Basic Fit
TIP
Re: Basic Fit
Ik heb mijn positie nog wat uitgebreid vandaag. +5% van de port, gemiddeld net onder de 26euro.
Ik verwacht een sustaining FCF van € 70M à € 75M voor dit jaar. (= excl. growth capex & WCR)
Ebitda-marge = +-31%
En zou verder moeten stijgen wegens lager percentage nieuwe clubs tov mature clubs. -> mature club-Ebitda = Bijna 50% (= excl. corporate)!
Net Debt/Ebitda = <2,7x eind dit jaar
MGMT gaat uit van een maintenance capex van 55k per club dit jaar.
Als we niet corrigeren voor het werkkapitaal zou de FCF zelfs hoger uitvallen. Hun werkkapitaal zou structureel moeten meezitten bij verdere groei (is - 25% vd omzet).
De clubs die ze in 2015 openden halen een gemiddelde ROIC van 35%! Clubs zijn 'mature' na 24 maand, dus de recent geopende clubs dragen nog maar gedeeltelijk bij aan het resutlaat.
-> zie p.8 http://corporate.basic-fit.com/Cms_Data ... oundup.pdf
Ze investeren jaarlijks in zo'n 100 nieuwe clubs aan gem. 1,1M per nieuwe club => reken maar uit wat daar jaarlijks bijkan aan een ROIC van +30%. & ze zien nog véél groei in de toekomst & nog ruimte voor extra inkomsten (fitness app, yanga water,..)
Abonnementsprijs werd vandaag trouwens ook verhoogd. 19,99 €/maand wordt nu 19,99€/4weken.
Als ze komende jaren verder kunnen groeien kan het héél snel gaan de met cashflows, en zelfs als ze traag groeien zal de cashflow fors stijgen (hoger % mature clubs). MGMT verwacht vanaf volgend jaar cashflow positief te zijn (dus incl. growth capex van +110M). Zolang men clubs kan openen aan +30% ROIC, moet men fors blijven investeren & vooral geen dividend uitkeren.
Ik plaats dit onder de noemer; " it is better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price"
http://corporate.basic-fit.com/dev~Cali ... r-Day-2017
Iemand een andere mening?
ps 3i heeft onlangs wel een 1ste pakket verkocht aan +30 euro.
Ik verwacht een sustaining FCF van € 70M à € 75M voor dit jaar. (= excl. growth capex & WCR)
Ebitda-marge = +-31%
En zou verder moeten stijgen wegens lager percentage nieuwe clubs tov mature clubs. -> mature club-Ebitda = Bijna 50% (= excl. corporate)!
Net Debt/Ebitda = <2,7x eind dit jaar
MGMT gaat uit van een maintenance capex van 55k per club dit jaar.
Als we niet corrigeren voor het werkkapitaal zou de FCF zelfs hoger uitvallen. Hun werkkapitaal zou structureel moeten meezitten bij verdere groei (is - 25% vd omzet).
De clubs die ze in 2015 openden halen een gemiddelde ROIC van 35%! Clubs zijn 'mature' na 24 maand, dus de recent geopende clubs dragen nog maar gedeeltelijk bij aan het resutlaat.
-> zie p.8 http://corporate.basic-fit.com/Cms_Data ... oundup.pdf
Ze investeren jaarlijks in zo'n 100 nieuwe clubs aan gem. 1,1M per nieuwe club => reken maar uit wat daar jaarlijks bijkan aan een ROIC van +30%. & ze zien nog véél groei in de toekomst & nog ruimte voor extra inkomsten (fitness app, yanga water,..)
Abonnementsprijs werd vandaag trouwens ook verhoogd. 19,99 €/maand wordt nu 19,99€/4weken.
Als ze komende jaren verder kunnen groeien kan het héél snel gaan de met cashflows, en zelfs als ze traag groeien zal de cashflow fors stijgen (hoger % mature clubs). MGMT verwacht vanaf volgend jaar cashflow positief te zijn (dus incl. growth capex van +110M). Zolang men clubs kan openen aan +30% ROIC, moet men fors blijven investeren & vooral geen dividend uitkeren.
Ik plaats dit onder de noemer; " it is better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price"
http://corporate.basic-fit.com/dev~Cali ... r-Day-2017
Iemand een andere mening?
ps 3i heeft onlangs wel een 1ste pakket verkocht aan +30 euro.
Heb hier ook al naar gekeken, en gevloekt dat ik er niet eerder bij was. Heel interessant bedrijfsmodel.
Is het de intentie van 3i om hun volledige belang af te bouwen? Want dat kan wel voor overhang zorgen.
Cash flow positief volgend jaar? Dat heb ik precies gemist. Dacht dat dat veel langer zou duren.
Is het de intentie van 3i om hun volledige belang af te bouwen? Want dat kan wel voor overhang zorgen.
Cash flow positief volgend jaar? Dat heb ik precies gemist. Dacht dat dat veel langer zou duren.
Ik heb ook gevloekt hoor. Stond op mijn lijstje toen ze 15 euro noteerden, helaas (te) lang laten liggen.jens_dev schreef: ↑29 november 2018, 08:09 Heb hier ook al naar gekeken, en gevloekt dat ik er niet eerder bij was. Heel interessant bedrijfsmodel.
FCF positief - > minuut 39 (H1 18 CC). (uitgaande van 100 openings in 2019)
http://corporate.basic-fit.com/investor ... al-results
Vergeet niet dat ze ook geld uit het werkkapitaal halen, 'kan' voor 20M meezitten in 2019 (volgens mij.
Ik zie sustaining FCF's >150M in 2022 (excl. het gunstige werkkapitaal).
Intentie van 3i is volgens mij niet gekend, maar ik las ergens dat ze gemiddeld 2 jaar na datum van de beursgang verkopen.
nov. 2013 investeerde 3i € 110M in Basic-Fit.
sept. 2018 verkopen ze 6,8% aan 30,5 €/aandeel = € 113,4M
Er is een Lock-up periode tot eind december (90dagen). ze hebben nog een belang van 21,07%.
ps Als ik me niet vergis gingen ze Action volgend jaar ook naar de beurs brengen.
edit; toevallig dit tegengekomen over de beursintroductie van Basic-Fit.
https://www.veb.net/artikel/05975/basic ... r-de-beurs
nov. 2013 investeerde 3i € 110M in Basic-Fit.
sept. 2018 verkopen ze 6,8% aan 30,5 €/aandeel = € 113,4M
Er is een Lock-up periode tot eind december (90dagen). ze hebben nog een belang van 21,07%.
ps Als ik me niet vergis gingen ze Action volgend jaar ook naar de beurs brengen.
edit; toevallig dit tegengekomen over de beursintroductie van Basic-Fit.
https://www.veb.net/artikel/05975/basic ... r-de-beurs
Forse koersopstoot vandaag op hoog volume. Ik gok op een overzees beurshuis.
Citi startte 2 weken geleden de opvolging.
https://www.trivano.com/aandeel/advies- ... 726.advies
6 maart jaarresultaten.
Citi startte 2 weken geleden de opvolging.
https://www.trivano.com/aandeel/advies- ... 726.advies
6 maart jaarresultaten.
Goede resultaten, volgens verwachtingen.
FCF = € 86,4M
FCF excl. WCR = € 76M
uiteraard berekend met de maintenance Capex.
De waardering vind ik nog steeds zeer schappelijk gezien het groeiverhaal.
& ook zonder groei zou de waardering nog niet zo gek zijn;
..Maar hun business model heeft bewezen te werken...
Dus elk jaar +125 clubs -> een groei van 35à40M Ebitda per jaar!
Ik lees (helaas) wel niets meer over een free cashflow positief 2019. Mss werd dit tijdens de CC besproken, maar die staat nog op de to do list. Mogelijke verklaring is de versnelling in de uitrol van nieuwe clubs naar 125 per jaar.
Het MGMT dus ziet nog voldoende groeimogelijkheden. Ze willen tot 5 miljoen leden groeien in 2025, tov 1,84M eind 2018. Op kortere termijn wil men naar 1000 clubs in 2021.
& in 'other revenues' zien ze nog veel mogelijkheden; "Although the contribution of other revenue is still relatively small (3% of total revenue), the growth (potential) is significant. "
https://ar2018.basic-fit.com/Downloads/ ... pdf#page=7
FCF = € 86,4M
FCF excl. WCR = € 76M
uiteraard berekend met de maintenance Capex.
De waardering vind ik nog steeds zeer schappelijk gezien het groeiverhaal.
& ook zonder groei zou de waardering nog niet zo gek zijn;
Trek daar de overhead vanaf & je komt op een kleine 200M Ebitda zonder groei. Terwijl de Marktcap zo'n 1,56B bedraagt, Net Debt = 333M dus een EV van 1,9B => een EV/Ebitda van 9,5x....So, based on the number of clubs at the end of 2018, our club EBITDA could increase by an additional €68 million to €245 million, without us opening a single new club.
..Maar hun business model heeft bewezen te werken...
Dus elk jaar +125 clubs -> een groei van 35à40M Ebitda per jaar!
Ik lees (helaas) wel niets meer over een free cashflow positief 2019. Mss werd dit tijdens de CC besproken, maar die staat nog op de to do list. Mogelijke verklaring is de versnelling in de uitrol van nieuwe clubs naar 125 per jaar.
Het MGMT dus ziet nog voldoende groeimogelijkheden. Ze willen tot 5 miljoen leden groeien in 2025, tov 1,84M eind 2018. Op kortere termijn wil men naar 1000 clubs in 2021.
& in 'other revenues' zien ze nog veel mogelijkheden; "Although the contribution of other revenue is still relatively small (3% of total revenue), the growth (potential) is significant. "
https://ar2018.basic-fit.com/Downloads/ ... pdf#page=7
Ik denk dat ik toen de eerste was die dit aandeel vernoemde op spaargids. Ik ben blij dat ik dan toch niet de enige ben met interesse voor dit bedrijf
Mooie cijfers. Stevige groei. De mature clubs hebben een ebitda van 50%. Er zit dus zowel groei in van nieuwe clubs (a rato van een 100-125 clubs per jaar) als de 300 clubs die nog niet 'matuur' zijn (ongeveer 25 miljoen ebitda als je aan 50% ebitda rekent), zonder rekening te houden met het feit dat de 100 clubs die dit jaar zijn geopend nog niet een volledig jaar hebben bijgedragen. De club-ebitda zal dus eerder richting de 245 miljoen gaan die Umi hierboven vermeld.
De expansion capex is 140 miljoen (vd 178 miljoen capex), waarvan 13 miljoen naar uitbreiding is gegaan van bestaande clubs. Dus 127 miljoen voor opening van clubs. Geeft mij een fcf van een 190 miljoen excl. Capex voor nieuwe clubs en excl WC. Mooie waardering lijkt me en dan is het groeiverhaal nog niet in rekening genomen en het feit dat de 100 nieuwe clubs nog geen volledigjaar hebben bijgedragen.
EDIT: iets te snel geweest. Ze geven zelf een fcf van 92, waar de expansion capex al is uitgehaald, maar op adjusted ebitda basis (dus zonder rekening te houden met interestuitgaven en belastinguitgaven). Free cash flow zonder expansion capex komt dus rond de 77 miljoen uit. Free cash flow inclusief expansion capex is dus negatief.
Schulden zijn met 330 miljoen niet superlaag, maar gegeven dat dit grotendeels naar growth capex gaat,niet zo'n probleem. Staan de limieten van de convenanten in het jaarverslag? Zag deze niet terugkomen, of ik heb er over gelezen. Leverage is ook gedaald van 2.4 naar 2.3.
Lijkt me een mooi verhaal. Voornaamste risico is dat in hun toekomstige clubs het businessmodel niet zou aanslaan en ze in de problemen komen met schulden. Maar gezien hun trackrecord lijkt me dat niet zo'n probleem. Hun marges zijn ook erg goed, dus er is wat ruimte voor tegenvallers.
Iemand anders die nog andere contra-indicatoren ziet?
Morgen eens kijken om een positie in te nemen (denk aan 3-4% van mijn portefeuille).
De expansion capex is 140 miljoen (vd 178 miljoen capex), waarvan 13 miljoen naar uitbreiding is gegaan van bestaande clubs. Dus 127 miljoen voor opening van clubs. Geeft mij een fcf van een 190 miljoen excl. Capex voor nieuwe clubs en excl WC. Mooie waardering lijkt me en dan is het groeiverhaal nog niet in rekening genomen en het feit dat de 100 nieuwe clubs nog geen volledigjaar hebben bijgedragen.
EDIT: iets te snel geweest. Ze geven zelf een fcf van 92, waar de expansion capex al is uitgehaald, maar op adjusted ebitda basis (dus zonder rekening te houden met interestuitgaven en belastinguitgaven). Free cash flow zonder expansion capex komt dus rond de 77 miljoen uit. Free cash flow inclusief expansion capex is dus negatief.
Schulden zijn met 330 miljoen niet superlaag, maar gegeven dat dit grotendeels naar growth capex gaat,niet zo'n probleem. Staan de limieten van de convenanten in het jaarverslag? Zag deze niet terugkomen, of ik heb er over gelezen. Leverage is ook gedaald van 2.4 naar 2.3.
Lijkt me een mooi verhaal. Voornaamste risico is dat in hun toekomstige clubs het businessmodel niet zou aanslaan en ze in de problemen komen met schulden. Maar gezien hun trackrecord lijkt me dat niet zo'n probleem. Hun marges zijn ook erg goed, dus er is wat ruimte voor tegenvallers.
Iemand anders die nog andere contra-indicatoren ziet?
Morgen eens kijken om een positie in te nemen (denk aan 3-4% van mijn portefeuille).
Nog een paar catches gevonden:
- goodwill van 188miljoen in de balans. Lijkt me hoog.
... - vind niet dadelijk info hierover. Lijkt me uit oudere acquisities te komen. Gezien de business goed draait, ook niet dadelijk zo'n grote zorg.
- 28 miljoen aan receivables in de balans. Lijkt me gek voor het type business dat ze doen.
... - 21 miljoen is voor trade receivables, waarvoor 8 miljoen aan reserve is aangelegd (dus netto 13m trade receivables in de balans van de 28m. Rest zijn deposito's, taxtegoeden etc.). Van die overblijvende 13 miljoen is er 7 miljoen wel al meer dan 90 dagen vervallen. Lijkt me ook niet zo problematisch.
- net profit is slechts 18 miljoen, wat toch dunnetjes is. Als ze verlieslatend worden kan dit negatief zijn voor het sentiment rond dit aandeel.
- goodwill van 188miljoen in de balans. Lijkt me hoog.
... - vind niet dadelijk info hierover. Lijkt me uit oudere acquisities te komen. Gezien de business goed draait, ook niet dadelijk zo'n grote zorg.
- 28 miljoen aan receivables in de balans. Lijkt me gek voor het type business dat ze doen.
... - 21 miljoen is voor trade receivables, waarvoor 8 miljoen aan reserve is aangelegd (dus netto 13m trade receivables in de balans van de 28m. Rest zijn deposito's, taxtegoeden etc.). Van die overblijvende 13 miljoen is er 7 miljoen wel al meer dan 90 dagen vervallen. Lijkt me ook niet zo problematisch.
- net profit is slechts 18 miljoen, wat toch dunnetjes is. Als ze verlieslatend worden kan dit negatief zijn voor het sentiment rond dit aandeel.
Laatst gewijzigd door Naick op 6 maart 2019, 22:34, 2 keer totaal gewijzigd.
De over het algemeen slechte beoordelingen in vergelijking met losse fitnesscentra? Je krijgt natuurlijk waarvoor je betaalt. Basic Fit lijkt eerder iets voor jongeren en/of studenten. Zou wel eens een segmentering op leeftijd willen zien van hun abonnees.
"Matuur" wil blijkbaar ook zeggen dat die centra op maximum aantal abonnees zitten? Want er is dan ook echt geen groei meer zichtbaar vanaf die fase.
"Matuur" wil blijkbaar ook zeggen dat die centra op maximum aantal abonnees zitten? Want er is dan ook echt geen groei meer zichtbaar vanaf die fase.
Goed punt. De groei reikt niet tot aan de hemel. Langs de andere kant is het wel een relatief voorspelbaar business model. Ik vermoed dat er inderdaad een limiet is aan abonnees in een bepaalde straal rond de fitnesscentra in functie van bewonersaantal, etc.
Minder goede beoordelingen maak ik me minder zorgen over zolang het aantal abonnees op peil blijft en blijft groeien. Gezien het hoge aantal gebruikers valt het nog mee met de klachten zo te zien.
Minder goede beoordelingen maak ik me minder zorgen over zolang het aantal abonnees op peil blijft en blijft groeien. Gezien het hoge aantal gebruikers valt het nog mee met de klachten zo te zien.
Het aantal abonnees blijft groeien zolang ze nieuwe centra bouwen, wat logisch is. Alle cijfers worden ook aangepast. Er is welgeteld één like-for-like vergelijking:
"On a like-for-like basis, the 246 clubs that were mature in both 2017 and 2018 increased revenue by 1%
to €196 million."
Met slechte reviews heb ik het ook niet over enkele klagers. Met behulp van Google kan je tientallen reviews terugvinden van elk centrum in alle grote steden in Spanje, Frankrijk, België en Nederland. In Spanje zijn de reviews overall zeer slecht; in Frankrijk overwegend goed; in België ok tot goed; in Nederland idem.
Verder stijgt ook de belastingvoet vrij aanzienlijk.
Ik vermoed tot slot dat 3i elke koers boven de €30 zal aangrijpen om zijn belang verder te verlagen.
Je vroeg naar minpunten hé. Plusplunten zijn er uiteraard ook en die zijn hier al uitvoerig aan bod gekomen
"On a like-for-like basis, the 246 clubs that were mature in both 2017 and 2018 increased revenue by 1%
to €196 million."
Met slechte reviews heb ik het ook niet over enkele klagers. Met behulp van Google kan je tientallen reviews terugvinden van elk centrum in alle grote steden in Spanje, Frankrijk, België en Nederland. In Spanje zijn de reviews overall zeer slecht; in Frankrijk overwegend goed; in België ok tot goed; in Nederland idem.
Ik vermoed tot slot dat 3i elke koers boven de €30 zal aangrijpen om zijn belang verder te verlagen.
Je vroeg naar minpunten hé. Plusplunten zijn er uiteraard ook en die zijn hier al uitvoerig aan bod gekomen
Yes, dat is inderdaad wat ik vroeg. Bedankt voor de input Jens!
Positie ingenomen voor 4% van mijn portefeuille aan 27.55.
Positie ingenomen voor 4% van mijn portefeuille aan 27.55.
jens_dev schreef: ↑7 maart 2019, 10:02 Het aantal abonnees blijft groeien zolang ze nieuwe centra bouwen, wat logisch is. Alle cijfers worden ook aangepast. Er is welgeteld één like-for-like vergelijking:
to €196 million."
Je kan nooit afgaan op z'n reviews, een goede review schrijft men veel sneller dan een goeie review.
Dan zou dat ook moeten opgaan voor de losse centra waarmee ik Basic Fit heb vergeleken. Quod non.