Beginnen met beleggen
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Beginnen met beleggen
Natuurlijk, anders is het een cadeautje dat je laat liggen ;-)
Maar om daarvoor te beginnen beleggen in (dividend) aandelen lijkt me toch niet de juiste benadering.
Om nu een puur dividendbelegger te worden alleen voor dit voordeel is inderdaad te zot om los te lopen !
Maar voor alle spaargidsers hier deze warm aanbevolen website :
europeandgi.com
Daar vind je de "noble 30 dividendaristocraten" zeg maar de 30 beste europese dividendaandelen.(de zeezoutjes van europa)
25 jaar lang geen dividendverlaging minimum 5 miljard marktkapitalisatie.
Sinds een paar dagen ook de lijst met 15 hoogdividendaandelen.(iets riskanter maar ook de moeite om eens te bekijken)
Maar voor alle spaargidsers hier deze warm aanbevolen website :
europeandgi.com
Daar vind je de "noble 30 dividendaristocraten" zeg maar de 30 beste europese dividendaandelen.(de zeezoutjes van europa)
25 jaar lang geen dividendverlaging minimum 5 miljard marktkapitalisatie.
Sinds een paar dagen ook de lijst met 15 hoogdividendaandelen.(iets riskanter maar ook de moeite om eens te bekijken)
Ik heb een redelijk fondsen portefeuille, een allegaartje dat ingegeven is door de bank, maar ben er het laatste anderhalf jaar iets bewuster bezig en de meeste nieuwe voorstellen afgewezen door de vrij hoge kosten, ondertussen ook al verschillende posities geconsolideerd, Daarnaast een DeGiro en Lynx account geopend om zelf te proberen beleggen en de flexibiliteit en lagere kosten zijn een eye opener.
Er is nu een Tak21 vrijgekomen, waar ik niet echt weet hoeveel % opnieuw te beleggen en hoeveel % cash te houden.
Huidige posities.
60% Fondsen - Mix = gebalanceerd neutraal - global + thema (65%) /emerging (10%) /bonds (25%) zowel EU als USD.
5% individuele aandelen
35% cash (was 10% Tak 21 + 25% cash)
Plan is om een deel van de cash om te zetten in ETF's en in de toekomst ETF's verder uit te bouwen en fondsen die ondermaats presteren af te bouwen.
IWDA (45%) - Global
VAGF (25%) - Bonds
EMAD (20%) - Emerging
IMAE (10%) - Europe
Is bovenstaande een OK strategie?
Wat is een goed positie voor cash? In principe heb ik geen nood aan veel geld op de bank, 10% volstaat persoonlijk, maar is dat wel een juiste strategie?
Er is nu een Tak21 vrijgekomen, waar ik niet echt weet hoeveel % opnieuw te beleggen en hoeveel % cash te houden.
Huidige posities.
60% Fondsen - Mix = gebalanceerd neutraal - global + thema (65%) /emerging (10%) /bonds (25%) zowel EU als USD.
5% individuele aandelen
35% cash (was 10% Tak 21 + 25% cash)
Plan is om een deel van de cash om te zetten in ETF's en in de toekomst ETF's verder uit te bouwen en fondsen die ondermaats presteren af te bouwen.
IWDA (45%) - Global
VAGF (25%) - Bonds
EMAD (20%) - Emerging
IMAE (10%) - Europe
Wat is een goed positie voor cash? In principe heb ik geen nood aan veel geld op de bank, 10% volstaat persoonlijk, maar is dat wel een juiste strategie?
Ik aanzie de dividenden als een soort van passief extra jaarlijks inkomen dat ik kan gebruiken om mijn portefeuile (eventueel) verder te diversifiëren, zonder dat ik er dagelijks mee bezig moet zijn. Of zie ik dit verkeerd?EarthNvstr1 schreef: ↑29 december 2020, 12:53 Maar om daarvoor te beginnen beleggen in (dividend) aandelen lijkt me toch niet de juiste benadering.
+1
Exact waar ik naar op zoek was
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 3%CASH Updated 30/11/2024
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 3%CASH Updated 30/11/2024
Het risico in een portefeuille word grotendeels bepaald door de verhouding tussen risicovolle beleggingen voor de groei (zoals aandelen) en stabiele beleggingen ( zoals obligaties, tak21, spaar, cash).
Vandaag lijkt je portefeuille te bestaan uit zo'n 40% aandelen en 60% voor stabiliteit.
Een goede manier om na te gaan hoe je tegenover risico staat is te beseffen welke actie je nam tijdens de laatste crash:
- indien je verkocht: dan was je te aggressief
- indien je bijkocht tijdens de crash: dan was je waarschijnlijk te defensief voor de crash
- indien je niets deed: was je waarschijnlijk op het juiste niveau.
Waarom EMAD? waarom wil je niet beleggen in de EM buiten Azie?
EM is 10-12% van de wereldmarkt, jij zit op het dubbele.
Waarom extra IMAE? je hebt reeds een deel Europa in IWDA?
75% totaal in aandelen is een heel stuk agressiever dan wat je vandaag had.
Vandaag lijkt je portefeuille te bestaan uit zo'n 40% aandelen en 60% voor stabiliteit.
Een goede manier om na te gaan hoe je tegenover risico staat is te beseffen welke actie je nam tijdens de laatste crash:
- indien je verkocht: dan was je te aggressief
- indien je bijkocht tijdens de crash: dan was je waarschijnlijk te defensief voor de crash
- indien je niets deed: was je waarschijnlijk op het juiste niveau.
Waarom niet gewoon in tak21 houden? Door dit gewoon over te zetten kan je waarschijnlijk de 2% premietaks besparen.
Het noodfonds word meestal niet meegeteld in de beleggingsportfeuille; ze hebben een volledig ander doel.Rune schreef: ↑29 december 2020, 22:24 IWDA (45%) - Global
VAGF (25%) - Bonds
EMAD (20%) - Emerging
IMAE (10%) - Europe
Waarom EMAD? waarom wil je niet beleggen in de EM buiten Azie?
EM is 10-12% van de wereldmarkt, jij zit op het dubbele.
Waarom extra IMAE? je hebt reeds een deel Europa in IWDA?
75% totaal in aandelen is een heel stuk agressiever dan wat je vandaag had.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dividenden zijn niets "extra". Als de dividenden betaald worden dan zakt de aandelenprijs.Bae1 schreef: ↑30 december 2020, 08:58Ik aanzie de dividenden als een soort van passief extra jaarlijks inkomen dat ik kan gebruiken om mijn portefeuile (eventueel) verder te diversifiëren, zonder dat ik er dagelijks mee bezig moet zijn. Of zie ik dit verkeerd?EarthNvstr1 schreef: ↑29 december 2020, 12:53 Maar om daarvoor te beginnen beleggen in (dividend) aandelen lijkt me toch niet de juiste benadering.
Waarom niet direct een gediversifeerde portefeuille aankopen? Dan hoef je er helemaal niet mee bezig te zijn.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Een theoretisch voorbeeld:
Je koopt met 10.000 kapitaal 10 componenten elk voor 1.000
Je ontvangt elk jaar 300 netto dividend (dat is 3% netto dividend op je ingelegd kapitaal)
Dan kan je pas na 3,3 jaar een extra component aankopen voor 1.000
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Hoeveel cash je "op de bank" nodig hebt, zou ik niet uitdrukken in % van je beleggingen.
Zie dit eerder als een vast bedrag of streefdoel al naargelang je persoonlijke risico's en je plannen.
Als je een onzekere job hebt, wil je misschien wat meer buffer dan als je een zekere job hebt.
Als je over een paar jaar wil verbouwen, dan wil je misschien al wat cash buffer daarvoor opbouwen.
Enz.
De grootte van je cash buffers zijn dus zeer persoonlijk en kan ook veranderen in de tijd.
Uiteindelijk gaat dividend investing je portefeuille minder gediversifieerd maken. Je gaat immers je geld verdelen over minder aandelen. Ook ga je op termijn meer kosten maken: transactiekosten om dividenden te herbeleggen en meer RV betalen wanneer je boven de vrijstelling komt.Bae1 schreef: ↑30 december 2020, 08:58Ik aanzie de dividenden als een soort van passief extra jaarlijks inkomen dat ik kan gebruiken om mijn portefeuile (eventueel) verder te diversifiëren, zonder dat ik er dagelijks mee bezig moet zijn. Of zie ik dit verkeerd?EarthNvstr1 schreef: ↑29 december 2020, 12:53 Maar om daarvoor te beginnen beleggen in (dividend) aandelen lijkt me toch niet de juiste benadering.
Het blijft ook stock picking met alle risico's vandien dus je gaat je huiswerk wel moeten maken. Er is niks magisch aan aandelen die veel dividend uitbetalen en er is niet direct een reden om aan te nemen dat deze aandelen het beter gaan doen dan de markt.
Dividenden geven vaak een vals gevoel van veiligheid aan beginnende beleggers maar dividenden zijn geen "free lunch". Als een dividend wordt uitbetaald zal ook de waarde van het bedrijf dalen. En dividenden worden ook vaak geschrapt of verminderd tijdens crisissen.
De ene voelt zich goed bij A
Een andere bij B
Nog een andere bij C.
Waarom steeds maar weer het opdringen van Etf als het ene zaligmakende.
Een andere bij B
Nog een andere bij C.
Waarom steeds maar weer het opdringen van Etf als het ene zaligmakende.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik zie niet in hoe Ignition zijn reactie op Bae1 zijn vraag een push naar ETFs zou zijn.
Wel volledig akkoord dat iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt.
Beste Bae1,
Tof dat je mijn tip leuk vond...
Zo een 30 jaar terug heb ik mijn eerste stappen gezet in de grote beleggerswereld.
Ik ben begonnen met individuele aandelen...(Wat een beleggersfout,als je hier de vele etf en fondsenfans hoort)
Ik moet zeker de helft van mijn spaargeld kwijt gespeeld zijn of toch maar luttele procenten winst gemaakt hebben...zo een cowboytoeren !!
Wel in alle eerlijkheid en alle bescheidenheid het heeft mij een kleine vorm van rijkdom gegeven !!
Pas veel later een aparte fondsenportfolio opgestart. Enkel en alleen om bepaalde anders moeilijk te bespelen nichemarkten te bereiken.
Sinds een 10-tal jaar dan volledig op dividendbeleggen overgegaan voor de individuele aandelenportfolio.
Een oprechte getuigenis
Tof dat je mijn tip leuk vond...
Zo een 30 jaar terug heb ik mijn eerste stappen gezet in de grote beleggerswereld.
Ik ben begonnen met individuele aandelen...(Wat een beleggersfout,als je hier de vele etf en fondsenfans hoort)
Ik moet zeker de helft van mijn spaargeld kwijt gespeeld zijn of toch maar luttele procenten winst gemaakt hebben...zo een cowboytoeren !!
Wel in alle eerlijkheid en alle bescheidenheid het heeft mij een kleine vorm van rijkdom gegeven !!
Pas veel later een aparte fondsenportfolio opgestart. Enkel en alleen om bepaalde anders moeilijk te bespelen nichemarkten te bereiken.
Sinds een 10-tal jaar dan volledig op dividendbeleggen overgegaan voor de individuele aandelenportfolio.
Een oprechte getuigenis
Is een algemene opmerking .EarthNvstr1 schreef: ↑30 december 2020, 12:27 Ik zie niet in hoe Ignition zijn reactie op Bae1 zijn vraag een push naar ETFs zou zijn.
Elke dag , elke week , komt een vraag over starten en steeds weer eindigt het topic op Etf.
Iets anders is steeds verkeerd.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Eindigt op ETF ?
Wat ik lees van TS is:
Maar breng gerust uw argumenten aan waarom een beginnende belegger niet met ETFs moet beginnen en wel met individuele aandelen. Ik kan er dan misschien ook nog iets van opsteken ;-)
Wat ik lees van TS is:
Ik denk dat TS alles aan het bekijken is vooraleer hij beslist en hij zal wellicht doen waar hij zich het best bij voelt (wat ook een mix kan zijn).Bae1 schreef: ↑28 december 2020, 21:57 Na de informatie die ik ondertussen hier en elders al heb gelezen zou ik denken om de dividendaandelen die ik origineel in gedachten had (bv Telenet) aan de vullen met IWDA en EMIM.
Nu gaat mijn vraag nog wel steeds over de spreiding. Hoeveel geld verdelen over de aandelen en de ETFs?
Maar breng gerust uw argumenten aan waarom een beginnende belegger niet met ETFs moet beginnen en wel met individuele aandelen. Ik kan er dan misschien ook nog iets van opsteken ;-)