Bankautomaten nog nodig of niet ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
- VIP member
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: 13 nov 2008
- Contacteer:
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Zelfs in sommige centrumsteden geraak je (met de auto) nog amper aan cash. Die staan vaak in de winkelstraten of treinstations waar je niet eens snel met de wagen naartoe kunt zonder je blauw te betalen aan parkeertickets
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Gratis 10 minuten parkeren moet toch volstaan om geld af te halen …Sebastiaan1985 schreef: ↑5 augustus 2023, 11:10 Zelfs in sommige centrumsteden geraak je (met de auto) nog amper aan cash. Die staan vaak in de winkelstraten of treinstations waar je niet eens snel met de wagen naartoe kunt zonder je blauw te betalen aan parkeertickets
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
"Snel met de auto naar een bankautomaat rijden" is nooit een goed idee.
Als er geen is op wandelafstand van de woning of het werk; wacht dan nooit tot je (bijna) zonder cash zit.
Neem je voorzorgen en haal (indien nodig voldoende) geld af wanneer je sowieso in de buurt moet zijn van een geldautomaat.
Voor de rest uiteraard zoveel mogelijk met de bankkaart betalen, zodat je kleine cash reserve niet vlug moet aangesproken worden.
Als er geen is op wandelafstand van de woning of het werk; wacht dan nooit tot je (bijna) zonder cash zit.
Neem je voorzorgen en haal (indien nodig voldoende) geld af wanneer je sowieso in de buurt moet zijn van een geldautomaat.
Voor de rest uiteraard zoveel mogelijk met de bankkaart betalen, zodat je kleine cash reserve niet vlug moet aangesproken worden.
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Wel je vergeet dat je tegelijk meer mensen aan het werk kan laten gaan die anders de kosten niet kunnen betalen.m-peeters schreef: ↑5 augustus 2023, 09:49
Gratis is niet gratis (want kost nog altijd 800 miljoen) … maar is wel goedkoper (in jouw voorbeeld).
Het voordeel van een klein (niet kostendekkend) bedrag als betaling te vragen, is dat mensen beseffen dat het toch niet helemaal gratis is en dus bewuster het openbaar vervoer gaan gebruiken. Het “gratis bussen in Hasselt” verhaal is dan ook een stille dood gestorven omdat het onbetaalbaar werd voor de stad Hasselt …
Verder vergeet je de kosten van snelwegen en files die verminderen door mensen gratis per bus en trein te laten rijden.
Heel veel mensen zullen dan de auto verlaten, heel veel files gaan verdwijnen.
De wegen slijten minder.
Natuurlijk krijgt de staat iets minder belastingen binnen, maar de kost voor de economie is nihil.
Ook hoef je dan geen sociale-abbo's meer te voorzien en te controleren want het argument van ik heb geen geld om er te komen is dan meteen van de baan.
De gevolgen van gratis OV zijn enorm voor de economie, veel meer dan de inkomsten en het hele apparaat wat die moet innen om niks.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Gratis kan ook iets zijn waar je al eens voor betaald hebt.
Als je het dan nog eens gaat aanrekenen, betaal je er gewoon twee keer voor.
--KNIP--
Als je het dan nog eens gaat aanrekenen, betaal je er gewoon twee keer voor.
--KNIP--
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Als je de verplaatsing met de auto maakt naar een geldautomaat en je zou langer dan 10 minuten moeten parkeren enkel om geld af te halen (en dan ook nog eens de verplaatsing heen en weer moet maken), dan ben je niet efficiënt bezig …
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
welke logica is dat
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 6 augustus 2023, 14:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
De mijne.
Daar ga je zelf eerst eens moeten over nadenken.
Als je het antwoord niet vindt mag je nog altijd terugkomen.
Volgens mij is het niet moeilijk... dus ga het niet te ver zoeken.
Daar ga je zelf eerst eens moeten over nadenken.
Als je het antwoord niet vindt mag je nog altijd terugkomen.
Volgens mij is het niet moeilijk... dus ga het niet te ver zoeken.
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Je betaalt maar 1 keer voor openbaar vervoer: een deel van de kostprijs (het grootste deel) wordt door de belastingbetaler, een (klein) deel van de kostprijs door de gebruiker.
Dat lijkt me billijk: in het slechtste geval (belastingbetaler en gebruiker) betaal je 100 % van de kostprijs. Velen betalen maar slechts een deel: ofwel omdat ze het openbaar vervoer niet gebruiken, ofwel omdat ze geen belastingen betalen.
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Dit kan je ook doortrekken naar zonnepanelen en EV's, waar de belastingbetaler moet meebetalen maar er geen profijt van heeft.m-peeters schreef: ↑9 augustus 2023, 07:51Je betaalt maar 1 keer voor openbaar vervoer: een deel van de kostprijs (het grootste deel) wordt door de belastingbetaler, een (klein) deel van de kostprijs door de gebruiker.
Dat lijkt me billijk: in het slechtste geval (belastingbetaler en gebruiker) betaal je 100 % van de kostprijs. Velen betalen maar slechts een deel: ofwel omdat ze het openbaar vervoer niet gebruiken, ofwel omdat ze geen belastingen betalen.
Het rare is dat dan de profiteurs op hun achterste poten staan als ze ineens WEL moeten gaan betalen
Als ik die opmerking maak dat EV's en zonnepaneel gebruikers gewoon moeten gaan betalen voor de wegen, voor hun eigen auto, voor de stroom die ze gebruiken als ze zelf niks opwekken.....oei, dan is de rekensom toch steeds anders.
Groeten Bas.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Top aandelen: Exmar, Ageas, Shell, BP, Chevron, Exxon Mobile, Total Industries, Golar LNG, Euronav, bPost, Proximus, Titan, KBC, Telefonica, Deutsche bank, UBS, AMD, Intel, Microsoft, Lockheed Martin, Var Energy, etc.
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Als je kijkt hoeveel de overheid bij subsidieerd bovenop uw ticketprijs bij de lijn dan val je achterover! Ik dacht dat het iets was van jij betaald 10% de overheid de overige 90%. Helaas heb ik geen bron meer. Dan gaat het om een hele boel geld, die misschien toch beter besteed kan worden. Want dan weet je dat uw busritje eigenlijk niet 2,6 euro kost, maar 26 euro. Daar heb je letterlijk een taxi voor.
Idem met de trein, een ticketje Hasselt/Antwerpen (als voorbeeld) daar betaal je 26,00 euro voor. Wat ik best veel vind voor de dienstverlening en de jaren 80 treinen en veelal verouderde stations, die je ervoor terugkrijgt. Dan dacht je dat dit kostendekkend was zeker NEEN.
Rechtstreeks van overheidwebsite: "Het totale bedrag van de voorziene subsidies voor het jaar 2022 voor de NMBS en Infrabel bedraagt 3.253.198.000 euro.". Als we uitgaan van 11 miljoen belgen dan is dat voor elke Belg 295 euro. Ook voor diegene geen trein gebruikt (meer dan helf bevolking ??).
Helaas heb ik geen bron, maar ik dacht dat de ratio bij de NMBS ongeveer was dat je zelf 60% betaalde, en dat de overheid er nog eens 40% op toelegd. UW ticketje van 26 euro kost dus eigenlijk 43,33 euro. Value for money goed?
Laat staan een abo, mijn werkgever betaald voor Diest/Brussel 2157,00 euro voor een jaarabo. Maar als je weet dat de werklijke kost 3.595 euro is. Wie zou nog kiezen voor de trein als die het zelf zou moeten betalen. Wie vind dan nog dat hij kwaliteit krijgt voor zijn centen...
Idem met de trein, een ticketje Hasselt/Antwerpen (als voorbeeld) daar betaal je 26,00 euro voor. Wat ik best veel vind voor de dienstverlening en de jaren 80 treinen en veelal verouderde stations, die je ervoor terugkrijgt. Dan dacht je dat dit kostendekkend was zeker NEEN.
Rechtstreeks van overheidwebsite: "Het totale bedrag van de voorziene subsidies voor het jaar 2022 voor de NMBS en Infrabel bedraagt 3.253.198.000 euro.". Als we uitgaan van 11 miljoen belgen dan is dat voor elke Belg 295 euro. Ook voor diegene geen trein gebruikt (meer dan helf bevolking ??).
Helaas heb ik geen bron, maar ik dacht dat de ratio bij de NMBS ongeveer was dat je zelf 60% betaalde, en dat de overheid er nog eens 40% op toelegd. UW ticketje van 26 euro kost dus eigenlijk 43,33 euro. Value for money goed?
Laat staan een abo, mijn werkgever betaald voor Diest/Brussel 2157,00 euro voor een jaarabo. Maar als je weet dat de werklijke kost 3.595 euro is. Wie zou nog kiezen voor de trein als die het zelf zou moeten betalen. Wie vind dan nog dat hij kwaliteit krijgt voor zijn centen...
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Zeker bij De Lijn wordt het probleem qua kostendekkingsgraad niet veroorzaakt door mensen die de volle prijs betalen, maar door zij die aan (omgerekend) minder dan een euro per rit reizen. Ook ouderen, personen met verhoogde tegemoetkoming, etc., reizen gratis.Galactic schreef: ↑9 augustus 2023, 16:57 Als je kijkt hoeveel de overheid bij subsidieerd bovenop uw ticketprijs bij de lijn dan val je achterover! Ik dacht dat het iets was van jij betaald 10% de overheid de overige 90%. Helaas heb ik geen bron meer. Dan gaat het om een hele boel geld, die misschien toch beter besteed kan worden. Want dan weet je dat uw busritje eigenlijk niet 2,6 euro kost, maar 26 euro. Daar heb je letterlijk een taxi voor.
Idem met de trein, een ticketje Hasselt/Antwerpen (als voorbeeld) daar betaal je 26,00 euro voor. Wat ik best veel vind voor de dienstverlening en de jaren 80 treinen en veelal verouderde stations, die je ervoor terugkrijgt. Dan dacht je dat dit kostendekkend was zeker NEEN.
Rechtstreeks van overheidwebsite: "Het totale bedrag van de voorziene subsidies voor het jaar 2022 voor de NMBS en Infrabel bedraagt 3.253.198.000 euro.". Als we uitgaan van 11 miljoen belgen dan is dat voor elke Belg 295 euro. Ook voor diegene geen trein gebruikt (meer dan helf bevolking ??).
Helaas heb ik geen bron, maar ik dacht dat de ratio bij de NMBS ongeveer was dat je zelf 60% betaalde, en dat de overheid er nog eens 40% op toelegd. UW ticketje van 26 euro kost dus eigenlijk 43,33 euro. Value for money goed?
Laat staan een abo, mijn werkgever betaald voor Diest/Brussel 2157,00 euro voor een jaarabo. Maar als je weet dat de werklijke kost 3.595 euro is. Wie zou nog kiezen voor de trein als die het zelf zou moeten betalen. Wie vind dan nog dat hij kwaliteit krijgt voor zijn centen...
Daarnaast zou de kostendekkingsgraad ook hoger liggen als er meer belastingbetalers gebruik van zouden maken, uiteraard.
-
- Hero Member
- Berichten: 649
- Lid geworden op: 26 feb 2020
- Contacteer:
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
Ja als ik zie dat mijn werkgever mij 3088 euro per jaar aan NMBS vergoeding betaalt dan weet je ook genoeg
@pmu ik rij inderdaad gratis met de bus. Persoon met een handicap.
@pmu ik rij inderdaad gratis met de bus. Persoon met een handicap.
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
De ECB is ook voorstander van meer geldautomaten:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/13 ... automaten/
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/13 ... automaten/