Argenta
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Argenta
Sorry doopey, maar dat is nonsens: je kan die Argenta app op geen enkele manier activeren zonder gebruik te maken van een registratieprocedure met gebruik van een kaartlezer. Gedupeerden hebben dus wel meer doorgegeven dan alleen een rekeningnummer.
[/quote]
Argenta vaarwel zeggen als u niet tevreden bent.
Probleem is opgelost.
Gratis heeft altijd zijn kostprijs.
En gratis en dit en dat, u werkt ook gratis me dunkt.
En hoe is die ander aan uw bankkaartnummer geraakt?
Want daar zit het echte probleem.
Heeft zeker zomaar een nummer uit zijn duim gezogen.
[/quote]
Aangezien ik niet met mijn centen bij Argenta zit en ook geen gedupeerde ben hoef ik hen niet vaarwel te zeggen... Hoe men aan de gedupeerden hun bankkaartnummer raakt heb ik hierboven al uitgebreid aangegeven. Dat is bijzonder onvoorzichtig maar hoeft echter niet altijd te leiden tot de schade de vele gedupeerden geleden hebben. De banken en hun beleid kunnen daar wel degelijk een rol in spelen.
Voor wat betreft het gratis-verhaal gaat u ook wat kort door de bocht. Het is niet omdat iets gratis is dat het niet hoeft te voldoen aan basisvereisten. Als jij morgen een dure fiets koopt met een fikse korting dan accepteer je toch ook niet dat er geen rem op zit. Dat ding mag dan gewoon de weg niet op.
@platin: Blijkbaar zijn er toch een heel aantal mensen bij wie dit toch op deze manier zou zijn gebeurd. Net zoals een aantal mensen grenzeloos naïef in de fout zijn gegaan door in te gaan op phishingpogingen, is het ook grenzeloos naïef er op te vertrouwen dat elke bank zijn zaken op orde heeft. Ik vermoed toch dat we hier nog meer over gaan horen.
Argenta vaarwel zeggen als u niet tevreden bent.
Probleem is opgelost.
Gratis heeft altijd zijn kostprijs.
En gratis en dit en dat, u werkt ook gratis me dunkt.
En hoe is die ander aan uw bankkaartnummer geraakt?
Want daar zit het echte probleem.
Heeft zeker zomaar een nummer uit zijn duim gezogen.
[/quote]
Aangezien ik niet met mijn centen bij Argenta zit en ook geen gedupeerde ben hoef ik hen niet vaarwel te zeggen... Hoe men aan de gedupeerden hun bankkaartnummer raakt heb ik hierboven al uitgebreid aangegeven. Dat is bijzonder onvoorzichtig maar hoeft echter niet altijd te leiden tot de schade de vele gedupeerden geleden hebben. De banken en hun beleid kunnen daar wel degelijk een rol in spelen.
Voor wat betreft het gratis-verhaal gaat u ook wat kort door de bocht. Het is niet omdat iets gratis is dat het niet hoeft te voldoen aan basisvereisten. Als jij morgen een dure fiets koopt met een fikse korting dan accepteer je toch ook niet dat er geen rem op zit. Dat ding mag dan gewoon de weg niet op.
@platin: Blijkbaar zijn er toch een heel aantal mensen bij wie dit toch op deze manier zou zijn gebeurd. Net zoals een aantal mensen grenzeloos naïef in de fout zijn gegaan door in te gaan op phishingpogingen, is het ook grenzeloos naïef er op te vertrouwen dat elke bank zijn zaken op orde heeft. Ik vermoed toch dat we hier nog meer over gaan horen.
Ben al jaren miljonair , als ik alle berichten moet geloven.doopey schreef: ↑7 mei 2021, 11:09
Probleem is dat sommigen te laks omgaan met berichten.
Telkenmale men online wil inloggen , komen de berichten dat er pishing circuleert te voorschijn te lezen.
Of hebben diegene die slachtoffer zijn dat allemaal niet gelezen.
Elke bank heeft een beveiligingssysteem.
De zwakste schakel is immer en zal altijd blijven het heel laks omgaan met zijn eigen gegevens.
Deel uw info niet met jan en alleman zonder een telefoontje naar de eigen bank.
Of iets nu word betaald op een zaterdag of maandag maakt geen verschil.
Al gelezen hier op forum , uitreksels, af en toe eens inloggen om te kijken allemaal te veel werk.
Voor Facebook en consoorten heeft men alle dagen uren tijd.
Estate Guru believer.
doopey, je stelt de zaken toch veel te simpel voor.
In maart was er op VRT de pano reportage "Opgelicht online", exact met uw argenta-kaartlezer voorbeeld.
Herbekijk die eens.
Mensen gaan in op phishing mail, denken dat ze kaartlezer aanvragen via link in email
vullen kaartnummer, gsm nummer, in
en bevestigen aanvraag via hun huidige kaartlezer door hun code in te geven.
Zo raakt de phisher binnen op uw rekening, niet via app maar via de website van de bank.
Dan kan phisher geld overschrijven van spaar naar zichtrekening.
En dan phisher u op met verhaaltje van verhaaltje van verdachte bewegingen (die phisher zelf net heeft uitgevoerd)
wat het slachtoffer zich tegen kan beschermen door een reeks handeling te doen via kaartlezer.
In feite bevestigt het slachtoffer daarmee een overschrijving van zijn zichtrekening naar god weet waar.
Het slachtoffer geeft dus 2x een code van zijn kaartlezer door aan de phisher.
Kaartlezer codes waarbij het slachtoffer zijn persoonlijke pincode heeft gebruikt om die te genereren.
U minimaliseert dus de rol van het slachtoffer heel erg. Het slachtoffer maakt echt wel fouten.
Dat beseffen ze in die reportage maar al te goed. En erg snel.
Aan de andere kant, 34 Miljoen €/jaar schadegevallen, 3500 slachtoffers/jaar.
+ de mensen die te beschaamd zijn om aangifte te doen.
Een kleine minderheid laat zich vangen, maar het gaat dus toch nog over veel mensen.
En het zijn dikwijls schijnende verhalen.
Echt wel een maatschappelijk probleem.
Pano reportage:
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/pano/2021/pano-s2021a7/
In maart was er op VRT de pano reportage "Opgelicht online", exact met uw argenta-kaartlezer voorbeeld.
Herbekijk die eens.
Mensen gaan in op phishing mail, denken dat ze kaartlezer aanvragen via link in email
vullen kaartnummer, gsm nummer, in
en bevestigen aanvraag via hun huidige kaartlezer door hun code in te geven.
Zo raakt de phisher binnen op uw rekening, niet via app maar via de website van de bank.
Dan kan phisher geld overschrijven van spaar naar zichtrekening.
En dan phisher u op met verhaaltje van verhaaltje van verdachte bewegingen (die phisher zelf net heeft uitgevoerd)
wat het slachtoffer zich tegen kan beschermen door een reeks handeling te doen via kaartlezer.
In feite bevestigt het slachtoffer daarmee een overschrijving van zijn zichtrekening naar god weet waar.
Het slachtoffer geeft dus 2x een code van zijn kaartlezer door aan de phisher.
Kaartlezer codes waarbij het slachtoffer zijn persoonlijke pincode heeft gebruikt om die te genereren.
U minimaliseert dus de rol van het slachtoffer heel erg. Het slachtoffer maakt echt wel fouten.
Dat beseffen ze in die reportage maar al te goed. En erg snel.
Aan de andere kant, 34 Miljoen €/jaar schadegevallen, 3500 slachtoffers/jaar.
+ de mensen die te beschaamd zijn om aangifte te doen.
Een kleine minderheid laat zich vangen, maar het gaat dus toch nog over veel mensen.
En het zijn dikwijls schijnende verhalen.
Echt wel een maatschappelijk probleem.
Pano reportage:
https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/pano/2021/pano-s2021a7/
Die reportage gezien. Ook opvallend hoe telefoonnummers gekraakt kunnen worden. Een moment van onoplettendheid en je hangt. Uiteraard blijft altijd: geef nooit codes door. Dat zal de bank nooit vragen. Uiteraard zijn het ook vooral oudere mensen die slachtoffer worden.
Dat hele verhaal met tweedehands.be was ik wel niet helemaal mee...
Dat hele verhaal met tweedehands.be was ik wel niet helemaal mee...
Ja klopt.