Belasting op dividenden
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Belasting op dividenden
Ik bedoel de buitenlandse afgehouden RV.EarthNvstr1 schreef: ↑6 januari 2024, 14:32Bedoel je hoe het zit als Belg met de Belgische RV op dividenden van aandelen van Nederlandse bedrijven ?
Bijvoorbeeld voor Nederland gaat er naast de roerende voorheffing van 30% nog eens buitenlandse roerende voorheffing van 15% af.
Voor Nederland zou ik deze 15% dus ook kunnen terugvragen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dit is de bronheffing. Die kan je niet terugvorderen. Ik merk bijvoorbeeld op bij dividend op ING-aandeel (waarbij X brutodividend is): "X - 15% bronheffing= Y -30%= Z". In beste geval kan je terugkeren naar Y maar ook maar op beperkt bedrag. Eigenlijk wel vreemd binnen de EU als er vrij verkeer is op personen, goederen, diensten en kapitaal.karine schreef: ↑6 januari 2024, 19:34Ik bedoel de buitenlandse afgehouden RV.EarthNvstr1 schreef: ↑6 januari 2024, 14:32
Bedoel je hoe het zit als Belg met de Belgische RV op dividenden van aandelen van Nederlandse bedrijven ?
Bijvoorbeeld voor Nederland gaat er naast de roerende voorheffing van 30% nog eens buitenlandse roerende voorheffing van 15% af.
Voor Nederland zou ik deze 15% dus ook kunnen terugvragen.
Blijkbaar, en de minimum bronheffing is 15%.
Dus voor Nederland moet er niets gedaan worden.
Voor sommige andere landen waar deze heffing meer is dan 15% kan er aan de bankinstelling gevraagd worden om deze om voorhand te verlagen naar 15% zoals door Europa overeen gekomen.
Dus voor Nederland moet er niets gedaan worden.
Voor sommige andere landen waar deze heffing meer is dan 15% kan er aan de bankinstelling gevraagd worden om deze om voorhand te verlagen naar 15% zoals door Europa overeen gekomen.
De EU werkt ook van geen kant.DCM78 schreef: ↑6 januari 2024, 20:19Dit is de bronheffing. Die kan je niet terugvorderen. Ik merk bijvoorbeeld op bij dividend op ING-aandeel (waarbij X brutodividend is): "X - 15% bronheffing= Y -30%= Z". In beste geval kan je terugkeren naar Y maar ook maar op beperkt bedrag. Eigenlijk wel vreemd binnen de EU als er vrij verkeer is op personen, goederen, diensten en kapitaal.
Nee, die 15% Nederlandse bronheffing kun je niet terugvorderen. Zie hier voor een overzicht, artikel is wel van 2 jaar geleden maar voor zover ik weet nog actueel.
Vandaar het EU Richtlijn voorstel van juni 2019 om de bronheffing aan de bron volgens het dubbelbelastingverdrag in te houden of het teveel binnen de 2 maand terug te betalen.JOKER247 schreef: ↑6 januari 2024, 23:17De EU werkt ook van geen kant.DCM78 schreef: ↑6 januari 2024, 20:19
Dit is de bronheffing. Die kan je niet terugvorderen. Ik merk bijvoorbeeld op bij dividend op ING-aandeel (waarbij X brutodividend is): "X - 15% bronheffing= Y -30%= Z". In beste geval kan je terugkeren naar Y maar ook maar op beperkt bedrag. Eigenlijk wel vreemd binnen de EU als er vrij verkeer is op personen, goederen, diensten en kapitaal.
Lobby bij onze minister van financiën en onze europese parlemetsleden dat ze voor de optie "Relief at source" bij de fast-track in de EU en België vanaf 2027 gaan. Dat België die richtlijn eens goedgekeurd tijdig omzet in belgische wetgeving. Zie het voorstel van de richtlijn https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_3301
Laatst gewijzigd door Tycoon op 7 januari 2024, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
(Buitenlandse) dividendaandelen kopen in België is fiscale zelfmoord. En dat is heel jammer. Hopelijk komt er ooit écht vrij verkeer van kapitaal.
Op het teveel aan bronheffing dat je achteraf terugkrijgt moet je nog RV of personenbelasting betalen.
Echt vrij verkeer van kapitaal was de bedoeling in de EU met de EMU. Maar de bancaire unie is een droom en aan de muntunie deden ook niet alle lidstaten mee.
Echt vrij verkeer van kapitaal was de bedoeling in de EU met de EMU. Maar de bancaire unie is een droom en aan de muntunie deden ook niet alle lidstaten mee.
Laatst gewijzigd door Tycoon op 7 januari 2024, 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger (toch al enkele jaren geleden ) was de Nederlandse dividendbelating 30% . Als Belg en veel andere landen werd van de bronbelasting van 30% maar 15 % ingehouden.Vermits de dividend belating in Nederland verandert is van 30% naar 15% wordt er niets meer terugbetaald !
Er zijn wel dividenden van Amerikaanse aandelen die voor het overgrote deel als "fixed income" geclasseerd worden, waardoor je bijna geen buitenlandse RV moet betalen. Bijvoorbeeld: op de royale dividenden van sommige business development companies moet je 3% tot 5% buitenlandse RV betalen.
Daarnaast heb je de vrijstelling van RV in de PB voor de eerste 1666€ aan dividenden die je ontvangt (als koppel).
Is dat bedrag geïndexeerd?
RV is trouwens de enige reden waarom ik ver weg blijf van dividendaandelen. 50% kwijt en soms nog wat bancaire kosten er bovenop.
RV is trouwens de enige reden waarom ik ver weg blijf van dividendaandelen. 50% kwijt en soms nog wat bancaire kosten er bovenop.
Vanaf 2024 komt daar opnieuw verandering in en wordt de indexering opnieuw toegepast. Voor het inkomstenjaar 2024 (aanslagjaar 2025) zal u daardoor maximaal 249,90 euro roerende voorheffing kunnen recupereren, wat neerkomt op 833 aan dividenden (als ze onderworpen zijn aan het RV-tarief van 30%).
-+50% soms in totaal kwijt mogelijks bij buitenlands aandelen. Bij Belgische aandelen is het 30%. De RV is inderdaad een mogelijke reden om dividendaandelen links te laten liggen. Aan ieder om die afweging te maken.
-+50% soms in totaal kwijt mogelijks bij buitenlands aandelen. Bij Belgische aandelen is het 30%. De RV is inderdaad een mogelijke reden om dividendaandelen links te laten liggen. Aan ieder om die afweging te maken.
Je hebt Coca Cola zie ik, is dit geen dividend- aandeel?
Waarom zo koppig wegblijven van dividend- aandelen? Je krijgt nog steeds 50 % netto...beter dit dan helemaal niets.