Argenta pensioenspaarfonds
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Argenta pensioenspaarfonds
Die 1.400 euro staat niet op een spaarboekje maar wordt belegd en het moet al erg doen voordat het rendement lager zal zijn dan de inflatie. Bovendien krijg je 30% terug die je ook nog eens kunt beleggen.
Als eerste stap zou ik als alternatief op dat moment zeker bekijken of ik het pensioenspaarfonds kan vervangen door een ander fonds dat buiten het kader van fiscaal pensioensparen zit. Ik heb me laten vertellen dat DPAM INVEST B - Balanced Dynamic Growth B Cap BE0946551257 hetzelfde is als het Argenta ARPE pensioensparen. Door deze verkoop+aankoop verander je niets aan de samenstelling van je portefeuille.Yaris schreef: ↑7 november 2018, 16:05 Als de beurs laag staat wacht je maar met verkopen. Je mag een pensioenspaarfonds zolang bijhouden als je zelf wil.
Volgens wikifin.be:
Uw pensioenspaarfonds heeft geen eindvervaldag. Vanaf uw 60ste verjaardag brengt de verkoop van uw pensioenspaarfonds geen extra belastingen meer mee. U kan vanaf dan geheel of gedeeltelijk verkopen wanneer u dat zelf wil.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wat is het voordeel van dat pensioenspaarfonds te vervangen door een ander fonds?
Velen schijnen te vergeten dat er vele vormen van sparen voor pensioen zijn, en dat je tussen de pijlers maar ook binnen een pijler zelf veel mogelijkheden hebt om de bedragen te beinvloeden; het zijn jouw beslissingen en jouw keuzes.
Vind je het bedrag dat mypensioen vooropstelt als je staatspensioen (eerste pijler) te laag zorg er dan voor dat het omhoog gaat. Zoek een job die beter betaald zodat je meer kan afdragen aan SZ en dat je pensioen dus hoger zal zijn.
edit: takken vervangen door pijler.
Vind je het bedrag dat mypensioen vooropstelt als je staatspensioen (eerste pijler) te laag zorg er dan voor dat het omhoog gaat. Zoek een job die beter betaald zodat je meer kan afdragen aan SZ en dat je pensioen dus hoger zal zijn.
edit: takken vervangen door pijler.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 9 november 2018, 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Als er geen voordeel meer is om het binnen het fiscaal kader van pensioensparen te houden zou ik het er uit halen.
Ik zou nooit een fonds binnen het kader houden omdat het laag staat.
Het vervangen van het pensioenspaarfonds door een equivalent fonds is een eerste stap.
Je neemt controle. Ja, in deze eerste stap is "de belegging" nog altijd dezelfde met hetzelfde rendement, hetzelfde riscio, ... )
Omdat je nu de controle hebt kan je verder optimaliseren in de volgende stappen,... zoals met elke portefeuille, ....
B7H4long schreef: ↑9 november 2018, 09:28Als er geen voordeel meer is om het binnen het fiscaal kader van pensioensparen te houden zou ik het er uit halen.
Ik zou nooit een fonds binnen het kader houden omdat het laag staat.
Het vervangen van het pensioenspaarfonds door een equivalent fonds is een eerste stap.
Je neemt controle. Ja, in deze eerste stap is "de belegging" nog altijd dezelfde met hetzelfde rendement, hetzelfde riscio, ... )
Omdat je nu de controle hebt kan je verder optimaliseren in de volgende stappen,... zoals met elke portefeuille, ....
Meerwaardetaks
Ja
Roerende voorheffing op dividend
N.V.T
hallo iedereen,
Wat is er aan de hand met Argenta koers staat -10% ..? Ideale moment om in januari in te kopen of nog wachten ( nog verdere dalingen)?
Gelieve ook toe te lichten op welke parameters jullie zich baseren?
Thx
Wat is er aan de hand met Argenta koers staat -10% ..? Ideale moment om in januari in te kopen of nog wachten ( nog verdere dalingen)?
Gelieve ook toe te lichten op welke parameters jullie zich baseren?
Thx
Wat er aan de hand is ? Quasi alle aandelen zijn de laatste weken/maanden hard gedaald. Aangezien het Argenta pensioenspaarfonds 174 aandelen en 175 obligaties bevat (Morningstar - 30/11/18) is het logisch dat het samen met zijn onderliggende waarden daalt.
Hoe je best koopt moet ieder voor zich uitmaken. Er zijn er die maandelijks voor 1/12de kopen, op een vaste dag. Er zijn er die in het begin van het jaar kopen (van hun 13e maand van het jaar ervoor) maar er zijn er ook die op het einde van het jaar kopen (met die 13e maand).
Zelf koop ik, afhankelijk van hoe de beurzen staan in 2 of 3 keer.
Voorlopig ga ik niets doen en rustig afwachten. Volgens mij kan het nog veel dieper...
Hoe je best koopt moet ieder voor zich uitmaken. Er zijn er die maandelijks voor 1/12de kopen, op een vaste dag. Er zijn er die in het begin van het jaar kopen (van hun 13e maand van het jaar ervoor) maar er zijn er ook die op het einde van het jaar kopen (met die 13e maand).
Zelf koop ik, afhankelijk van hoe de beurzen staan in 2 of 3 keer.
Voorlopig ga ik niets doen en rustig afwachten. Volgens mij kan het nog veel dieper...
hallo Annette,
Bedankt voor je reactie.
Verwacht jij ook beurscrash volgend jaar zoals enkelen opperen?
Niets positief aan de horizon ( korte-midden) die tij kan keren?
Thx
Bedankt voor je reactie.
Verwacht jij ook beurscrash volgend jaar zoals enkelen opperen?
Niets positief aan de horizon ( korte-midden) die tij kan keren?
Thx
Mijn glazen bol is uit de kerstboom gevallen .
Het kan, dat er een crash komt, maar het tij kan ook keren. En misschien blijkt een heropleving ook maar van korte duur. Het is afwachten.
Vandaar dat ik mijn bedrag in onzekere tijden meestal over 3 keer verdeel, en zelf wat probeer in te schatten wat een gunstig moment is.
Het kan, dat er een crash komt, maar het tij kan ook keren. En misschien blijkt een heropleving ook maar van korte duur. Het is afwachten.
Vandaar dat ik mijn bedrag in onzekere tijden meestal over 3 keer verdeel, en zelf wat probeer in te schatten wat een gunstig moment is.
De term crash betekend een daling van minstens 20% tov het laatste hoogtepunt. Net zoals een correctie een daling van minstens 10% is. Dus in die zin is het al gecrasht, als het verder zal ineenstorten..
Verschillende indexen zitten ondertussen aan die 20%. Voor een pensioenspaarfonds zou ik me niet teveel zorgen maken.
Je kan immers maar maximaal 960 euro storten per jaar. En de meesten storten dit elk jaar vol en doen dit vele jaren. pensioenspaarfondsen zijn moeten voldoen aan bepaalde criteria, en zijn bijgevolg minder bewegelijk dan andere zaken. Dynamische fondsen zitten nu op zo'n -10% YTD.
Verschillende indexen zitten ondertussen aan die 20%. Voor een pensioenspaarfonds zou ik me niet teveel zorgen maken.
Je kan immers maar maximaal 960 euro storten per jaar. En de meesten storten dit elk jaar vol en doen dit vele jaren. pensioenspaarfondsen zijn moeten voldoen aan bepaalde criteria, en zijn bijgevolg minder bewegelijk dan andere zaken. Dynamische fondsen zitten nu op zo'n -10% YTD.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Was gisteren aan het internetbankieren via de PC bij Argenta en plots valt mijn oog op het aantal deelbewijzen ARPE dat ik zou hebben.
Dit aantal was gezakt tov een paar maand geleden? Scheelde zo'n 55 euro die 'verdwenen' was.
De jaarlijkse beheerskost draag je toch af via de koers van de deelbewijzen of hoe zit dat?
In januari viel me ook al op dat ik veel minder deelbewijzen bijkreeg dan ik volgens de koers verwacht had voor het bedrag van mijn storting.
Jammer genoeg vind je nergens een deftige historiek terug van je pensioenspaar verrichtingen. Enkel je huidig aantal x koers.
Dit aantal was gezakt tov een paar maand geleden? Scheelde zo'n 55 euro die 'verdwenen' was.
De jaarlijkse beheerskost draag je toch af via de koers van de deelbewijzen of hoe zit dat?
In januari viel me ook al op dat ik veel minder deelbewijzen bijkreeg dan ik volgens de koers verwacht had voor het bedrag van mijn storting.
Jammer genoeg vind je nergens een deftige historiek terug van je pensioenspaar verrichtingen. Enkel je huidig aantal x koers.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
In de tweede helft van september 2019 werd, net zoals de voorgaande jaren, 1% voorschot op de anticipatieve heffing ingehouden... dit kan mogelijks het verschil verklaren. Op je uittreksels kan je dit zien...
Je kan via het internetbankieren in de sectie uittreksels wel de uittreksels van de pensioenspaarrekening opvragen dacht ik. Daar staat meer detail.reteiP schreef: ↑4 november 2019, 09:37 Was gisteren aan het internetbankieren via de PC bij Argenta en plots valt mijn oog op het aantal deelbewijzen ARPE dat ik zou hebben.
Danku moet ik eens checkenNyts91 schreef: ↑4 november 2019, 11:29Je kan via het internetbankieren in de sectie uittreksels wel de uittreksels van de pensioenspaarrekening opvragen dacht ik. Daar staat meer detail.reteiP schreef: ↑4 november 2019, 09:37 Was gisteren aan het internetbankieren via de PC bij Argenta en plots valt mijn oog op het aantal deelbewijzen ARPE dat ik zou hebben.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash