Bankautomaten nog nodig of niet ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
In de context van België valt dat nog wel mee tegenwoordig langs klantenzijde. Er zijn eigenlijk maar twee courante opties: kaartbetalingen incl. via NFC (en dus ook Apple Pay en dergelijke), en Payconiq-betalingen (zijn tevens ingebouwd in de apps van enkele grootbanken).vortex schreef: ↑16 april 2023, 13:11 Punt is dat cash een simpel en universeel betaalmiddel is, terwijl er van die digitale betaalmiddelen een wildgroei aan varianten aan het ontstaan is, elk met zijn eigen software, hardware, afhankelijkheden, service provider en kosten structuur. Met honderd verschillende standaarden gaat het er echt niet gemakkelijker of goedkoper op worden.
Maar twee? Alleen al in die betaalkaarten heb je tig varianten, service providers en systemen met hun problemen en ziektes lees maar eens het Keytrade debit visa topic. Jaja, allemaal heel eenvoudig zonder tussenschakels en zonder kosten ![Afbeelding](https://www.keyware.com/img/solutions/keyware_voorstelling.jpeg)
![Afbeelding](https://www.keyware.com/img/solutions/keyware_voorstelling.jpeg)
Tuurlijk als je de meest ingewikkelde figuur zoekt
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Veel van wat daar op staat wordt door je POS en payment service provider afgehandeld en merk jij als handelaar niet eens. Een handelaar merkt geen verschil of er met visa/vpay/maestro/mc/google pay/android pay/... betaald wordt, en ook niet of er met chip dan wel nfc gewerkt wordt.
Met een deftig kassasysteem kiest de handelaar voor "elektronische betaling" en wacht gewoon op de dubbele piep, wat de klant ook verkiest.
Verder: Ideal bestaat hier niet dus mag je alvast weglaten. PayPal is in België enkel relevant voor online betalingen.
Wordline is een PSP, geen betaalmiddel. Belfius een bank, Android en ios besturingsystemen. Moet ik doorgaan?
Impressionante figuur - als je er niets van kent. Anders gewoon totaal niet relevant.
Problemen zoeken die er niet zijn zoals ik zei.
Even relevant is een klant die er op staat met Israëlische shekels te betalen. Totaal niet dus.
Kosten heb heb je als handelaar met cash ook. Al eens muntjes gaan storten? Nieuwe muntrolletjes besteld? Of G4S betaald om je cash elke dag te komen halen? Cash geteld en in verzegelde enveloppen gestoken? Kassaverschillen geïncasseerd?
Het probleem met de KT visa debit kaarten en payconiq gaat over iets aan de klant kant, jij speelt het hier op de handelaarskant. Choose your battles, je gooit wat argumenten op een hoop om verwarring te zaaien maar het houdt geen steek.
Hoe ver was de dichtsbijzijnde geldautomaat? Of eventueel een supermarkt waar men geld kan afhalen?
-
- Full Member
- Contacteer:
Smijt een quote in het eeuwige forum en mensen weten nog maar 0.0001 procent van hoe de wereld werkt. Als je echte kennis wil vergaren moet je alle grote verenigingen doorheen de tijd bestuderen en dan nog kan je dan jezelf bevragen of je verlichting vinden zou. Trapje op in het leven is niet wat men denkt.
Heel deze discussie heb ik niet gelezen, en ik ga er ook niet meer aan beginnen.
Maar gisteren was ik met een groep in Mechelen. We gingen na de tentoonstelling in het centrum iets drinken met +/- 30 personen. Alles moest achteraf cash (!) afgerekend worden. Voor velen was het niet vanzelfsprekend, anderen hadden 1 briefje van 20 of 50 op zak om een paar euro te betalen...
Maar gisteren was ik met een groep in Mechelen. We gingen na de tentoonstelling in het centrum iets drinken met +/- 30 personen. Alles moest achteraf cash (!) afgerekend worden. Voor velen was het niet vanzelfsprekend, anderen hadden 1 briefje van 20 of 50 op zak om een paar euro te betalen...
-
- Newbie
- Contacteer:
Dat is VERBODEN. Eisen om elektronisch te kunnen betalen of anders dreigen ze te rapporteren bij de economische inspectie.
Bron: https://economie.fgov.be/nl/themas/verk ... ing-om-een
Bron: https://economie.fgov.be/nl/themas/verk ... ing-om-een
Was maar een fictief voorbeeld hé en om dan toch op deze situatie verder te gaan, hoeveel blokken moest ik omgaan om een automaat te vinden sinds ze in die stad het aantal gereduceerd hebben tot 2. Tegen dan was de goede intentie om die scouts te steunen al lang vervlogen.
Maakt ook niet uit, er zijn situaties genoeg waar cash echt nog nodig is en dat is hetgeen dat hier wordt aangekaart. Het is geen of /of verhaal. De twee systemen kunnen gerust naast elkaar blijven bestaan en cash hoeft zeker niet te verdwijnen ook al wordt het minder gebruikt.
Ik begrijp hier de volharders niet die dit absoluut willen afbreken. Live and let live...
Hoe ging je dat anders oplossen? 30 kaarten gebruiken? Meestal zien ze om die reden niet graag groepen komen. Die betalen liever afzonderlijk en het café eist dan 1 betaling en los het onderling maar op en hoe doe je dat dan... met cash ha!annetje schreef: ↑17 april 2023, 11:52 Heel deze discussie heb ik niet gelezen, en ik ga er ook niet meer aan beginnen.
Het gaat niet echt om afbreken. In je voorbeeld zal de jeugdbeweging die enkel cash aanvaard simpelweg minder inkomsten hebben. En ja, mensen kunnen eventueel naar een automaat wandelen, maar dan moet je wel al erg gemotiveerd zijn geld te geven.
Niet echt, of zo doe ik het zelf alleszins toch nooit. Gewoon via Payconiq of eventueel overschrijving. Cash kun je toch bijna nooit gepast betalen.
Ik begrijp overigens wel dat horecazaken weinig zin hebben in het opsplitsen van de betaling.
En dus blijft cash nodig ! Dat is alles wat ik ermee wou zeggen....mouche schreef: ↑17 april 2023, 13:56Hoe ging je dat anders oplossen? 30 kaarten gebruiken? Meestal zien ze om die reden niet graag groepen komen. Die betalen liever afzonderlijk en het café eist dan 1 betaling en los het onderling maar op en hoe doe je dat dan... met cash ha!annetje schreef: ↑17 april 2023, 11:52 Heel deze discussie heb ik niet gelezen, en ik ga er ook niet meer aan beginnen.
Maar gisteren was ik met een groep in Mechelen. We gingen na de tentoonstelling in het centrum iets drinken met +/- 30 personen. Alles moest achteraf cash (!) afgerekend worden. Voor velen was het niet vanzelfsprekend, anderen hadden 1 briefje van 20 of 50 op zak om een paar euro te betalen...![]()
Geen idee, ik zat niet in de organisatie.RantingDuck schreef: ↑17 april 2023, 15:24Werd er ook een reden opgegeven? Stroompanne? Datapanne? Fysieke panne van het digitaal bakje? Moreel maatschappelijke redenen? Want in principe moeten ze het wel aanbieden en aanvaarden. Net zoals ze alle cash (ook die van 200 en 500€) moeten aanvaarden omdat het een wettelijk (bij wet bepaald en door de strot geramd) betaalmiddel is. Maar die cash willen (of wilden) ze wel eens weigeren, ook kleinere briefjes en muntstukjes.annetje schreef: ↑17 april 2023, 11:52 Maar gisteren was ik met een groep in Mechelen. We gingen na de tentoonstelling in het centrum iets drinken met +/- 30 personen. Alles moest achteraf cash (!) afgerekend worden. Voor velen was het niet vanzelfsprekend, anderen hadden 1 briefje van 20 of 50 op zak om een paar euro te betalen...
Maatschappelijke werking mooi voorbeeld.RantingDuck schreef: ↑17 april 2023, 15:24
En ik ben meer tegen mensen die meesurfen op een of andere waan en maar doen wat hun op dat moment het beste uitkomt ten nadele van een ander zonder bij de gevolgen stil te staan, die gevolgen zijnde de ontwrichting van een goede maatschappelijke werking.
Die bakjes om zelf te scannen in de supermarkt.
Die zelfscan kassa's toch allemaal handig.
Maatschappelijk verantwoord zeer zeker neen gezien dalende tewerkstelling.
Maar ja zolang het een ander zijn job is geen probleem.
Weekend werk zeg, wil 24 op 24 kunnen shoppen.
Zelf tijdens die uren werken, Goe zot als een ander dat werk maar uitvoert.
Er bij stilstaan dat het morgen hun eigen job kan zijn.....
Maar digitaal betalen not done ?