Auto: nieuw of tweedehands
Auto: nieuw of tweedehands
Woensdag langsgeweest bij een garage waar een oude schoolvriend werkt om te kijken naar een nieuwe wagen
De huidige is 15 jaar oud en de versnellingen zijn kapot.
Nu sprak deze dat ik met mijn rijgedrag beter een tweedehands zou kopen dan een nieuwe wagen.
ik rij ongeveer 7500 km / jaar en nooit verre afstanden
Zijn argumenten waren:
- lager in aankoopprijs
- waardevermindering is al door eerste eigenaar betaald
- geen full-risk verzekering nodig
Wat is jullie advies op dit gebied?
De huidige is 15 jaar oud en de versnellingen zijn kapot.
Nu sprak deze dat ik met mijn rijgedrag beter een tweedehands zou kopen dan een nieuwe wagen.
ik rij ongeveer 7500 km / jaar en nooit verre afstanden
Zijn argumenten waren:
- lager in aankoopprijs
- waardevermindering is al door eerste eigenaar betaald
- geen full-risk verzekering nodig
Wat is jullie advies op dit gebied?
Re: Auto: nieuw of tweedehands
Uw oude schoolvriend heeft volgens mij gelijk, als je maar 7500 km op een jaar doet is het niet de moeite om een nieuwe te kopen. Een auto is een gebruiksvoorwerp en verliest elke dag waarde. Het is niet zo dat hij minder waarde verliest, wanneer je hem minder gebruikt. Het is echter bij een tweedehandswagen de kunst om er één te vinden met relatief weinig km, een beperkte leeftijd en een lage prijs. Ze bestaan, maar je moet er wel naar op zoek. Maar op het internet heb je genoeg gespecialiseerde sites. Garagisten gaan altijd duurder zijn dan particulieren.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Auto: nieuw of tweedehands
indien mogelijk waarom geen kleine nieuwe wagen
lage prijs,zuinig ,goedkoop verzekeren en inschrijven en veel geld terug door recyclagepremie
geen verleden ,lange levensduur door laag aantal km/jaar
enkele voorbeelden:
PEUGEOT 107 :6340€
C1: 6900€
NISSAN PIXO EN SUZUKI ALTO :6990€
FIAT PANDA :5850€
SKODA FABIA 7500€
DACIA LOGAN :7500€ veel ruimte maar niet zuing in verbruik( renault)
lage prijs,zuinig ,goedkoop verzekeren en inschrijven en veel geld terug door recyclagepremie
geen verleden ,lange levensduur door laag aantal km/jaar
enkele voorbeelden:
PEUGEOT 107 :6340€
C1: 6900€
NISSAN PIXO EN SUZUKI ALTO :6990€
FIAT PANDA :5850€
SKODA FABIA 7500€
DACIA LOGAN :7500€ veel ruimte maar niet zuing in verbruik( renault)
Re: Auto: nieuw of tweedehands
Als je maar 7500km rijdt zou ik ook zeker geen dieselwagen kopen. Dat is de moeite niet. Ik zou een tweedehands benzine wagen kopen.
Re: Auto: nieuw of tweedehands
Ik zou of een tweedehandswagen kopen of zo'n zuinige kleine wagen waarvoor je een overheidskorting kan krijgen. Voordeel van een nieuwe is dat je garantie krijgt en je moet de nieuwste, zuinigste technologiën rijdt.
Re: Auto: nieuw of tweedehands
idd, samen met de saloncondities, overheidspremies en recyclage-premies en fabriekswaarborg ben je vaak betre af met een kleine nieuwe wagen...
- relativity
- Hero Member
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 25 feb 2009
- Contacteer:
Re: Auto: nieuw of tweedehands
Ik zou een kleine, nieuwe kopen.
En voor het aantal km dat je ermee gaat rondtuffen zeker en vast opteren voor een benzine.
Wanneer je kiest voor een dieselmotor, de wagen uitgerust is met een roetfilter, ga je u dit serieus beklagen.
Het geraakt stilaan bekend dat roetfilters komen vol te zitten wanneer er vooral korte afstanden gereden worden. Een roetfilter begint pas zijn ding te doen wanneer de motor volledig op bedrijfstemperatuur komt, krijgt hij daar de kans niet toe, heb je op regelmatige basis een pak kosten erbij.
En voor het aantal km dat je ermee gaat rondtuffen zeker en vast opteren voor een benzine.
Wanneer je kiest voor een dieselmotor, de wagen uitgerust is met een roetfilter, ga je u dit serieus beklagen.
Het geraakt stilaan bekend dat roetfilters komen vol te zitten wanneer er vooral korte afstanden gereden worden. Een roetfilter begint pas zijn ding te doen wanneer de motor volledig op bedrijfstemperatuur komt, krijgt hij daar de kans niet toe, heb je op regelmatige basis een pak kosten erbij.
Re: Auto: nieuw of tweedehands
Hallo,
Ik doe weinig km's maar heb wel een 'grote' wagen nodig waar de zetels plat kunnen
Zoals suzuki swift, renault clio, peugeot 207
En dan kom je weer in een duurdere categorie terecht waarbij het blijkbaar 'niet aanvaard' is om geen full risk verzekering te nemen?
kwam dan uit op 7 jaar oud met 60.000 km voor 3750€
of nieuw: de genoemde modellen rond de 10.000€
Overheidskorting is niet van toepassing omdat ik specifiek zoek achter een benzinewagen.
Hoewel deze milieuvriendelijker is dan een diesel is er geen subsidie voorzien.
Ik vond het gewoon raar dat alle verkopers me een nieuwe wagen voorstelde boven (jonge) tweedehands
En die schoolvriend me specifiek aanraad te zoeken naar een oudere tweedehands.
Ik doe weinig km's maar heb wel een 'grote' wagen nodig waar de zetels plat kunnen
Zoals suzuki swift, renault clio, peugeot 207
En dan kom je weer in een duurdere categorie terecht waarbij het blijkbaar 'niet aanvaard' is om geen full risk verzekering te nemen?
kwam dan uit op 7 jaar oud met 60.000 km voor 3750€
of nieuw: de genoemde modellen rond de 10.000€
Overheidskorting is niet van toepassing omdat ik specifiek zoek achter een benzinewagen.
Hoewel deze milieuvriendelijker is dan een diesel is er geen subsidie voorzien.
Ik vond het gewoon raar dat alle verkopers me een nieuwe wagen voorstelde boven (jonge) tweedehands
En die schoolvriend me specifiek aanraad te zoeken naar een oudere tweedehands.
- relativity
- Hero Member
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 25 feb 2009
- Contacteer:
Re: Auto: nieuw of tweedehands
Dat zijn ook maar de kleine en goedkope modellekes he.Ik doe weinig km's maar heb wel een 'grote' wagen nodig waar de zetels plat kunnen
Zoals suzuki swift, renault clio, peugeot 207
Als je deze nieuw koopt, wat korting krijgt en een recyclagepremie dan kunde daar bijna uw broek niet aan scheuren.
Je kan met een tweedehands ook een goede deal doen, maar aangezien ik daar eens een serieuze kater aan heb overgehouden zal ik het niet snel meer overwegen. Ondanks dat er garantie op was heb ik hem uit miserie maar snel weggedaan en mij een nieuwe aangeschaft.
Mijzelf op enkele weken tijd 3 keer moeten laten wegslepen door de wegenwacht, dat zegt genoeg.
Re: Auto: nieuw of tweedehands
Dit is weer een topic van voor en tegenstanders.Waar iedereen het wel mee eens zal zijn is wanneer je kleine afstanden doet een benzine het best is.Met een goede tweedehands ben je dikwijls beter af dan een nieuwe wagen en vice verca.Wanneer je kiest voor een nieuwe en uiterlijk speelt gene rol zou ik opteren voor een Aziatisch merk.Zij geven doorgaans 4 tot 7 jaar garantie.De eerste 4 jaar ben je al keuringsvrij.Daarna zelfs om de twee jaar wanneer je geen 100000km hebt.Bij een tweedehands kun je elk jaar naar keuring en heb je doorgaans maar één jaar garantie.Het is en blijft een feit dat doorgaans de kosten die aan wagen komen meestal begint wanneer de garantie verlopen is.Dus bij een tweedehands is de kans groter dat je elk jaar een zeker aantal herstellingen moet laten uitvoeren.Die heb je bij een nieuwe ook maar daarvoor dient de garantie.
- relativity
- Hero Member
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 25 feb 2009
- Contacteer:
Re: Auto: nieuw of tweedehands
Wanneer je een nieuwe koopt en het blijkt een maandagmodel te zijn (alle vijf botten een hoop stukken die ze moeten maken onder garantie), dan koop je bij een andere garage gewoon terug een nieuwe wagen, zodra uw garantie dreigt te verlopen. Zo heb je, met een bescheiden opleg terug een degelijke auto en misschien ineens ook wat meer gelukDus bij een tweedehands is de kans groter dat je elk jaar een zeker aantal herstellingen moet laten uitvoeren.Die heb je bij een nieuwe ook maar daarvoor dient de garantie.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Re: Auto: nieuw of tweedehands
qua model is skoda fabia ongeveer dezelfde categorie als Swift en 207,veel goedkoper en VW techniek
Re: Auto: nieuw of tweedehands
relativity schreef:Wanneer je een nieuwe koopt en het blijkt een maandagmodel te zijn (alle vijf botten een hoop stukken die ze moeten maken onder garantie), dan koop je bij een andere garage gewoon terug een nieuwe wagen, zodra uw garantie dreigt te verlopen. Zo heb je, met een bescheiden opleg terug een degelijke auto en misschien ineens ook wat meer gelukDus bij een tweedehands is de kans groter dat je elk jaar een zeker aantal herstellingen moet laten uitvoeren.Die heb je bij een nieuwe ook maar daarvoor dient de garantie.
als een auto op de band wordt geplaatst de vrijdag loopt hij de dinsdag van de band,wanneer spreek je dan van een maandagmodel
- relativity
- Hero Member
- Berichten: 866
- Lid geworden op: 25 feb 2009
- Contacteer:
Re: Auto: nieuw of tweedehands
Komaan man, serieus; tekeningentjes erbij maken doe ik nietals een auto op de band wordt geplaatst de vrijdag loopt hij de dinsdag van de band,wanneer spreek je dan van een maandagmodel
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Re: Auto: nieuw of tweedehands
Als je je volgende auto opnieuw 15 jaar gaat houden, maakt het financieel niet zo veel verschil of je een oude of nieuwe koopt.
Nieuw heeft het voordeel dat je kleur en opties kan kiezen.
Als elke euro telt, koop je toch best een recente occasie.
Maar de prijzen van kleine occasies liggen hoog.
Het voordeel van occasie tegenover nieuw is in die categorie volgens mij dus beperkt.
Je koopt (in nieuw of occasie) best een betrouwbaar merk, zoals japanners en koreanen.
Kia met 7 jaar waarborg kan tellen, Toyota met 5 jaar is ook niet mis.
Verder is hun betrouwbaarheid in orde, hoewel de europese zoals vw en skoda het niet slecht doen.
Franse merken zoals peugeot, renault en citroen zou ik mijden, ook al zijn de stukken misschien goedkoper. Italianen deugen ook niet.
Men is minder tevreden over italiaanse en franse merken.
Als je minder dan 10000 km/jaar doet, of zelfs 15000 km/jaar, neem je best een benzine.
Diesel is duurder in onderhoud en herstelling, heeft een ingewikkelder techniek, en is niet geschikt voor korte afstanden.
Trouwens, de diesel blijft niet eeuwig goedkoop. De tendens is al ingezet.
Een occasie kost meer in onderhoud/herstelling dan een nieuwe.
Maar, het duurder onderhoud+herstelling wordt ruim goedgemaakt door de lagere aanschafprijs en dus lagere afschrijving.
Dat hebben enquetes in Nederland en Engeland uitgewezen.
Nieuw heeft het voordeel dat je kleur en opties kan kiezen.
Als elke euro telt, koop je toch best een recente occasie.
Maar de prijzen van kleine occasies liggen hoog.
Het voordeel van occasie tegenover nieuw is in die categorie volgens mij dus beperkt.
Je koopt (in nieuw of occasie) best een betrouwbaar merk, zoals japanners en koreanen.
Kia met 7 jaar waarborg kan tellen, Toyota met 5 jaar is ook niet mis.
Verder is hun betrouwbaarheid in orde, hoewel de europese zoals vw en skoda het niet slecht doen.
Franse merken zoals peugeot, renault en citroen zou ik mijden, ook al zijn de stukken misschien goedkoper. Italianen deugen ook niet.
Men is minder tevreden over italiaanse en franse merken.
Als je minder dan 10000 km/jaar doet, of zelfs 15000 km/jaar, neem je best een benzine.
Diesel is duurder in onderhoud en herstelling, heeft een ingewikkelder techniek, en is niet geschikt voor korte afstanden.
Trouwens, de diesel blijft niet eeuwig goedkoop. De tendens is al ingezet.
Een occasie kost meer in onderhoud/herstelling dan een nieuwe.
Maar, het duurder onderhoud+herstelling wordt ruim goedgemaakt door de lagere aanschafprijs en dus lagere afschrijving.
Dat hebben enquetes in Nederland en Engeland uitgewezen.