Auto kopen of oude verslijten
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
Re: Auto kopen of oude verslijten
Als ik het hier zo allemaal lees,
Mijn auto is 9 j oud en sta voor de kost van de airco condensor te vervangen.
Volgens sommigen hier is dat begin van ellende (diesel met 130000 km op de teller en zware belading meeste kilometers)
Nu ja het nieuwe model is maar iets wat start vanaf 50.000 €.
Dus volgens sommige is een andere de goedkoopste oplossing????.
Wat is er allemaal al defect geweest na al die jaren slechts de airco condensor nu.
Distributie riem geen probleem is een ketting.
Batterij doet het nog steeds wordt ook in de winter vertroeteld met een Ctek lader als het koud is.
Heden mijn winterbanden aan het oprijden daarna all seasons.
Dus nieuwe banden en een batterij en een condensor, de roetfilter? Daarom een nieuwe kopen?
Och ja is een Hyundai Santa Fe de wagen.
Wat lez in Antwerpen betreft, de tram de bus, de fiets als alternatief.
Mijn auto is 9 j oud en sta voor de kost van de airco condensor te vervangen.
Volgens sommigen hier is dat begin van ellende (diesel met 130000 km op de teller en zware belading meeste kilometers)
Nu ja het nieuwe model is maar iets wat start vanaf 50.000 €.
Dus volgens sommige is een andere de goedkoopste oplossing????.
Wat is er allemaal al defect geweest na al die jaren slechts de airco condensor nu.
Distributie riem geen probleem is een ketting.
Batterij doet het nog steeds wordt ook in de winter vertroeteld met een Ctek lader als het koud is.
Heden mijn winterbanden aan het oprijden daarna all seasons.
Dus nieuwe banden en een batterij en een condensor, de roetfilter? Daarom een nieuwe kopen?
Och ja is een Hyundai Santa Fe de wagen.
Wat lez in Antwerpen betreft, de tram de bus, de fiets als alternatief.
Estate Guru believer.
Re: Auto kopen of oude verslijten
De airco condensor zou ik er ook nog aan vervangen als je er anders inzake LEZ geen nadelen van ondervindt.
Nieuw kopen kan altijd natuurlijk... En om de 4 jaar upgraden naar iets nieuw en iets goed kost redelijk veel geld.
Nieuw kopen kan altijd natuurlijk... En om de 4 jaar upgraden naar iets nieuw en iets goed kost redelijk veel geld.
-
- Newbie
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 07 sep 2021
- Contacteer:
Re: Auto kopen of oude verslijten
Dit is wel een goede tip om te weten. Ik wist niet eens over zulke producten.movado schreef: ↑16 mei 2021, 11:51Er bestaan additieven om bij de brandstof te voegen zoals Bardahl, Wynns, en als je dan je dan aan 3000 toeren een lange afstand rijdt zal er al wat roet uit zijn of is het volledig weg. Desnoods meerdere tankbeurten.haelewyn schreef: ↑16 mei 2021, 11:36
'''Het roetfilter van de diesels moet elke 120.000 kilometer worden vervangen.'''''
Is dat al gebeurd ?
Het kost een kleine 300 euro in de namaakmerken. Bij Ford zelf is het waarschijnlijk meer. Plaatsing is bij die prijs niet inbegrepen.
Het roetfilter er gewoon tussenuit halen werd vroeger gedaan maar bij de schouwing gaan ze daar binnenkort op afkeuren. Dus : dat is geen optie.
Kun je deze producten overal kopen of alleen online bestellen?
Re: Auto kopen of oude verslijten
Fysiek weghalen die roetfilter idd. niet doen.
Alvorens met additieven te beginnen zou ik toch eerst goed informeren, er zijn bvb 1.6 waarbij het 180K is.
Kan ook zijn dat het gewoon te vervangen is na x KM 'preventief', zeer waarschijnlijk als ze het in het serviceplan na x km opnemen, dan kan je er zoveel additieven inkappen als je wil, het lampje gaat branden en blijft branden.
Alvorens met additieven te beginnen zou ik toch eerst goed informeren, er zijn bvb 1.6 waarbij het 180K is.
Kan ook zijn dat het gewoon te vervangen is na x KM 'preventief', zeer waarschijnlijk als ze het in het serviceplan na x km opnemen, dan kan je er zoveel additieven inkappen als je wil, het lampje gaat branden en blijft branden.
Re: Auto kopen of oude verslijten
Een roetfilter heeft geen eeuwig leven.
Die producten bestaan en doen wel iets maar dat houdt de slijtage aan het roetfilter niet of weinig tegen.
Het is niet omdat er producten bestaan dat het roetfilter onverslijtbaar wordt.
Ooit was het wegnemen van het filter, zij het geen goed idee voor de natuur, een oplossing maar zeer binnenkort gaat je auto daarvoor afgekeurd worden op de technische keuring.
Dus : nu is het te laat om dat te doen.
Die producten bestaan en doen wel iets maar dat houdt de slijtage aan het roetfilter niet of weinig tegen.
Het is niet omdat er producten bestaan dat het roetfilter onverslijtbaar wordt.
Ooit was het wegnemen van het filter, zij het geen goed idee voor de natuur, een oplossing maar zeer binnenkort gaat je auto daarvoor afgekeurd worden op de technische keuring.
Dus : nu is het te laat om dat te doen.
Re: Auto kopen of oude verslijten
tja, dat is iets dat je voor jezelf moet uitmaken,, Toch???
Of je rijdt hem compleet op, of je legt geld op tafel en je koopt je een andere, al dan niet een nieuwe.. Simpel as that..
Maar zal voor ieder anders zijn hoe hij het oplost..
Iets anders nuttigs valt hierover niet te zeggen denk ik..
Of je rijdt hem compleet op, of je legt geld op tafel en je koopt je een andere, al dan niet een nieuwe.. Simpel as that..
Maar zal voor ieder anders zijn hoe hij het oplost..
Iets anders nuttigs valt hierover niet te zeggen denk ik..
-
- VIP member
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 13 nov 2008
- Contacteer:
Re: Auto kopen of oude verslijten
Puur economisch is het altijd interessanter een auto "op te rijden" tot je stukken hebt die je wel moet vervangen en die een fortuin kosten (welk bedrag is voor iedereen anders). Een airco is in principe een luxe die zelfs niet vervangen moet worden om het voertuig in beweging te krijgen en te houden
Re: Auto kopen of oude verslijten
Bij de Euro 4's was het dan ook bijna een noodzakelijk kwaad om die roetfilters te slopen. De meeste problemen waren er bij de mensen die veel kleine afstanden reden. Het regeneratie process kon bijna nooit gestart worden, waardoor er gewoon super veel roet klaar zat, niet tijdig geregeneerd vervolgde in noodloop, dan zat je daar ineens in levensgevaarlijke situaties waardoor je niet kon versnellen. En kon je richting de garage het manueel in gang steken van het regeneratieprocess.haelewyn schreef: ↑9 september 2021, 13:03 Een roetfilter heeft geen eeuwig leven.
Die producten bestaan en doen wel iets maar dat houdt de slijtage aan het roetfilter niet of weinig tegen.
Het is niet omdat er producten bestaan dat het roetfilter onverslijtbaar wordt.
Ooit was het wegnemen van het filter, zij het geen goed idee voor de natuur, een oplossing maar zeer binnenkort gaat je auto daarvoor afgekeurd worden op de technische keuring.
Dus : nu is het te laat om dat te doen.
Re: Auto kopen of oude verslijten
Gezien je zelfstandig bent, valt het te overwegen om een nieuw voertuig aan te kopen afhankelijk van jou beroepsinkomen.
Het drukt namelijk jou belastbaar resultaat.
Om hier het verschil te maken zou je al wel naar een elektrisch of hybride voertuig moeten gaan.
Hier hangt jammer genoeg dan ook een stevige meerprijs aan vast.
Dit is een 'voordeel' wat de meeste particulieren niet hebben.
Je kan dit eventueel eens opnemen met jou boekhouder, deze zal een persoonlijker advies kunnen verlenen.
Het drukt namelijk jou belastbaar resultaat.
Om hier het verschil te maken zou je al wel naar een elektrisch of hybride voertuig moeten gaan.
Hier hangt jammer genoeg dan ook een stevige meerprijs aan vast.
Dit is een 'voordeel' wat de meeste particulieren niet hebben.
Je kan dit eventueel eens opnemen met jou boekhouder, deze zal een persoonlijker advies kunnen verlenen.
-
- Sr. Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 09 aug 2020
- Contacteer:
Re: Auto kopen of oude verslijten
Als je er tevreden van bent is de goedkoopste oplossing hem te houden, je kan er wellicht nog 5 jaar/50000 km mee rijden.platin schreef: ↑16 juli 2021, 17:44 Als ik het hier zo allemaal lees,
Mijn auto is 9 j oud en sta voor de kost van de airco condensor te vervangen.
Volgens sommigen hier is dat begin van ellende (diesel met 130000 km op de teller en zware belading meeste kilometers)
Nu ja het nieuwe model is maar iets wat start vanaf 50.000 €.
Dus volgens sommige is een andere de goedkoopste oplossing????.
Wat is er allemaal al defect geweest na al die jaren slechts de airco condensor nu.
Distributie riem geen probleem is een ketting.
Batterij doet het nog steeds wordt ook in de winter vertroeteld met een Ctek lader als het koud is.
Heden mijn winterbanden aan het oprijden daarna all seasons.
Dus nieuwe banden en een batterij en een condensor, de roetfilter? Daarom een nieuwe kopen?
Och ja is een Hyundai Santa Fe de wagen.
Wat lez in Antwerpen betreft, de tram de bus, de fiets als alternatief.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Re: Auto kopen of oude verslijten
5j? / 50000km, hoe kom je hieraan?
Ik rij momenteel een Volvo van 10j oud met 190000km. Ik hoop er nog eens 10j mee te doen en de kilometerstand te verdubbelen...
Ik rij momenteel een Volvo van 10j oud met 190000km. Ik hoop er nog eens 10j mee te doen en de kilometerstand te verdubbelen...
-
- Sr. Member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: 09 aug 2020
- Contacteer:
Re: Auto kopen of oude verslijten
Conservatieve schatting.
Wat jouw Volvo betreft, mijn schoonvader rijdt zijn Volvo’s op, zo had hij indertijd één van de eerste S80’s, en daarvoor zo’n vierkante 740GL.
Na pakweg 250.000 km was het telkens het moment om een nieuwe te kopen.
Wat jouw Volvo betreft, mijn schoonvader rijdt zijn Volvo’s op, zo had hij indertijd één van de eerste S80’s, en daarvoor zo’n vierkante 740GL.
Na pakweg 250.000 km was het telkens het moment om een nieuwe te kopen.
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Re: Auto kopen of oude verslijten
Wordt veel onzin vertelt hier...
Ten eerste moede kijken of je model een distr ketting of riem heeft. Enkel bij riem moet je kijken naar max aantal km of jaren j er mee mag doen. Distr riem hoort nu eenmaal bij regulier onderhoud, kost je afh vd wagen tss de 500 en 900 euro.De ene is al wat moeilijker dan een ander. Je hoeft dit niet bij je merkgarage te laten doen, genoeg niet merkgebonden garages die dit evengoed of zelfs beter doen een paar honderd euro goedkoper.
ten tweede, ja er zal wat onderhoud aankomen zoals remschijven, blokken, onderhoudje maar als je geen twee linkerhanden hebt kan je dit ook makkelijk zelf.
roetfilter is pas een kost als er zich een probleem stelt.
Ik rij nu al 16 jaar met een 2.4D Volvo S60...reeds 400.000km op de teller, nog steeds originele roetfilter. Wat ik wel aanraad is minstens om de 2 weken een langere rit van 30km ofzo op autostrade te doen want constant korte ritten met een diesel is nefast voor de roetfilter uiteindelijk. Ik doe onderhoud zelf dwz oliewissel, alle wissels van filters, remblokken of schijven. Tot nu toe enkel mijn aircopomp die kapot is gegaan en id garage is vervangen is geweest. Ook een lek id condensor vd airco gehad, heb ik zelf vervangen. Dus maw, het wel mogelijk met oudere wagen te rijden en het onderhoud binnen de perken te houden, ik ben er maximaal paar 100 euro per jaar aan kwijt.
Ten eerste moede kijken of je model een distr ketting of riem heeft. Enkel bij riem moet je kijken naar max aantal km of jaren j er mee mag doen. Distr riem hoort nu eenmaal bij regulier onderhoud, kost je afh vd wagen tss de 500 en 900 euro.De ene is al wat moeilijker dan een ander. Je hoeft dit niet bij je merkgarage te laten doen, genoeg niet merkgebonden garages die dit evengoed of zelfs beter doen een paar honderd euro goedkoper.
ten tweede, ja er zal wat onderhoud aankomen zoals remschijven, blokken, onderhoudje maar als je geen twee linkerhanden hebt kan je dit ook makkelijk zelf.
roetfilter is pas een kost als er zich een probleem stelt.
Ik rij nu al 16 jaar met een 2.4D Volvo S60...reeds 400.000km op de teller, nog steeds originele roetfilter. Wat ik wel aanraad is minstens om de 2 weken een langere rit van 30km ofzo op autostrade te doen want constant korte ritten met een diesel is nefast voor de roetfilter uiteindelijk. Ik doe onderhoud zelf dwz oliewissel, alle wissels van filters, remblokken of schijven. Tot nu toe enkel mijn aircopomp die kapot is gegaan en id garage is vervangen is geweest. Ook een lek id condensor vd airco gehad, heb ik zelf vervangen. Dus maw, het wel mogelijk met oudere wagen te rijden en het onderhoud binnen de perken te houden, ik ben er maximaal paar 100 euro per jaar aan kwijt.
Re: Auto kopen of oude verslijten
Voor wie het aanbelangt : in theorie is een auto met een distributieketting beter maar er zijn de laatste jaren nogal wat ontwerpen geweest waar de uitzondering eerder regel was.
Dus ...als je een auto wil kopen en je zoekt er een met een ketting : ga dan toch maar best eens na hoe betrouwbaar of chaotisch gemaakt dat ene model wel is.
Een meer precies advies zou kunnen zijn : blijf weg van alles met turbo + ketting + directe injectie benzinemotoren tenzij het er een van een bouwjaar is dat een pak na het oplossen van grote problemen komt.
Dus ...als je een auto wil kopen en je zoekt er een met een ketting : ga dan toch maar best eens na hoe betrouwbaar of chaotisch gemaakt dat ene model wel is.
Een meer precies advies zou kunnen zijn : blijf weg van alles met turbo + ketting + directe injectie benzinemotoren tenzij het er een van een bouwjaar is dat een pak na het oplossen van grote problemen komt.