Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Dag spaarfreakje, klopt. Bedankt voor de toevoeging!spaarfreakje schreef: ↑10 juni 2023, 21:41 Er is ook een garantieregeling voor dit soort zaken, weliswaar beperkt tot 20 000 euro 'niet terug te geven en/of verloren effecten'.
Degiro valt echter niet meer onder het Nederlandse garantiestelsel voor financiële instrumenten maar onder het Duitse en die geven maar 90% van de waarde terug.
D.w.z. dat je dan altijd 10% verliest.
Bij het Nederlandse en Belgische stelsel is dat steeds 100% terugbetaling in het vrij uitzonderlijke geval van 'niet terug te geven en/of verloren effecten' (wel ook met max bedrag 20 000).
Ik val dus over het niet 100% gedekt zijn bij degiro!
Op die manier geld verliezen is echt zuur, dus liever 100% terugbetaling.
Verschil is uiteindelijk €6,5 tussen Bolero en Degiro bij ETF aankooporder tot €2500. Als ik dan langer wacht tussen de aankopen en telkens voor 2000€ koop valt die €7,5 mee.
Bolero zal toch uiteindelijk het gemakkelijkste zijn en vertrouw toch meer op KBC ipv Degiro.
-
- Hero Member
- Contacteer:
MeDirect, Keytrade en RE=Bel (van Belfius) zijn ook ok.
Zal eens vergelijken merci.
Maar bij KBC ben ik en heb gisteren op 5 min Bolero geopend.
Wacht nu op volledige opening (eerstvolgende werkdag) en dan kan ik eens kijken.
De app van KBC zelf is wel top.
Daar kunnen veel andere banken wat van leren.
Maar bij KBC ben ik en heb gisteren op 5 min Bolero geopend.
Wacht nu op volledige opening (eerstvolgende werkdag) en dan kan ik eens kijken.
De app van KBC zelf is wel top.
Daar kunnen veel andere banken wat van leren.
€300/maand is ook niet de oplossing op lange termijn. Zoals al zo vaak geschreven hier koop voor grotere bedragen aan maar bv om de twee of drie maanden.
DeGiro is betreft tarieven en platform prima maar toen de bedragen van mijn portefeuille begonnen op te lopen heb ik alles daar weggedaan. Dit forum is daar trouwens ook de oorzaak van. Ook al vaker afgevraagd hoe ze dergelijke goedkope tarieven kunnen aanbieden voor etf's en zelfs voor opties zitten ze met een tarief van €0,75 waar je bij een andere broker €2,5 en meer betaald.
Idem voor obligaties, €3 niet te geloven.
Obligatieportefeuille van 20 obligaties, kosten DeGiro €60, kosten Bolero €600.
Ik heb die €540 over om jaren gerust te kunnen slapen maar dat is ieder voor zich, idem voor een etf portefeuille want de bedragen stapelen sneller op dan je denkt.
DeGiro is betreft tarieven en platform prima maar toen de bedragen van mijn portefeuille begonnen op te lopen heb ik alles daar weggedaan. Dit forum is daar trouwens ook de oorzaak van. Ook al vaker afgevraagd hoe ze dergelijke goedkope tarieven kunnen aanbieden voor etf's en zelfs voor opties zitten ze met een tarief van €0,75 waar je bij een andere broker €2,5 en meer betaald.
Ik heb die €540 over om jaren gerust te kunnen slapen maar dat is ieder voor zich, idem voor een etf portefeuille want de bedragen stapelen sneller op dan je denkt.
Hallo karine, als beginner word je naar die platformen gezogen. Je moet ergens beginnen en dan liefst zo goedkoop mogelijk.karine schreef: ↑10 juni 2023, 22:23 €300/maand is ook niet de oplossing op lange termijn. Zoals al zo vaak geschreven hier koop voor grotere bedragen aan maar bv om de twee of drie maanden.
Tarieven DeGiro zijn inderdaad ongelofelijk.
Ik slaap liever ook gerust, bedankt voor je bijdrage. Forum toch handig he...
En het is te hopen dat de bedragen snel stapelen
Bijgrijp nog steeds niet hoe het zit bij MeDirect als het fout loopt. Bescherming effecten van 20K of 100% bescherming.
Ik kreeg de 2 al te horen.
Kan je ergens terugvinden welke broker wat garandeert?
Ik kreeg de 2 al te horen.
Kan je ergens terugvinden welke broker wat garandeert?
Je effecten bij gelijk welke broker worden bewaard door een derde partij (custodian). Als de bank of broker failliet zou gaan blijven je effecten buiten schot.
Wat gebeurt er als mijn bank failliet zou gaan?
Je blijft steeds de eigenaar van de effecten op je rekening. Je beschikt daarbij ook over een rechtstreeks revindicatierecht als je bank of beursvennootschap failliet zou gaan. Dit houdt in dat de effecten jou moeten worden teruggegeven door de curator en niet in de boedel van een eventueel faillissement vallen.
Mocht je na teruggave van alle beschikbare effecten ondanks alles sommige van je beleggingen toch niet terugkrijgen, dan kan je voor deze een beroep doen op het Beschermingsfonds. Dat vergoedt je dan tot 20 000 euro per persoon en per financiële instelling.
Dergelijke situatie kan zich in principe enkel voordoen in geval van administratieve fouten of andere onregelmatigheden.
Bron: https://www.wikifin.be/nl/sparen-en-bel ... enrekening
Wat gebeurt er als mijn bank failliet zou gaan?
Je blijft steeds de eigenaar van de effecten op je rekening. Je beschikt daarbij ook over een rechtstreeks revindicatierecht als je bank of beursvennootschap failliet zou gaan. Dit houdt in dat de effecten jou moeten worden teruggegeven door de curator en niet in de boedel van een eventueel faillissement vallen.
Mocht je na teruggave van alle beschikbare effecten ondanks alles sommige van je beleggingen toch niet terugkrijgen, dan kan je voor deze een beroep doen op het Beschermingsfonds. Dat vergoedt je dan tot 20 000 euro per persoon en per financiële instelling.
Dergelijke situatie kan zich in principe enkel voordoen in geval van administratieve fouten of andere onregelmatigheden.
Bron: https://www.wikifin.be/nl/sparen-en-bel ... enrekening
Je zal nog wel ondervinden dat het meeste rendement niet door frequent handelen gerealiseerd wordt, wel door geïnvesteerd te blijven, zeker als je in een globale ETF belegt, is frequent handelen dikwijls nadelig. Op een beleggingshorizon van meerdere jaren en hopelijk meerdere tientallen procenten winst, maakt die 0,x% hogere instapkost amper iets uit. Degiro rekent er op dat de klant door de super lage tarieven veel meer transacties zal doen, zij verdienen immers aan het doorverkopen van beursorders aan marketmakers. Deze praktijk is in Nederland reeds verboden en daarom is Degiro met Flatex Duitsland samen gegaan.
Wat is Tradegate?
Tradegate is een zogenoemd alternatief Duits handelsplatform. Op het platform worden, net als op bijvoorbeeld de Nederlandse beurs Euronext, effecten verhandeld. Op Tradegate heeft echter een marketmaker het alleenrecht op het afgeven van bied- en laatkoersen waar beleggers tegen kunnen handelen.
Alle woorden met gate achteraan hebben een negatieve betekenis. Gewoonlijk iets met fraude of een ander schandaal.
Tenzij ze uitgeleend worden, dan gaan ze naar een vierde partij die ze bijvoorbeeld doodleuk verkoopt om short te gaan. Uiteraard zal die vierde ook iets als waarborg of garantie moeten geven maar in hoeverre die borg nog gegarandeerd is of wat ze effectief nog waard is bij het over kop gaan van die vierde valt nog te bezien.
Bedankt allen! Toch plezant om samen wat uit te zoeken wat de beste opties zijn.
Aangezien ik bij KBC ben (met zichtrekening) en ik het beste gevoel overhoud bij Bolero, zal het Bolero worden om te starten.
Best met €2500,00 starten.
Hebben jullie een idee of ik die best volgende week meteen al inleg? Of maakt het niet zoveel uit op 30 jaar tijd?
Niemand heeft een glazen bol natuurlijk...
Aangezien ik bij KBC ben (met zichtrekening) en ik het beste gevoel overhoud bij Bolero, zal het Bolero worden om te starten.
Best met €2500,00 starten.
Hebben jullie een idee of ik die best volgende week meteen al inleg? Of maakt het niet zoveel uit op 30 jaar tijd?
Niemand heeft een glazen bol natuurlijk...
Inderdaad(niemand heeft glazen bol),maar ik zou nog even aan de zijlijn blijven staan,rente kan nog iets hoger,wat negatief is voor aandelen.Vermoedelijk(toch volgens analisten)gaat rente op langere termijn dalen,ik zou dan terug instappen in de aandelenmarkt...
Kan iemand me vertellen waarom en hoe het rode stukje van toepassing is op aankoop van IWDA op Degiro?Gregsar37 schreef: ↑10 juni 2023, 11:55Vermogensscheiding:ignition schreef: ↑10 juni 2023, 10:22 Lees ook dit eens over de veiligheid van degiro: https://www.degiro.nl/over-degiro/veilig-vertrouwd
Bij DEGIRO kunt u er gerust op zijn dat uw beleggingen veilig worden bewaard. DEGIRO gebruikt een aparte juridische entiteit (SPV) om uw vermogen te scheiden. Dit betekent dat uw vermogen gescheiden is van het vermogen van DEGIRO. De enige taak van deze entiteit is het administreren en bewaren van uw beleggingen. Volgens de wet mag deze entiteit geen andere commerciële activiteiten ondernemen. Mocht er iets gebeuren met DEGIRO dan vallen uw beleggingen niet in de failliete boedel, maar blijven zij in het vermogen van het bewaarbedrijf. Van derde partijen eist DEGIRO dat ook zij, op hun beurt, zorgen voor vermogensscheiding om op die manier de klanten van DEGIRO te beschermen tegen hun faillissement. Regels met betrekking tot vermogensscheiding zijn in ieder land (zowel binnen de EU als daarbuiten) anders. Er kunnen landen zijn waar vermogensscheiding niet mogelijk of niet wettelijk vereist is. Wanneer er ten aanzien van een derde partij in de custody keten geen vermogensscheiding van toepassing is, dan kunnen de financiële instrumenten die bij die derde worden aangehouden, bij diens faillissement verloren gaan.
Dat rode stukje klinkt wel niet zo goed.
Of nog anders: waarin verschilt Bolero hier van andere aanbieders en welke objectieve feiten kunnen op tafel gelegd worden om te stellen dat Degiro minder veilig is?
Geen commentaar, wel een oprechte vraag van een twijfelaar.
Zeer zeker als het is om kosten te laten betalen.
Bij Bolero krijgt men terug betaald onder korting makelaarsloon bij overbrengen van andere broker.
Dus binnen x tijd beleggen of makelaars korting foetsie.
Bij Me krijgt men de centen terug op zijn giro, spaarrekening.
Klein verschil me dunkt.
In het kort in België zijn er strengere regels wat met wat mag gedaan worden.
Over de grenzen zijn er minder regels.
Als klein vb in Nederland kan men zijn terugbetaalde hypotheek terug opnemen om aankoop auto of caravan te financieren.
Hier ter lande alleen maar mogelijk voor renovatie, uitbreiden of energie aanpassingen.
Wat het beste is ..........