Bankrekening met "potjes" voor verschillende doelen
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Bankrekening met "potjes" voor verschillende doelen
Misschien afstappen dat je voor elk potje een aparte zichtrekening nodig hebt ?
Is het om je overbodige uitgaven onder controle te houden ?
Eventueel werken met 2 zichtrekeningen, waarbij je bv. een bepaald bedrag van je inkomen op een aparte zichtrekening zet voor "onnodige" uitgaven en dat dan beperkt tot wat op die zichtrekening staat.
Of gewoon je consumptie gedrag wijzigen zodat je enkel nog geld uitgeeft aan "nodige" dingen en de overschot spaart bv.
Is het om zicht te krijgen op je uitgaven ?
Gebruik dan zoals enkele reeds suggereerden pen en papier of Excel of een app o.d.m.
Of zet wat je niet nodig hebt op een spaarrekening in plaats van een tweede zichtrekening.EarthNvstr1 schreef: ↑29 april 2024, 15:34 Eventueel werken met 2 zichtrekeningen, waarbij je bv. een bepaald bedrag van je inkomen op een aparte zichtrekening zet voor "onnodige" uitgaven en dat dan beperkt tot wat op die zichtrekening staat.
Ik werk zelf met 2 zichtrekeningen :
- 1 waar mijn loon op komt en die ik gebruik voor het dagdagelijkse - de overschot gaat naar sparen en beleggen
- 1 waar 1/12 van de vaste kosten maandelijks op gestort wordt (vanuit de bovenstaande rekening). Vanuit deze rekening worden telecom, verzekeringen, autotaks, enz. betaald. Zodoende is elke maand voor mij even duur, ipv dat je met enkele heel dure maanden zit.
Verder ben ik wel aan het sparen voor een nieuwe auto, en dat op een hoogrentende spaarrekening. Dit omdat ik geen bedrijfsauto heb.
Meer potjes heb ik niet, en zijn mijn inziens ook niet nodig. Mijn gewone spaarrekening dient als buffer voor onvoorziene omstandigheden.
- 1 waar mijn loon op komt en die ik gebruik voor het dagdagelijkse - de overschot gaat naar sparen en beleggen
- 1 waar 1/12 van de vaste kosten maandelijks op gestort wordt (vanuit de bovenstaande rekening). Vanuit deze rekening worden telecom, verzekeringen, autotaks, enz. betaald. Zodoende is elke maand voor mij even duur, ipv dat je met enkele heel dure maanden zit.
Verder ben ik wel aan het sparen voor een nieuwe auto, en dat op een hoogrentende spaarrekening. Dit omdat ik geen bedrijfsauto heb.
Meer potjes heb ik niet, en zijn mijn inziens ook niet nodig. Mijn gewone spaarrekening dient als buffer voor onvoorziene omstandigheden.
De vraag is niet OF dit nodig is en ook niet hoe jij het eventueel anders doet, maar wel HOE je dit kan doen. Bedankt aan de enkelingen die effectief antwoord gegeven hebben op de vraag!
(En wees gerust, ik kan rekenen, ik heb vijf jaar op een wiskundevakgroep gewerkt)
(En wees gerust, ik kan rekenen, ik heb vijf jaar op een wiskundevakgroep gewerkt)
Precies.annetje schreef: ↑29 april 2024, 16:10 Ik werk zelf met 2 zichtrekeningen :
- miljonairtje
- Full Member
- Contacteer:
ik hanteer een gelijkaardige werkwijze, waardoor 2 zichtrekeningen en 1 spaarrekening eigenlijk genoeg zijn.annetje schreef: ↑29 april 2024, 16:10 Ik werk zelf met 2 zichtrekeningen :
zichtrekening 1: waar op 't einde van de maand 't loon op gestort wordt.
Op de 1ste van de maand gaan via doorlopende opdrachten betalingen naar zichtrekening 2 voor een hoop vaste kosten opzij te zetten: kosten auto(tax, onderhoud, tanken,carwash), beleggingsplan, kosten wonen, telecom, internet, netflix, sparen vakantie, sparen algemeen...
Dus dit komt op rekening 2 dan allemaal wel weer samen waardoor de potjes elkaar kunnen 'uitevenen' als de ene maand de auto meer kost dan anders bijvoorbeeld.
Wat dan overblijft op zichtrekening 1 is waar je gedurende de maand van leeft, eet, uitgaat, kleren koopt.

Op die manier ben je zeker dat al je vaste kosten gedekt zijn vanuit zichtrekening 2, je hebt een stukje gespaard, en een stukje belegd en zo kan je zonder stress zichtrekening 1 opleven iedere maand.

En indien dit niet op is laat ik dit staan voor de volgende maand en is dit een extraatje om op te doen de maand nadien.
Werkt voor mij top!
Is ook een stuk simpeler dan voor alles een aparte zichtrekening zoals bovenaan deze rubriek gesteld.miljonairtje schreef: ↑30 april 2024, 23:01ik hanteer een gelijkaardige werkwijze, waardoor 2 zichtrekeningen en 1 spaarrekening eigenlijk genoeg zijn.annetje schreef: ↑29 april 2024, 16:10 Ik werk zelf met 2 zichtrekeningen :
zichtrekening 1: waar op 't einde van de maand 't loon op gestort wordt.
Op de 1ste van de maand gaan via doorlopende opdrachten betalingen naar zichtrekening 2 voor een hoop vaste kosten opzij te zetten: kosten auto(tax, onderhoud, tanken,carwash), beleggingsplan, kosten wonen, telecom, internet, netflix, sparen vakantie, sparen algemeen...
Dus dit komt op rekening 2 dan allemaal wel weer samen waardoor de potjes elkaar kunnen 'uitevenen' als de ene maand de auto meer kost dan anders bijvoorbeeld.
Wat dan overblijft op zichtrekening 1 is waar je gedurende de maand van leeft, eet, uitgaat, kleren koopt.
Op die manier ben je zeker dat al je vaste kosten gedekt zijn vanuit zichtrekening 2, je hebt een stukje gespaard, en een stukje belegd en zo kan je zonder stress zichtrekening 1 opleven iedere maand.
En indien dit niet op is laat ik dit staan voor de volgende maand en is dit een extraatje om op te doen de maand nadien.
Werkt voor mij top!

Een gratis zichtrekening bij Kbc en aparte spaarrekeningen te simpel.tblom schreef: ↑28 april 2024, 16:35 Hallo,
Ik werk graag met aparte "potjes" voor verschillende doelen, bvb. voor kleding, elektrische toestellen, boodschappen, vaste kosten, cadeautjes... Ik vroeg mij af hoe ik dit het beste kan aanpakken, met zo weinig mogelijk kosten? Dit mogen zowel aparte zichtrekeningen of spaarrekeningen zijn, of "virtuele potjes" binnen dezelfde rekening, voor zover dat bestaat.
Ik ben alleenstaand dus een rekening op naam van een partner is geen optie.
Estate Guru believer.
Vanaf 1 juli 2024 wordt de gratis basisrekening betalend, nl 2,00€/maand.
https://www.kbc.be/particulieren/nl/pro ... penen.html
HOE je wat kan doen?tblom schreef: ↑29 april 2024, 16:26 De vraag is niet OF dit nodig is en ook niet hoe jij het eventueel anders doet, maar wel HOE je dit kan doen. Bedankt aan de enkelingen die effectief antwoord gegeven hebben op de vraag!
Persoonlijk vind ik je hele systeem onnodig complex maar dat moet jij weten.
Maar ook je vraagstelling vind ik onduidelijk.
Mensen geven op dit forum hun manier van werken met "potjes", en dat is denk ik geen abnormale reactie.
Als je:
1: voor elk een van jouw potjes een zichtrekening wil met daar dan ook nog eens een bankkaart aan gekoppeld.
2: die zichtrekeningen niet meer wil bij Keytrade en KBC.
Dan:
Open je zichtrekeningen bij andere banken.
Wil je weten waar die gratis zijn? Check de banken hun website.
Voordeel is dat elke bankkaart dan ook nog een andere kleur heeft en je aan elk potje een andere kleur en andere bank kan koppelen.
In 2024 bestaat er ook meer dan 1 app waar je dit makkelijk mee kan doen. Maar dit is wellicht geen antwoord op jouw vraag.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
En toch doe je niet eens de moeite om op deze site te zien welke banken allemaal gratis zichtrekeningen aanbieden; meer moeite had je niet moeten doen en daar je een rekenwonder bent zal je wel kunnen tellen hoeveel potjes en dus rekeningen je nodig hebt ...tblom schreef: ↑29 april 2024, 16:26 De vraag is niet OF dit nodig is en ook niet hoe jij het eventueel anders doet, maar wel HOE je dit kan doen. Bedankt aan de enkelingen die effectief antwoord gegeven hebben op de vraag!
Make Spaargids " Great Again ! "
Hahaha.voorheenCP1234 schreef: ↑1 mei 2024, 22:44En toch doe je niet eens de moeite om op deze site te zien welke banken allemaal gratis zichtrekeningen aanbieden; meer moeite had je niet moeten doen en daar je een rekenwonder bent zal je wel kunnen tellen hoeveel potjes en dus rekeningen je nodig hebt ...tblom schreef: ↑29 april 2024, 16:26 De vraag is niet OF dit nodig is en ook niet hoe jij het eventueel anders doet, maar wel HOE je dit kan doen. Bedankt aan de enkelingen die effectief antwoord gegeven hebben op de vraag!
Zover ik weet bestaat dit niet.
Dat is ook een functie die ik graag zou hebben. 'Virtuele bankrekeningen'. Met virtuele transacties. rekeningen en bewegingen die enkel bestaan op niveau van het klantenaccount zelf met het saldo van de echte bankrekening.
Is eigenlijk niet meer dan een simulatiemodule. Kan niet moeilijk niet om toe te voegen.
Aangezien dat niet bestaat;
Ik ken geen bank die niet de optie heeft eenvoudig spaarrekeningen bij aan te maken. Ik heb een 4-tal spaarrekeningen. Met specifieke labels. Zoals 'algemeen reservefonds' en 'specifiek reservefonds'. Met doorlopende betaalopdrachten met een specifieke einddatum spijs ik die.
Zo is er eentje 'opbouw fonds Onroerende voorheffing 2024'. Je kunt meerdere potjes in één spaarrekening steken. Maak het gewoon niet te complex. Geen 'fonds Nespresso capsules' :-) - En sommige potjes kun je gewoon instellen en vergeten.
Bijvoorbeeld 'opbouw noodreserve aflossing hoofdlening 6 maanden', een potje met een budget-buffer van 6 maanden aflossing van de je lening.
Dat is ook een functie die ik graag zou hebben. 'Virtuele bankrekeningen'. Met virtuele transacties. rekeningen en bewegingen die enkel bestaan op niveau van het klantenaccount zelf met het saldo van de echte bankrekening.
Is eigenlijk niet meer dan een simulatiemodule. Kan niet moeilijk niet om toe te voegen.
Aangezien dat niet bestaat;
Ik ken geen bank die niet de optie heeft eenvoudig spaarrekeningen bij aan te maken. Ik heb een 4-tal spaarrekeningen. Met specifieke labels. Zoals 'algemeen reservefonds' en 'specifiek reservefonds'. Met doorlopende betaalopdrachten met een specifieke einddatum spijs ik die.
Zo is er eentje 'opbouw fonds Onroerende voorheffing 2024'. Je kunt meerdere potjes in één spaarrekening steken. Maak het gewoon niet te complex. Geen 'fonds Nespresso capsules' :-) - En sommige potjes kun je gewoon instellen en vergeten.
Bijvoorbeeld 'opbouw noodreserve aflossing hoofdlening 6 maanden', een potje met een budget-buffer van 6 maanden aflossing van de je lening.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En dat meen je wellicht allemaal nog serieus ook.