ARCOPAR: nog veilig?
TIP
Re: ARCOPAR: nog veilig?
Ik heb de mijne vorig jaar verkocht (aankoop huis) maar mijn ouders en broers hebben nog altijd hun aandelen. Als je de info leest bij de cooperatieve aandelen (bijv: ecopower, groenkracht enz)... staat er duidelijk dat je je kapitaal terugkrijgt bij uittreding (defensief) maar ook dat je je geld kwijt bent als de cooperatieve falliet gaat (niet te voorspellen). Cru gezegd blijft het een aandeel en loop je dus een risico..
De regering had ooit de intensie om cooperatieve die voor een groot deel beleggen in bankaandelen ook een garantie te geven maar in de tijd stond dus dat dit niet in voege is. Lijkt mij ergens maar logisch ook.. waarom sommige cooperatieve wel en andere niet.. lijkt me niet logisch en eerlijk.
Ik vind ergens dat de aandeelhouders de prijs moeten betalen en de spaarders enkel recht hebben op hun garantie van 100.000 euro...maar aangezien de gemeentes hun belastingen gaan opdrijven om hun verliezen te compenseren.. betalen we dan sowieso nog met zen allen mee.
De regering had ooit de intensie om cooperatieve die voor een groot deel beleggen in bankaandelen ook een garantie te geven maar in de tijd stond dus dat dit niet in voege is. Lijkt mij ergens maar logisch ook.. waarom sommige cooperatieve wel en andere niet.. lijkt me niet logisch en eerlijk.
Ik vind ergens dat de aandeelhouders de prijs moeten betalen en de spaarders enkel recht hebben op hun garantie van 100.000 euro...maar aangezien de gemeentes hun belastingen gaan opdrijven om hun verliezen te compenseren.. betalen we dan sowieso nog met zen allen mee.
en wat met de spaarders die destijds verplicht waren zo'n aandeel te kopen, is gewoon toch niet te vergelijken met degene die gegokt hebben door op de beurs Dexia aandelen te kopen omdat ze zo laag stonden en met de hoop een vette winst. Ik wordt hier zo moe van en hoop gewoon op gerechtigheid voor de spaarders niet voor de beursgokkers.
Dat is een vraag waarop Groep Arco een antwoord op moet geven.Peet schreef:en wat met de spaarders die destijds verplicht waren zo'n aandeel te kopen, is gewoon toch niet te vergelijken met degene die gegokt hebben door op de beurs Dexia aandelen te kopen omdat ze zo laag stonden en met de hoop een vette winst. Ik wordt hier zo moe van en hoop gewoon op gerechtigheid voor de spaarders niet voor de beursgokkers.
Ik denk toch dat er een onderscheid moet gemaakt tussen een rechtstreekse aandeelhouder in Dexia en een aandeel in Arco. De vfb heeft schrik dat de grote aandeelhouders (Arco, Gemeentelijke holding) een voorkeursbehandeling zouden krijgen tov de kleine inidviduele aandeelhouder in Dexia.
Volgens mij is het vooral dat, dat de VFB bedoelt met gelijke behandeling van de aandeelhouders.
Dat zegt natuurlijk niets over een coöperatieve aandeelhouder in Arco.
Ook aandeelhouders van een coöperatieve vennootschap (die voor de helft in een financiële instelling belegd) gingen onder de garantieregeling vallen (tot 100.000 euro). Dat is helaas nog niet in wetteksten gegoten. Er is dus enkel een belofte.
Eigenlijk is de siutatie wat vergelijkbaar als tijdens de Kaupthing affaire. Er was ook een belofte voor een garantie tot 100.000 euro door de Luxemburgse regering. Dat was echter ook nog niet wettelijk geregeld. Het Luxemburgse garantiefonds heeft dan ook maar tot 20.000 euro per persoon uitgekeerd. Door de overname door Keytrade speelde dat uiteindelijk geen rol meer.
Volgens mij is het vooral dat, dat de VFB bedoelt met gelijke behandeling van de aandeelhouders.
Dat zegt natuurlijk niets over een coöperatieve aandeelhouder in Arco.
Ook aandeelhouders van een coöperatieve vennootschap (die voor de helft in een financiële instelling belegd) gingen onder de garantieregeling vallen (tot 100.000 euro). Dat is helaas nog niet in wetteksten gegoten. Er is dus enkel een belofte.
Eigenlijk is de siutatie wat vergelijkbaar als tijdens de Kaupthing affaire. Er was ook een belofte voor een garantie tot 100.000 euro door de Luxemburgse regering. Dat was echter ook nog niet wettelijk geregeld. Het Luxemburgse garantiefonds heeft dan ook maar tot 20.000 euro per persoon uitgekeerd. Door de overname door Keytrade speelde dat uiteindelijk geen rol meer.
garantie voor arcopar of geen garantie, waarom geen tussenoplossing enkel garantie van het dividend, uitstappen wordt voor onbepaalde tijd opgeschort. Een soort eeuwigdurende obligatie.
en wat met de spaarders die destijds verplicht waren zo'n aandeel te kopen
Dit is cru maar ik vind dat zever. Een bank kan je volgens mij niet verplichten om aandelen te kopen. Let op : hij kan je wel extra voordelen geven en uitsluiten van bepaalde dingen als je geen aandelen koopt. Het is dan aan de klant om zijn conclusies te trekken en eventueel een andere bank te kiezen.
Ik heb corporatieve aandelen in lanbokas (landbouwkrediet) om voordelen te hebben op mijn hypotheeklening . ... ik had dit ook niet kunnen doen maar dan was mijn intrestvoet hoger... Ik ben dus niet verplicht geweest. Ik had dat zelfs nooit gedaan als het bedrag te hoog was naar mijn zin. Net zoals jij niet verplicht was om bij bac te gaan en te blijven tot dexia.
Met dat verschil dat ik van mening ben dat cooperatieve aandelen , aandelen blijven. Wie gaat garant staan voor mijn ecopower , beauvent en groenkracht aandelen?... waarom bank cooperatieve aandelen dan wel een bescherming geven? Lijkt me niet eerlijk.Eigenlijk is de siutatie wat vergelijkbaar als tijdens de Kaupthing affaire
De rest van de situatie is ook zoveel anders als kaupthing... het geld was bevroren (bij dexia niet, iedereen kan dus nu zijn geld weghalen) en het heeft vele maanden geduurd vooraleer luxemburg begon uit te betalen tot 20 000. Echt een hel voor mensen die hun geld snel nodig hadden of die meer dan 20 000 euro hadden (onzekerheid). Het is in feite oneerlijk dat men onderscheid maakt in banken want bij fortis en dexia is geen enkele spaarder de dupe (iedereen kan zijn geld afhalen) geweest.... Bij kaupthing is uiteindelijk ook een oplossing gekomen uit de privé (landbouwkrediet) maar ik zou het menselijk leed en al de miserie niet onderschatten omdat mensen maandenlang niet aan hun geld konden én in onzekerheid hebben geleefd over het deel boven 20 000€.
Waarom dus dexia niet falliet laten gaan en iedereen uitbetalen tot 100 000 ? Zou dit niet de enige eerlijke oplossing zijn? Als men de delen verkoopt die nog iets waard zijn kan er misschien nog iets af voor de (cooperatieve) aandeelhouders. Het is geen gemakkelijke beslissing en we zullen toch allemaal betalen omdat de gemeenten hun belastingen verhogen ... maar het is denk ik goedkoper voor ons allen (en dus beter!) en vooral ook.. EERLIJKER
Staat redt Arco-vennoten
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 2-3095.art" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen ... 2-3095.art" onclick="window.open(this.href);return false;
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Er is momenteel dringend onderhoud op de website van ARCO....toeval?
Lukske schreef:Er is momenteel dringend onderhoud op de website van ARCO....toeval?
Dat is zoals vorige week op de klantendiensst van dexia
"BLIJft u even aan het toestel u wordt zodadelijk verder geholpen"
nadien "de klantendienst is niet beschikbaar"
nadien "tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuutuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuutuuuuuuuuuuuuuuuuuut"
( maw trek er uw broek mee op )
hallo, ik ben daarnet bij een dexia kantoor binnen gestapt. daar hebben ze mij verzekerd dat m'n aandelen arcopar en arcoplus 100% verzekerd zijn. Maar ook met een uitleg dat je deze alleen kan laten uit betalen tussen 1 april en 30 september. Ik vind dit verdacht en ben dus echt ni op m'n gemak gesteld. Effe naar het gratis nummer van groep arco gebeld: daar zeggen ze ongeveer hetzelde
-
- Newbie
- Contacteer:
Dag allemaal.
Ook ik ben Arcpar aandeelhouder, maar het afhalen van Arcopar aandeel, staat wel in de regels, Kan en kon vroeger ook maar enkel
afgehaald worden, tussen 01/04/ en 30/09. Zo moeten we wel wachten tot volgend jaar. In die tijd kan er wel van alles veranderen.
Ook ik ben Arcpar aandeelhouder, maar het afhalen van Arcopar aandeel, staat wel in de regels, Kan en kon vroeger ook maar enkel
afgehaald worden, tussen 01/04/ en 30/09. Zo moeten we wel wachten tot volgend jaar. In die tijd kan er wel van alles veranderen.
LenaJans schreef:hallo, ik ben daarnet bij een dexia kantoor binnen gestapt. daar hebben ze mij verzekerd dat m'n aandelen arcopar en arcoplus 100% verzekerd zijn. Maar ook met een uitleg dat je deze alleen kan laten uit betalen tussen 1 april en 30 september. Ik vind dit verdacht en ben dus echt ni op m'n gemak gesteld. Effe naar het gratis nummer van groep arco gebeld: daar zeggen ze ongeveer hetzelde
Een zekere Huybrechts van een beleggingsclub ging een rechtzaak starten indien de vennootschapswet zou geschonden worden maw
INDIEN NIET ALLE AANDEELHOUDERS GELIJK ZOUDEN BEHANDELD WORDEN ( arm of rijk, groot of klein, groen of zwart, gepensioneerd of niet, slim of minder slim, dat heeft geen belang
Indien Arcopar-aandeelhouders hun geld wel zouden krijgen, dan gaan de advocaten er ook iets aan verdienen.
Laatst gewijzigd door paul op 10 oktober 2011, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
De site van groep Arco is opnieuw operationeel. Er staat volgende melding:
Groep ARCO werkt aan een nieuwe toekomst
10/10/2011
Groep ARCO is zeer tevreden met het veilig stellen van Dexia Bank België NV en haar dochter Dexia Verzekeringen België NV (DVV-verzekeringen).
De verkoop door Dexia groep (Dexia NV) van haar dochter Dexia Bank België, inclusief de verzekeraar, aan de federale staat zal de broodnodige rust bij het cliënteel en het personeel terugbrengen.
Vanaf vandaag kan de bankverzekeraar starten met een autonoom commercieel project voor haar thuismarkt België en de kernactiviteiten bankieren en verzekeren voor gezinnen enerzijds en voor de publieke en social profitsector anderzijds. Dexia bank is en blijft daarmee een gezonde bank die van groot belang is voor de Belgische economie in het algemeen en de publieke sector in het bijzonder.
De overeenkomst tussen de Belgische staat, de Franse staat en de Luxemburgse staat heeft bovendien ook de toekomst van de residuele bank, Dexia groep, sterker omkaderd. Deze landen staan nu gezamenlijk borg voor de financiering die deze bank moet ophalen in de markt om haar historische grote obligatieportefeuilles verder te beheren en stapsgewijze af te bouwen. Deze borgstelling was nodig geworden om verdere waardevernietiging tegen te gaan in deze speculatieve en ongecontroleerde financiële markten.
Groep ARCO rekent er tenslotte op dat de Europese instanties de komende periode de financiële markten verder zullen stabiliseren en reguleren via een efficiënte aanpak van de eurocrisis.
De bestuursinstanties van Groep ARCO gaan nu over tot een grondige analyse van alle informatie die voortvloeit uit de regeringsbeslissingen en uit de beslissingen van de Raad van Bestuur van Dexia NV. Zij zullen daarbij nagaan welke maatregelen moeten genomen worden om het coöperatieve model veilig te stellen. Daarbij zal steeds vertrokken worden van de belangen van de coöperatieve vennoten.
De groep is tenslotte tevreden over de beslissing van de federale regering om in het kader van deze tweede zware systemische financiële crisis uitvoering te geven aan haar belofte van 2008 (en herhaald in 2009) om de particulieren, die vennoot zijn van erkende coöperatieve vennootschappen waarvan minstens de helft van het vermogen geïnvesteerd is in financiële instellingen, een staatswaarborg aan te bieden. De ARCO-vennootschappen hebben inmiddels bij de federale regering de vraag tot toetreding in het garantiesysteem ingediend, zodat dit eerstdaags kan worden goedgekeurd, conform de eerdere aankondigingen ter zake.
De grote meerderheid van deze meer dan 700.000 ARCO-vennoten zijn vaak reeds enkele decennia trouwe spaarders bij Dexia bank België en ook vaak klant bij Dexia- of DVV-verzekeringen.
Voormelde regeringsmaatregel zal het vertrouwen van deze vennoten herstellen en ondersteunen. Dit herstel van het vertrouwen zal de toekomst en de financiële waardeontwikkeling van Dexia bank en Dexia verzekeringen ten goede komen.
Directiecomité Groep ARCO
Groep ARCO werkt aan een nieuwe toekomst
10/10/2011
Groep ARCO is zeer tevreden met het veilig stellen van Dexia Bank België NV en haar dochter Dexia Verzekeringen België NV (DVV-verzekeringen).
De verkoop door Dexia groep (Dexia NV) van haar dochter Dexia Bank België, inclusief de verzekeraar, aan de federale staat zal de broodnodige rust bij het cliënteel en het personeel terugbrengen.
Vanaf vandaag kan de bankverzekeraar starten met een autonoom commercieel project voor haar thuismarkt België en de kernactiviteiten bankieren en verzekeren voor gezinnen enerzijds en voor de publieke en social profitsector anderzijds. Dexia bank is en blijft daarmee een gezonde bank die van groot belang is voor de Belgische economie in het algemeen en de publieke sector in het bijzonder.
De overeenkomst tussen de Belgische staat, de Franse staat en de Luxemburgse staat heeft bovendien ook de toekomst van de residuele bank, Dexia groep, sterker omkaderd. Deze landen staan nu gezamenlijk borg voor de financiering die deze bank moet ophalen in de markt om haar historische grote obligatieportefeuilles verder te beheren en stapsgewijze af te bouwen. Deze borgstelling was nodig geworden om verdere waardevernietiging tegen te gaan in deze speculatieve en ongecontroleerde financiële markten.
Groep ARCO rekent er tenslotte op dat de Europese instanties de komende periode de financiële markten verder zullen stabiliseren en reguleren via een efficiënte aanpak van de eurocrisis.
De bestuursinstanties van Groep ARCO gaan nu over tot een grondige analyse van alle informatie die voortvloeit uit de regeringsbeslissingen en uit de beslissingen van de Raad van Bestuur van Dexia NV. Zij zullen daarbij nagaan welke maatregelen moeten genomen worden om het coöperatieve model veilig te stellen. Daarbij zal steeds vertrokken worden van de belangen van de coöperatieve vennoten.
De groep is tenslotte tevreden over de beslissing van de federale regering om in het kader van deze tweede zware systemische financiële crisis uitvoering te geven aan haar belofte van 2008 (en herhaald in 2009) om de particulieren, die vennoot zijn van erkende coöperatieve vennootschappen waarvan minstens de helft van het vermogen geïnvesteerd is in financiële instellingen, een staatswaarborg aan te bieden. De ARCO-vennootschappen hebben inmiddels bij de federale regering de vraag tot toetreding in het garantiesysteem ingediend, zodat dit eerstdaags kan worden goedgekeurd, conform de eerdere aankondigingen ter zake.
De grote meerderheid van deze meer dan 700.000 ARCO-vennoten zijn vaak reeds enkele decennia trouwe spaarders bij Dexia bank België en ook vaak klant bij Dexia- of DVV-verzekeringen.
Voormelde regeringsmaatregel zal het vertrouwen van deze vennoten herstellen en ondersteunen. Dit herstel van het vertrouwen zal de toekomst en de financiële waardeontwikkeling van Dexia bank en Dexia verzekeringen ten goede komen.
Directiecomité Groep ARCO
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Nietszeggende info dus van Arco...ik had het al verwacht. Arco heeft duidelijk nog niet geleerd duidelijker te communiceren.
Hopelijk kan ik volgend jaar nog uitstappen maar dat zal wellicht ijdele hoop zijn.
Waar ik op hoop als coöperant van Arco is dat de beheerders hun ontslag indienen wegens incompetentie.
Hopelijk kan ik volgend jaar nog uitstappen maar dat zal wellicht ijdele hoop zijn.
Waar ik op hoop als coöperant van Arco is dat de beheerders hun ontslag indienen wegens incompetentie.
Wat had je dan gehoopt dat ze zouden communiceren? Dat iedereen zijn volledig inleg morgen terugkrijgt?