Argenta bond 2013/04/09 3 year coupon
TIP
Argenta bond 2013/04/09 3 year coupon
hoi,
ik ben nieuw en wil graag leren
ik dacht eraan om een Argenta bond 2013/04/09 3 year coupon aan te schaffen
zou ik even mijn berekening aan jullie mogen voorstellen
ik ga ervan uit dat in het beste scenario (voorspellen zelf max 7,5%) ik met een inleg van bvb 15000 euro
ik 300 euro instapkost (2%) betaal en geniet van een jaarlijkse opbrengst van 1125 euro (gerekend aan 15000)
hierop betaal ik elk jaar dan 169 euro RV (15%)
dan zou ik na 3 jaar een NETTO opbrengst genieten van 956 x 3 = 2869 euro
dan kom ik aan 19,13 % op 3 jaar tijd netto.
ik vindt dit niet slecht,als mijn berekening klopt welteverstaan
P.S. moet ik de RV inbrengen op mijn belastingsaangifte ?
daniel
ik ben nieuw en wil graag leren
ik dacht eraan om een Argenta bond 2013/04/09 3 year coupon aan te schaffen
zou ik even mijn berekening aan jullie mogen voorstellen
ik ga ervan uit dat in het beste scenario (voorspellen zelf max 7,5%) ik met een inleg van bvb 15000 euro
ik 300 euro instapkost (2%) betaal en geniet van een jaarlijkse opbrengst van 1125 euro (gerekend aan 15000)
hierop betaal ik elk jaar dan 169 euro RV (15%)
dan zou ik na 3 jaar een NETTO opbrengst genieten van 956 x 3 = 2869 euro
dan kom ik aan 19,13 % op 3 jaar tijd netto.
ik vindt dit niet slecht,als mijn berekening klopt welteverstaan

P.S. moet ik de RV inbrengen op mijn belastingsaangifte ?
daniel
Laatst gewijzigd door imac op 13 februari 2010, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Argenta bond 2013/04/09 3 year coupon
Vermits de RV al afgehouden is moet je hem niet meer inbrengen op je belastingsbrief.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Uw berekening is juist. U gaat wel uit van de maximale 7.5% bruto.
Ik heb de bijhorende brochure op de website van Argenta eens gelezen:
Er staat een fout in! Op blz. 5 wordt het rendement van elk jaar berekend, met als basis de slotkoers van het aandeel op de uitgiftedatum = 26 maart 2010 (“Aandeel,n,intieel”). Dus voor de betaling van de coupon in 2012 en 2103 zou men de koers van 2010 nemen als basis, wat onjuist zal zijn. Uit de voorbeelden kan men het niet afleiden, want ze beperken zich tot jaar 1.
Dit product is nogmaals een voorbeeld van ingewikkelde producten waar de banken goed aan verdienen: 2% instapkosten, en dan nog 1,5% kosten per jaar. Men is onduidelijk hoe deze laatste verrekend worden. Bovendien zit BNP Paribas BV en nv er ook nog tussen die ook – ongemerkt - kosten zullen doorrekenen. Wat ook verdwijnt in de zakken van de banken zijn hier de dividenden van die aandelen in de korf.
Zorg zelf voor kapitaalbescherming door een juiste mix van vastrentende producten (spaarboek, termijnrekeningen, …) en niet risicovrije producten d.m.v. indexfondsen of trackers die goedkoop in beheer zijn (zeker geen 1.5% per jaar).
Is het achtergesteld certificaat van Argenta 4% op 5 jaar geen goed alternatief voor u?
- het heeft een vooraf gekende intrest (ook roerende voorheffing) – geen kosten;
- zoals voor “Argenta bond 2013/04/09 3 year coupon” is er het risico van niet terugbetaald worden bij faillissement en is geen bescherming door het depositogarantiestelsel van de staat.
Beste groeten.
Er staat een fout in! Op blz. 5 wordt het rendement van elk jaar berekend, met als basis de slotkoers van het aandeel op de uitgiftedatum = 26 maart 2010 (“Aandeel,n,intieel”). Dus voor de betaling van de coupon in 2012 en 2103 zou men de koers van 2010 nemen als basis, wat onjuist zal zijn. Uit de voorbeelden kan men het niet afleiden, want ze beperken zich tot jaar 1.
Dit product is nogmaals een voorbeeld van ingewikkelde producten waar de banken goed aan verdienen: 2% instapkosten, en dan nog 1,5% kosten per jaar. Men is onduidelijk hoe deze laatste verrekend worden. Bovendien zit BNP Paribas BV en nv er ook nog tussen die ook – ongemerkt - kosten zullen doorrekenen. Wat ook verdwijnt in de zakken van de banken zijn hier de dividenden van die aandelen in de korf.
Zorg zelf voor kapitaalbescherming door een juiste mix van vastrentende producten (spaarboek, termijnrekeningen, …) en niet risicovrije producten d.m.v. indexfondsen of trackers die goedkoop in beheer zijn (zeker geen 1.5% per jaar).
Is het achtergesteld certificaat van Argenta 4% op 5 jaar geen goed alternatief voor u?
- het heeft een vooraf gekende intrest (ook roerende voorheffing) – geen kosten;
- zoals voor “Argenta bond 2013/04/09 3 year coupon” is er het risico van niet terugbetaald worden bij faillissement en is geen bescherming door het depositogarantiestelsel van de staat.
Beste groeten.
Dit is geen fout. Men gaat steeds vergelijken met de beginkoers van 26.03.2010. Als elk aandeel van de 20 op de vergelijkingsdatum dus 7.5% hoger dan de initiële koers van 2010 noteert heb je jaarlijks een brutocoupon van 7.5%HJG6500 schreef:Uw berekening is juist. U gaat wel uit van de maximale 7.5% bruto.
Voor de rest vind ik dit geen interessant product. Het is onrealistisch te stellen dat elk van de 20 aandelen meer dan 7.5% gaat stijgen. Als er een 1 aandeel daalt met 60%, 1 aandeel met 15%, 10 andelen stijgen met meer dan 50% en de andere 10 met 1% stijgen heb je een bruto coupon van 1%.
Je kan inderdaad beter een deel op termijn beleggen ( achtergesteld certificaat, kasbon of termijnrekening) en met een deel in een fonds, tracker of zelf op de beurs spelen.
Er zijn hier in het verleden al gelijkaardige producten besproken zoals bvb. de Post Multifix Crescendo
viewtopic.php?f=5&t=8030&start=0&hilit=post" onclick="window.open(this.href);return false;
Via simulaties kan je dan aantonen wat de kansen zijn qua rendement. In bovenstaan geval had je 60% kans op een rendement van 0,2% en 90% kans op een rendement van minder dan 2,5%. De kans op het maximale rendement is wellicht minder dan 1 op 100.
Ook dit is terug een product waarbij de stijging van de individuele aandelen afgetopt wordt maar iedere daling onbeperkt wordt doorgerekend. Ik heb geen simulatiecijfers, maar waarschijnlijk zouden deze gelijkaardig zijn aan die van het Post product.
Alhoewel je intiutief zou denken dat je mooie winstkansen hebt met dergelijke producten, zijn deze zodanig gemaakt dat de kans heel erg klein is dat ze je ooit grote winsten moeten uitkeren. De banken zelf maken wel mooie winsten met dit type producten.
Afblijven is wellicht een verstandige keuze.
viewtopic.php?f=5&t=8030&start=0&hilit=post" onclick="window.open(this.href);return false;
Via simulaties kan je dan aantonen wat de kansen zijn qua rendement. In bovenstaan geval had je 60% kans op een rendement van 0,2% en 90% kans op een rendement van minder dan 2,5%. De kans op het maximale rendement is wellicht minder dan 1 op 100.
Ook dit is terug een product waarbij de stijging van de individuele aandelen afgetopt wordt maar iedere daling onbeperkt wordt doorgerekend. Ik heb geen simulatiecijfers, maar waarschijnlijk zouden deze gelijkaardig zijn aan die van het Post product.
Alhoewel je intiutief zou denken dat je mooie winstkansen hebt met dergelijke producten, zijn deze zodanig gemaakt dat de kans heel erg klein is dat ze je ooit grote winsten moeten uitkeren. De banken zelf maken wel mooie winsten met dit type producten.
Afblijven is wellicht een verstandige keuze.
bedankt voor jullie antwoorden
kan men bij achtergestelde certificaten aan de centjes zonder kosten ?
Achtergestelde certificaten gedragen zich zoals obligaties. Hun koers daalt als de rente stijgt en omgekeerd. Als je ze wil verkopen op de secundaire markt voor het einde van hun looptijd, en de rente is gestegen, is het dus mogelijk dat je bvb. maar 95% van je geld terugkrijgt.imac schreef:bedankt voor jullie antwoorden