Argenta zegt alle klanten in het buitenland op
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Argenta zegt alle klanten in het buitenland op
Wat moet men hier van denken?
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210816_97594479
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210816_97594479
Re: Argenta zegt alle klanten in het buitenland op
Buitenland moet in deze blijkbaar geïnterpreteerd worden als “buiten de SEPA-zone”.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - JPGL (15%) - 5MVL (10%)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat is dezelfde reden waarom Rabobank indertijd haar beleggingen heeft afgestoten: er zijn in België te veel en te complexe regels voor banken waardoor kleine banken er de brui aan geven.De Standaard schreef:De beslissing van Argenta heeft alles te maken met de ingrijpende en complexe antiwitwasregels waaraan de banken zich moeten houden. Deze internationale AML-regels (AML staat voor anti-money laundering) bepalen dat elke bank haar klanten en hun betaaltransacties controleert op mogelijke (fiscale) fraude en het witwassen van (misdaad)geld. Dat vergt uitgebreide risicoanalyses. Buitenlandse transacties en klanten hebben een hoger risicoprofiel. De kosten die de banken hiervoor moeten maken in personeel en IT-infrastructuur, zijn hoog. Te hoog, vindt Argenta, voor een al bij al beperkte groep van 700 ‘buitenlandse’ klanten.
Is er nog een gratis alternatief?
Situatie: familie woont in Turkije en heeft moment Argenta rekening (giro en spaar) met gratis creditcard.
Ter verduidelijking: géén brief van Argenta ontvangen! Adres daar nochtans bekend bij de bank.
Bericht vandaag in de krant wat het eerste dat ze hier over vernamen.
Twee weken tijd dus om alternatief te zoeken.
Waar kunnen ze nog terecht?
Problematisch is waarschijnlijk hun pensioenfonds dat er nog is bij Argenta...
Graag alle mogelijkheden
Situatie: familie woont in Turkije en heeft moment Argenta rekening (giro en spaar) met gratis creditcard.
Ter verduidelijking: géén brief van Argenta ontvangen! Adres daar nochtans bekend bij de bank.
Bericht vandaag in de krant wat het eerste dat ze hier over vernamen.
Twee weken tijd dus om alternatief te zoeken.
Waar kunnen ze nog terecht?
Problematisch is waarschijnlijk hun pensioenfonds dat er nog is bij Argenta...
Graag alle mogelijkheden
Hmm... dat is inderdaad wel vervelend.
Weet je zeker, dat Argenta ze ziet als 'in het buitenland' ? Wellicht heeft Argenta een primair Belgisch adres van ze en dat Turkse adres als back-up ? Indien dat het geval is: snaveltje dicht (hoewel dat ooit alsnog tot problemen kan leiden).
Voor wat betreft de zichtrekening en de kaarten noemt 1 van de slachtoffers in de Standaard al alternatieven: Revolut en N26. Het proberen waard.
Voor wat betreft het pensioensparen: ook weer een moeilijke. Ik zou in eerste instantie zeggen, dat het potje gewoon daar blijft.
Maar er stond er ook al ene in de krant die al zijn effecten 'moest' verkopen. Want ook zijn effectenrekening wordt gesloten.
Weet je zeker, dat Argenta ze ziet als 'in het buitenland' ? Wellicht heeft Argenta een primair Belgisch adres van ze en dat Turkse adres als back-up ? Indien dat het geval is: snaveltje dicht (hoewel dat ooit alsnog tot problemen kan leiden).
Voor wat betreft de zichtrekening en de kaarten noemt 1 van de slachtoffers in de Standaard al alternatieven: Revolut en N26. Het proberen waard.
Voor wat betreft het pensioensparen: ook weer een moeilijke. Ik zou in eerste instantie zeggen, dat het potje gewoon daar blijft.
Maar er stond er ook al ene in de krant die al zijn effecten 'moest' verkopen. Want ook zijn effectenrekening wordt gesloten.
Argenta ziet ze inderdaad als zijnde in het "buitenland' en ze staan op die lijst van ong 700 landgenoten die geschrapt worden. Maar de brief die door Argenta werd verzonden naar Turkije is nooit toegekomen (niet abnormaal denk ik), per mail (adres hebben ze) werden ze niet ingelicht.
Wat gebeurt er dan met hun pensioenfonds?
Kan je dat overzetten naar de nieuwe effectenrekening die ze dan in Turkije moeten openen? Of mogen die wel bij Argenta blijven staan?
Kan je dat overzetten naar de nieuwe effectenrekening die ze dan in Turkije moeten openen? Of mogen die wel bij Argenta blijven staan?
https://www.tijd.be/ondernemen/banken/a ... 26424.html
Volgens de tijd ligt het wel iets anders, als ze het hebben over die groep die opgezegd wordt.
Zij spreken over inwoners van een land dat op de anti witwaslijst staat.
Zoals hier al gezegd werd : als je je officieel adres nog hebt in België of je hebt hier een postadres, laten ze je misschien (bij postadres) of zeker (officieel adres domicilie) wel met rust.
Voor mij toch weer een extra motivatie om, als ik het hier ooit de Facto aftrap, toch mijn adres in België te houden.
Verdomde covid... Nu heb ik de voordelen van mijn revolut rekening nog niet ondervonden.
Volgens de tijd ligt het wel iets anders, als ze het hebben over die groep die opgezegd wordt.
Zij spreken over inwoners van een land dat op de anti witwaslijst staat.
Zoals hier al gezegd werd : als je je officieel adres nog hebt in België of je hebt hier een postadres, laten ze je misschien (bij postadres) of zeker (officieel adres domicilie) wel met rust.
Voor mij toch weer een extra motivatie om, als ik het hier ooit de Facto aftrap, toch mijn adres in België te houden.
Verdomde covid... Nu heb ik de voordelen van mijn revolut rekening nog niet ondervonden.
Ik en paar kennissen hebben ervaring met Revolut. Allemaal tevreden. Enkel kan men met gratis versie maar ongeveer 300 USD cash gratis afhalen per maand. Geen probleem indien men vooral met kaart betaalt. Ik zie dat men daar ook geld in Turkse valuta kan bewaren. Er worden daar geen extra kosten aangerekend bij transacties met de kaart in Turkije.
er is zelfs een "buitenlander" waar argenta daardoor de hypthecaire lenings opzegt, plezant is anders
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 96#p677391
https://juridischforum.be/viewtopic.php ... 96#p677391
iemand tips om dit op te lossen?
Enige oplossing momenteel = verkopen... en dus taks van 33% betalen.
Je kan toch gewoon een transfer doen naar een pensioenspaarfonds van een andere bank?
Als Argenta daar kosten voor zou aanrekenen betalen de meeste "ontvangende" banken die terug.
Als Argenta daar kosten voor zou aanrekenen betalen de meeste "ontvangende" banken die terug.
Klopt, maar tot nu toe nog geen enkele bank gevonden die een rekening wil/kan openen voor iemand die in Turkije woont.