Bankautomaten nog nodig of niet ?
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Bankautomaten nog nodig of niet ?
2023:
- nieuwe debetkaart ophalen
- handtekening gaan plaatsen om een mandaat te verkrijgen
- wekelijks overschrijvingen van familie binnen brengen
- vreemde valuta ophalen
- (voorgedrukte) overschrijvingen ophalen
Stel je voor dat er geen bankkantoren meer zijn ... Het is niet omdat je er zelf (tijdelijk) niet moet zijn, dat anderen er geen gebruik van willen/moeten maken.
- nieuwe debetkaart ophalen
- handtekening gaan plaatsen om een mandaat te verkrijgen
- wekelijks overschrijvingen van familie binnen brengen
- vreemde valuta ophalen
- (voorgedrukte) overschrijvingen ophalen
Stel je voor dat er geen bankkantoren meer zijn ... Het is niet omdat je er zelf (tijdelijk) niet moet zijn, dat anderen er geen gebruik van willen/moeten maken.
Hier stuurt iedere bank die ik ken de debetkaart op met de post.
Ze beginnen hun kaarten stilaan te vernieuwen bij meerdere banken maar nergens moet ik er om naar 't kantoor.
Je moet al even zoeken naar een bank hier die nog vreemde valuta aanbiedt. Als ze dat doen is het alleen op bestelling.
Die dienst heb ik vervangen door de Revolut kaart en ter plaatse gaan afhalen.
Wie alles online doet moet ook geen overschrijvingen afgeven of formulieren ophalen. Ik wist niet dat dat laatste (voorgedrukte formulieren) nog bestond zelfs.
Al wie geen 5 euro per maand wil uitgeven aan een BNP rekening mag voortaan gaan bankieren in een postkantoor, als hij klant is bij BNP.
Dat lijkt me nog eens een stap achteruit van formaat. Alhoewel.. Bankbedienden zijn ook niet meer wat ze geweest zijn.
Ze beginnen hun kaarten stilaan te vernieuwen bij meerdere banken maar nergens moet ik er om naar 't kantoor.
Je moet al even zoeken naar een bank hier die nog vreemde valuta aanbiedt. Als ze dat doen is het alleen op bestelling.
Die dienst heb ik vervangen door de Revolut kaart en ter plaatse gaan afhalen.
Wie alles online doet moet ook geen overschrijvingen afgeven of formulieren ophalen. Ik wist niet dat dat laatste (voorgedrukte formulieren) nog bestond zelfs.
Al wie geen 5 euro per maand wil uitgeven aan een BNP rekening mag voortaan gaan bankieren in een postkantoor, als hij klant is bij BNP.
Dat lijkt me nog eens een stap achteruit van formaat. Alhoewel.. Bankbedienden zijn ook niet meer wat ze geweest zijn.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik ben onlangs naar de post geweest om een pakje op te halen. Wtf was dat. Ik heb daar een half uur staan wachten. En dan die bediendes hun enthousiasme. Ik stond er mijn eigen in op te jagen.
En hoe moet je dan bankzaken regelen? Is dat in een kot apart? Of gewoon aan een loket waar iedereen u bezig hoort. Ik zie mezelf daar niet over geldzaken te praten met 10 man achter mij.
En hoe moet je dan bankzaken regelen? Is dat in een kot apart? Of gewoon aan een loket waar iedereen u bezig hoort. Ik zie mezelf daar niet over geldzaken te praten met 10 man achter mij.
Idem hier Orakel. Maar wij hebben een superbediende die alles op haar ééntje klaart. Bank- en postzaken aan 1 loket en een wachtrij tot buiten. De kluis waar het geld ligt, staat wagenwijd open ... 2024!
Destereir schreef: ↑3 februari 2024, 12:23 Hier stuurt iedere bank die ik ken de debetkaart op met de post. Hier moet je het zelf ophalen.
Die dienst heb ik vervangen door de Revolut kaart en ter plaatse gaan afhalen. Dan ben ik wrs ouderwets met mijn vreemde valuta op zak.
Wie alles online doet moet ook geen overschrijvingen afgeven of formulieren ophalen. Ik wist niet dat dat laatste (voorgedrukte formulieren) nog bestond zelfs. Enkele familieleden hebben geen computer, daarvoor ga ik dan naar de bank. Voor andere familieleden heb ik een volmacht en kan ik bijna alles online doen. Maar niet iedereen wil mij een volmacht geven ...
Idd geen ontduiking maar ontwijking. Dat doet elke Belg wel op één of andere manier.
Is niet strafbaar. Bij leven doe ik met mijn geld wat ik wil en deel ik het uit aan wie ik wil.
Zoals pukkie zegt doet elke Belg aan ontwijking en wie dat niet doet is een dommerik.
Kan ook elektronisch. Als het per se cash moet, dan is dat omdat je vermoed dat het mogelijks toch als ontduiking i.p.v. als ontwijking beschouwd gaat worden. Een beetje zoals mensen die van zichzelf beweren niet te veel gedronken te hebben, maar toch maar voor de zekerheid de route nemen met de minste kans op alcoholcontroles.
Volgens dit artikel:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/29 ... f-krijgen/
mag men het occassionele "envelopje met een centje" vervangen door een overschrijving.
Ziehier een artikel met een aantal weetjes over Batopin:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240131_94807721
- voorheenCP1234
- Tijdelijk Verbannen
- Contacteer:
Gewoon ter info, bij welke bank moet je het nog gaan afhalen ? Ik ben bij zoveel banken klant en allen sturen deze al dag en jaar op.pukkie007 schreef: ↑3 februari 2024, 13:15Destereir schreef: ↑3 februari 2024, 12:23 Hier stuurt iedere bank die ik ken de debetkaart op met de post. Hier moet je het zelf ophalen.
Die dienst heb ik vervangen door de Revolut kaart en ter plaatse gaan afhalen. Dan ben ik wrs ouderwets met mijn vreemde valuta op zak.
Wie alles online doet moet ook geen overschrijvingen afgeven of formulieren ophalen. Ik wist niet dat dat laatste (voorgedrukte formulieren) nog bestond zelfs. Enkele familieleden hebben geen computer, daarvoor ga ik dan naar de bank. Voor andere familieleden heb ik een volmacht en kan ik bijna alles online doen. Maar niet iedereen wil mij een volmacht geven ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Nog een artikeltje:
https://www.spaargids.be/sparen/algemee ... omaat.html
waaronder ik de reactie interessant vind:
«SMGGM 2 dagen geleden.
Kan iemand eens een onderzoek doen naar de waarom mensen geld afhalen?
Is het omdat het te complex is om te betalen met een kaart (wat ik persoonlijk vreemd vind want als je geld kan afhalen, waarom zou dan met een kaart betalen te complex zijn)?
Is het omdat de handelaar de kaart niet wil aanvaarden?
Is het omdat de handelaar enkel maar andere (meer complexe) manieren van digitale betalen aanbiedt (zoals via een app)?
Is het omdat mensen graag cash hebben?
Er zijn wel gevallen waar ik cash geld wel snap, maar ik heb het gevoel dat de kleine minderheid dit zo uitvergroot. De redenen van cash geld:
De parking betalen op een event
Een broodautomaat of muntje in een winkelkar
Een 2dehands aankoop omdat cash voor sommige meer zekerheid geeft
Op de markt omdat dit soms wel vlotter gaat
Het is bewezen (voor mensen die niet goed met geld om kunnen) dat cash geld meer besef geeft van wat men uitgeeft.
Het is leuker om cash geld te geven als cadeau dan zeggen "ik heb iets op je rekening gestort"
Echter cash geld is verdomd irritant in elke andere situatie. In de winkel duurt het langer, je zit constant met verdomde muntjes, je neemt een groter risico op verlies of diefstal, je kan letterlijk met enkel je smartphone op stap en toch nog overal betalen,...
Daarnaast, als iedereen zou stoppen met cash geld, dan is het een groot voordeel voor de handelaar. Omdat iedereen nu zowel cash als met kaart zit te betalen moet de handelaar zowel de kost van cash geld als die van digitaal betalen dragen. Als iedereen met de kaart betaald, dan valt de kost en risico van cash geld tenminste weg.
Ik snap ook niet waarom de overheid cash dan nog zo ondersteunt met quota's op automaten en de verplichting om zowel cash als kaart te moeten aanvaarden.»
«SMGGM 2 dagen geleden.
Is het omdat het te complex is om te betalen met een kaart (wat ik persoonlijk vreemd vind want als je geld kan afhalen, waarom zou dan met een kaart betalen te complex zijn)?
Is het omdat de handelaar enkel maar andere (meer complexe) manieren van digitale betalen aanbiedt (zoals via een app)?
Er zijn wel gevallen waar ik cash geld wel snap, maar ik heb het gevoel dat de kleine minderheid dit zo uitvergroot. De redenen van cash geld:
Het is bewezen (voor mensen die niet goed met geld om kunnen) dat cash geld meer besef geeft van wat men uitgeeft.
Het is leuker om cash geld te geven als cadeau dan zeggen "ik heb iets op je rekening gestort"
Echter cash geld is verdomd irritant in elke andere situatie. In de winkel duurt het langer, je zit constant met verdomde muntjes, je neemt een groter risico op verlies of diefstal, je kan letterlijk met enkel je smartphone op stap en toch nog overal betalen,...
Daarnaast, als iedereen zou stoppen met cash geld, dan is het een groot voordeel voor de handelaar. Omdat iedereen nu zowel cash als met kaart zit te betalen moet de handelaar zowel de kost van cash geld als die van digitaal betalen dragen. Als iedereen met de kaart betaald, dan valt de kost en risico van cash geld tenminste weg.
Ik snap ook niet waarom de overheid cash dan nog zo ondersteunt met quota's op automaten en de verplichting om zowel cash als kaart te moeten aanvaarden.»
Je gaat het allicht niet geloven VOORHEEN, maar dat was allemaal bij KBC. Ik zou je graag mijn mails als bewijs doorsturen doch heb ik liever dat je me op mijn woord gelooft.
Wat je aanhaalt is een heel domme manier van denken over de rol cash, omdat die zich beperkt tot de individuele omgang ermee. Cash is systemisch belangrijk voor de economie, ook de legale, omdat het een permissieloos betaalsysteem is waarmee de prijszettingsmacht van partijen in het elektronisch betaalverkeer beperkt wordt.tom_d schreef: ↑3 februari 2024, 17:51 Nog een artikeltje:
«SMGGM 2 dagen geleden.
Als cash weg is, ga je o.a. zien dat die heel hard gaan lobbyen om de facto monopolisten/duopolisten te worden. Nu doen ze dat nog maar relatief beperkt omdat klant en handelaar altijd nog kunnen vluchten naar cash-exclusiviteit (ook na de invoering van de verplichting om minstens één elektronisch betaalmiddel te aanvaarden, aangezien de wet niet bepaalt welk dat moet zijn en men dus iets zo marginaals kan kiezen dat men de facto nog steeds cash-exclusief is). Indien de concurrentiedreiging van cash wegvalt, is de pay-off van succesvol een monopolie/duopolie-positie innemen veel groter.
In mijn geval stuurden ze de kaarten al een tijdje op (kbc) maar ik geloof je wel hoor.
Misschien haal jij ook nog altijd uittreksels op in het kantoor en heb je daar op die manier een soort van een postadres staan (voor kbc zelf dan toch) ?