Befimmo
TIP
Re: Befimmo
@Afrodiziak, Dit is ongetwijfeld de correcte redenering en de goede houding. Dank voor dit inzicht.
Degroof Petercam verhoogt zijn advies van 'houden' naar 'bijkopen'. Reden: het aandeel noteert met een te grote korting tov zijn sectorgenoten. Koersdoel blijft behouden.
Ik denk dan zo: de korting op zich kan toch geen reden zijn om zo maar het aandeel te kopen? Ik blijf hier toch aan de zijkant staan.
Ik denk dan zo: de korting op zich kan toch geen reden zijn om zo maar het aandeel te kopen? Ik blijf hier toch aan de zijkant staan.
Ze noteren een klein beetje onder de boekwaarde.
Normaliter zegt dat niet veel... want wat betekent de boekwaarde van bijvoorbeeld een technologiebedrijf, met patenten en dergelijke.
Maar vastgoed... dit betekent toch dat als je de boel hypothetisch zou liquideren, dat je elke aandeelhouder zijn waarde plus een premietje van een paar procent kan uitbetalen?!
Dat maakt het toch koopwaardig? Of is er informatie die ik niet in beschouwing neem?
Normaliter zegt dat niet veel... want wat betekent de boekwaarde van bijvoorbeeld een technologiebedrijf, met patenten en dergelijke.
Maar vastgoed... dit betekent toch dat als je de boel hypothetisch zou liquideren, dat je elke aandeelhouder zijn waarde plus een premietje van een paar procent kan uitbetalen?!
Dat maakt het toch koopwaardig? Of is er informatie die ik niet in beschouwing neem?
Als je de boel moet liquideren dan is er weinig kans dat de aandeelhouder een premie zal krijgen.
Ik bedoel dat niet letterlijk uiteraard, maar ik heb het over de interpretatie van boekwaarde versus beursnotering.Belca2 schreef:Als je de boel moet liquideren dan is er weinig kans dat de aandeelhouder een premie zal krijgen.
Mijn insziens, als een vastgoedbedrijf dicht bij of zelfs onder de boekwaarde noteert, dan zijn er enkele mogelijkheden:
(A) Het bedrijf wordt gerund door prutsers die stomme dingen doen (bijvoorbeeld veel te duur lenen of veel te veel betalen voor de eigendommen), en de beurs straft af voor dit risico.
(B) De boekwaarde is overgewaardeerd, omdat vastgoedprijzen (van dat soort vastgoed) gaan kelderen.
(C) De beursnotering is ondergewaardeerd, wat dit een erg koopwaardig aandeel maakt.
Is er ergens informatie die op (A) of (B) wijst? Of is er een optie (D) die ik niet zie? Of is het gewoon koopwaardig?
BEFB is ondergewaardeerd omdat er twijfel is ontstaan over de houdbaarheid van het dividend op korte termijn (Degroof Petercam). De winstcijfers voor de volgende twee jaar staan onder druk door de investeringen in het Gateway project op Zaventem waarvan de volledige oplevering van het gebouw pas voorzien is voor einde 2016. Daar boven op komt dat de huurovereenkomst voor het Noordwijk gebouw (waar een duizendtal Vlaamse ambtenaren werken) afloopt (en niet hernieuwd wordt) in de loop van 2017. Waarschijnlijk wordt dit gebouw dan afgebroken en vervangen (Quator project), maar men laat de deur op een kier voor een mogelijke renovatie (tweede keuze). In ieder geval zal men hier ook geruime tijd huurinkomsten moeten derven. Ondertussen blijft ook het (nu slechte) kantoorimago boven het bedrijf hangen.
Misschien is het aandeel, in vergelijking met andere GVVs, te veel afgestraft, maar ik blijf er voorlopig van af.
Misschien is het aandeel, in vergelijking met andere GVVs, te veel afgestraft, maar ik blijf er voorlopig van af.
Dit is niet mijn beste GVV, maar de resultaten zijn boven verwachting. Sterk!
Dividend blijft op niveau voor 2015, alsook voor 2016.
Maw: bijhouden en in het bakje LT steken
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Dividend blijft op niveau voor 2015, alsook voor 2016.
Maw: bijhouden en in het bakje LT steken
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Kwartaalresultaten
- de netto huurinkomsten daalden met €2.5M en dat heeft zijn gevolgen voor het netto courant resultaat van waaruit de dividenden betaald worden. Dit daalde van €1.01 naar €0.90.
- toch stelt men nog een ongewijzigd dividend (€3.45) in het vooruitzicht voor dit boekjaar.
- de inventariswaarde daalde licht tot €54.64 (slotkoers gisteren €57.41) - Met een overwaardering van ~5%, een van de minst overgewaarde GVVs op de beurs. De 'markt' is niet zo enthusiast over BEFB.
- lichtpunt: Gateway, de nieuwe kantoren van Deloitte, zouden in het vierde kwartaal opgeleverd worden.
- de netto huurinkomsten daalden met €2.5M en dat heeft zijn gevolgen voor het netto courant resultaat van waaruit de dividenden betaald worden. Dit daalde van €1.01 naar €0.90.
- toch stelt men nog een ongewijzigd dividend (€3.45) in het vooruitzicht voor dit boekjaar.
- de inventariswaarde daalde licht tot €54.64 (slotkoers gisteren €57.41) - Met een overwaardering van ~5%, een van de minst overgewaarde GVVs op de beurs. De 'markt' is niet zo enthusiast over BEFB.
- lichtpunt: Gateway, de nieuwe kantoren van Deloitte, zouden in het vierde kwartaal opgeleverd worden.
Inderdaad Jhn, een goed idee om het in het LT bakje te steken, dat was oorspronkelijk ook mijn bedoeling.
Doch het beurssentiment zit momenteel niet goed (mogelijke Brexit, vertraging groei Chinese economie, om er maar een paar te noemen), er zijn ongetwijfeld nog mogelijkheden met Europese aandelen. Maar ook in een berenmarkt zoals nu, zijn de vastgoedbeveks uiteraard niet immuun voor forse koersdalingen. Het dividend zit nog vrij goed, dat heb ik onlangs mogen ervaren, maar toch.
Ik ervaar een zeker dillemma: nu verkopen en toch een mooie winst pakken (heb ze iets onder de 51 aangekocht) of inderdaad houden voor de LT. Is het niet beter om dan met het cash een aandeel op te pikken die dit jaar toch goed zou moeten presteren, zoals een EVS of een Umicore?
Thanks voor de feedback of wat advies.
Doch het beurssentiment zit momenteel niet goed (mogelijke Brexit, vertraging groei Chinese economie, om er maar een paar te noemen), er zijn ongetwijfeld nog mogelijkheden met Europese aandelen. Maar ook in een berenmarkt zoals nu, zijn de vastgoedbeveks uiteraard niet immuun voor forse koersdalingen. Het dividend zit nog vrij goed, dat heb ik onlangs mogen ervaren, maar toch.
Ik ervaar een zeker dillemma: nu verkopen en toch een mooie winst pakken (heb ze iets onder de 51 aangekocht) of inderdaad houden voor de LT. Is het niet beter om dan met het cash een aandeel op te pikken die dit jaar toch goed zou moeten presteren, zoals een EVS of een Umicore?
Thanks voor de feedback of wat advies.
befimmo is zwaar overwogen in Brussel, was voor mij voldoende reden om te verkopen.
Wat bedoel je juist met zwaar overwogen? Bedoel je overgewaardeerd in vergelijking met zijn sectorgenoten?
Befimmo heeft hoofdzakelijk kantoorgebouwen in Brussel. Twee maal pech: 1. kantoorgebouwen en 2 Brussel. Niet de meest sexy domeinen om in vastgoed te investeren.
Als eens nagedacht wat de impact zou kunnen zijn moest de Brexit er komen?
Als eens nagedacht wat de impact zou kunnen zijn moest de Brexit er komen?
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Misschien is dit een voordeel en komen er 'dienstenleveranciers' die nu in de "city" zitten naar Brussel...
Het is wel één van de weinige GVV's die niet met een premie noteert. ![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)
![Cool 8)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cool.gif)