Beginnende belegger ETF
TIP
Re: Beginnende belegger ETF
Bwa, alle beetjes helpen wel.
Ook bij verkoop 1,32% op totaalbedrag ipv 0,12%, kan wel wat verschil geven?
Als je dan toch mag kiezen en resultaten vergelijkbaar zijn dan weet ik het wel.
Dat IWDA zo immens is geeft wel goed gevoel.
Langs de andere kant, als beurs serieus zakt en er rollercoaster van paniek komt bij mensen die IWDA hebben, kan het wel snel verkeerde kant uitgaan. Of is dat een verkeerde gedachte en maakt grootte ETF geen verschil?
Hmmm, hoe groter ETF hoe meer er ook mogen panikeren voor die zakt zeker in vergelijking met kleinere? Komt op hetzelfde neer misschien.
Extra accenten kan achteraf nog idd.
Het blijft belangrijk te beseffen dat breed gespreide ETFs de markt volgen. Of je dus VWCE, IMIE, IWDA hebt maakt niets uit. Als de markt stijgt zullen ze allemaal stijgen, als de markt daalt zullen ze allemaal dalen.Gregsar37 schreef: ↑11 juni 2023, 14:25Dat IWDA zo immens is geeft wel goed gevoel.
Langs de andere kant, als beurs serieus zakt en er rollercoaster van paniek komt bij mensen die IWDA hebben, kan het wel snel verkeerde kant uitgaan. Of is dat een verkeerde gedachte en maakt grootte ETF geen verschil?
Hmmm, hoe groter ETF hoe meer er ook mogen panikeren voor die zakt zeker in vergelijking met kleinere? Komt op hetzelfde neer misschien.
Extra accenten kan achteraf nog idd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Het moet geld blijven dat je kan missen in ieder geval en vooral niet panikeren als het 20% daalt.
Zelfs alle etf's samen hebben maar een fractie van de aandelenmarkten in handen.
Exchange traded funds (ETFs) remain a fraction of the total global financial market in both equities and fixed income, ranging from 4.1% – 12.7% of equities and 0.3% – 2.7% of fixed income assets by region.
https://www.ishares.com/us/insights/global-etf-facts
Exchange traded funds (ETFs) remain a fraction of the total global financial market in both equities and fixed income, ranging from 4.1% – 12.7% of equities and 0.3% – 2.7% of fixed income assets by region.
https://www.ishares.com/us/insights/global-etf-facts
Jazeker.
Enkel het geld dat ik kan missen wordt belegd. Ik heb bijna niks meegekregen van thuis uit qua startkapitaal, op mijn 22 een nieuwbouw gekocht en dat had/heeft prioriteit. Ondertussen gewoon gespaard, nu zie ik de mogelijkheid om klein te starten op de beurs.
Als het zo hard daalt hoop ik nog wat extra bij te kunnen kopen...
Als je dan nog maar durft kopen. Hoe weet je dat 20% verlies een dieptepunt is en dat het vervolgens niet verder daalt naar -50%? Of ga je afwachten hoe het evolueert en de koopkans voorbij laten gaan?
Daarom dat het echt geld moet zijn dat je echt kunt missen dus...
Buy when there is blood in the street!
Tijd zal het uitwijzen, maar ik ben er mij bewust van dat het hard kan en zal dalen op zulke lange termijn.
Maar je hebt gelijk, zoiets kan je niet genoeg herhalen. Veel mensen mispakken er zich aan.
Dan toch vooral wanneer ze hun spaarbuffer niet op orde hebben voor ze beginnen.
Sowieso blijf ik nog verder sparen bij Santander op getrouwheidsrekening tot ik zelf vind dat er meer mogelijk is qua inleg op de beurs. Als huis afbetaald is bv.
Tijd zal het uitwijzen, maar ik ben er mij bewust van dat het hard kan en zal dalen op zulke lange termijn.
Maar je hebt gelijk, zoiets kan je niet genoeg herhalen. Veel mensen mispakken er zich aan.
Dan toch vooral wanneer ze hun spaarbuffer niet op orde hebben voor ze beginnen.
Sowieso blijf ik nog verder sparen bij Santander op getrouwheidsrekening tot ik zelf vind dat er meer mogelijk is qua inleg op de beurs. Als huis afbetaald is bv.
Op Bolero inderdaad 1,32%, maar op Saxo, Keytrade en DeGiro nog 0,12%.
Bolero lijkt me fout want V3AA is niet geregistreerd in België, dus 0,12%:
https://vfb.be/tob-of-taks-op-beursoper ... 3%AB%C2%A0
https://www.nl.vanguard/professional/pr ... d%20Sweden
Het verschil gaat inderdaad niet doorslaggevend zijn of je belegging succesvol was of niet. Maar elke euro aan belasting is een euro minder voor mij
Voor andere etf's waar dezelfde issues speelden hebben die brokers ook maandenlang 0,12% aangerekend maar één voor één hebben ze hun kar gekeerd en hebben ze correct 1,32% genomen zoals Bolero al snel deed.
Ik zie de naam van V3AA toch staan in de lijst van het FSMA.
https://www.fsma.be/nl/instellingen-voo ... egging-icb -> buitenlands recht, excel lijn 4681
Vanguard heeft de distribuerende variant (V3AL) wel geregistreerd en dus heb je prijs ...
https://www.nl.vanguard/professional/pr ... stributing
Bij zowat elke ETF van Vanguard is het prijs want ze werken steeds volgens hetzelfde principe.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
Port 2: IWDA (50%) - JPGL (15%) - ZPRV (18%) - ZPRX (7%) - 5MVL (10%)
ja of je zou 12 x afbetaling op zij kunnen houden en de rest op de beurs kunnen zetten. Een huis afbetalen duurt voor de meeste mensen jaren.Gregsar37 schreef: ↑11 juni 2023, 15:51 Daarom dat het echt geld moet zijn dat je echt kunt missen dus...
Dan heb je 12 maanden afbetaling in geval van inkomenverlies, op 12 maanden kan je wel andere inkomsten genereren om in je levensonderhoud te voorzien.
Ik heb mijn huis (nieuwbouw sleutel op de deur) gekocht toen ik 24 was, ben er nu 37.
Op 25j geleend met variabele rentevoet en al jaren op 0%
Nu in december terug herziening, referte index C, nu gaat het (max 300€ pm) stijgen.
Heb er geluk mee gehad, al paar keer vervroegd afbetaald, nog 9 jaar nu.
Ik heb ongeveer 36x afbetaling als spaarbuffer.
Dan nog vind ik dat ik niet te geweldig mag beginnen op de beurs.
Die 12 maanden en de rest beurs zou ik niet durven.
Ik probeer nu te wachten en te zien wat het nieuws brengt van de 4 centrale banken. Fear en gread index staat ook op gread. Misschien toch recessie?
Volgens mij gaat het misschien wat zakken binnenkort en dan kan ik al eerste keer 2500€ inleggen via bolero.
Ik sta te popelen om te starten maar wil toch niet juist inleggen voor een correctie.
Ook met horizon van 30 jaar wil ik toch liefst niet te hoog kopen.
Maar ik heb geen glazen bol.
Op 25j geleend met variabele rentevoet en al jaren op 0%
Nu in december terug herziening, referte index C, nu gaat het (max 300€ pm) stijgen.
Heb er geluk mee gehad, al paar keer vervroegd afbetaald, nog 9 jaar nu.
Ik heb ongeveer 36x afbetaling als spaarbuffer.
Dan nog vind ik dat ik niet te geweldig mag beginnen op de beurs.
Die 12 maanden en de rest beurs zou ik niet durven.
Ik probeer nu te wachten en te zien wat het nieuws brengt van de 4 centrale banken. Fear en gread index staat ook op gread. Misschien toch recessie?
Volgens mij gaat het misschien wat zakken binnenkort en dan kan ik al eerste keer 2500€ inleggen via bolero.
Ik sta te popelen om te starten maar wil toch niet juist inleggen voor een correctie.
Ook met horizon van 30 jaar wil ik toch liefst niet te hoog kopen.
Maar ik heb geen glazen bol.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Intussen al extreme gread, f&g staat op 80.