auto strategie
auto strategie
Ik ben benieuwd of er hier spaargidsers zijn die een strategie hebben voor de aankoop/verkoop van hun wagen.
mijn huidige situatie :
2008 - 2016 = 1ste wagen was toen 5 jaar oud. aankoop 16,000 verkoop 3150 . verlies op enkel de wagen ( geen onderhoudskosten etc meegerekend ) :
12850 euro verlies op 8 jaar.
2016 wagen was toen 4 jaar oud inclusief alle kosten( onderhoud etc ) laatste 4 jaar :26000 Waarde nu in 2020 : +- 13000 =
13000 verlies op 4 jaar...
Dit is 25850 euro om 12 jaar met een wagen te kunnen rijden.Taxen,verzekering nog niet meegerekend.
mijn huidige situatie :
2008 - 2016 = 1ste wagen was toen 5 jaar oud. aankoop 16,000 verkoop 3150 . verlies op enkel de wagen ( geen onderhoudskosten etc meegerekend ) :
12850 euro verlies op 8 jaar.
2016 wagen was toen 4 jaar oud inclusief alle kosten( onderhoud etc ) laatste 4 jaar :26000 Waarde nu in 2020 : +- 13000 =
13000 verlies op 4 jaar...
Dit is 25850 euro om 12 jaar met een wagen te kunnen rijden.Taxen,verzekering nog niet meegerekend.
Re: auto strategie
Mijn strategie: er zo lang mogelijk mee rijden (streeftermijn 20 jaar).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: auto strategie
met de fiets, en je krijgt er meestal nog een fietsvergoeding voor, en geen parkeerproblemen en goed voor de gezondheid
Re: auto strategie
Hoe langer je met een auto rijdt hoe goedkoper hij gemiddeld per jaar wordt. Waarom vinden sommige mensen dat het na vijf jaar tijd wordt voor een nieuwe auto terwijl die technisch nog in goede staat is?
Re: auto strategie
Er komt wel een omslagpunt wanneer de kosten groter worden dan de jaarlijkse kost (depreciatie plus andere kosten) van een vergelijkbare nieuwe wagen.
Re: auto strategie
Ja, maar dat omslagpunt komt normaal pas wanneer je je auto al heel lang hebt, tenzij je er 40.000 km per jaar mee rijdt. Ik ben nu nog steeds niet aan 40.000 km en heb hem al 15 jaar.
Re: auto strategie
Ik heb al 2 keer de auto van mijn ouders overgenomen. De eerste keer was ie 6 jaar oud en 30.000km. De tweede keer 7jaar oud en stond ie op 24.000km. De eerste kreeg ik ipv de mijne die als recyclagepremie diende bij de garage voor hun nieuwe. De laatste verkocht ik 2de hands voor een appel en een ei.
Hun auto staat altijd binnen geparkeerd, doet weinig km en na een 6 tal jaar hebben zij zin in een nieuwe. Ik lig niet wakker van wat merk en model auto dus om zo telkens aan een "redelijk nieuwe" auto te kopen is mooi meegenomen.
Ik doe er eigenlijk amper verlies op. 1000 a 1500 qua aan- en verkoop, verzekering & benzine.
Hun auto staat altijd binnen geparkeerd, doet weinig km en na een 6 tal jaar hebben zij zin in een nieuwe. Ik lig niet wakker van wat merk en model auto dus om zo telkens aan een "redelijk nieuwe" auto te kopen is mooi meegenomen.
Ik doe er eigenlijk amper verlies op. 1000 a 1500 qua aan- en verkoop, verzekering & benzine.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Re: auto strategie
Onze laatste auto's, waar we nu nog mee rijden:
aangekocht in 09/2012 voor 15.400€, waarde nu +-4.500€.
Aangekocht in 08/2016 voor 10.000€, waarde nu +-4.500€.
Wij doen +-40.000km met onze twee wagens samen per jaar.
Aankoop 25.400€ samen, huidige waarde 9.000€. Verlies op 8 jaar (gemiddelde van de 2) van 16.400€.
2.050€ per jaar waardeverlies op onze wagens samen, ca va wel nog.
Mijn tip: koop degelijke wagens die niet veel geld kosten.
Veel mensen redeneren verkeerdelijk: waardeverlies is procentueel kleiner bij dure wagens dus die moet je kopen, terwijl je beter in absolute cijfers telt.
aangekocht in 09/2012 voor 15.400€, waarde nu +-4.500€.
Aangekocht in 08/2016 voor 10.000€, waarde nu +-4.500€.
Wij doen +-40.000km met onze twee wagens samen per jaar.
Aankoop 25.400€ samen, huidige waarde 9.000€. Verlies op 8 jaar (gemiddelde van de 2) van 16.400€.
2.050€ per jaar waardeverlies op onze wagens samen, ca va wel nog.
Mijn tip: koop degelijke wagens die niet veel geld kosten.
Veel mensen redeneren verkeerdelijk: waardeverlies is procentueel kleiner bij dure wagens dus die moet je kopen, terwijl je beter in absolute cijfers telt.
-
- VIP member
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 13 nov 2008
- Contacteer:
Re: auto strategie
Heel simpel, na vijf jaar is hij afgeschreven en kunt ge niet meer elk jaar 1/5 van de aankoopprijs in kosten steken Dat geen auto kopen nog altijd goedkoper is dan hem te vernieuwen, snappen vele niet....
-
- Hero Member
- Berichten: 617
- Lid geworden op: 19 mar 2011
- Contacteer:
Re: auto strategie
Bij mij ligt dat omslagpunt heel ver. Onderhoud en herstellingen gebeuren zo veel mogelijk in een ander - veel goedkoper- EU-land.
Re: auto strategie
Ik reken op maximaal 1000 euro per jaar.
1e wagen 500 euro verlies, na 1jaar weggedaan.
2e wagen 3200 euro verlies, na 4jaar weggedaan, na pertotal, in fout. 3e wagen, 3 500 euro verlies na 5 jaar, maar ook nog 1800 euro van de verzekering gehad in tussentijd.
Nu auto van 11.000 euro gekocht. Rij er seffes 4j mee. Maar... ik probeer altijd koopjes te doen. Nu is het een zware diesel die niemand anders wou. Nadeel hoge tax en toch wel wat onderhoudskosten.
Mijn volgende zou een dacia zijn!
Goedkoop en zuinig en goedkoop onderhoud wat andere zeggen, laat ze maar zeggen..
1e wagen 500 euro verlies, na 1jaar weggedaan.
2e wagen 3200 euro verlies, na 4jaar weggedaan, na pertotal, in fout. 3e wagen, 3 500 euro verlies na 5 jaar, maar ook nog 1800 euro van de verzekering gehad in tussentijd.
Nu auto van 11.000 euro gekocht. Rij er seffes 4j mee. Maar... ik probeer altijd koopjes te doen. Nu is het een zware diesel die niemand anders wou. Nadeel hoge tax en toch wel wat onderhoudskosten.
Mijn volgende zou een dacia zijn!
Goedkoop en zuinig en goedkoop onderhoud wat andere zeggen, laat ze maar zeggen..
Re: auto strategie
Mijn oude wagen is aangekocht aan €10.000 op 60.000km en een 70.000 km / 7 jaar later verkocht voor 5.000.
Onderhoud, taksen en brandstof was ongeveer €2.000 per jaar (onderhoud was via kennis die voor garage werkte en in vrije tijd onderhoud deed waardoor het goedkoop was voor mij).
Alles samen dus €3.000 per jaar voor 10.000 km/jaar. Iedere kilometer was dus 30 cent.
Ben nu al 3 jaar overgestapt naar bedrijfwagen.
Onderhoud, taksen en brandstof was ongeveer €2.000 per jaar (onderhoud was via kennis die voor garage werkte en in vrije tijd onderhoud deed waardoor het goedkoop was voor mij).
Alles samen dus €3.000 per jaar voor 10.000 km/jaar. Iedere kilometer was dus 30 cent.
Ben nu al 3 jaar overgestapt naar bedrijfwagen.
Re: auto strategie
Dat is ook mijn strategie rondom autogebruik. Ik rij door weer en wind met mijn 2de hands fiets. En meestal is het wel best aangenaam fietsweer in dit mooie land.
Geen auto.
Re: auto strategie
Ik heb mijn fiets al lang geleden weggedaan omdat fietsen niet aangenaam was door de slechte wegen en aanhoudend lekke band door in glas of over uitstekende stenen te rijden. Mijn auto gebruik ik enkel voor de wekelijkse boodschappen en om met de familie te gaan wandelen. Naar het werk ga ik met een bedrijfsbus en naar de bakker en de beenhouwer ga ik te voet. Voor de rest moet ik nergens zijn.
Re: auto strategie
Tegenwoordig kom ik met een nieuwe auto die ik regelmatig zou vervangen aan een afschrijving van 2500 euro per jaar of meer. Ik koop altijd wel modellen met veel luxe en snufjes eraan en die snufjes maken hem makkelijker verkoopbaar maar krijg je bij verkoop niet altijd terugbetaald.
Een kompleet kale wagen in een ongewilde kleur ook niet.
De auto waar ik in mijn leven het minst verlies op heb gemaakt was een occasie van een jaar of 8 oud, diesel, Toyota, 100.000 km (nog maar net ingereden).
Geen kosten aan gehad.
Verkocht met een afschrijving van 500 euro per jaar want zelfs als ze meer dan 10 jaar oud zijn vang je er nog tot 5000 euro voor.
Occasie kopen resulteert zonder twijfel in een lagere afschrijving.
Je moet al twintig jaar met een nieuwe rijden om een cijfer te halen dat met een tweedehands na enkele jaren al kan.
Rijden zolang als het maar kan eveneens.
Een auto met een lange garantie kopen misschien ook en die verkopen als de garantie nog een tijdje loopt.
Het is geen geheim dat sommige merken duur zijn in aankoop en duur in occasie.
Ik betwijfel echter dat je daar betere cijfers mee haalt.
Gewoon kopen wat goed lijkt. In de eerste plaats voor mij : betrouwbaarheid. Niet het model of de kleur.
Wel het formaat en de prijs natuurlijk. Die staan ook op 1
Een kompleet kale wagen in een ongewilde kleur ook niet.
De auto waar ik in mijn leven het minst verlies op heb gemaakt was een occasie van een jaar of 8 oud, diesel, Toyota, 100.000 km (nog maar net ingereden).
Geen kosten aan gehad.
Verkocht met een afschrijving van 500 euro per jaar want zelfs als ze meer dan 10 jaar oud zijn vang je er nog tot 5000 euro voor.
Occasie kopen resulteert zonder twijfel in een lagere afschrijving.
Je moet al twintig jaar met een nieuwe rijden om een cijfer te halen dat met een tweedehands na enkele jaren al kan.
Rijden zolang als het maar kan eveneens.
Een auto met een lange garantie kopen misschien ook en die verkopen als de garantie nog een tijdje loopt.
Het is geen geheim dat sommige merken duur zijn in aankoop en duur in occasie.
Ik betwijfel echter dat je daar betere cijfers mee haalt.
Gewoon kopen wat goed lijkt. In de eerste plaats voor mij : betrouwbaarheid. Niet het model of de kleur.
Wel het formaat en de prijs natuurlijk. Die staan ook op 1