ASML
TIP
ASML
Hoi Allemaal,
Ik vroeg mij af wat jullie van ASML vinden, dus daarom open ik er een nieuw onderwerp over.
ASML is one of the world’s leading manufacturers of chip-making equipment. Our vision is to enable affordable microelectronics that improve the quality of life. To achieve this, our mission is to invent and develop advanced technology for high-tech lithography, metrology and software solutions for the semiconductor industry. ASML's guiding principle is continuing Moore's Law towards ever smaller, cheaper, more powerful and energy-efficient semiconductors. This results in increasingly powerful and capable electronics that enable the world to progress within a multitude of fields, including healthcare, technology, communications, energy, mobility, and entertainment. ASML is traded on Euronext Amsterdam and NASDAQ under the symbol ASML.
Fast facts & key financials (full year 2015)
Founded 1984
Net sales €6.3bn
Headquarters Veldhoven, The Netherlands
Net profit €1.38bn
Global presence Over 70 locations in 16 countries
R&D spend €1.1bn
Employees >14,500 (full time equivalent)
Gross margin 46.1%
Patents >10,000 worldwide
EPS €3.22
Our Suppliers
ASML outsources the design and manufacturing of the majority of components and subassemblies that make up its lithography products. Up to 85% of the total system costs are supplied externally.
Outsourcing spend is focused on The Netherlands and Germany
ASML has several hundred suppliers including many leading high tech companies, such as Carl Zeiss SMT, VDL, Trumpf, Berliner Glas, Kyocera and MCubed
Our Customers
Our customers include all of the world's leading chip makers, such as:
- World's largest memory company—Samsung
- World's largest microprocessor company—Intel
- World's largest foundry-- TSMC
Mijn mening:
Er zijn een aantal grote technische vooruitgangen op komst:
- Zelf rijdende auto`s
- Drones
- Virtual reality
- …
Ik weet niet welk bedrijf hier in gaat doorbreken, maar ik weet wel dat er zeer veel chips nodig zijn hiervoor. En het kritsiche gedeelte in een chip productie process is het lithography gedeelte. ASML bezit hier meer dan 90 procent van het marktaandeel.
Zijn er hier nog die aandelen van ASML bezitten? Wat vinden jullie van ASML?
Meer informatie over hun cijfers kun je op de website van ASML vinden.
Ik vroeg mij af wat jullie van ASML vinden, dus daarom open ik er een nieuw onderwerp over.
ASML is one of the world’s leading manufacturers of chip-making equipment. Our vision is to enable affordable microelectronics that improve the quality of life. To achieve this, our mission is to invent and develop advanced technology for high-tech lithography, metrology and software solutions for the semiconductor industry. ASML's guiding principle is continuing Moore's Law towards ever smaller, cheaper, more powerful and energy-efficient semiconductors. This results in increasingly powerful and capable electronics that enable the world to progress within a multitude of fields, including healthcare, technology, communications, energy, mobility, and entertainment. ASML is traded on Euronext Amsterdam and NASDAQ under the symbol ASML.
Fast facts & key financials (full year 2015)
Founded 1984
Net sales €6.3bn
Headquarters Veldhoven, The Netherlands
Net profit €1.38bn
Global presence Over 70 locations in 16 countries
R&D spend €1.1bn
Employees >14,500 (full time equivalent)
Gross margin 46.1%
Patents >10,000 worldwide
EPS €3.22
Our Suppliers
ASML outsources the design and manufacturing of the majority of components and subassemblies that make up its lithography products. Up to 85% of the total system costs are supplied externally.
Outsourcing spend is focused on The Netherlands and Germany
ASML has several hundred suppliers including many leading high tech companies, such as Carl Zeiss SMT, VDL, Trumpf, Berliner Glas, Kyocera and MCubed
Our Customers
Our customers include all of the world's leading chip makers, such as:
- World's largest memory company—Samsung
- World's largest microprocessor company—Intel
- World's largest foundry-- TSMC
Mijn mening:
Er zijn een aantal grote technische vooruitgangen op komst:
- Zelf rijdende auto`s
- Drones
- Virtual reality
- …
Ik weet niet welk bedrijf hier in gaat doorbreken, maar ik weet wel dat er zeer veel chips nodig zijn hiervoor. En het kritsiche gedeelte in een chip productie process is het lithography gedeelte. ASML bezit hier meer dan 90 procent van het marktaandeel.
Zijn er hier nog die aandelen van ASML bezitten? Wat vinden jullie van ASML?
Meer informatie over hun cijfers kun je op de website van ASML vinden.
Re: ASML
ik wou het kopen 2 weken geleden maar is toen de hoogte ingegaan en nu ga ik wachten of ze nog gaan zakken weet ik niet is volgens mij wel een goed aandeel
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ASML is een mooi bedrijf, een marktleider in zijn sector en eigenlijk bijna monopolist. Ik ken het een heel klein beetje aangezien het een klant is van mijn werkgever, wij leveren een component van hun machines. Ben ook een keertje op hun campus geweest, maar mijn ervaringen gaan over technische dingen enkel. Eigenlijk wel grappig: zij kopen onze chips, die gemaakt zijn in fabs met hun machines.
In ieder geval een bedrijf om als West-Europeaan trotst te zijn.
Maar... de semiconductor industrie is zeer cyclisch en wispelturig. ASML is daar nog eens veel sterker een exponent van. Hun machines kosten tientallen miljoenen, en fabs bouwen kost miljarden, dus als de grote fabs het in hun kop krijgen dat de vraag slabbakt (door China of godweetwat), kunnen zij grote investeringen járen uitstellen, en ASML voelt dat als eerste. Boven is de EUV technologie nog lang niet matuur, dus de echte boom golf zal nog wat op zich laten wachten.
Ik heb geen flauw idee wat een goed koersdoel is voor ASML, dus daar kan ik niets over adviseren. Wat ik weet is dat het een knap bedrijf is met geniale koppen en nog genialere toeleveranciers maar in een markt die uitvergrote sprongen maakt.
EDIT: tablet typfouten eruit gehaald
In ieder geval een bedrijf om als West-Europeaan trotst te zijn.
Maar... de semiconductor industrie is zeer cyclisch en wispelturig. ASML is daar nog eens veel sterker een exponent van. Hun machines kosten tientallen miljoenen, en fabs bouwen kost miljarden, dus als de grote fabs het in hun kop krijgen dat de vraag slabbakt (door China of godweetwat), kunnen zij grote investeringen járen uitstellen, en ASML voelt dat als eerste. Boven is de EUV technologie nog lang niet matuur, dus de echte boom golf zal nog wat op zich laten wachten.
Ik heb geen flauw idee wat een goed koersdoel is voor ASML, dus daar kan ik niets over adviseren. Wat ik weet is dat het een knap bedrijf is met geniale koppen en nog genialere toeleveranciers maar in een markt die uitvergrote sprongen maakt.
EDIT: tablet typfouten eruit gehaald
Laatst gewijzigd door wlievens op 28 januari 2016, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik ken iemand de er werkt (als EUV design engineer), veel valt of staat toch wel met die ontwikkeling ervan. Ik heb 'm al wel een tijdje niet meer gezien, de volgende keer dat ik 'm tegenkom zal ik er nog eens naar vragen.
ASML verwacht opnieuw een omzetrecord. Gaat goed:
http://www.nu.nl/beurs/4295788/chipmake ... ecord.html
Momenteel sta ik op +20 procent.
http://www.nu.nl/beurs/4295788/chipmake ... ecord.html
Momenteel sta ik op +20 procent.
Ik op +32%
Procentueel en in absolute cijfers de 2e beste in mijn portefeuille.
Procentueel en in absolute cijfers de 2e beste in mijn portefeuille.
Dit draadje even vanonder het stof halen, zag een lijst met ASML in de top10
Is mij eigenlijk niet bekend.
Zijn hier spaargidsers die hier participeren?
Er was wel al heel wat winst te maken, zo te zien [131 euro / all time high]
https://www.bolero.be/nl/analyse-en-inzicht/blog
zie: VS en techbedrijven creëren het meest waarde
Is mij eigenlijk niet bekend.
Zijn hier spaargidsers die hier participeren?
Er was wel al heel wat winst te maken, zo te zien [131 euro / all time high]
https://www.bolero.be/nl/analyse-en-inzicht/blog
zie: VS en techbedrijven creëren het meest waarde
Gekocht in Juni (76), verkocht in Oktober (95), gevloekt tot vandaag :-)
Mooi bedrijf, ben er een keer op bezoek geweest voor mijn werk, is een klanr van ons.
Mooi bedrijf, ben er een keer op bezoek geweest voor mijn werk, is een klanr van ons.
Ik begin juli 2017 aangekocht op het dipje rond 114 euro, 2 weken nadien stonden ze al op 130 euro.
Komen nu al een tijdje telkens met uitstekende cijfers voor de dag dankzij hun revolutionaire EUV-machines.
Rustig voor enkele jaartjes in port houden, kan je weinig verkeerd mee doen.
Komen nu al een tijdje telkens met uitstekende cijfers voor de dag dankzij hun revolutionaire EUV-machines.
Rustig voor enkele jaartjes in port houden, kan je weinig verkeerd mee doen.
Amai 1976, spraken de dieren toen nog?
On topic: ga deze toch wat in de gaten houden.
Ga ook hun dividend historie een bekijken, is die gelijk en/of stijgend?
Da's de koers waaraan ie heeft gekocht hé slimme!
Gekocht aan 76 euro, verkocht aan 95.
Dividend zit laatste jaren mooi in stijgende lijn:
https://www.asml.com/investors/dividend/en/s34649
Ik heb nog aandelen van ASML en blijf deze houden.
1976!! zeg maar gerust pipo, amai what was i thinking
anyway:
Share Buyback for up to EUR 1.5 billion:
https://www.asml.com/investors/share-buyback/en/s25436
hoog, hoger, hoogst:
https://www.asml.com/investors/financia ... /en/s14509
1.2 euro dividend, bruto minder als 1%, daar zal na die dubbele belasting weinig van overblijven.
het terugkopen en vernietigen van aandelen heb dan liever dan het uit te keren via dividend: lees de staatskas spijzen.
anyway:
Share Buyback for up to EUR 1.5 billion:
https://www.asml.com/investors/share-buyback/en/s25436
hoog, hoger, hoogst:
https://www.asml.com/investors/financia ... /en/s14509
1.2 euro dividend, bruto minder als 1%, daar zal na die dubbele belasting weinig van overblijven.
het terugkopen en vernietigen van aandelen heb dan liever dan het uit te keren via dividend: lees de staatskas spijzen.
ondertussen heb ik ASML in port.
de Q3 cijfers zijn terug geweldig
men vertelt het verder
de Q3 cijfers zijn terug geweldig
men vertelt het verder