Beginnen met beleggen
TIP
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Beginnen met beleggen
Omdat ik 2 jaar terug nogal onbezonnen met minieme bedragen (dus het was voor mij vooral om eens enkele eitjes in een andere mand te leggen) wat geld in 2 fondsen van Argenta gestopt heb en ik mij er nu wel eens wat in wil verdiepen, wou ik toch eens polsen hoe anderen het aanpakten.
Ik volgde ze te weinig op en wil dit nu wat beter gaan doen (ik had andere, grotere investeringen die mijn tijd innamen, die nu op hun einde lopen). Ik heb ze dus aangekocht voor Corona en die zijn dus wat gezakt en later weer op hun positieven gekomen om nu toch weer mooi op te leveren.
Ik vraag mij vooral af, ik las hier ooit ééns (zo'n 10 jaar terug of zo ) dat er mensen zijn die hun eigen limieten instellen en die heraanpassen na een serieuze stijging. Dat vind ik een mooi idee, maar zijn er mensen die het nog anders aanpakken? Ik ben dus op vlak van fondsen een echte newbie en wil daar wel iets aan veranderen.
Bedankt!
Ik volgde ze te weinig op en wil dit nu wat beter gaan doen (ik had andere, grotere investeringen die mijn tijd innamen, die nu op hun einde lopen). Ik heb ze dus aangekocht voor Corona en die zijn dus wat gezakt en later weer op hun positieven gekomen om nu toch weer mooi op te leveren.
Ik vraag mij vooral af, ik las hier ooit ééns (zo'n 10 jaar terug of zo ) dat er mensen zijn die hun eigen limieten instellen en die heraanpassen na een serieuze stijging. Dat vind ik een mooi idee, maar zijn er mensen die het nog anders aanpakken? Ik ben dus op vlak van fondsen een echte newbie en wil daar wel iets aan veranderen.
Bedankt!
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Voor mijn losse fondsen die ik bij MeDirect koop, volg ik Gogi en Gogi P (vroeger Gogi Inverse) van MijnPortefeuille.be. Volgens sommigen vloeken in de kerk, maar ik voel me er goed bij. Soms kijk ik ook naar het 50- en 200-daags gemiddelde, en als het 50 door het 200 gaat, dan koop ik ook soms. Maar ook hier, volgens velen is TA ook not done.
Maar uiteindelijk moet je een systeem kiezen dat je ligt en waar je je goed bij voelt.
Voor mijn Keyplannen heb ik 2 systemen.
Sinds iets meer dan een jaar heb ik er 1 van 5 mixfondsen, met gelijke verdeling. Die worden elke maand gekocht voor een zelfde bedrag, zonder omkijken. Mijn doel is beter doen dan een spaarboekje, en met meer dan 5% winst zit ik daar ruimschoots boven.
Mijn aandelen Keyplan heb ik al meer dan 5 jaar, en daar zijn de voorbije jaren wel wat wijzigingen aan gebeurd (qua fondsen). Hier wordt ook met een gelijke verdeling gekocht. Hier volgde ik ook Gogi, maar toen dat met de strubbelingen van MijnKapitaal niet meer beschikbaar was, heb ik een eigen systeem ontwikkeld. In excel trek ik alle dagen de koersen binnen, en het totaal resultaat van mijn Keyplan gaat naar een ander tabblad. Daar heb ik nog enkele kolommen toegevoegd met gemiddelden van 1 jaar : resultaat +20%, -20%, -40%, enz. Hier maak ik een grafiek van (alles loopt automatisch). Is het resultaat boven de gemiddelde lijn van +20%, dan zet ik het op pauze. Elke lagere lijn staat bij mij voor een bedrag. Hoeveel ik in maand x zal kopen, lees ik gewoon af. Ik moet dan wel zorgen dat ik uiterlijk de 4e van de maand dat bedrag beschikbaar stel.
Maar uiteindelijk moet je een systeem kiezen dat je ligt en waar je je goed bij voelt.
Voor mijn Keyplannen heb ik 2 systemen.
Sinds iets meer dan een jaar heb ik er 1 van 5 mixfondsen, met gelijke verdeling. Die worden elke maand gekocht voor een zelfde bedrag, zonder omkijken. Mijn doel is beter doen dan een spaarboekje, en met meer dan 5% winst zit ik daar ruimschoots boven.
Mijn aandelen Keyplan heb ik al meer dan 5 jaar, en daar zijn de voorbije jaren wel wat wijzigingen aan gebeurd (qua fondsen). Hier wordt ook met een gelijke verdeling gekocht. Hier volgde ik ook Gogi, maar toen dat met de strubbelingen van MijnKapitaal niet meer beschikbaar was, heb ik een eigen systeem ontwikkeld. In excel trek ik alle dagen de koersen binnen, en het totaal resultaat van mijn Keyplan gaat naar een ander tabblad. Daar heb ik nog enkele kolommen toegevoegd met gemiddelden van 1 jaar : resultaat +20%, -20%, -40%, enz. Hier maak ik een grafiek van (alles loopt automatisch). Is het resultaat boven de gemiddelde lijn van +20%, dan zet ik het op pauze. Elke lagere lijn staat bij mij voor een bedrag. Hoeveel ik in maand x zal kopen, lees ik gewoon af. Ik moet dan wel zorgen dat ik uiterlijk de 4e van de maand dat bedrag beschikbaar stel.
"Alle" aandelen zijn gezakt 13 maanden geleden, gemiddeld met 30%, sommige hebben zich snel hersteld.centiempje schreef: ↑18 maart 2021, 10:53 Omdat ik 2 jaar terug nogal onbezonnen met minieme bedragen (dus het was voor mij vooral om eens enkele eitjes in een andere mand te leggen) wat geld in 2 fondsen van Argenta gestopt heb en ik mij er nu wel eens wat in wil verdiepen, wou ik toch eens polsen hoe anderen het aanpakten.
Bedankt!
Je moet beslissen hoe je wil beleggen.
- Wil je de markten van dichtbij volgen?
- Wil je proberen te voorspellen welk deel van de markt (regio/sector) het de volgende periode beter gaat doen?
- Wil je proberen te voorspellen of de markt in de volgende periode naar boven of naar beneden zal gaan? En daarop gebaseerd te verkopen en te kopen.
Dan kan je proberen om met markettiming en meer geconcentreerde fondsen extra winst te halen op de markt.
Als je geen vertrouwen hebt in jezelf, dan kan je:
- Een deel van je portefeuille in stabiele beleggingen (inb cash) houden
- Daarnaast breed gediversifieerde fondsen kopen
- Voor een buy&hold strategie kiezen
- Gewoon op regelmatige tijdstippen bij te kopen met je vers geld
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Wow... wat een hoop informatie hier
Na alles te hebben gelezen berg ik mijn plannen om in aandelen te beleggen terug volledig op en ga me eerst verder verdiepen in de materie. Ik had een hele hoop dingen over het hoofd gezien zoals welke brokers de belastingen voor jou regelen, wat er blijkbaar verschillende kosten zijn, dat je blijkbaar nog moet opletten met wisselkoersen als je Amerikaanse aandelen koopt.
Nog wat lectuur doornemen voor ik met aandelen begin
Plus ik ben een kleine belegger. Voor de sommetjes die ik maandelijks beleg heb ik niet eens een aandeel :p
of toch niet zonder mijn broek te scheuren aan Transactiekosten :p
Na alles te hebben gelezen berg ik mijn plannen om in aandelen te beleggen terug volledig op en ga me eerst verder verdiepen in de materie. Ik had een hele hoop dingen over het hoofd gezien zoals welke brokers de belastingen voor jou regelen, wat er blijkbaar verschillende kosten zijn, dat je blijkbaar nog moet opletten met wisselkoersen als je Amerikaanse aandelen koopt.
Nog wat lectuur doornemen voor ik met aandelen begin
Plus ik ben een kleine belegger. Voor de sommetjes die ik maandelijks beleg heb ik niet eens een aandeel :p
of toch niet zonder mijn broek te scheuren aan Transactiekosten :p
Wat is er mis met een beleggingsplan bij Argenta, buiten de instapkosten? De lopende kosten zijn toch gelijkaardig aan een beleggingsplan bij Keytrade/Medirecht/..., zeker als je kiest voor geen van hun basisaanbod. Of mis ik iets?
Of is het verschil dat jullie voornamelijk beleggen in trackers?
Ik ben echt nog in de opstartfase, maar ik ben erg tevreden over Argenta als bank, daarom dat ik eerst even bij hun aan het kijken was.
Of is het verschil dat jullie voornamelijk beleggen in trackers?
Ik ben echt nog in de opstartfase, maar ik ben erg tevreden over Argenta als bank, daarom dat ik eerst even bij hun aan het kijken was.
Argenta is enkel interessant voor je pensioenspaarfonds.
Je mag ongeveer een 1,5% a 2% van je rendement aftrekken aan lopende kosten. Als je dit vergelijkt met wat ETFs...
VWCE 0.22%
IWDA/SUSW 0.20%
SWRD 0.12%
EMIM/IEMA 0.18%
CNDX 0.33%
CSPX 0.07%
Je mag ongeveer een 1,5% a 2% van je rendement aftrekken aan lopende kosten. Als je dit vergelijkt met wat ETFs...
VWCE 0.22%
IWDA/SUSW 0.20%
SWRD 0.12%
EMIM/IEMA 0.18%
CNDX 0.33%
CSPX 0.07%
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
17%IMIE - 16%SWRD&IWDA - 13%CSPX - 4%EMIM
20%Bonds - 2%IEGA - 3%CASH Updated 30/11/2024
Inderdaad, maar waar zit het verschil dan met bijvoorbeeld Keytrade?
Keytrade werkt (vaak) met instapkosten, maar de lopende kosten zijn gelijkwaardig aan deze van Argenta.
Argenta valt qua bank nog mee in vergelijking met de klassieke grootbanken, dus voor hun is het verschil met online brokers inderdaad groter.
Argenta heeft een aantal fondsen met slechts 1% instapkosten. Natuurlijk moet je dit ook mee gaan tellen, maar dit lijkt mij niet de grootste kost.
Bedankt alvast voor de snelle reactie, komende dagen puur de kosten van de verschillende ETF's eens vergelijken.
Het is niet alleen Argenta, alle grootbanken vreten aan je fondsrendement d.m.v lopende kosten, om nog maar te zwijgen over eventuele instapkosten.
Voor een ETF is het redelijk duidelijk, ik heb hierboven de kosten voor je opgelijst. Tel daar nog 0,12% aan- en verkoopkost bij + de tarieven van de broker die je wenst te gebruiken.
Ik denk dat iedereen op dit forum dit wel zal bevestigen...
Voor een ETF is het redelijk duidelijk, ik heb hierboven de kosten voor je opgelijst. Tel daar nog 0,12% aan- en verkoopkost bij + de tarieven van de broker die je wenst te gebruiken.
Ik denk dat iedereen op dit forum dit wel zal bevestigen...
25%ACKB - BFIT - BREB - COFB - COLR - ONTEX - PRX - SOF - SOLB - SYENS - UNA - VGP - WDP - WKL
De belangrijkste vraag is, voor hoeveel wil je per keer (maand ?) kopen ?
Gaat dat over > 1000 euro, dan zijn trackers/ETF's puur qua lopende kosten interessanter.
Gaat het over bedragen van 100-200 euro per maand, kies dan voor fondsen die in een spaarplan zitten.
Bij Argenta betaal je daarvoor 1% instapkosten. Dit weet ik omdat ik er onlangs ook een spaarplan gestart bent ipv mijn spaarboekje verder te spijzen.
Bij een Keyplan van Keytrade heb je enkel de lopende kosten. Dit kan al vanaf 25 euro.
Bij MeDirect kan je de meeste fondsen ook kopen vanaf 100 euro per aankoop. Kies je voor hun spaarplan, dan is het vanaf 100 euro per maand, maar de initiële inleg is 2500 euro.
Opmerking : De lopende kosten zijn reeds verrekend in de dagelijkse koers (NIW/NAV), en moeten niet meer apart betaald worden. Instapkosten gaan wel eerst van je bedrag af, alvorens een aankoop gedaan wordt.
Gaat dat over > 1000 euro, dan zijn trackers/ETF's puur qua lopende kosten interessanter.
Gaat het over bedragen van 100-200 euro per maand, kies dan voor fondsen die in een spaarplan zitten.
Bij Argenta betaal je daarvoor 1% instapkosten. Dit weet ik omdat ik er onlangs ook een spaarplan gestart bent ipv mijn spaarboekje verder te spijzen.
Bij een Keyplan van Keytrade heb je enkel de lopende kosten. Dit kan al vanaf 25 euro.
Bij MeDirect kan je de meeste fondsen ook kopen vanaf 100 euro per aankoop. Kies je voor hun spaarplan, dan is het vanaf 100 euro per maand, maar de initiële inleg is 2500 euro.
Opmerking : De lopende kosten zijn reeds verrekend in de dagelijkse koers (NIW/NAV), en moeten niet meer apart betaald worden. Instapkosten gaan wel eerst van je bedrag af, alvorens een aankoop gedaan wordt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Gelieve mutual funds en ETFs niet door elkaar te klutsen...
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je kan dikwijls hetzelfde mutual fund kopen via meerdere banken/brokers.
Als jij liever via een bank/broker werkt die 1% instapkost aanrekent (Deutsche Bank is er nog zo één tegenwoordig), dan mag je dat gerust doen
Trackers (of liever ETFs) zijn iets anders dan mutual funds.
Als die beleggingsplannen (bij Keytrade, MeDirect, Argenta, en ga zo door...) werken met mutual funds (non-ETF)
Hier een uitleg over fund structures: https://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_fu ... structures
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik ging 2 maanden geleden met een keyplan beginnen bij Keytrade. Mijn login bleek toen plots geblokkeerd, en men zou mij een nieuwe opsturen. Na meermaals aandringen heb ik die nog steeds niet en kan ook al 2 maand geen overschrijvingen etc.. doen met mijn gewone rekening. Ik vermoed dat er een 5-tal mensen werken bij Keytrade?
Ik ben een beginnende belegger, ben pas 40 geworden. We hebben een spaarboek die we zullen aanspreken voor eventueel kosten aan onze woning binnenkort. Maar ook willen we beleggen. We hebben één dochter die 18 is. Ik heb een paar vragen en deze zijn de volgende: ik heb een rekening aangemaakt bij Bolero (jammer genoeg na de actie om tot €250 makelaarsloon terug te krijgen).
In totaal zou ik €600 willen beleggen. Maak ik 2 accounts aan? Eén op onze dochter en één op ons (account dat dus al bestaat?)
Ik heb me al enkele maanden ingelezen en wil in ETF's beleggen en liefst maandelijks. Via Bolero zijn er de transactiekosten telkens je aankoopt. Beleg ik voor ons telkens in 1 ETF of in meerdere? Het probleem is, als ik meerdere ETF's wil aankopen en dus meer wil spreiden in de verschillende sectoren, de transactiekosten redelijk "hoog" zijn in vergelijking met het bedrag ik spendeer aan het maandelijks beleggen.
Ik ben er dus echt niet uit hoe ik best die €600 beleg. Zou ik in één ETF beleggen voor €250/maand voor onze dochter en de rest via onze account, én hoe dan? Ook in 1 ETF of in meerdere?
Via Degiro zijn er geen transactiekosten maar da's dan een buitenlandse tracker...
In totaal zou ik €600 willen beleggen. Maak ik 2 accounts aan? Eén op onze dochter en één op ons (account dat dus al bestaat?)
Ik heb me al enkele maanden ingelezen en wil in ETF's beleggen en liefst maandelijks. Via Bolero zijn er de transactiekosten telkens je aankoopt. Beleg ik voor ons telkens in 1 ETF of in meerdere? Het probleem is, als ik meerdere ETF's wil aankopen en dus meer wil spreiden in de verschillende sectoren, de transactiekosten redelijk "hoog" zijn in vergelijking met het bedrag ik spendeer aan het maandelijks beleggen.
Ik ben er dus echt niet uit hoe ik best die €600 beleg. Zou ik in één ETF beleggen voor €250/maand voor onze dochter en de rest via onze account, én hoe dan? Ook in 1 ETF of in meerdere?
Via Degiro zijn er geen transactiekosten maar da's dan een buitenlandse tracker...
Als je met die bedragen in etf's wil beleggen kun je eigenlijk veel beter bij Degiro gaan en kiezen uit hun kernselectie.
Nu ga je bij Bolero 7,5 euro per transactie (plus beurstaks) betalen, wat eigenlijk een instapkost van 3% betekent bij een transactie van 250 euro. Als je per se bij Bolero wil blijven: beperk aantal etf's waarin je belegt en spaar enkele maanden om dan grotere transacties te kunnen doen (bv per kwartaal ipv per maand).
Nu ga je bij Bolero 7,5 euro per transactie (plus beurstaks) betalen, wat eigenlijk een instapkost van 3% betekent bij een transactie van 250 euro. Als je per se bij Bolero wil blijven: beperk aantal etf's waarin je belegt en spaar enkele maanden om dan grotere transacties te kunnen doen (bv per kwartaal ipv per maand).