Azijn als wondermiddel?
Azijn als wondermiddel?
Om te besparen op wasverzachter, koffiezet ontkalkers, badkamerreinigers, allesreiniger, enz. hebben ze mij verteld dat (appel)azijn dit allemaal zou kunnen.
Iemand hier enige ervaring mee? Het is inderdaad wel stukken goedkoper, maar werkt het ook effectief zo goed?
Iemand hier enige ervaring mee? Het is inderdaad wel stukken goedkoper, maar werkt het ook effectief zo goed?
Re: Azijn als wondermiddel?
Ja.
En geen appelazijn maar doodgewone spotgoedkope huishoudazijn.
Ik gebruik het in alle omstandigheden die jij hier aanhaalt.
Als je echter huisgenoten hebt die verslaaft zijn aan de artificiële bloemengeur van wasverzachters in combinatie met veelvuldig gebruik van een droogautomaat kan er zich hier wel een probleem stellen.
Wij gebruiken echter slechts bij uitzondering de droogautomaat en dan heeft er niemand last van.
En de wasmachine en vaatwas reinig ik periodiek met soda ipv de dure verpakte merkproducten.
En het werkt nog beter ook.
In de badkamer/keuken moet je er wel op letten dat er geen steensoort op basis van kalk gebruikt werd want die zijn allergisch aan azijn (zuur). Daarom dat wij in keuken- en badkamer nu werkbladen in quartzcomposiet hebben ipv arduin of marmer en gelijkaardige natuurproducten. Je ziet het verschil met natuursteen praktisch niet maar je ondervindt de nadelen er van niet. Azijn in combinatie met Dreft kan je er zonder problemen als reinigingsmiddel op gebruiken.
En geen appelazijn maar doodgewone spotgoedkope huishoudazijn.
Ik gebruik het in alle omstandigheden die jij hier aanhaalt.
Als je echter huisgenoten hebt die verslaaft zijn aan de artificiële bloemengeur van wasverzachters in combinatie met veelvuldig gebruik van een droogautomaat kan er zich hier wel een probleem stellen.
Wij gebruiken echter slechts bij uitzondering de droogautomaat en dan heeft er niemand last van.
En de wasmachine en vaatwas reinig ik periodiek met soda ipv de dure verpakte merkproducten.
En het werkt nog beter ook.
In de badkamer/keuken moet je er wel op letten dat er geen steensoort op basis van kalk gebruikt werd want die zijn allergisch aan azijn (zuur). Daarom dat wij in keuken- en badkamer nu werkbladen in quartzcomposiet hebben ipv arduin of marmer en gelijkaardige natuurproducten. Je ziet het verschil met natuursteen praktisch niet maar je ondervindt de nadelen er van niet. Azijn in combinatie met Dreft kan je er zonder problemen als reinigingsmiddel op gebruiken.
Laatst gewijzigd door Cronos op 15 februari 2018, 11:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inderdaad wij gebruiken dit oa. als wasverzachter.
Kan allemaal perfect met azijn, en eigenlijk met eender welk ander zuur. Het principe achter ontkalkingsmiddeltjes is hetzelfde achter dat van azijn: kalk lost vlot op in zuur milieu. Al die dure producten gebruiken citroenzuur omdat dat niet zo'n sterke geur en smaak heeft, maar het werkt niet beter dan azijn.
Enige nadeel aan azijn is dat het in de koffiezet nog wel enkele dagen een onaangenaam smaakje aan je koffie kan geven als je niet héél grondig spoelt. Ik vermoed dat het ergens in de espressomachine blijft hangen, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken waar. Nu goed, dat is geen drama. Gewoon een paar liter water laten doorlopen en dat is weg.
PS: een scheut azijn doet ook wonderen voor glaswerk en ramen, om dezelfde reden dat het werkt als ontkalker.
Enige nadeel aan azijn is dat het in de koffiezet nog wel enkele dagen een onaangenaam smaakje aan je koffie kan geven als je niet héél grondig spoelt. Ik vermoed dat het ergens in de espressomachine blijft hangen, maar ik heb nog niet kunnen ontdekken waar. Nu goed, dat is geen drama. Gewoon een paar liter water laten doorlopen en dat is weg.
PS: een scheut azijn doet ook wonderen voor glaswerk en ramen, om dezelfde reden dat het werkt als ontkalker.
Laatst gewijzigd door dw op 15 februari 2018, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Beetje water met enkele druppels citroensap doet ook wonderen om de azijngeur te neutraliseren.
Ik steek de koffiezet trouwens af en toe gewoon in de afwasmachine.
Een van de weinige keren dat we geen azijn gebruiken als reinigingsmiddel gezien het nefast is voor de koffiesmaak.
Ik steek de koffiezet trouwens af en toe gewoon in de afwasmachine.

Een van de weinige keren dat we geen azijn gebruiken als reinigingsmiddel gezien het nefast is voor de koffiesmaak.
Wij gebruiken hier ook gewone azijn voor ontkalken van de koffiezet.
Ook de douchekop ontkalken kan perfect door hem enkele uren in een bakje met azijn te laten liggen.
Ook de douchekop ontkalken kan perfect door hem enkele uren in een bakje met azijn te laten liggen.
inderdaad concentratie is belangrijk:
"natuur" "alcohol" azijn is 7-8%
"huishoud" "schoonmaakazijn" 12-14% en veel duurder
In nederland is de standaard 5% voor voeding alles daarboven is gekleurd/gegeurd zodat je het niet in de keuken zou gebruiken zie kruidvat/action
Geen ervaring met kuisen maar om komkommers in te leggen is het dus wel belangrijk om te weten of je een belgisch of nederlands recept gebruikt.
"natuur" "alcohol" azijn is 7-8%
"huishoud" "schoonmaakazijn" 12-14% en veel duurder
In nederland is de standaard 5% voor voeding alles daarboven is gekleurd/gegeurd zodat je het niet in de keuken zou gebruiken zie kruidvat/action
Geen ervaring met kuisen maar om komkommers in te leggen is het dus wel belangrijk om te weten of je een belgisch of nederlands recept gebruikt.
Idd rechtzetting bij mijn vorig bericht: ik bedoelde ipv synthetische schoonmaakazijn (op basis van ethanol) ook de natuur alcoholazijn van 7-8% (azijnzuur aangevuld met water) voor huishoudelijk gebruik en consumeerbaar.
De gekleurde natuur azijn op basis van vruchten (appelazijn e.a.), voor gebruik in gerechten heeft 5% en is niet bedoeld voor schoonmaak en ontkalken gezien het smaak- en geurstoffen bevat verbonden aan zijn basisproduct.
Hier is daarentegen de goedkopere natuurlijke alcoholazijn van 7-8% voor o.a. de schoonmaak ongekleurd en bv. de appelazijn van 5% bruin gekleurd.
https://rubriek.nl/kook/azijn-wat-is-he ... en-zijn-er
Als aanvulling: we reinigen er ook perfect de toiletten (een paar uur trekken verwijdert alle aanslag en eventuele storende geuren) mee zodat chemische dure onderhoudsproducten ook hier overbodig zijn.
De gekleurde natuur azijn op basis van vruchten (appelazijn e.a.), voor gebruik in gerechten heeft 5% en is niet bedoeld voor schoonmaak en ontkalken gezien het smaak- en geurstoffen bevat verbonden aan zijn basisproduct.
Hier is daarentegen de goedkopere natuurlijke alcoholazijn van 7-8% voor o.a. de schoonmaak ongekleurd en bv. de appelazijn van 5% bruin gekleurd.
https://rubriek.nl/kook/azijn-wat-is-he ... en-zijn-er
Als aanvulling: we reinigen er ook perfect de toiletten (een paar uur trekken verwijdert alle aanslag en eventuele storende geuren) mee zodat chemische dure onderhoudsproducten ook hier overbodig zijn.
Voor de koffiezet en waterkoker kan je ook mierenzuur overwegen. Iets performanter dan azijn, en ook heel goedkoop.
Azijn gebruik ik zelf voor het ontkalken van de douchekop (warme azijn in een maatbeker), daarna doe ik daar de badkamer lavabo's ook mee. En soms als wasverzachter, maar niet zo vaak.
Azijn in spray werkt ook goed tegen geurtjes die in kledij hangen, wanneer de azijngeur vervlogen is zijn de geurtjes normaal ook verdwenen.
Azijn gebruik ik zelf voor het ontkalken van de douchekop (warme azijn in een maatbeker), daarna doe ik daar de badkamer lavabo's ook mee. En soms als wasverzachter, maar niet zo vaak.
Azijn in spray werkt ook goed tegen geurtjes die in kledij hangen, wanneer de azijngeur vervlogen is zijn de geurtjes normaal ook verdwenen.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Om de papflessen van ons jongste zoontje te steriliseren doen we er steeds een scheutje in. -> geen kalkaanslag meer. (wel grondig spoelen erna)
Net als in de vaatwasmachine, daar doen we een goeie scheut in. -> kraaknette glazen.
Met het harde water hier in de streek én met een ontkalker ertussen is dat nog steeds nodig bij ons.
Net als in de vaatwasmachine, daar doen we een goeie scheut in. -> kraaknette glazen.
Met het harde water hier in de streek én met een ontkalker ertussen is dat nog steeds nodig bij ons.
Zelfs verdund is HCL niet geschikt om bv een koffiezet te ontkalken, het is veel te agressief tegen over het aluminium verwarmingselement. Ook als wasverzachter is het totaal ongeschikt, tast verschillende kunstvezels aan, bv nylon.
Zou door het oxidelaagje op aluminium de reactie met verdund HCl niet veel te traag zijn om bij eenmalig gebruik schadelijk te zijn? Nu goed, dat je het niet als alledaags reinigingsmiddel moet gebruiken is evident denk ik..
Steek eens een stukje aluminium in verdunde en 90°C warme HCl oplossing, je gaat het rap genoeg zien, dat oxide laagje houdt het maar een paar seconden uit. Hier een filmpje met koude oplossing.