Axa Bank: Negatieve rente bij herziening
TIP
Axa Bank: Negatieve rente bij herziening
Beste,
Wij hebben in 2011 een lening afgesloten voor de aankoop van ons huis bij Axa bank. De lening loopt 25 jaar en we hebben voor een variabele 5/5/5 leing geopteerd.
De lening hebben we afgesloten aan een jaarlijkse rentevoet van 2,76% per jaar met een referteindex van 3,678% (per jaar). De maximale stijging is 2% (jaar) en maximale daling is: onbegrenst
In november krijgen we dus onze eerste herziening van de lening. Ik vond volgende formule terug:
nieuwe rentevoet = basisrentevoet + (nieuwe index - aanvangsindex)
In mijn geval: 2,76 + ( -0,202 – 3,678) = -1,12%
Ik behoor dus volgens mij bij de happy few die een negatieve lening beet zal hebben ( http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160408_02225784 ).
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben bij Axa bank? Zijn ze eerlijk en geven ze de negatieve rentevoet, of gaan ze mij eerst proberen op rentevoet 0,0% te zetten?
Er staat zwart op wit (zie bijlagen) dat de lening onbegrenst is naar beneden. Ik hb er ook nog eens de algemene voorwaarden bijgeplaatst. Volgens mij zullen ze mij die negatieve rente moeten geven. Tenzij ik iets over het hoofd zie?
Groeten
Wij hebben in 2011 een lening afgesloten voor de aankoop van ons huis bij Axa bank. De lening loopt 25 jaar en we hebben voor een variabele 5/5/5 leing geopteerd.
De lening hebben we afgesloten aan een jaarlijkse rentevoet van 2,76% per jaar met een referteindex van 3,678% (per jaar). De maximale stijging is 2% (jaar) en maximale daling is: onbegrenst
In november krijgen we dus onze eerste herziening van de lening. Ik vond volgende formule terug:
nieuwe rentevoet = basisrentevoet + (nieuwe index - aanvangsindex)
In mijn geval: 2,76 + ( -0,202 – 3,678) = -1,12%
Ik behoor dus volgens mij bij de happy few die een negatieve lening beet zal hebben ( http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160408_02225784 ).
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben bij Axa bank? Zijn ze eerlijk en geven ze de negatieve rentevoet, of gaan ze mij eerst proberen op rentevoet 0,0% te zetten?
Er staat zwart op wit (zie bijlagen) dat de lening onbegrenst is naar beneden. Ik hb er ook nog eens de algemene voorwaarden bijgeplaatst. Volgens mij zullen ze mij die negatieve rente moeten geven. Tenzij ik iets over het hoofd zie?
Groeten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Axa Bank: Negatieve rente bij herziening
Proficiat, je zal nog even moeten afwachten wat de referte index in oktober zal zijn maar het ziet er inderdaad naar uit dat je de volgende 5 jaar een negatieve rentevoet zal hebben.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
nice
ik vraag me af hoe dit werkt op de belastingaangifte, ga je dan kapitaal - rente moeten inbrengen?
ik vraag me af hoe dit werkt op de belastingaangifte, ga je dan kapitaal - rente moeten inbrengen?
En moet jij dan RV betalen op die rente?
-
- Newbie
- Contacteer:
Goed vragen inderdaad, 100% zeker dat de FOD Financien daar nog niet bij stilgestaan hebben
Stuur ze maar al een vraag om toelichting begin volgend jaar, tegen dat iedere dienst zijn zegje erover gedaan heeft ben je klaar om de aangifte van 2016 tijdig in te dienen
Stuur ze maar al een vraag om toelichting begin volgend jaar, tegen dat iedere dienst zijn zegje erover gedaan heeft ben je klaar om de aangifte van 2016 tijdig in te dienen
Wat is RV?
Roerende voorheffing. Taks op verworven interesten, zeg maar.
Panopticon schreef:Goed vragen inderdaad, 100% zeker dat de FOD Financien daar nog niet bij stilgestaan hebben
als er rv moeten worden ingehouden, dan moet de bank dat ZELF doen. En moet je niets in je aangifte vermelden
Misschien best niet die van de Wetstraat op teveel ideeen brengen
Op welke manier kan ik mijn nieuw maandelijks bedrag berekenen (simulatie natuurlijk, want de herziening is maar voor in november)?
Als dit zo verder gaat zou het kunnen dat banken of andere financiële partijen op het idee komen om zo'n leningen van particulieren op te kopen?
Misschien kan dit helemaal niet maar ik vroeg het me gewoon af.
@ Argon : heb ook zo een lening bij Axa die eind september wordt herzien. Ben ook benieuwd wat Axa zal doen. Spontaan negatieve rentevoet of toch proberen eronder uit te komen. Als ze dit niet spontaan doen, eventueel eens samen overleggen voor mogelijke actie ?
Heb een excel aflossingstabel gemaakt om het effect van negatieve rente na te gaan. Zie het excel rekenblad in bijlage voor wat simulaties met negatieve rente te kunnen uitvoeren.
Heb een excel aflossingstabel gemaakt om het effect van negatieve rente na te gaan. Zie het excel rekenblad in bijlage voor wat simulaties met negatieve rente te kunnen uitvoeren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nee dat kan niet. Je zit met een hypotheek + lening is persoonlijkWoz schreef:Als dit zo verder gaat zou het kunnen dat banken of andere financiële partijen op het idee komen om zo'n leningen van particulieren op te kopen?
@debacker: stuur mij anders uw e-mailadres via een PB bericht zodat we elkaar op de hoogte kunnen houden. Ben benieuwd :-)
Ik heb aan de hand van uw Excel file even de berekening gemaakt. Met de huidige referte index en mijn gegevens zou ik per maand €368 minder moeten betalen voor de lening. Leuk meegenomen !
Op die 5 jaar zou ik dan een goeie €22000 "besparen". Laat ons hopen dat de referteindex nog even blijft zoals het is :-)
Ik heb aan de hand van uw Excel file even de berekening gemaakt. Met de huidige referte index en mijn gegevens zou ik per maand €368 minder moeten betalen voor de lening. Leuk meegenomen !
Op die 5 jaar zou ik dan een goeie €22000 "besparen". Laat ons hopen dat de referteindex nog even blijft zoals het is :-)
Ik meende dat de rentevoet bij een variabele max met 100% kon stijgen of dalen.
Dat je daarom bij een variabele maximaal een verdubbeling kon hebben en dat die nooit hoger als dat kon stijgen. Maar dat hij dus ook nooit lager als 0 kon gaan.
Dat je daarom bij een variabele maximaal een verdubbeling kon hebben en dat die nooit hoger als dat kon stijgen. Maar dat hij dus ook nooit lager als 0 kon gaan.
Iemand ondertussen al praktische ervaring in bovenstaande materie? Hoeft niet perse bij Axa te zijn natuurlijk :-)
Groeten
Groeten