Beginnende belegger: Zelf beleggen met €50.000
TIP
Re: Beginnende belegger: Zelf beleggen met €50.000
De tabel geeft denk ik het aantal dagen weer van daling tot het diepste punt.Yaris schreef: ↑12 november 2024, 21:51 Behalve de crash van 1929 is er nooit een crash geweest waar de beurzen pas na 15 jaar hersteld van zijn geweest. Wie in een wereldwijde index belegt zal dat normaal nooit meemaken. Wel iemand die de verkeerde individuele aandelen heeft uitgekozen.
Sinds 1950 duren crashes maximum 630 dagen.
Daarna moet je wel nog uit het dal geraken.
Als je de S&P 500 bekijkt zie je toch wel verschillende periodes waarbij het +-15 jaar duurde om weer op de ATH van weleer te geraken.
https://www.macrotrends.net/2324/sp-500 ... chart-data
De wereldindex zakte met dotcom ook hard en is dan even voor 2008 terug op hetzelfde niveau geraakt om daarna terug in te storten met de bank en vastgoedcrisis.
Dus het kan wel lang duren.
Met DCA valt het wel mee, maar het lijkt mij wel heel moeilijk om te blijven geloven in de beurs als je van zo hoog komt en dan 15 jaar lager staat.
Tijd zal het uitwijzen.
En als je dan na 15 jaar alweer op de ATH staat ... blijkt je geld door inflatie pakweg 30% minder waard (15x2%).Als je de S&P 500 bekijkt zie je toch wel verschillende periodes waarbij het +-15 jaar duurde om weer op de ATH van weleer te geraken.
Succes ermee!
Dank u.
Nee, het besef is er bij mij vast en zeker wel.
Er zijn gouden jaren, zeker en vast. Jaren 80 tot 2000 bv.
Maar er zijn zeker zoveel hatelijke periodes.
Als je kijkt wanneer je jouw inleg zou terug krijgen (dus de dividenden meetelt) is recovery typisch veel korter dan 15 jaar, zie tabel onderaan voor sp500.Gregsar37 schreef: ↑Gisteren 07:06.
Als je de S&P 500 bekijkt zie je toch wel verschillende periodes waarbij het +-15 jaar duurde om weer op de ATH van weleer te geraken.
[]
Met DCA valt het wel mee, maar het lijkt mij wel heel moeilijk om te blijven geloven in de beurs als je van zo hoog komt en dan 15 jaar lager staat.
En inderdaad, als je blijft investeren mbv DCA zou de recovery nog veel sneller gaan
https://awealthofcommonsense.com/2020/0 ... ar-market/
Laatst gewijzigd door B7H4long op 13 november 2024, 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dan zou het nog meevallen als dat klopt.B7H4long schreef: ↑Gisteren 07:46Als je kijkt wanneer je jouw inleg zou terug krijgen (dus de dividenden meetelt) is het veel.korter dan 15 jaar, zie tabel onderaan.Gregsar37 schreef: ↑Gisteren 07:06.
[]
En inderdaad, als je blijft investeren mbv DCA is de recovery nog veel seller.
https://awealthofcommonsense.com/2020/0 ... ar-market/
Als je gewacht hebt en start op of rond zo'n dieptepunt dan kan diegene die daar op een verlies staat, je nooit meer inhalen.
Bij de eerste begint het rendement onmiddellijk, de andere moet eerst zijn verlies goed maken.
Als ze allebei vanaf dan per maand bijsparen , dan blijft de eerste jaren aan de leiding.
Daarom dat ik schrijf dat de start zo belangrijk is.
Bij de eerste begint het rendement onmiddellijk, de andere moet eerst zijn verlies goed maken.
Als ze allebei vanaf dan per maand bijsparen , dan blijft de eerste jaren aan de leiding.
Daarom dat ik schrijf dat de start zo belangrijk is.
LogischAlFonds schreef: ↑Gisteren 08:44 Als je gewacht hebt en start op of rond zo'n dieptepunt dan kan diegene die daar op een verlies staat, je nooit meer inhalen.
Da's natuurlijk een probleem voor al diegene die al bezig zijn.
Ook ik was bij die groep.
In het derde deel van mijn artikel dat zaterdag verschijnt, leg ik uit hoe ik dat proberen op te lossen heb en mijn portefeuille een boost gaf.
Ook ik was bij die groep.
In het derde deel van mijn artikel dat zaterdag verschijnt, leg ik uit hoe ik dat proberen op te lossen heb en mijn portefeuille een boost gaf.
Ik heb jouw systeem enkele jaren geprobeerd voor de kinderen (met nog fondsen toen)en het resultaat was nul op het einde van de rit.
Waarschijnlijk ook omdat ik het maar enkele jaren gedaan heb in een stierenmarkt maar terwijl stond het geld wel te verdampen op een spaarrekening.
En de reden daarvan was dat ik steeds aan de zijlijn moest wachten om in te stappen want er was constant een "stop".
Enorm frustrerend en stresserend wanneer je dan dagelijks de beurzen maar ziet stijgen.
Iemand hier op het forum doet een simulatie van jouw systeem, je moet eens kijken wat er het laatste jaar met het resultaat is gebeurd. Je hebt heel de rit naar boven WEER gemist.
-
- Full Member
- Contacteer:
Achteraf is het altijd makkelijk praten. Zodra je beslist om te beleggen, moet je er gewoon aan beginnen. Zeker met fondsen/trackers doe je aan DCA en gaat je inleg in de "mindere" periodes zwaarder doorwegen en komt alles vanzelf wel in orde. En als de beurs dan écht eens een serieuze dip kent, kan je nog altijd kijken of je links en rechts wat extra geld ter beschikking hebt om erin te pompen.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
We weten allemaal hoe het met hun systeem is afgelopen. Na lang blijven ontkennen dat er iets aan scheelde en dat men inderdaad maar op "stop" bleef staan terwijl de beurzen bleven stijgen wat sjoemelwerk eraan gedaan en uiteindelijk alles offline gehaald waarna men nadien weer met nieuwe beweringen kon afkomen ...karine schreef: ↑Gisteren 11:50Ik heb jouw systeem enkele jaren geprobeerd voor de kinderen (met nog fondsen toen)en het resultaat was nul op het einde van de rit.
Waarschijnlijk ook omdat ik het maar enkele jaren gedaan heb in een stierenmarkt maar terwijl stond het geld wel te verdampen op een spaarrekening.
En de reden daarvan was dat ik steeds aan de zijlijn moest wachten om in te stappen want er was constant een "stop".
Enorm frustrerend en stresserend wanneer je dan dagelijks de beurzen maar ziet stijgen.
Iemand hier op het forum doet een simulatie van jouw systeem, je moet eens kijken wat er het laatste jaar met het resultaat is gebeurd. Je hebt heel de rit naar boven WEER gemist.
Make Spaargids " Great Again ! "
Dat is idd een goede tool die ik ook in de gaten houd. Ik denk dat ik die hier op het forum via jou heb ontdekt zelfs.karine schreef: ↑Gisteren 00:21Ik koop heel het jaar door maar zoveelste beter het gaat zoveelste kleiner mijn aankoopbedragen, zoveelste slechter het gaat zoveelste groter mijn aankoopbedragen.
Ik baseer mij hiervoor op de F&G index. https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed
Met de aankopen die ik deed tijdens "extreme fear" heb ik enkel goede ervaringen gehad.
Op dat moment is het ook vooral een psychologisch spel en is het voor weinigen weggelegd om dan te gaan kopen.(geen media volgen bv)
Ik kwam op Yahoo finance het woord "FOMO" terug tegen.
Wie weet gaan ze nog een mooi eindejaarsspurtje trekken.
En ja laat ons hopen dat het nog een beetje stijgt dit jaar.
De link is nuttig maar is voor de Amerikaanse beurs en dus ook de wereldwijde trackers aangezien daar ongeveer 70% VS in zit.
Volgens mij zien we dit jaar toch verschillende trends: de Amerikaanse beurs schiet de hoogte in, emerging markets doen het globaal ook goed, de Europese beurzen stijgen lichtjes maar presteren zwaar ondermaats tegenover de andere indexen.
Volgens mij zien we dit jaar toch verschillende trends: de Amerikaanse beurs schiet de hoogte in, emerging markets doen het globaal ook goed, de Europese beurzen stijgen lichtjes maar presteren zwaar ondermaats tegenover de andere indexen.