Beginnen met beleggingsfondsen
TIP
Beginnen met beleggingsfondsen
Goedemorgen,
Graag had ik om te beginnen met beleggen enkele beleggingsfondsen gekocht.
Welke koop ik dan best ?
Hoe pak ik dit aan ?
Groeten,
Jan
Graag had ik om te beginnen met beleggen enkele beleggingsfondsen gekocht.
Welke koop ik dan best ?
Hoe pak ik dit aan ?
Groeten,
Jan
Re: Beginnen met beleggingsfondsen
1. Laat je niet adviseren door een (groot)bank. De bank zal je financiele producten verkopen waarbij jij het risico neemt, en de bank het grootste deel van het rendement int.
2. Denk goed na over je risicoprofiel. Het vastleggen van je asset allocation (hoeveel ga je beleggen in aandelen, hoeveel in obligatoes, hoeveel in cash,...) is veruit het belangrijkste onderdeel van elk beleggingsplan.
3. Kies voor een low-cost globaal gediversifieerde indextracker. Voorbeeld: https://www.ishares.com/nl/particuliere ... f-acc-fund (Te koop bij elke degelijke broker)
4. Lees "The simple path to wealth" van JL Collins.
2. Denk goed na over je risicoprofiel. Het vastleggen van je asset allocation (hoeveel ga je beleggen in aandelen, hoeveel in obligatoes, hoeveel in cash,...) is veruit het belangrijkste onderdeel van elk beleggingsplan.
3. Kies voor een low-cost globaal gediversifieerde indextracker. Voorbeeld: https://www.ishares.com/nl/particuliere ... f-acc-fund (Te koop bij elke degelijke broker)
4. Lees "The simple path to wealth" van JL Collins.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dag Jan, Ik heb je een privébericht gestuurd. Kijk daar zeker eens naar
!
Terug te vinden in de blauwe balk bovenaan, naast je naam.
Terug te vinden in de blauwe balk bovenaan, naast je naam.
Wil je fondsen, kijk dan eens naar een keyplan bij keytradebank. Er staat hier ook wel ergens een draadje waar bepaalde leden hun plan uitgeluisterd hebben.
Wil je ook naar iets anders dan fondsen kijken kan je kijken naar ETFs en dan zijn IWDA of VWCE goede trackers met een globale spreiding zodat je onderliggend in meer dan 1500 aandelen belegd. Grootste verschil tussen beide is dat VWCE ook de emerging markets bevat.
Er is voor elk wat wils en ieder maakt zijn eigen keuzes. Om dit forum zijn er leden die IWDA als de heilige graal zien, maar evengoed leden die tevreden zijn over hun fondsen. Ik heb beide en geen van beide is de heilige graal, maar ik voel er mij goed bij.
Wil je ook naar iets anders dan fondsen kijken kan je kijken naar ETFs en dan zijn IWDA of VWCE goede trackers met een globale spreiding zodat je onderliggend in meer dan 1500 aandelen belegd. Grootste verschil tussen beide is dat VWCE ook de emerging markets bevat.
Er is voor elk wat wils en ieder maakt zijn eigen keuzes. Om dit forum zijn er leden die IWDA als de heilige graal zien, maar evengoed leden die tevreden zijn over hun fondsen. Ik heb beide en geen van beide is de heilige graal, maar ik voel er mij goed bij.
Hallo,
Wij zijn sedert maart ook in het beleggingsavontuur gestapt. Omdat we nul ervaring hebben/hadden zijn wij wel met een bank, DB, in zee gegaan. We hebben verschillende keren een afspraak gemaakt waar ons alles piekfijn werd uitgelegd. We hebben bijkomend bijgelezen (hier, De Tijd en algemeen op het internet) en dan de sprong gewaagd met de instap in 4 fondsen...en mix van aandelenfondsen, thematische fondsen en gemengde fondsen.
We volgen nu van dichtbij op om wat voeling te krijgen en misschien in de toekomst onafhankelijk van een bank verder te beleggen, we zien wel.
Wij zijn sedert maart ook in het beleggingsavontuur gestapt. Omdat we nul ervaring hebben/hadden zijn wij wel met een bank, DB, in zee gegaan. We hebben verschillende keren een afspraak gemaakt waar ons alles piekfijn werd uitgelegd. We hebben bijkomend bijgelezen (hier, De Tijd en algemeen op het internet) en dan de sprong gewaagd met de instap in 4 fondsen...en mix van aandelenfondsen, thematische fondsen en gemengde fondsen.
We volgen nu van dichtbij op om wat voeling te krijgen en misschien in de toekomst onafhankelijk van een bank verder te beleggen, we zien wel.
Het voordeel van DB is dat ze tenminste een open architectuur hebben. Het is dus al beter dan een grootbank. Ik ben destijds ook zo begonnen. Later ging ik mij de vraag stellen waarom die actief beheerde fondsen zo onderpresteerden tov de markt. En zo leerde ik stelselmatig bij. Ondertussen bestaat mijn portefeuille voor meer dan 80% uit een internationaal gedividersifieerd low-cost indexfonds. Deze zijn ook bij DB te koop.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ieder bewandelt zijn eigen pad naar eigen inzichten en ervaring.gentelle schreef: ↑13 april 2023, 11:22 Hallo,
DB lijkt mij alvast niet slecht om met begeleiding te starten met beleggen. Beter dan grootbanken.
Vermoedelijk betreft het mutual funds.
Jammer genoeg rekenen ze tegenwoordig op de meeste van die fondsen 1% of zelfs 1,5% instapkosten aan, dit naast de lijn kosten en eventuele beheerskost (onder 50K klant relatie waarde). Maar goed, dat betaal je dan maar om onder begeleiding je eerste stappen te zetten.
Ik ben ooit ook begonnen met beleggen bij DB met mutual funds, met een actie en in de tijd dat ze minder kosten rekenden.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 13 april 2023, 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Straf dat er nog niemand over IWDA begonnen is. Dat is gewoonlijk een van de eerste tips wanneer een beginneling vraagt wat hij moet kopen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Tis wachten op AlFonds om te antwoorden, hij kent er alles van.
Neem eens een kijkje op "vanwent.nl" ! Zal je zeker een stuk op weg helpen.
Website is trouwens eigendom van een oud -forumlid.
Website is trouwens eigendom van een oud -forumlid.
Woeps !! Vanwent had ik mijn geheugen,niet jos TM, vandaar mijn verwarring.
In ieder geval,je hebt een leerzame site ,dat je bovendien ook up-to-date houdt. Is ook al een prestatie op zich !
Ook de link met "financieel onafhankelijk blog" is heel leerzaam voor fondsbeleggers.
Vraagsteller(s) zijn een tijdje zoet met inlezen.
In ieder geval,je hebt een leerzame site ,dat je bovendien ook up-to-date houdt. Is ook al een prestatie op zich !
Ook de link met "financieel onafhankelijk blog" is heel leerzaam voor fondsbeleggers.
Vraagsteller(s) zijn een tijdje zoet met inlezen.