Bancontact / Maestro bij Colruyt
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Bancontact / Maestro bij Colruyt
Wanneer ik naar Colruyt ga en daar mijn boodschappen betaal met de gewone bankkaart (debetkaart / Bancontact), zie ik de ene keer dat de verrichting geboekt werd met Bancontact/Mister Cash, de andere keer met Maestro.
Op zich geen probleem : beide betaalsystemen staan op mijn kaart en beide zijn gratis.
Bij Maestro staat er dan wel een andere vermelding : achter de naam van het fliliaal (en ook van mijn gemeente) staat een 2.
Bv : betaling met Bancontact is Colruyt Zonnedorp. Betaling met Maestro is Colruyt Zonnedorp 2.
Uiteraard is er maar één winkel in mijn dorp en ga ik altijd naar dezelfde.
Heeft iemand hier enig idee waarom de betaling afwisselend bij het ene of andere systeem gebeurt ?
Voordelen voor Colruyt hiervan ?
Op zich geen probleem : beide betaalsystemen staan op mijn kaart en beide zijn gratis.
Bij Maestro staat er dan wel een andere vermelding : achter de naam van het fliliaal (en ook van mijn gemeente) staat een 2.
Bv : betaling met Bancontact is Colruyt Zonnedorp. Betaling met Maestro is Colruyt Zonnedorp 2.
Uiteraard is er maar één winkel in mijn dorp en ga ik altijd naar dezelfde.
Heeft iemand hier enig idee waarom de betaling afwisselend bij het ene of andere systeem gebeurt ?
Voordelen voor Colruyt hiervan ?
Re: Bancontact / Maestro bij Colruyt
Colruyt zelf zegt dat het komt doordat ze nu ook met Paysquare samenwerken, zowel als met Worldline (Bancontact).
Van wat ik er van begrepen heb zal men debiteren via Maestro als Paysquare wordt gebruikt en via Bancontact als Worldline wordt gebruikt.
Ik zie slechts één verschil voor mezelf : als de betaling via Paysquare / Maestro gaat, duurt het een bankdag eer ik de verrichting zie via mijn bankprogramma op PC. Echter : het beschikbare saldo wordt wel al onmiddellijk aangepast en je weet op die manier dat er nog wat op komst is.
Als de betaling via Worldline verloopt gaat het te innen bedrag nagenoeg onmiddellijk van mijn rekening en is het detail van de verrichting zichtbaar.
Omwille van dit verschil verkies ik persoonlijk de betaling via Bancontact / Worldline. Het zal wel duurder zijn voor de handelaar maar toch nog altijd iets beter voor mij.
Er is echter geen keuze. Het is me onduidelijk op welke manier tussen één van deze systemen wordt gekozen bij Colruyt. Wellicht gebeurt de keuze automatisch en door de software van het kassasysteem. Dat laatste ga ik nog even navragen.
Ook als ik in Nederland ga winkelen bij bv Albert Heijn, wordt via Maestro afgerekend. In Nederland is er immers geen Bancontact / Worldline op de terminals in de winkel. Ze hebben wel eigen merken / benamingen / systemen.
Ook deze betaling met Maestro in de EER is de volgende bankdag zichtbaar op mijn uittreksels.
Van wat ik er van begrepen heb zal men debiteren via Maestro als Paysquare wordt gebruikt en via Bancontact als Worldline wordt gebruikt.
Ik zie slechts één verschil voor mezelf : als de betaling via Paysquare / Maestro gaat, duurt het een bankdag eer ik de verrichting zie via mijn bankprogramma op PC. Echter : het beschikbare saldo wordt wel al onmiddellijk aangepast en je weet op die manier dat er nog wat op komst is.
Als de betaling via Worldline verloopt gaat het te innen bedrag nagenoeg onmiddellijk van mijn rekening en is het detail van de verrichting zichtbaar.
Omwille van dit verschil verkies ik persoonlijk de betaling via Bancontact / Worldline. Het zal wel duurder zijn voor de handelaar maar toch nog altijd iets beter voor mij.
Er is echter geen keuze. Het is me onduidelijk op welke manier tussen één van deze systemen wordt gekozen bij Colruyt. Wellicht gebeurt de keuze automatisch en door de software van het kassasysteem. Dat laatste ga ik nog even navragen.
Ook als ik in Nederland ga winkelen bij bv Albert Heijn, wordt via Maestro afgerekend. In Nederland is er immers geen Bancontact / Worldline op de terminals in de winkel. Ze hebben wel eigen merken / benamingen / systemen.
Ook deze betaling met Maestro in de EER is de volgende bankdag zichtbaar op mijn uittreksels.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bij de Colruyt is me dat nog niet opgevallen, maar ik heb wel regelmatig bij Deutsche Bank, dat een elektronische betaling reeds in de preview staat, maar dan staat er bij de beschrijving 'cheque'. Staat diezelfde transactie dan uiteindelijk netjes op de lijst van transacties, dan is dat gewoon een elektronische transactie. Ik dacht, dat dat voornamelijk bij Bancontact gebeurt en niet bij Maestro. Ik zal er overigens op letten of de transacties van AH België als 'Bancontact' of als 'Maestro' binnenkomen (dacht het eerste).
In de Colruyt waar ik kom werken de twee buitenste betaalterminals ( dus de uiterst linkse en de uiterst rechtse) met Maestro;haelewyn schreef:Wanneer ik naar Colruyt ga en daar mijn boodschappen betaal met de gewone bankkaart (debetkaart / Bancontact), zie ik de ene keer dat de verrichting geboekt werd met Bancontact/Mister Cash, de andere keer met Maestro.
alle overige met Bancontact.
Ik dacht dat ze dit deden om zich in te dekken tijdens een panne bij één van de twee.
Dat klinkt heel aannemelijk Marc,
Zelfs een goed idee van Colruyt.
Jammer dat ze daar zelf niet op gekomen zijn toen ze een antwoord gaven :-)
Zelfs een goed idee van Colruyt.
Jammer dat ze daar zelf niet op gekomen zijn toen ze een antwoord gaven :-)
colruyt heeft trouwens ook zijn eigen betaalkaart. Die betaling komt op de uitreksels als betaling met cheque
-
- Newbie
- Contacteer:
Bij Carrefour is het nog straffer:indien men contactloos betaalt gebeurt de betaling via Bancontact maar als men niet contactloos betaalt dan gebeurt de betaling via Maestro.
Het is toch Godgeklaaaaagd dat een betaling met Maestro een pak trager verwerkt wordt.
Dat zou in deze moderne tijd ook eens mogen opgelost worden.
Dat zou in deze moderne tijd ook eens mogen opgelost worden.
-
- Newbie
- Contacteer:
…
Laatst gewijzigd door Nefertari op 1 mei 2019, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
En hoe doe je dat dan in de praktijk, Maestro proberen te vermijden ?apestaart12 schreef: ↑1 mei 2019, 09:56 ...
Volledig mee akkoord, dat is ook de reden dat ik Maestro zoveel vermijd.
Bij sommige handelszaken komt er een menuutje op het scherm waar je een betalingswijze kan kiezen maar dat is redelijk zeldzaam. Soms zit dat in het menu waar de handelaar zelf een keuze maakt maar die maakt dan in een fractie van een seconde een keuze waarna het doorgaat tot het stuk waar jij zelf alleen nog een OK en je code moet ingeven.
Vermijden kan je ook door minder naar handelszaken te gaan waar ze met Maestro afrekenen. Dat komt wel bij me op maar in de praktijk doe ik het niet.
Geen idee of apestaart andere methoden heeft daarvoor ?
Trouwens .. het is ook weer verschillend allemaal van de ene bank tot de andere.
Bij Belfius zie ik de verrichting onmiddellijk, ook het bedrag, maar niet de plaats waar ik heb aangekocht.
Een dag later komt die info er dan wel gedetailleerd genoeg bij.
Bij KBC alleen 'Reserveringen' en het totaal van wat er gereserveerd is.
KBC doet het hier een stukje minder..
Ik vraag me af of het echt ZO moeilijk is om de naam en plaats van de verkoper er direct bij te zetten.
Doet men dit om Bancontact / Worldline te bevoordelen, waar alle grote banken mee in de pot roeren (en ook de soep uitscheppen ?) tov onafhankelijke bedrijven.. ?
Vermijden kan je ook door minder naar handelszaken te gaan waar ze met Maestro afrekenen. Dat komt wel bij me op maar in de praktijk doe ik het niet.
Geen idee of apestaart andere methoden heeft daarvoor ?

Trouwens .. het is ook weer verschillend allemaal van de ene bank tot de andere.
Bij Belfius zie ik de verrichting onmiddellijk, ook het bedrag, maar niet de plaats waar ik heb aangekocht.
Een dag later komt die info er dan wel gedetailleerd genoeg bij.
Bij KBC alleen 'Reserveringen' en het totaal van wat er gereserveerd is.
KBC doet het hier een stukje minder..
Ik vraag me af of het echt ZO moeilijk is om de naam en plaats van de verkoper er direct bij te zetten.
Doet men dit om Bancontact / Worldline te bevoordelen, waar alle grote banken mee in de pot roeren (en ook de soep uitscheppen ?) tov onafhankelijke bedrijven.. ?
Maestro is de vervanger van Bancontact/Mister Cash, en al jaren..
http://www.standaard.be/cnt/gcisft8j
http://www.standaard.be/cnt/gcisft8j
Ludo, maatje...
Het artikel is er eentje uit 2006 en titelt dat Bancontact verdwijnt 'over 2 jaar'.
Bancontact staat als symbool nog steeds op de kaarten gedrukt en is (zoals IDEAL dat is voor NL) een betalingswijze die alleen in Belgie wordt aangeboden en werkt.
Maestro (van Mastercard) is een internationale aanvaarde manier van betalen waarmee je dus alleen in Europa terecht kan.
Met andere woorden : als we (of ATOS Worldine) Maestro niet hadden, zou je in Italie een automaat moeten zoeken die Bancontact aanvaardt.
Wikipedia :
"""In België heeft Atos drie vestigingen, in Zaventem, Huizingen en Herentals.
Atos Worldline is in België het bekendst, omdat deze onderneming het geautomatiseerde betalingsverkeer via Bancontact/Mister Cash in handen heeft. """
""""In april 2016 onderging Bancontact een rebranding waarbij zustermerk Mister Cash definitief uit de bedrijfsnaam werd verwijderd. """"
"""Het Europese Maestro-systeem waardoor men in winkels in de EU met dezelfde bankkaart kan betalen, is in de meeste supermarkten al actief. Het is ook de bedoeling dat de Bancontact/Mister Cash-automaten de nieuwe benaming 'Maestro' krijgen""""
Het artikel is er eentje uit 2006 en titelt dat Bancontact verdwijnt 'over 2 jaar'.
Bancontact staat als symbool nog steeds op de kaarten gedrukt en is (zoals IDEAL dat is voor NL) een betalingswijze die alleen in Belgie wordt aangeboden en werkt.
Maestro (van Mastercard) is een internationale aanvaarde manier van betalen waarmee je dus alleen in Europa terecht kan.
Met andere woorden : als we (of ATOS Worldine) Maestro niet hadden, zou je in Italie een automaat moeten zoeken die Bancontact aanvaardt.
Wikipedia :
"""In België heeft Atos drie vestigingen, in Zaventem, Huizingen en Herentals.
Atos Worldline is in België het bekendst, omdat deze onderneming het geautomatiseerde betalingsverkeer via Bancontact/Mister Cash in handen heeft. """
""""In april 2016 onderging Bancontact een rebranding waarbij zustermerk Mister Cash definitief uit de bedrijfsnaam werd verwijderd. """"
"""Het Europese Maestro-systeem waardoor men in winkels in de EU met dezelfde bankkaart kan betalen, is in de meeste supermarkten al actief. Het is ook de bedoeling dat de Bancontact/Mister Cash-automaten de nieuwe benaming 'Maestro' krijgen""""
@haelewyn,
Bij mij is het nog niet opgevallen dat men dit bij sommige winkels zelf kan kiezen. Ik zie het maar achteraf op het ticket.
Dat het langer duurt vóór het zichtbaar is op de rekening, vind ik niet erg.
Maar wél dat daar dan niet bijstaat voor welke handelaar de betaling bestemd is, en dan is het altijd proberen te achterhalen waar ik op die datum gaan shoppen ben.
Voor winkels waar ik regelmatig ga, weet ik dat wel (vb Kruidvat = altijd Maestro en op de bankrekening staat alleen de naam van de gemeente).
Bij mij is het nog niet opgevallen dat men dit bij sommige winkels zelf kan kiezen. Ik zie het maar achteraf op het ticket.
Dat het langer duurt vóór het zichtbaar is op de rekening, vind ik niet erg.
Maar wél dat daar dan niet bijstaat voor welke handelaar de betaling bestemd is, en dan is het altijd proberen te achterhalen waar ik op die datum gaan shoppen ben.
Voor winkels waar ik regelmatig ga, weet ik dat wel (vb Kruidvat = altijd Maestro en op de bankrekening staat alleen de naam van de gemeente).