Beginnersportefeuille
TIP
Re: Beginnersportefeuille
Ik heb die niet, post maar, dan leren we mss nog iets bij.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Is toch raar e daarover vind je niet zoveel grafiekjes zal zijn omdat het 12 jaar geduurd heeft voor dat het weer op winst stond .
Zelfde in de jaren 70 bijna 15 jaar toen .
Nu kunnen ze weer uitpakken met hun 10 jaarrendement
Ik heb deze gevonden. Niet erg gedetailleerd.
https://www.ibeleggen.nl/wp-content/upl ... -Index.png
https://www.ibeleggen.nl/wp-content/upl ... -Index.png
Ik ben ook een beginner en ik ben ingestapt begin 2020 bij de coronacrash.
In het begin ook veel fouten gemaakt (en waarschijnlijk zullen er nog een hoop fouten volgen ...), maar wel veel bijgeleerd, onder andere door dit forum (waarvoor dank!).
Begin alvast met te stoppen om met kleine bedragen te kopen. Dat kost alleen maar geld aan brokerkosten en belastingen. Zoek op wat de kosten zijn per aankoopschijf. Bij Bolero bijvoorbeeld is het het best om juist onder de 2.500 euro te blijven.
Doe uw onderzoek zelf (dit forum, reddit, internet, ...) en doe uw aankopen zelf via een internetbroker in plaats van het via een bank te laten doen (en blijf weg van hun fondsen).
Ik ben aanvankelijk begonnen met een gelijkaardige som en heb sindsdien het DCA-principe toegepast: maandelijks een bepaalde som storten op de effectenrekening, wachten tot ik rond de 2.500 euro zit en dan gewoon ETF's bijkopen zonder echt naar de prijs op dat moment te kijken. Mijn portefeuille bestaat uit een World-ETF en een Nasdaq-ETF en losse aandelen (Apple bijvoorbeeld - > historisch gezien een goed aandeel, ook al is dit geen garantie naar de toekomst toe).
Steek dat gewoon in een veilige ETF, verkoop niets, laat dat 5 jaar staan en kijk er niet naar om. En koop van tijd tot tijd eens bij. Na 5 jaar kunt ge dan nog zien wat ge ermee gaat doen.
De kans is groot dat er een crash komt. De kans is ook groot dat het gewoon blijft stijgen. Niemand kan de beurs voorspellen, maar een goede world-EFT zou relatief veilig moeten zijn.
In het begin ook veel fouten gemaakt (en waarschijnlijk zullen er nog een hoop fouten volgen ...), maar wel veel bijgeleerd, onder andere door dit forum (waarvoor dank!).
Begin alvast met te stoppen om met kleine bedragen te kopen. Dat kost alleen maar geld aan brokerkosten en belastingen. Zoek op wat de kosten zijn per aankoopschijf. Bij Bolero bijvoorbeeld is het het best om juist onder de 2.500 euro te blijven.
Doe uw onderzoek zelf (dit forum, reddit, internet, ...) en doe uw aankopen zelf via een internetbroker in plaats van het via een bank te laten doen (en blijf weg van hun fondsen).
Ik ben aanvankelijk begonnen met een gelijkaardige som en heb sindsdien het DCA-principe toegepast: maandelijks een bepaalde som storten op de effectenrekening, wachten tot ik rond de 2.500 euro zit en dan gewoon ETF's bijkopen zonder echt naar de prijs op dat moment te kijken. Mijn portefeuille bestaat uit een World-ETF en een Nasdaq-ETF en losse aandelen (Apple bijvoorbeeld - > historisch gezien een goed aandeel, ook al is dit geen garantie naar de toekomst toe).
Steek dat gewoon in een veilige ETF, verkoop niets, laat dat 5 jaar staan en kijk er niet naar om. En koop van tijd tot tijd eens bij. Na 5 jaar kunt ge dan nog zien wat ge ermee gaat doen.
De kans is groot dat er een crash komt. De kans is ook groot dat het gewoon blijft stijgen. Niemand kan de beurs voorspellen, maar een goede world-EFT zou relatief veilig moeten zijn.
Ik heb mijn grafiek gepost om te laten zien dat een all-time high geen uitzonderlijk gegeven is en geen indicatie is dat een crash zeer nabij en onvermijdelijk is. Dat je dus niet moet aarzelen om in te stappen want de beurs staat bijna permanent op of dichtbij een all-time high. Zie ook de grafiek van B7H4long.
Wat zijn de kosten om dit via Keytrade te kopen? Zou gewoon handig zijn, omdat ik daar ook al KEYPLAN heb.
Degiro starten is weeral een extra naam in mijn overzicht erbij
Of is het dat toch waard?
Degiro starten is weeral een extra naam in mijn overzicht erbij
Of is het dat toch waard?
https://lmgtfy.app/?q=keytradebank+tarieven+
Blijkbaar is even googelen teveel moeite voor sommigen. Hoe gaan die dan zelf hun huiswerk maken ?
Blijkbaar is even googelen teveel moeite voor sommigen. Hoe gaan die dan zelf hun huiswerk maken ?
Heb hier een program van Microsoft uit de jaren 90 vorige eeuw.Natal schreef: ↑2 januari 2022, 11:40 https://lmgtfy.app/?q=keytradebank+tarieven+
Oorspronkelijk voor windows xp draait onder win 10 - 11.
Is het perfecte om alle verkopen aankopen van alles en nog wat overzichtelijk bij te houden door de jaren heen.
Ingebouwde grafieken etc.
Al meermaals aangeboden hier op forum.(gratis ter beschikking)
Maar ja liever een Excel maken en liggen knoeien om alles bij te houden.
Waarom het zich makkelijk maken als het moeilijk ook kan.
En eens googlen is ook heel moeilijk om iets op te zoeken. (trouwens leuke link)
Estate Guru believer.
Microsoft Money is idd een oud programma dat nog relevant kan zijn. Jammer dat Microsoft het niet meer verder ontwikkeld heeft. Er zijn nog tal van alternatieven waar je deze zaken kan in opnemen. Elkeen moet voor zichzelf uitmaken waar hij vertrouwen in schenkt en wat hem het gewenste gebruiksgemak kan bieden.
Langs de andere kant snap ik ook wel dat er mensen zijn die voor Excel of Google Sheets kiezen. Je moet het zelf opbouwen maar kan het volledig naar eigen wens en behoefte doen. Voor mezelf heb ik ook een xls waar ik mijn zaken overzichtelijk bij kan houden. Die is niet te groot, niet te complex en geen slavenarbeid om te onderhouden.
Wekelijks even de koersen uit Google Sheets overzetten, en dan meteen ook de rekeningstanden updaten. Voor mij is dat voldoende. Ook daar kan I, verder gaan en macro’s beginnen brouwen maar daar hou ik bewust de boot af. KISS is mijn principe in dit geval.
En die link, als je voor je job regelmatig gelijkaardige vragen krijgt is het handig om zo nu en dan eens subtiel te verwijzen naar het zelf kunnen opzoeken.
Langs de andere kant snap ik ook wel dat er mensen zijn die voor Excel of Google Sheets kiezen. Je moet het zelf opbouwen maar kan het volledig naar eigen wens en behoefte doen. Voor mezelf heb ik ook een xls waar ik mijn zaken overzichtelijk bij kan houden. Die is niet te groot, niet te complex en geen slavenarbeid om te onderhouden.
Wekelijks even de koersen uit Google Sheets overzetten, en dan meteen ook de rekeningstanden updaten. Voor mij is dat voldoende. Ook daar kan I, verder gaan en macro’s beginnen brouwen maar daar hou ik bewust de boot af. KISS is mijn principe in dit geval.
En die link, als je voor je job regelmatig gelijkaardige vragen krijgt is het handig om zo nu en dan eens subtiel te verwijzen naar het zelf kunnen opzoeken.
Aan de beursindexen vandaag te zien zijn er trouwens nog veel anderen die vinden dat de beurzen niet te hoog staan om te kopen.
Ik wou vandaag Euronav kopen en die ging wel goed omhoog.
Iets te goed naar mijn zin. Ik kom een dag te laat.
Iwda : aan de ene kant wil ik die hebben. Aan de andere kant heb ik schrik om dat u te kopen.
Te lang wachten is ook niet goed. Begin 2020 vertelden anderen mij al dat de beurzen hoog stonden en dat ik beter nog wat kon wachten.
Je kan niet blijven wachten uiteraard.
Iets te goed naar mijn zin. Ik kom een dag te laat.
Iwda : aan de ene kant wil ik die hebben. Aan de andere kant heb ik schrik om dat u te kopen.
Te lang wachten is ook niet goed. Begin 2020 vertelden anderen mij al dat de beurzen hoog stonden en dat ik beter nog wat kon wachten.
Je kan niet blijven wachten uiteraard.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik heb een vrijgekomen kapitaal dat ik wou beleggen.
Is het mogelijk zonder al te veel risico te beleggen in EFT's?
=>wat zijn EFT's?
=>welke zijn EFT's met een gering risico van kapitaalverlies?
=>zijn er instapkosten bij EFT's?
=>is er een tax bij aankoop van EFT's?
=>waar vind ik info over de diverse EFT's?
=>waar koopt men EFT's aan?
Is het mogelijk zonder al te veel risico te beleggen in EFT's?
=>wat zijn EFT's?
=>welke zijn EFT's met een gering risico van kapitaalverlies?
=>zijn er instapkosten bij EFT's?
=>is er een tax bij aankoop van EFT's?
=>waar vind ik info over de diverse EFT's?
=>waar koopt men EFT's aan?