Beginnersportefeuille
TIP
Re: Beginnersportefeuille
Ik heb die niet, post maar, dan leren we mss nog iets bij.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Is toch raar e daarover vind je niet zoveel grafiekjes zal zijn omdat het 12 jaar geduurd heeft voor dat het weer op winst stond .
Zelfde in de jaren 70 bijna 15 jaar toen .
Nu kunnen ze weer uitpakken met hun 10 jaarrendement
Ik heb deze gevonden. Niet erg gedetailleerd.
https://www.ibeleggen.nl/wp-content/upl ... -Index.png
https://www.ibeleggen.nl/wp-content/upl ... -Index.png
Ik ben ook een beginner en ik ben ingestapt begin 2020 bij de coronacrash.
In het begin ook veel fouten gemaakt (en waarschijnlijk zullen er nog een hoop fouten volgen ...), maar wel veel bijgeleerd, onder andere door dit forum (waarvoor dank!).
Begin alvast met te stoppen om met kleine bedragen te kopen. Dat kost alleen maar geld aan brokerkosten en belastingen. Zoek op wat de kosten zijn per aankoopschijf. Bij Bolero bijvoorbeeld is het het best om juist onder de 2.500 euro te blijven.
Doe uw onderzoek zelf (dit forum, reddit, internet, ...) en doe uw aankopen zelf via een internetbroker in plaats van het via een bank te laten doen (en blijf weg van hun fondsen).
Ik ben aanvankelijk begonnen met een gelijkaardige som en heb sindsdien het DCA-principe toegepast: maandelijks een bepaalde som storten op de effectenrekening, wachten tot ik rond de 2.500 euro zit en dan gewoon ETF's bijkopen zonder echt naar de prijs op dat moment te kijken. Mijn portefeuille bestaat uit een World-ETF en een Nasdaq-ETF en losse aandelen (Apple bijvoorbeeld - > historisch gezien een goed aandeel, ook al is dit geen garantie naar de toekomst toe).
Steek dat gewoon in een veilige ETF, verkoop niets, laat dat 5 jaar staan en kijk er niet naar om. En koop van tijd tot tijd eens bij. Na 5 jaar kunt ge dan nog zien wat ge ermee gaat doen.