Belasting op dividenden
TIP
Re: Belasting op dividenden
en Mickiesoft ook
Waarom denk je dat dit een goed idee is?
vergelijk:
Je hebt 100 euro in je portefeuille, je neemt daar 4 euro uit weg, je geeft daarvan de helft aan de belastingen, en steekt de resterende 2 euro in je broekzak.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Betaling van dividenden wordt in de koers van het aandeel weerspiegeld. Merk je niet dat de koers daalt met de waarde van het dividend wanneer het betaald wordt ?
B7H4long , Indien een Belgisch aandeel: die andere 2 eur kan je dan al zeker terug vorderen via de belastingbrief. Dus je houdt er 4 eur aan over.
Ok, 98 euro gaat dan overblijven.
Het verlies zou op lange termijn moeten goedgemaakt worden op lange termijn indien je goede aandelen hebt.
Maar ik snap jullie punt wel.
Bij een goed aandeel stijgt de waarde van het aandeel opnieuw na de dividend betaling.
Ieder doet uiteraard wat hij wil maar ik heb toch al wel wat geld verdiend met mijn dividend.
Een goed aandeel dat geen dividend betaald zal dus meer stijgen.
Je kan maar een beperkt deel van de dividendbelasting terugvorderen.
Geld van je portefeuille naar je broekzak verhuizen is niet `verdienen`.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 10 januari 2024, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ja, maar dan was dat omdat dat goede aandelen waren (in goede, gezonde, groeiende bedrijven), niet omdat het aandelen waren die veel dividend uitkeren.
Een lekker dividendrendement KAN een aanwijzing zijn voor een gezond bedrijf, maar dat is niet altijd zo. En als ik de keus zou hebben dat het bedrijf zijn winsten in verantwoorde gezonde groei zou steken, ipv dividend uitkeren, zou ik altijd het eerste kiezen (juist vanwege de taksen).
Maar goed, die keuze is er niet. Bedrijf X doet met zijn winst wat hij wil, daar heb je als kleine aandeelhouder geen invloed op. Je zou natuurlijk kunnen investeren in bedrijf Y, uit dezelfde bedrijfstak, die geen of weinig dividend uitkeert. Maar ze zijn niet hetzelfde, en bedrijf Y heeft dan wel het voordeel dat het zijn winst gebruikt voor groei, maar heeft misschien wel andere nadelen (inferieure producten, een veel hogere K/W, kinderarbeid) waardoor je er niet in wilt investeren.
Wat mij betreft is het kiezen uit twee kwaden. Er zijn best wel een aantal dividendaandelen die ik in mijn portefeuille zou willen als er geen taks was. Dan moet ik kiezen: de taks accepteren, of een (in mijn inschatting) inferieur bedrijf kiezen.
Omdat je een investering niet enkel laat afhangen van belastingen? Je kiest voor een aandeel omdat je bv verwacht dat de risk / (netto) reward verhouding gunstig is, een matuur bedrijf dat zijn jaarlijkse winst niet in groei kan investeren en dus uitkeert kan een goeie belegging zijn. Het tegengestelde, enkel investeren in bedrijven die geen dividend uitbetalen omwille van RV is pas dom, je kijkt dan bv niet naar het risico van een farma start-up.
Maak daar maar van: de niet gerealiseerde onzekere waarde van je portefeuille is momenteel 100 euro, je neemt daar 4 euro van waarvan je in het slechtste geval netto 2,38 krijgt. Tot de dividend vrijstelling krijg je 4 of 3,4 euro.
Het lijkt me dat je het punt van Georg niet begrepen hebt. Bekijk ook zijn andere posts.vortex schreef: ↑10 januari 2024, 11:25Omdat je een investering niet enkel laat afhangen van belastingen? Je kiest voor een aandeel omdat je bv verwacht dat de risk / (netto) reward verhouding gunstig is, een matuur bedrijf dat zijn jaarlijkse winst niet in groei kan investeren en dus uitkeert kan een goeie belegging zijn. Het tegengestelde, enkel investeren in bedrijven die geen dividend uitbetalen omwille van RV is pas dom, je kijkt dan bv niet naar het risico van een farma start-up.
Wat me niet helemaal duidelijk is, is het volgende. Op https://financien.belgium.be/nl/onderne ... oorheffing wordt vermeld “U moet de roerende voorheffing aangeven en betalen binnen de 15 dagen na de toekenning of de betaalbaarstelling van de belastbare inkomsten.”
Er staat elders op die pagina echter ook “Als de roerende inkomsten niet aan de roerende voorheffing zijn onderworpen, moeten ze aangegeven worden in de aangifte van de personenbelasting.”
Daarnaast wordt op https://financien.belgium.be/nl/particu ... dividenden vermeld “Dat is een vrijstelling in de personenbelasting, niet in de roerende voorheffing.”
Wat is nu eigenlijk de bedoeling als ik jaarlijks minder dan 800 EUR aan (buitenlandse) dividenden uitgekeerd krijg, waar dus geen RV van is afgehouden? Ik ga ervan uit dat ik in dat geval simpelweg niets moet doen gezien ik onder de 800 EUR blijf?
Maar dat lijkt me dan weer in strijd met het stukje “U moet de roerende voorheffing aangeven en betalen binnen de 15 dagen […]” en met het stukje “Dat is een vrijstelling in de personenbelasting, niet in de roerende voorheffing.”
Heeft iemand hier een duidelijke uitleg over?
Er staat elders op die pagina echter ook “Als de roerende inkomsten niet aan de roerende voorheffing zijn onderworpen, moeten ze aangegeven worden in de aangifte van de personenbelasting.”
Daarnaast wordt op https://financien.belgium.be/nl/particu ... dividenden vermeld “Dat is een vrijstelling in de personenbelasting, niet in de roerende voorheffing.”
Wat is nu eigenlijk de bedoeling als ik jaarlijks minder dan 800 EUR aan (buitenlandse) dividenden uitgekeerd krijg, waar dus geen RV van is afgehouden? Ik ga ervan uit dat ik in dat geval simpelweg niets moet doen gezien ik onder de 800 EUR blijf?
Maar dat lijkt me dan weer in strijd met het stukje “U moet de roerende voorheffing aangeven en betalen binnen de 15 dagen […]” en met het stukje “Dat is een vrijstelling in de personenbelasting, niet in de roerende voorheffing.”
Heeft iemand hier een duidelijke uitleg over?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Best alles lezen.alvh schreef: ↑10 januari 2024, 13:09 Wat me niet helemaal duidelijk is, is het volgende. Op https://financien.belgium.be/nl/onderne ... oorheffing wordt vermeld “U moet de roerende voorheffing aangeven en betalen binnen de 15 dagen na de toekenning of de betaalbaarstelling van de belastbare inkomsten.”
In dit geval vooral het stukje over "wie moet aangeven en betalen".
Best alles lezen.
In dit geval vooral de zin er vlak voor.
Ja, klopt.alvh schreef: ↑10 januari 2024, 13:09 Daarnaast wordt op https://financien.belgium.be/nl/particu ... dividenden vermeld “Dat is een vrijstelling in de personenbelasting, niet in de roerende voorheffing.”
Als dat de enige dividenden zijn die je ontvangen hebt, dan blijf je onder de vrijstelling en moet je dus idd. niets invullen.
Niet dus. Dat is voor de schuldenaar, niet voor de genieter (jij bent genieter).
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Je kan enkel de Belgische RV (tot €800) recupereren via de belasting aangifte. Indien je een buitenlandse brooker hebt die geen Belgische RV heeft afgehouden, dan moet je die zelf aangeven, uiteraard enkel het deel boven de €800 vrijstelling.