004 uitgekeerd werd). Niet slecht, ook al omdat het vrijgesteld is van roerende voorheffing, maar om dat nu 'grote winsten' te noemen ...
Die 'grote winsten' moet toch al heel lang geleden zijn; mijn ouders hebben in '97 ingetekend en meer dan 4,25% hebben ze zo te zien nooit gehad (wat ook in 2004 uitgekeerd werd). Niet slecht, ook al omdat het vrijgesteld is van roerende voorheffing, maar om dat nu 'grote winsten' te noemen ...