Banken die contact opnemen bij overschrijvingen
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Banken die contact opnemen bij overschrijvingen
Geen onnozel voorbeeld maar een praktisch voorbeeld: bij mij ging het om een overschrijving van zegge en schrijve 10.000 euro. Mijn loon kennen ze want wordt elke maand op een zichtrekening bij hen gestort.EarthNvstr1 schreef: ↑9 juli 2023, 17:34 Stel dat uit KYC bevraging blijkt dat iemand bv.:
- een netto vermogen van 210.000 EUR heeft
* 300.000 EUR geschatte waarde woning
* 100.000 EUR openstaande lening
* 10.000 EUR spaargeld
- een netto maandelijks "overschot" van 200 EUR heeft
* 2000 netto loon
* 1800 uitgaven
Als die persoon 6 maand later 50.000 EUR overschrijft van zijn eigen rekening bij een andere bank, dan kan ik aannemen dat de ontvangende bank vragen stelt.
Een onnozel voorbeeld en zo kunnen er nog een heleboel bedacht worden.
Puur het feit dat de overschrijving van jezelf komt, hoeft niet per se een reden te zijn om geen bellen te laten afgaan.
Ik werd vriendelijk verzocht om uitleg te komen geven over de oorsprong van die 10.000 euro. In het gesprek kwamen we al vrij snel bij beleggingsfondsen en andere producten terecht …
Commerciële redenen dus in plaats van juridische redenen …
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je kan eender welk voorbeeld geven en eender wat er van denken.
Punt is dat er niet bepaald is hoe de financiële instellingen die "controles" moeten doen en dus is het willekeur.
N.m.i. kan je het die financiële instellingen niet kwalijk nemen dat ze daar "creatief" mee omgaan.
Voila, we zijn er. Zo moeilijk is dat toch niet: het is willekeur en soms eerder ingegeven door commerciële reden …EarthNvstr1 schreef: ↑9 juli 2023, 18:31Je kan eender welk voorbeeld geven en eender wat er van denken.
Punt is dat er niet bepaald is hoe de financiële instellingen die "controles" moeten doen en dus is het willekeur.
N.m.i. kan je het die financiële instellingen niet kwalijk nemen dat ze daar "creatief" mee omgaan.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, maar wat maakt dat uit ?
Ik zie trouwens het probleem niet dat een bank je contacteert om hun aanbod aan te prijzen. Ze zouden dat evengoed kunnen doen zonder die anti-fraude/witwas controles.
Als ze een beetje slim zijn houden ze ook bij in welke mate je geïnteresseerd bent, zodat ze ook hun eigen tijd niet verspillen.
Wie hier weer de mist in gaat is de wetgever n.m.i.
Men zou perfect in de wetgeving kunnen opnemen dat transfers tussen rekeningen van dezelfde persoon én tussen instellingen onder contole van de Belgische autoriteiten niet in aanmerking komen voor deze controles.
Ga je lid worden van de anti plastronnekes beweging.
Gaan der hier weer een paar ongelukkig zijn.
Voor mij maakt dat wel uit: onder het mom van een wettelijke verplichting word ik naar een commercieel praatje gelokt waar ik eigenlijk geen zin in heb …EarthNvstr1 schreef: ↑9 juli 2023, 18:40Ja, maar wat maakt dat uit ?
Ik zie trouwens het probleem niet dat een bank je contacteert om hun aanbod aan te prijzen. Ze zouden dat evengoed kunnen doen zonder die anti-fraude/witwas controles.
Als ze een beetje slim zijn houden ze ook bij in welke mate je geïnteresseerd bent, zodat ze ook hun eigen tijd niet verspillen.
Wie hier weer de mist in gaat is de wetgever n.m.i.
Men zou perfect in de wetgeving kunnen opnemen dat transfers tussen rekeningen van dezelfde persoon én tussen instellingen onder contole van de Belgische autoriteiten niet in aanmerking komen voor deze controles.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En dat voor een overschrijving van 10.000 EUR ? Haha, pechvogel.
Nu goed ... het staat je vrij om daar geen klant te zijn als hun praktijken je niet aanstaan.
Het is niet omdat mij iets niet aanstaat, dat ik wegga. Maar ik vind het het niet netjes om onder het mom van “we moeten van de fiscus u spreken over uw overschrijving” klanten worden verzocht om langs te komen op het plaatselijke kantoor om dan een ordinair verkoopspraatje te ondergaan.EarthNvstr1 schreef: ↑9 juli 2023, 19:15En dat voor een overschrijving van 10.000 EUR ? Haha, pechvogel.
Nu goed ... het staat je vrij om daar geen klant te zijn als hun praktijken je niet aanstaan.
NB : in Nederland wilden ze eind vorig jaar alle betalingen van meer dan 100 euro monitoren. Voor zover ik weet, is dat toen niet doorgegaan …
Elke betaling boven 100 euro onder de loep?
Nieuwe witwaswet: afweging tussen privacy en de pakkans van criminelen
Witwassen - als het daarover gaat ben ik niet automatisch geïnteresseerd. Het is een onderwerp dat in mijn ogen ver af ligt van de gewone Nederlander, dat zich afspeelt in schimmige werelden en bij grote ondernemers die op welke manier dan ook zwart geld binnenharken. Misschien is het daardoor dat ik nog niet eerder heb gekeken naar informatie over de nieuwe wet die witwassen moet tegengaan. Tot nu.
Nieuwe witwaswet: alle betalingen boven € 100 in database
Opeens stuit ik op een artikel dat gaat over die nieuwe witwaswet. Over de kritiek de daarop is in de Tweede Kamer, en ik snap waarom. Kennelijk staat in die wet dat iedere betaling van boven de € 100 in de gaten gehouden gaat worden. Honderd euro? Dat is een enorme berg betalingen!
15 000 000,00 euro boete, normaal dat je dan wat strenger wordt, en NIET voortgaatop het "werk" wat de vorige bank al dan niet zou moeten gedaan hebben
https://www.msn.com/nl-be/financien/nie ... c78e&ei=12
https://www.msn.com/nl-be/financien/nie ... c78e&ei=12
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Allen naar BNP dus, de lage intrest op spaarrekeningen nemen we er wel bij.
Een peulschil voor een bank zoals BNP Paribas Fortispaul schreef: ↑10 juli 2023, 15:06 15 000 000,00 euro boete, normaal dat je dan wat strenger wordt, en NIET voortgaatop het "werk" wat de vorige bank al dan niet zou moeten gedaan hebben
https://www.msn.com/nl-be/financien/nie ... ing-tegen- witwaspraktijken/ar-AA1dFyWD?ocid=msedgntp&cvid=05c495a9568f4c90b17a7611b664c78e&ei=12