Argenta pensioenspaarfonds
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Argenta pensioenspaarfonds
dat is inderdaad dus mijn vraag, in een echt dramatische beurscrash op mijn 60ste zou het dus ook nog eens kunnen zijn dat de eindbelasting meer kost dan wat op dat moment de waarde is van de deelbewijzen in het fonds? Wat dan? Dan moet je nog geld extra betalen van de spaarrekening ofzo?Lanius schreef: ↑7 november 2018, 17:14 ja, maar het gaat hier over de eindbelasting; En die wordt toch sowieso afgehouden op je 60ste (of ben ik verkeerd). Of de beurs nu hoog staat of niet, je betaald de belasting waarbij men een fictief rendement heeft van 4,75%. En dat is een vaststaand bedrag.
Als de beurs op dat moment laag staat: moet je meer deelbewijzen verkopen om dat bedrag te halen
Als de beurs hoger staat: moet je minder deelbewijzen verkopen.
Dus ook al staat de beurs laag en wacht je met verkopen, de fiscus wil op je 60ste toch die eindbelasting in handen hebben, niet?
![Huh? ???](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/huh.gif)
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
ik denk nu niet dat de eindbelasting meer zal zijn dan wat je fonds aan waarde heeft, of het moet echt wel een enorme beurscrash zijn. DUs daar zou ik me geen zorgen over maken.
Misschien vanaf uw 55ste overstappen naar een meer defensief fonds?
Misschien vanaf uw 55ste overstappen naar een meer defensief fonds?
Als jij pensioengerechtigd bent en ze stellen vast dat je 50.000 euro op een beleggingsrekening hebt staan, dan mag je het op je buik schrijven voor extra steun. 'Eerst dat geld opsouperen meneer, kom daarna maar eens terug!'
Ga eens naar een mutualiteit en ga eens vragen hoeveel geld er jaarlijks weggescholden wordt bij mensen die in een vicieuze cirkel zitten?
Ken iemand die bij een mutualiteit werkt, ze hadden 2 jaar geleden terug een klant die zijn schuldenbergje zodanig groot gemaakt had, dat hij dat nooit meer kon terugbetalen in zijn mensenleven. Meer dan 2/3 is kwijtgescholden geweest
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
En dat is geen uitzondering! Het gebeurd frequent.
Het doel van mijn beleggingen is gevoelig meer te hebben dan 50000 als ik op pensioen gaan. En met dat geld en het staatspensioen eenzelfde levens-stijl te kunnen volhouden na mijn pensioen als ervoor.
Er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om een plan op te stellen dat rekent op extra steun tijdens mijn pensioensparen. Ik ga het mijn kinderen en neven en nichten niet aandoen dat zij nog eens extra voor mij moeten betalen, noch rechstreeks, noch via de staatsbelastingen. Ik vind de houding van zij die op extras rekenen betgaald door anderen een egoistische houding.
Het is niet omdat andere van de brug springen dat jij dat ook moet doen.
Er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om een plan op te stellen dat rekent op extra steun tijdens mijn pensioensparen. Ik ga het mijn kinderen en neven en nichten niet aandoen dat zij nog eens extra voor mij moeten betalen, noch rechstreeks, noch via de staatsbelastingen. Ik vind de houding van zij die op extras rekenen betgaald door anderen een egoistische houding.
Het is niet omdat andere van de brug springen dat jij dat ook moet doen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
In principe een goede houding, B7H4long, maar weet dat je wettelijk pensioen ook door anderen betaald wordt. Dus om helemaal consequent te zijn en niet op de kap van anderen te leven, zou je je wettelijk pensioen moeten weigeren en uitsluitend van je eigen kapitaal leven.
Korrekt, mijn staatspensioen zal betaald worden daar mijn kinderen en mijn neven en nichten via hun bijdragen aan de sz. Dit is hoe het systeem ontworpen is.
Ik ga ervan uit dat ik de statuten gebruik zoals ze bedoeld zijn.
Ik heb geen problemen dat mensen de andere statuten nodig hebben.
Het is de moedwillige misbruik die ik egoïstisch vind.
Ik vind het ook vreemd dat mensen "plannen" om een miserabele pensioentijd te hebben.
Ik ga ervan uit dat ik de statuten gebruik zoals ze bedoeld zijn.
Ik heb geen problemen dat mensen de andere statuten nodig hebben.
Het is de moedwillige misbruik die ik egoïstisch vind.
Ik vind het ook vreemd dat mensen "plannen" om een miserabele pensioentijd te hebben.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat is inderdaad egoïstisch. Nu potverteren omdat je weet dat je later toch door het sociaal vangnet opgevangen wordt.
precies of dat potverteren op sociaal vangnet het leven is. Ik denk dat veel mensen dat onderschatten. neen, geef mij maar mijn eigen pogingen om een goede financiele situatie op te bouwen zodat ik later ook onafhankelijk ben van anderen (Wettelijk pensioensparen beschouw ik wel als een recht, want je draagt nu ook bij tot pensioen van anderen).
Wie niet op een of andere manier zelf spaart voor zijn pensioen is een sukkelaar. Want wat zal er later nog van het wettelijk pensioen overblijven? Met al die doemscenario's over vergrijzing en dat er geen geld meer zal zijn om de pensioenen te betalen verwacht ik een verlaging van de wettelijke pensioenen. Ze zullen altijd wel een minimum blijven geven omdat ze de mensen niet kunnen laten verhongeren maar je zult er niet royaal meer van kunnen leven.
achum, royaal leven?? Als ik tot mijn 67ste zal werken, zal ik een pensioen ontvangen van € 1400. Niet dat ik erover klaag, maar royaal van leven ?? Overleven lijkt mij het juiste woord. Dus als ze dat nog zouden willen verlagen ...
Maar we zijn fier genoeg om te zorgen dat er een appeltje voor de dorst zal staan, ik zou niet aan mijn pensioenleeftijd willen beginnen met een schuldenbergje zoals hier al geopperd werd. Een beetje civisme en eigen waarde misschien in plaats van als een schooier bij het OCMW/mutualiteiten/voedingsbanken te moeten gaan bedelen. Elk zijn gedacht, maar ik verkies toch liever mijn eigen reserve aan te leggen.
Maar we zijn fier genoeg om te zorgen dat er een appeltje voor de dorst zal staan, ik zou niet aan mijn pensioenleeftijd willen beginnen met een schuldenbergje zoals hier al geopperd werd. Een beetje civisme en eigen waarde misschien in plaats van als een schooier bij het OCMW/mutualiteiten/voedingsbanken te moeten gaan bedelen. Elk zijn gedacht, maar ik verkies toch liever mijn eigen reserve aan te leggen.
Ik doe aan pensioensparen en langetermijnsparen, heb een groepsverzekering op het werk en spaar en beleg ook nog niet specifiek voor mijn pensioen (maar zal later wel van pas komen). Dus ik zit goed denk ik.
Dus, daarom moet de regering het pensioensparen interessant houden. Als het leeggemolken wordt draait de overheid en de gemeenschap voor de kosten op en is het X-aantal keer duurder.Yaris schreef: ↑8 november 2018, 19:58 Wie niet op een of andere manier zelf spaart voor zijn pensioen is een sukkelaar. Want wat zal er later nog van het wettelijk pensioen overblijven? Met al die doemscenario's over vergrijzing en dat er geen geld meer zal zijn om de pensioenen te betalen verwacht ik een verlaging van de wettelijke pensioenen. Ze zullen altijd wel een minimum blijven geven omdat ze de mensen niet kunnen laten verhongeren maar je zult er niet royaal meer van kunnen leven.
interessant houden?
Pfff zo interessant vind ik dat niet. Je bent om te beginnen al gebonden aan zo'n 1.000 euro per jaar. Wil je meer dan moet je al afstappen van de 3de pijler pensioensparen en langetermijnsparen doen en ook dat heeft een beperking. Terwijl het iedereen begrijpt dat het geld die het langste in een fonds zit, het meeste op zal brengen.
Laat volwassen mensen toch toe een veelvoud hierin te stoppen als ze dat willen. Of als (groot)ouders al willen iets parkeren voor hun super jong (klein)kind. En waarom moeten we beperkt zitten tot die super gereglementeerde en beschreven fondsen?
Het hele pensioenspaar systeem is vooral interessant voor de banken. En onrechtstreeks de staat, die een mooi dividend van de bank krijgt.
Anderzijds, moest ik vandaag op pensioen leeftijd zijn, en geen huur of hypothecaire afbetaling hebben, lijkt die 1400 euro helemaal niet slecht.
Pfff zo interessant vind ik dat niet. Je bent om te beginnen al gebonden aan zo'n 1.000 euro per jaar. Wil je meer dan moet je al afstappen van de 3de pijler pensioensparen en langetermijnsparen doen en ook dat heeft een beperking. Terwijl het iedereen begrijpt dat het geld die het langste in een fonds zit, het meeste op zal brengen.
Laat volwassen mensen toch toe een veelvoud hierin te stoppen als ze dat willen. Of als (groot)ouders al willen iets parkeren voor hun super jong (klein)kind. En waarom moeten we beperkt zitten tot die super gereglementeerde en beschreven fondsen?
Het hele pensioenspaar systeem is vooral interessant voor de banken. En onrechtstreeks de staat, die een mooi dividend van de bank krijgt.
Anderzijds, moest ik vandaag op pensioen leeftijd zijn, en geen huur of hypothecaire afbetaling hebben, lijkt die 1400 euro helemaal niet slecht.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
En toch vind je dat we onbeperkt zouden moeten kunnen pensioensparen.
Het staat iedereen vrij om geld te beleggen in een fonds tot aan zijn pensioen. Dan heb je geen belastingvoordeel maar wel de volledige vrijheid om een fonds te kiezen en er wordt op je zestig jaar ook niet de eindbelasting afgehouden waar op dit forum zo lelijk over wordt gedaan.Je bent om te beginnen al gebonden aan zo'n 1.000 euro per jaar. Wil je meer dan moet je al afstappen van de 3de pijler pensioensparen en langetermijnsparen doen en ook dat heeft een beperking. Terwijl het iedereen begrijpt dat het geld die het langste in een fonds zit, het meeste op zal brengen.
Wat zal die € 1400 binnen pakweg 20 jaar nog waard zal zijn na inflatie en nog wat morrelen aan de index zodat pensioenverhogingen afgeremd worden? Niemand weet het nu, maar ik ga er van uit dat het niet meer waard zal zijn dan € 1.000 op dag van vandaag. Als de kinderen dan het huis uit zijn betaal ik bv. al een onroerende voorheffing van anderhalve maand pensioen (want die heffingen stijgen wel jaarlijks met de echte levensduurte van 3%), naast alle andere vaste onkosten, verzekeringen, autootje onderhouden ...
"Overleven" blijft echt wel het werkwoord en voor wie niet gespaard heeft wordt het een armoedig levenseinde met meer zorgen dan geneugten.