Beginnende belegger ETF
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Beginnende belegger ETF
Bedankt voor de tip! Daar ben ik van op de hoogte en is maar 5 min werk
Vermogensscheiding:ignition schreef: ↑10 juni 2023, 10:22 Lees ook dit eens over de veiligheid van degiro: https://www.degiro.nl/over-degiro/veilig-vertrouwd
Bij DEGIRO kunt u er gerust op zijn dat uw beleggingen veilig worden bewaard. DEGIRO gebruikt een aparte juridische entiteit (SPV) om uw vermogen te scheiden. Dit betekent dat uw vermogen gescheiden is van het vermogen van DEGIRO. De enige taak van deze entiteit is het administreren en bewaren van uw beleggingen. Volgens de wet mag deze entiteit geen andere commerciële activiteiten ondernemen. Mocht er iets gebeuren met DEGIRO dan vallen uw beleggingen niet in de failliete boedel, maar blijven zij in het vermogen van het bewaarbedrijf. Van derde partijen eist DEGIRO dat ook zij, op hun beurt, zorgen voor vermogensscheiding om op die manier de klanten van DEGIRO te beschermen tegen hun faillissement. Regels met betrekking tot vermogensscheiding zijn in ieder land (zowel binnen de EU als daarbuiten) anders. Er kunnen landen zijn waar vermogensscheiding niet mogelijk of niet wettelijk vereist is. Wanneer er ten aanzien van een derde partij in de custody keten geen vermogensscheiding van toepassing is, dan kunnen de financiële instrumenten die bij die derde worden aangehouden, bij diens faillissement verloren gaan.
Dat rode stukje klinkt wel niet zo goed.
SWRD koop ik geregeld bij Bolero, 0.12% beurstaks.Gregsar37 schreef: ↑10 juni 2023, 10:47 Welke ik nog overweeg ipv IWDA is SPDR MSCI World UCITS ETF (SWRD) vanwege de lagere TER van 0,12% vs 0,20%.
Maar ik ben aan het uitzoeken of die (of compartiment ervan) in België geregistreerd is. 1,32% moet vermeden worden.
Als er iemand is die dat easy kan terugvinden...
Ah dat is goed om weten, bedankt gerontius.
Wel minder volume tov IWDA.
't Zal toch IWDA worden denk ik als ik voor Degiro kies in het begin.
Die zit in de kernselectie daar en dan maar 1€ per order.
Wel minder volume tov IWDA.
't Zal toch IWDA worden denk ik als ik voor Degiro kies in het begin.
Die zit in de kernselectie daar en dan maar 1€ per order.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Direct daarna staat een link naar een document met meer info.
https://www.degiro.nl/data/pdf/NIB_Bele ... ensten.pdf
Ja.EarthNvstr1 schreef: ↑10 juni 2023, 13:33 Direct daarna staat een link naar een document met meer info.
https://www.degiro.nl/data/pdf/NIB_Bele ... ensten.pdf
Als ik dat lees is mijn goesting in degiro wel over.
Dan liever met groter bedrag twee- of driemaandelijks inleggen via bolero.
Of zou bolero ook zo werken?
Ik geef je gelijk dat je bij DG liever niet teveel geld parkeert.
Tegen risico kan ik goed, alles verliezen op die manier, daar zou ik niet tegen kunnen.
Iedereen vrij om te bepalen of ze tegen dat risico kunnen.
Mijn manier van beleggen is een beetje vergelijkbaar met die van de topicstarter. Ik ken er ook niet zoveel van, maar probeer wel zoveel mogelijk bij te leren.
Ik ben begonnen bij Bolero en telkens ik ongeveer 2.500 euro op de rekening daar gezet had kocht ik een world ETF.
Dan nadien een Degiro-account geopend en nu koop ik maandelijks ook voor kleinere bedragen.
Degiro voelt minder betrouwbaar aan dan bijvoorbeeld Bolero wegens de soms negatieve berichtgeving errond, berichten op fora zoals spaargids of Reddit en dat hele gedoe met dat uitlenen van de aandelen.
Maar het zou (?) mogelijk zijn om de aandelen van Degiro over te zetten naar Bolero en Bolero zou dan zelfs de kosten hiervan terugbetalen. Maar ik ga eerst eens uitzoeken:
1: of dit wel klopt
en 2: hoe dat dit dan praktisch in zijn werk gaat
Wat indien dit echt zo gemakkelijk gaat, lost dit het 'probleem' van Degiro al voor een groot deel op.
Voor de rest heb ik mijn beleggingen als volgt wat gespreid:
iShares world
iShares S&P
wat losse aandelen van Apple
Ik ben begonnen bij Bolero en telkens ik ongeveer 2.500 euro op de rekening daar gezet had kocht ik een world ETF.
Dan nadien een Degiro-account geopend en nu koop ik maandelijks ook voor kleinere bedragen.
Degiro voelt minder betrouwbaar aan dan bijvoorbeeld Bolero wegens de soms negatieve berichtgeving errond, berichten op fora zoals spaargids of Reddit en dat hele gedoe met dat uitlenen van de aandelen.
Maar het zou (?) mogelijk zijn om de aandelen van Degiro over te zetten naar Bolero en Bolero zou dan zelfs de kosten hiervan terugbetalen. Maar ik ga eerst eens uitzoeken:
1: of dit wel klopt
en 2: hoe dat dit dan praktisch in zijn werk gaat
Wat indien dit echt zo gemakkelijk gaat, lost dit het 'probleem' van Degiro al voor een groot deel op.
Voor de rest heb ik mijn beleggingen als volgt wat gespreid:
iShares world
iShares S&P
wat losse aandelen van Apple
Laatst gewijzigd door hahn op 10 juni 2023, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Hebt u nog een effectenportefeuille bij een andere bank of broker en wilt u die overzetten naar Bolero? Dan is het mogelijk dat uw andere financiële instelling u hiervoor kosten aanrekent. Hoeveel die bedragen, moet u navragen bij de betreffende financiële instelling. Via Bolero kunt u wel een deel van die transferkosten terugverdienen in gratis makelaarsloon.
Per getransfereerde lijn van minimum € 500 tegenwaarde activeert Bolero € 20 gratis makelaarsloon op uw Bolero-rekening (voor maximum 20 lijnen, dus maximum € 400)
https://www.bolero.be/nl/support/docume ... r-effecten
Per getransfereerde lijn van minimum € 500 tegenwaarde activeert Bolero € 20 gratis makelaarsloon op uw Bolero-rekening (voor maximum 20 lijnen, dus maximum € 400)
Ja een portefeuille kan je verplaatsen, kosten vind je meestal in de tarievenfiche terug.
Hoe het juist werkt weet ik zelf nog niet.
Ik wou beginnen met kleine bedragen bij degiro om de 7,5€ te vermijden en daarna overschakelen naar bolero.
Maar ik vertrouw het niet 100%
Hoe het juist werkt weet ik zelf nog niet.
Ik wou beginnen met kleine bedragen bij degiro om de 7,5€ te vermijden en daarna overschakelen naar bolero.
Maar ik vertrouw het niet 100%
Ah voila, zie eensYaris schreef: ↑10 juni 2023, 14:06 Hebt u nog een effectenportefeuille bij een andere bank of broker en wilt u die overzetten naar Bolero? Dan is het mogelijk dat uw andere financiële instelling u hiervoor kosten aanrekent. Hoeveel die bedragen, moet u navragen bij de betreffende financiële instelling. Via Bolero kunt u wel een deel van die transferkosten terugverdienen in gratis makelaarsloon.
Ik had wel ergens de klokken horen luiden, maar wist de klepel niet goed hangen.
Dus toch wel een groot voordeel voor mensen die ooit willen overstappen van bijvoorbeeld Degiro naar Bolero.
Let wel dat je aan Degiro ook iets moet betalen om over te zetten.
Dit staat op hun tarievenlijst:
Overboeken portefeuille van DEGIRO: €20,00 per regel + externe kosten
Blijkbaar is Bolero een heilig en veilig huisje, ik vraag mij af waarom? Ik ben destijds overgeschakeld van Bolero naar Degiro en ben zeer tevreden. Ik doe regelmatig een ETF aankoop op Xetra. Bij Bolero kost de aankoop van een ETF op de Xetra liefst 15 euro bij Degiro 1euro uit de kernselectie. Bovendien is het moederbedrijf boven Bolero KBC, en wie is er tijdens de kredietcrisis zwaar ondersteund moeten worden van de overheid tegen het omvallen...onder andere ook KBC.Ze hebben jarenlang staatssteun moeten terugbetalen. Dus je kunt van iedere broker wel iets negatief zeggen, en bangmakerij is nergens voor nodig. Laat je beslissingen vooral niet afhangen van een forum, want iedereen heeft wel een mening.
Dag Dirk, ik laat mij zeker niet bang maken hoor.Dirk0108 schreef: ↑10 juni 2023, 17:50 Blijkbaar is Bolero een heilig en veilig huisje, ik vraag mij af waarom? Ik ben destijds overgeschakeld van Bolero naar Degiro en ben zeer tevreden. Ik doe regelmatig een ETF aankoop op Xetra. Bij Bolero kost de aankoop van een ETF op de Xetra liefst 15 euro bij Degiro 1euro uit de kernselectie. Bovendien is het moederbedrijf boven Bolero KBC, en wie is er tijdens de kredietcrisis zwaar ondersteund moeten worden van de overheid tegen het omvallen...onder andere ook KBC.Ze hebben jarenlang staatssteun moeten terugbetalen. Dus je kunt van iedere broker wel iets negatief zeggen, en bangmakerij is nergens voor nodig. Laat je beslissingen vooral niet afhangen van een forum, want iedereen heeft wel een mening.
Ben nieuw in deze grote wereld van beleggen en volop aan het zoeken en leren.
Dat derde partijen de effecten etc bewaren en dan mee gaan shorten enz, dat staat mij toch niet echt aan. Doet bolero dit ook?
Vroeger kon je custody account hebben bij Degiro en dan werden de effecten niet uitgeleend!
Tot €20.000 ben je schijnbaar wel vrij safe bij Degiro.
https://www.financieelonafhankelijkblog ... veiligheid
https://www.financieelonafhankelijkblog ... en-de-afm/
Laatst gewijzigd door Gregsar37 op 10 juni 2023, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Er is ook een garantieregeling voor dit soort zaken, weliswaar beperkt tot 20 000 euro 'niet terug te geven en/of verloren effecten'.
Degiro valt echter niet meer onder het Nederlandse garantiestelsel voor financiële instrumenten maar onder het Duitse en die geven maar 90% van de waarde terug.
D.w.z. dat je dan altijd 10% verliest.
Bij het Nederlandse en Belgische stelsel is dat steeds 100% terugbetaling in het zéér uitzonderlijke geval van 'niet terug te geven en/of verloren effecten' (wel ook met max bedrag 20 000).
Ik val dus over het niet 100% gedekt zijn bij degiro!