Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Ha, toch iets gevonden: iShares MSCI EM ex-China UCITS ETF USD Acc.
Grappig dat in de rangschikking van de landen Duitsland op de vierde plaats komt, na Taiwan, India en Zuid-Korea.
Als ik de grafiek zie is het een zeer volatiel fonds (rode lijn).
Grappig dat in de rangschikking van de landen Duitsland op de vierde plaats komt, na Taiwan, India en Zuid-Korea.
Als ik de grafiek zie is het een zeer volatiel fonds (rode lijn).
-
- Hero Member
- Contacteer:
De Fund Size is maar 90m (SMALL)
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat komt omdat Brazilië afgedekt wordt met een Brazil ETF en die is in Duitsland gedomiciliëerd.
Kijk naar de index voor langere termijn: https://www.msci.com/documents/10199/68 ... f3412ac472
Ja, en wat zie ik in die link? Geannualiseerd rendement in % op 10 jaar:
MSCI Emerging Markets: 2,95
MSCI ACWI: 8,75
Al bij al zijn de emerging markets het investeren niet waard. Tenzij je extreem wil diversifiëren of een inhaalbeweging verwacht. Als je een allesomvattende etf als IMIE hebt trekken ze het rendement ervan naar beneden.
Geannualiseerd rendement in % op 10 jaar:
IMIE: 10,66
IWDA: 11,44
Al bij al zijn de emerging markets het investeren niet waard. Tenzij je extreem wil diversifiëren of een inhaalbeweging verwacht. Als je een allesomvattende etf als IMIE hebt trekken ze het rendement ervan naar beneden.
Als we wat langer kijken dan 10 jaar, nl. de geannualiseerde rendementen vanaf 2001 (voor de EUR index, gross return):
ACWI: 5,71%
ACWI IMI: 5,99%
Emerging Markets: 7,15%
Emerging Markets ex China: 7,50%
Emerging Markets IMI: 7,30%
Europe: 4,22%
USA: 6,89%
World: 5,83%
World IMI: 6,08%
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
De emerging markets moeten in de jaren 2000 tot 2010 heel sterk gepresteerd hebben. Vandaar dat ze toen in de kijker zijn gekomen. Sindsdien lijkt het vet van de soep.
Het omgekeerde gaat dan weer op voor de developed markets en meer specifiek de USA. De jaren 2000-2010 waren zeer mager, nadien volgende een geweldige bull run.
Ook van 1988-1993 zit er een periode van 36% per jaar voor de emerging markets. Die werd dan weer gevolgd door +/- 10 zwakke jaren.
Je kan dus niet voorspellen wanneer zo'n periode van outperformance of underperformance komt.
Ook van 1988-1993 zit er een periode van 36% per jaar voor de emerging markets. Die werd dan weer gevolgd door +/- 10 zwakke jaren.
Je kan dus niet voorspellen wanneer zo'n periode van outperformance of underperformance komt.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, en wat zie ik in die link ?
Code: Selecteer alles
Since Dec 29, 2000
MSCI Emerging Markets 7.50
MSCI ACWI 5.88
Emerging markets waren de voorbije 10 jaar t.o.v. developed markets "het investeren niet waard" (als je het zo wil uitdrukken).
Of gewoon omdat je blootstelling wil aan "de hele wereld" zonder te speculeren over de toekomst.
Hier ben je dan weer ETFs aan het vergelijken ipv. indexen.
IMIE bevat trouwens ook (developed+emerging) small caps, IWDA niet.
Maar dat zal voor "je betoog" weinig verschil maken.
10 Yr
MSCI World 10.09
MSCI Emerging Markets 3.33
MSCI ACWI 9.31
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Mooi overzichtje.borgie schreef: ↑30 juli 2023, 08:28 Als we wat langer kijken dan 10 jaar, nl. de geannualiseerde rendementen vanaf 2001 (voor de EUR index, gross return):
Over de voorbije 30 jaar ziet het plaatje er vermoedelijk ook weer anders uit.
Tijdens elke periode zijn er asset klassen die het beter doen dan het gemiddelde (=de markt) en de andere helft van de markt doet het slechter dan het gemiddelde.
Vertrekkend vanuit een strategie kan je beslissen om een assetklasse wel of niet in je portefeuille op te nemen. Het is belangrijk om de karakteristieken van de assetklasse te kennen.
Er zijn asset klassen die meer volatiel zijn, meer risico dragen, grotere drawdowns hebben.
Outperformance treedt dikwijls op in heel korte periodes, en er kan een heel lange tijd zijn tussen deze goede periodes.
Het is niet te voorspellen welke asset klasse het beter zal doen in de volgende periode.
Vertrekkend vanuit een strategie kan je beslissen om een assetklasse wel of niet in je portefeuille op te nemen. Het is belangrijk om de karakteristieken van de assetklasse te kennen.
Er zijn asset klassen die meer volatiel zijn, meer risico dragen, grotere drawdowns hebben.
Outperformance treedt dikwijls op in heel korte periodes, en er kan een heel lange tijd zijn tussen deze goede periodes.
Het is niet te voorspellen welke asset klasse het beter zal doen in de volgende periode.
Yaris schreef: ↑30 juli 2023, 07:29 Ja, en wat zie ik in die link? Geannualiseerd rendement in % op 10 jaar:
borgie schreef: ↑30 juli 2023, 08:28 Als we wat langer kijken dan 10 jaar, nl. de geannualiseerde rendementen vanaf 2001 (voor de EUR index, gross return):
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dus voor een goed gemiddelde is het best dat je permanent belegd bent in alle assetklassen? Doet het een het slecht dan doet het ander het wellicht goed?
Die info is er niet voor de EUREarthNvstr1 schreef: ↑30 juli 2023, 10:53 Over de voorbije 30 jaar ziet het plaatje er vermoedelijk ook weer anders uit.
In USD wel voor sommige indices maar dan moet je weer oppassen dat ze op hetzelfde ogenblik beginnen.
Wederom: geannualiseerd rendement, gross return in USD
MSCI World 31/12/1969 9,60%
MSCI Europe 31/12/1969 9,52%
MSCI USA 31/12/1969 10,39%
MSCI ACWI 31/12/1987 8,01%
MSCI Emerging Markets 31/12/1987 9,51%
MSCI EMU 31/12/1987 7,89%
MSCI ACWI IMI 31/05/1994 7,55%
MSCI Emerging Markets IMI 31/05/1994 4,59%
MSCI World IMI 31/05/1994 7,91%
Inderdaad, dat is de essentie van diversificatie.
Als er geen deel van je portefeuille slecht presteert, ben je niet goed gediversifieerd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Dat weet je wel. In dit geval belegd de lyxor etf in werkelijkheid in de substiution basket onder holdings. De yield van die basket wordt via het derivaten contract geruild tegen de yield van de index. Zoals B7H4Long zei wordt er in realiteit bijna niets in EM belegd. Zie top 10 substitutie basket, of de volledige samestelling via de excel, https://www.amundietf.co.uk/en/individu ... lapseHold2
Uit de KIID, https://www.amundietf.co.uk/pdfDocument ... 07/ENG/GBR
The Fund seeks to achieve its objective via indirect replication by entering into an over-the-counter swap contract (financial derivative instrument, the "FDI"). The Fund may also invest in a diversified portfolio of international equities, whose performance will be exchanged against the performance of the Benchmark Index via the FDI. Updated composition of the Fund holdings is available on www.lyxoretf.com. In addition, the indicative net asset value is published on the Reuters and Bloomberg pages of the Fund and might also be mentioned on the websites of the stock exchanges where the Fund is listed.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Daar doe ik het voor wat betreft aandelen.borgie schreef: ↑30 juli 2023, 13:15 Wederom: geannualiseerd rendement, gross return in USDCode: Selecteer alles
MSCI ACWI IMI 31/05/1994 7,55%