Beginnend belegger , tips?
TIP
Beginnend belegger , tips?
Ik ben nu momenteel al jaren aan het sparen op het tradtionele spaarboekje
dit brengt mij momenteel een schamele 0.35% op
Nu ben ik aan het rondkijken waar ik eventueel zou kunnen in beleggen
Vroeger had ik 1 aandeel bij Arco maar jullie weten wel hoe dat afgelopen is....
Nu zijn er momenteel 2 dingen die mij zouden kunnen aanspreken
1) Dakfonds
Bij de bank zelf (welke bank doet er nu even niet om), wordt goed beheerd maar brengt wat meer kosten mee
Zou kiezen voor een kwalitatief model
2) Pensioensparen
Klinkt misschien raar op mijne 24ste maar toch op lange termijn moet dit wel iets opbrengen?
Mijn kennis hierover is nog niet zo groot, en volgens mij zijn er nog vele mogelijkheden, dus alle tips en advies zijn welkom
Liefst neutraal advies als dat kan.
dit brengt mij momenteel een schamele 0.35% op

Nu ben ik aan het rondkijken waar ik eventueel zou kunnen in beleggen
Vroeger had ik 1 aandeel bij Arco maar jullie weten wel hoe dat afgelopen is....
Nu zijn er momenteel 2 dingen die mij zouden kunnen aanspreken
1) Dakfonds
Bij de bank zelf (welke bank doet er nu even niet om), wordt goed beheerd maar brengt wat meer kosten mee
Zou kiezen voor een kwalitatief model
2) Pensioensparen
Klinkt misschien raar op mijne 24ste maar toch op lange termijn moet dit wel iets opbrengen?
Mijn kennis hierover is nog niet zo groot, en volgens mij zijn er nog vele mogelijkheden, dus alle tips en advies zijn welkom
Liefst neutraal advies als dat kan.
Re: Beginnend belegger , tips?
Hoi Wim. Ik zit ook bijna zelfde situatie. Je bent natuurlijk heel jonger dan ik. Maar ik weet niet goed wat ik mijn spaargeld kan doen om eventueel meer te krijgen. Ik heb geen ervaring met aandelen en obligaties. Ik wil ook tips vragen.
Ik wil rond 10.000 euro daarvoor gebruiken. Ik kan die geld wel missen. Tips?
Ik wil rond 10.000 euro daarvoor gebruiken. Ik kan die geld wel missen. Tips?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Misschien moeten jullie dit topic eens lezen (advies-beleggingsfondsen-t19469.html)
Op pagina 2 kunnen jullie mijn verhaal lezen, alsook meer over dakfondsen.
Op pagina 2 kunnen jullie mijn verhaal lezen, alsook meer over dakfondsen.
ja maar had toch graag wat meer uitleg gehad
Op die topic staat er dat je bijv moet weggaan bij grootbanken, maar brengt dit niet wat meer risico mee?
en als je investeert in een dakfonds heb je dan geen automatisch spreiding omdat daar al verschillende aandelen en obligaties in zitten?
Op die topic staat er dat je bijv moet weggaan bij grootbanken, maar brengt dit niet wat meer risico mee?
en als je investeert in een dakfonds heb je dan geen automatisch spreiding omdat daar al verschillende aandelen en obligaties in zitten?
Een dakfonds belegt in meerdere andere fondsen. Ideaal dus om te spreiden maar ook duur. Je betaalt immers tweemaal kosten: een keer op de onderliggende fondsen en nog eens op het dakfonds. Koop daarom liever de onderliggende fondsen apart. Een fonds is al gespreid op zich dus ik zou aanraden een goed algemeen wereldwijd fonds te kopen.
Een dakfonds is een commerciële structuur waar vooral de bank beter van wordt. Koop gewoon losse (mix)fondsen. Elk fonds op zich heeft doorgaans al een enorme spreiding. Ga eens kijken naar het mixerfonds van MijnKapitaal.
Bij een grootbank ben je zeker van verlies, want je zit met instapkosten die serieus doorrekenen. Koop je bij Rabo of bij DB (ev. via geprogrammeerd beleggen), dan betaal je enkel de 100 euro die je dan in het fonds stopt (+/- max 1 euro afhankelijk van de koers). Bij Keytrade kan het al vanaf 25 euro per maand in in Keyplan. En er is niemand die zegt dat je in deze volatiele tijden ineens met 10.000 of meer euro moet instappen (zoals ik in april helaas gedaan heb bij mijn grootbank).Op die topic staat er dat je bijv moet weggaan bij grootbanken, maar brengt dit niet wat meer risico mee?
Koop je bij een grootbank (gewone fondsen of dakfondsen) dan ben je voor diezelfde 100 euro al 102,5 of 103 euro (of meer) kwijt.
nog mogelijkheden? aandelen bij vastgoed etc??
Een kleine suggestie, er staan hier veel interessante onderwerpen in het subforum 'fondsen en aandelen'. Als je geïnteresseerd bent in vastgoed, kan je bv lezen over vastgoedbevaks.
carmignac-patrimoine
is dit een goede keuze? zie ik veel terugkomen in dit forum
Bijvoorbeeld met een start bedrag van 5000 euro van de spaarrekening naar dat fonds
gedurende 5 jaar laten staan
Kan je altijd aan je geld moest je het nodig hebben? of staat dat vast
is dit een goede keuze? zie ik veel terugkomen in dit forum
Bijvoorbeeld met een start bedrag van 5000 euro van de spaarrekening naar dat fonds
gedurende 5 jaar laten staan
Kan je altijd aan je geld moest je het nodig hebben? of staat dat vast
ja je kan altijd je fondsen verkopen, aan de prijs van de dag die hoger of lager kan zijn dan je aankoop.
5 jaar niet naar de koers kijken en de tijd zijn werk laten doen is alvast een goede insteek.
ken niets van individuele fondsen, gewoon een globaal fonds kiezen dat wereldwijd aktief (of enkel in euro zone als je geen wisselkoersriscio wil)
Voor zo'n bedrag moet je niet beginnen spreiden over 17 verschillende fondsen, die moet je dan weer gaan opvolgen en dan ga je willen switchen van indonesia small caps growth naar chili grondstoffen enz...
5 jaar niet naar de koers kijken en de tijd zijn werk laten doen is alvast een goede insteek.
ken niets van individuele fondsen, gewoon een globaal fonds kiezen dat wereldwijd aktief (of enkel in euro zone als je geen wisselkoersriscio wil)
Voor zo'n bedrag moet je niet beginnen spreiden over 17 verschillende fondsen, die moet je dan weer gaan opvolgen en dan ga je willen switchen van indonesia small caps growth naar chili grondstoffen enz...
Laatst gewijzigd door zeezout op 31 december 2015, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Misschien moet je hier eens kijken : http://www.mijnkapitaal.be/leren-belegg ... f-fondsen/ - een cursus Leren Beleggen voor Beginners.
De verschillende mogelijkheden komen aan bod (kasbons, obligaties, termijnrekeningen, fondsen,....).
De verschillende mogelijkheden komen aan bod (kasbons, obligaties, termijnrekeningen, fondsen,....).
Een pensioen spaarfonds is de eerste beleggingspoot, een must vind ik. Hoe vroeger hoe beter.
Die fiscale aftrek zorgt eigenlijk voor een gegarandeerd rendement.
Die fiscale aftrek zorgt eigenlijk voor een gegarandeerd rendement.
-
- VIP member
- Contacteer:
Ook iets om over na te denken: "Een belangrijke reden voor het succes van ETF’s is dat het een goedkoper alternatief is voor beleggingsfondsen. ... Daarnaast blijkt uit diverse wetenschappelijke onderzoeken dat de resultaten van ETF’s gemiddeld genomen aanzienlijk beter zijn dan de resultaten van beleggingsfondsen. Beleggingsfondsen worden actief beheerd, waarbij de fondsbeheerder de doelstelling heeft beter te presteren dan de benchmark in de vorm van een index. Een meerderheid van de beleggingsfondsen blijven echter achter bij de index die ze moeten verslaan. "
https://www.binck.nl/handelsmogelijkheden/etfs" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb zelf met fondsen reeds onverklaarbare verliezen moeten incasseren, volg ze ondertussen van dicht bij op en verkoop ze zodra ze systematisch minder beginnen te presteren. Het verleden wees steeds uit: geen rook zonder vuur.
https://www.binck.nl/handelsmogelijkheden/etfs" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb zelf met fondsen reeds onverklaarbare verliezen moeten incasseren, volg ze ondertussen van dicht bij op en verkoop ze zodra ze systematisch minder beginnen te presteren. Het verleden wees steeds uit: geen rook zonder vuur.