Basisinkomen
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Basisinkomen
Wat zijn je voorstellen om "meer sociale woningen, woonzorgcentra betaalbaar houden en wachtlijsten in de zorg wegwerken" ook effectief te verwezenlijken ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Niet per se meer of minder dan nu.
Idealiter zou het voor iedereen een verbetering moeten zijn.
Waar het om gaat is een ander systeem, dat efficiënter zou moeten zijn dan het huidige systeem.
De "problematiek" van herverdeling blijft bestaan in eender welk systeem.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ookcpnx schreef: ↑1 mei 2022, 09:45 Het idee is, toch volgens Rutger Bregman, dat als mensen de zekerheid/veiligheid hebben dat wanneer ze zich geen zorgen moeten maken over eten, kledij, huur/afbetaling studio of appartementje, ze veel ondernemender zullen worden en meer zullen werken. Ik heb daar mijn bedenkingen bij.
Dat lijkt mij een utopie. Ook (of nog meer) met een basisinkomen moeten mensen keuzes maken en zullen ze dus bijgevolg ook zich zorgen moeten maken over eten/kledie/woning/...
Waar ik een mogelijks voordeel van een basisinkomen systeem zie is de efficiënte, minder overheidsapparaat nodig en geen nutteloze kosten voor mensen die "niet willen".
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat heeft dus n.m.i. niets met basisinkomen te maken.
Ook met een systeem van basisinkomen zou de staat dergelijke zinloze eenmalige acties kunnen nemen.
Ook dit heeft er niets mee te maken.Arkimedes schreef: ↑1 mei 2022, 17:12 De Fed en ECB zijn alles in stelling aan het zetten om de wereld te overspoelen met hun gratis CBDCs.
Gratis en voor niets. Het zal gewoon uit hun 'digitale' printer komen gerold.
https://www.crypto-insiders.nl/overzich ... -iedereen/
Zie beleggen-in-bitcoins-t14872-885.html?hilit=CBDC#p545535
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vanwaar gaat het geld komen als 60% van de werkenden in het huidige systeem opeens zegt: tja die uitkeringen zijn precies zo slecht nog ni.Cydox schreef: ↑1 mei 2022, 23:54 voorproefje met 100€ voor elentriek?
Met dat verschil dat alle werkenden voor hun eigen 100€ cadeau werken.
Vanwaar gaat het geld komen als 60% van de werkenden opeens zegt: tja dat UBI is precies zo slecht nog ni.
Van welke geldbron zal dat komen? Mensen met een spaarboek? beleggers? mensen met eigendom(men)? Ook de brandstof opbrengst van voertuigen zal een stuk lager gaan liggen.
Moest je nu nog zeggen, de rente staat zwaar negatief, geld lenen brengt op
Van welke geldbron zal dat komen? Mensen met een spaarboek? beleggers? mensen met eigendom(men)? Ook de brandstof opbrengst van voertuigen zal een stuk lager gaan liggen.
Of m.a.w.: dit staat n.m.i. los van een basisinkomen systeem versus het huidig systeem, met beide systemen zal je oneindig de hervedelingsdiscussie blijven hebben
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Wat zou "hoog genoeg is om deftig van te leven" dan zijn ?Huisjetuintjefietsje schreef: ↑23 augustus 2024, 19:29 Vervang het leefloon en de werkloosheidsvergoeding voor deze mensen door een basisinkomen dat hoog genoeg is om deftig van te leven en zonder voorwaarden zoals dwangarbeid.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik zou me baseren op de huidige bedragen inzake leefloon (maar dan zonder voorwaarden eraan gekoppeld zoals “verplicht gemeenschapswerk”:EarthNvstr1 schreef: ↑23 augustus 2024, 19:48Wat zou "hoog genoeg is om deftig van te leven" dan zijn ?Huisjetuintjefietsje schreef: ↑23 augustus 2024, 19:29 Vervang het leefloon en de werkloosheidsvergoeding voor deze mensen door een basisinkomen dat hoog genoeg is om deftig van te leven en zonder voorwaarden zoals dwangarbeid.
De leefloonbedragen zijn met ingang van 1 mei 2024 :
Samenwonend: 858,97 euro per maand (10.307,68 euro per jaar)
Alleenstaand: 1.288,46 euro per maand (15.461,53 euro per jaar)
Gezinslast: 1.741,29 euro per maand (20.895,43 euro per jaar)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok. Voor alle duidelijkheid ... je vindt "de huidige bedragen inzake leefloon" dus "hoog genoeg om deftig van te leven" ?Huisjetuintjefietsje schreef: ↑23 augustus 2024, 20:03Ik zou me baseren op de huidige bedragen inzake leefloon (maar dan zonder voorwaarden eraan gekoppeld zoals “verplicht gemeenschapswerk”:EarthNvstr1 schreef: ↑23 augustus 2024, 19:48 Wat zou "hoog genoeg is om deftig van te leven" dan zijn ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 23 augustus 2024, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Newbie
- Contacteer:
Het is een BASISinkomen, dat nog verder kan aangevuld worden met vergoedingen uit de gezondheidszorg.EarthNvstr1 schreef: ↑23 augustus 2024, 20:10Ok. Voor alle duidelijkheid ... je vindt "de huidige bedragen inzake loofloon" dus "hoog genoeg om deftig van te leven" ?Huisjetuintjefietsje schreef: ↑23 augustus 2024, 20:03
Ik zou me baseren op de huidige bedragen inzake leefloon (maar dan zonder voorwaarden eraan gekoppeld zoals “verplicht gemeenschapswerk”:
Of zoals een wijs man in het verleden ooit schreef:
EarthNvstr1 schreef: Een groot aspect hierin lijkt mij of basis gezondheidszorg meegenomen wordt in het basisinkomen. Dat lijkt mij geen goed idee en dat zou ik dus buiten laten.
Dan betreft het dus enkel woning/energie/water/transport/communicatie/kleding/voeding.
Om tot een richtbedrag te komen hoeveel een basisinkomen zou kunnen zijn, zou ik dan kijken naar wat er vandaag uitgekeerd wordt vanuit OCMW.
Ik zou wel tevreden zijn met een basisinkomen.
Maar ik denk dat je iedereen pas een basisinkomen moet aanbieden als er overschot is.
Kom dus misschien nog eens terug daarmee als ik 10 jaar met pensioen ben.
Maar als t per se morgen moet : voor mij ook goed.
Maar ik denk dat je iedereen pas een basisinkomen moet aanbieden als er overschot is.
Kom dus misschien nog eens terug daarmee als ik 10 jaar met pensioen ben.
Maar als t per se morgen moet : voor mij ook goed.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok.
Dus: je vindt "de huidige bedragen inzake leefloon" dus "hoog genoeg om deftig van te leven, uitgezonderd gezondheidszorg" ?
-
- Newbie
- Contacteer:
Ja, maar dan zonder voorwaarden zoals “verplichte gemeenschapsdienst” (klinkt beter dan “dwangarbeid”) want zo was de discussie begonnen.EarthNvstr1 schreef: ↑23 augustus 2024, 20:23Ok.
Dus: je vindt "de huidige bedragen inzake leefloon" dus "hoog genoeg om deftig van te leven, uitgezonderd gezondheidszorg" ?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, zo'n basisinkomen zou voor mij ook betekenen dat "iedereen" dat (hetzelfde) "zomaar krijgt" zonder enige voorwaarden.
Om te beginnen zou ik dus geen onderscheid maken tussen samenwonend/alleenwonend, samenlevend/getrouwd/alleenstaand, wel/niet kinderen, ...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dus dan is de vraag hoe je dit ...EarthNvstr1 schreef: ↑23 augustus 2024, 20:41 Om te beginnen zou ik dus geen onderscheid maken tussen samenwonend/alleenwonend, samenlevend/getrouwd/alleenstaand, wel/niet kinderen, ...
... zou vertalen naar "1 bedrag voor een volwassene".Huisjetuintjefietsje schreef: ↑23 augustus 2024, 20:03 De leefloonbedragen zijn met ingang van 1 mei 2024 :
1073 dan ? (het gemiddelde van een "samenwonende" en een "alleenstaande")
-
- Newbie
- Contacteer:
Voor mij niet.EarthNvstr1 schreef: ↑23 augustus 2024, 20:56Dus dan is de vraag hoe je dit ...EarthNvstr1 schreef: ↑23 augustus 2024, 20:41 Om te beginnen zou ik dus geen onderscheid maken tussen samenwonend/alleenwonend, samenlevend/getrouwd/alleenstaand, wel/niet kinderen, ...... zou vertalen naar "1 bedrag voor een volwassene".Huisjetuintjefietsje schreef: ↑23 augustus 2024, 20:03 De leefloonbedragen zijn met ingang van 1 mei 2024 :
1073 dan ? (het gemiddelde van een "samenwonende" en een "alleenstaande")
Wie een partner heeft kan de kosten delen met iemand, een alleenstaande kan dat niet.
Wie een gezin heeft, heeft ook meer kosten.
Zodus, om je volgende post al te beantwoorden: geen gemiddelde nemen maar de 3 categorieën behouden.
PS: voor zover het niet duidelijk zou zijn, ik pleit niet voor een algemeen basisinkomen voor iedereen. Enkel voor wie nu geen inkomen heeft en moet zien te (over)leven met een leefloon of werkloosheidsvergoeding.