Beginnende belegger - Advies gevraagd (ETF)
TIP
Re: Beginnende belegger - Advies gevraagd (ETF)
Dit artikel beschrijft nog uitgebreider de verborgen risico's aan index beleggen, en ja, het gaat niet uitsluitend over ETF's, ook over actief beheerde fondsen die in dezelfde index pool vissen.
Iemand nog een artikeltje dat indexfondsen/ETF's basht? Het is de moment
Miischien kunnen we dat dan beter in het bogleheads topic doen ipv onze beginnende belegger zijn topic nog meer te vervuilen.
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Miischien kunnen we dat dan beter in het bogleheads topic doen ipv onze beginnende belegger zijn topic nog meer te vervuilen.
ETF is de (on)waardige opvolger van de CDO van voor 2008. De onderliggende waarde is een waarde in cijfertjes van een reeks aandelen. De ETF's bezitten die aandelen niet. Koop dan liever bitcoin. Is al even virtueel en risicovol.
We willen de TS alleen maar een beetje op de hoogte brengen.
Ikzelf heb momenteel zo goed als al mijn aandelen verkocht en stel me zeer de vraag of het nu nog wel de moment is om beginnen te beleggen in aandelen ?
Zouden de meesten particuliere en professionele beleggers die nu nog aandelen kopen dit niet doen omdat ze geen andere blijf weten met hun geld ?
Ben ook eens benieuwd naar de reactie wanneer de gesprekken op 4 oktober tussen US en China zouden tegenvallen.
Ikzelf heb momenteel zo goed als al mijn aandelen verkocht en stel me zeer de vraag of het nu nog wel de moment is om beginnen te beleggen in aandelen ?
Zouden de meesten particuliere en professionele beleggers die nu nog aandelen kopen dit niet doen omdat ze geen andere blijf weten met hun geld ?
Ben ook eens benieuwd naar de reactie wanneer de gesprekken op 4 oktober tussen US en China zouden tegenvallen.
Merendeel van de ETF’s waarover wij hier spreken zijn full replication. Die bezitten deze aandelen wel.
Misschien wel even vermelden waar je tegenwoordig dan wel moet in beleggen. (En begin nu ook niet over KMO’s in Japan hé)
Ik denk dat er eind december 2018 ook veel hun portefeuille verkocht hebben.. Intussen 25% stijging mislopen.karine schreef: ↑7 september 2019, 19:42 We willen de TS alleen maar een beetje op de hoogte brengen.
Ik stel mij altijd de vraag hoe lang je je geld dan aan minder dan 1% laat ontwaarden op een spaarrekening.
Dat vraag ik me ook af. ETF's zijn op dit forum jarenlang aangeprezen als de belegging bij uitstek: goedkoop, gemakkelijk, een brede risicospreiding en met een hoger rendement dan fondsen. Nu zijn ze opeens onveilig en boerenbedrog.
En de vergelijking met bitcoin begrijp ik al helemaal niet ...
Nja, met die ingesteldheid beleg je beter gewoon niet...
Ik beleg op lange termijn zonder te denken dat ik een ingebouwde glazen bol heb.
ETF beleggers zijn meestal passieve beleggers. Zij volgen een vooraf bepaald plan en proberen niet de markt te timen omdat ze weten dat ze de markt toch niet kunnen voorspellen. Ik vind het knap dat jij dat wel kan. Wat is je geheim?
https://www.bloomberg.com/news/articles ... r-business
The Big Short’s Michael Burry Explains Why Index Funds Are Like Subprime CDOs
By Reed Stevenson
4 september 2019 12:41 CEST
Investor from ‘The Big Short’ is worried about passive funds
‘The longer it goes on, the worse the crash will be’
Ik volg dan ook liever de raad van Willem Middelkoop (NL), Marc Friedrich (D), Eric Geenen (B), Daniel Lacalle (ES)...
Mijn aandelen goud, palladium maken mijn verlies van andere aandelen bijna goed.
Ik blijf mijn andere aandelen verkopen, zodra ze wat winst boeken.
Er wordt veel teveel geld gedrukt. Ze weten er gewoon geen raad meer mee. Er zijn te weinig aandelen, eigendommen,...om dat geld te kunnen aan besteden.
ETF's, bitcoin,...zijn dan ook een uitweg tot de bubbel barst.
By Reed Stevenson
Ik volg dan ook liever de raad van Willem Middelkoop (NL), Marc Friedrich (D), Eric Geenen (B), Daniel Lacalle (ES)...
Mijn aandelen goud, palladium maken mijn verlies van andere aandelen bijna goed.
Ik blijf mijn andere aandelen verkopen, zodra ze wat winst boeken.
Er wordt veel teveel geld gedrukt. Ze weten er gewoon geen raad meer mee. Er zijn te weinig aandelen, eigendommen,...om dat geld te kunnen aan besteden.
Ja die raad moet je zeker volgen. Aandelen kopen in small en medium caps in Japan ...criticus schreef: ↑7 september 2019, 20:54 https://www.bloomberg.com/news/articles ... r-business
By Reed Stevenson
Ik volg dan ook liever de raad van Willem Middelkoop, Marc Friedrich, Eric Geenen...
Ik blijf mijn andere aandelen verkopen, zodra ze winst boeken.
Er wordt veel teveel geld gedrukt. Ze weten er gewoon geen raad meer mee. Er zijn te weinig aandelen, eigendommen,...om dat geld te kunnen besteden.
Zo heb je zeker een mooie gespreide portefeuille.
Het eerste punt is ... Pfff - kan je opinie staven?
Op het tweede punt heb je gelijk. De indexfondsen bezitten de onderliggende aandelen niet; het zijn de beleggers die de aandelen bezitten en die zijn geplaatst bij een 3rd party custodian.
Ieder mag zijn eigen mening delen op dit forum. Aan anderen, ik zou dit advies niet volgen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
De indexfondsen (ETF's of niet) volgen per definitie de evolutie van de markt; op en neer. De andere beleggers in markt ook; of ze nu aktieve fondsen bezitten of individuele posities; allemaal samen halen ze dezelfde prestaties als de markt - voor kosten.
Indien je de kosten meetelt zullen de beleggers minder presteren dan de markt. Indexfondsen hebben kosten die bijna niet te verslagen zijn.
Indexbeleggers zullen dus gegarandeerd bij de betere beleggers van de markt behoren.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.