Belastingen Belgie
TIP
Re: Belastingen Belgie
B7H4long schreef: ↑26 mei 2021, 20:55Heb je een referentie?
Het heeft geen zin iets te "schrijven" als je het niet kan ondersteunen met betrouwbare referenties.
Volgens de referentiss die hier gepost zijn lijkt het dat -binnen de personenbelasting- men de minwaarden van "speculatieve_transacties_binnen_de_diverse_inkomsten" kan inbrengen tegenover de meerwaarde van "speculatieve_transacties_binnen_de_diverse_inkomsten", als je nog verliezen hebt zou je die zelfs 5 jaar kunnen meenemen.
Mijn referentie? ... mijn boekhouderskantoor.
Bij twijfel contacteer het uwe en men zal je daar hetzelfde vertellen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarom heb ik de indruk dat je niet serieus leest wat er geschreven wordt ?
Je kan niet "zomaar" je verliezen recupereren... je zou enkel je eventuele verliezen van de vorige 5 jaar in mindering kunnen brengen van je winst...
EarthNvstr1 schreef: ↑26 mei 2021, 21:04Waarom heb ik de indruk dat je niet serieus leest wat er geschreven wordt ?
Je kan niet "zomaar" je verliezen recupereren... je zou enkel je eventuele verliezen van de vorige 5 jaar in mindering kunnen brengen van je winst...
Volgens mijn boekhouder kun je helemaal geen minwaarden op aandelen in vermindering brengen als privépersoon, niet op een jaar en ook niet op vijf jaar.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ok. Dat kan dus verklaren waarom dat apart staat op de belastingaangifte.
En wat zegt je boekhouder in datzelfde kader dan over andere dingen dan aandelen ?
EarthNvstr1 schreef: ↑26 mei 2021, 21:14Ok. Dat kan dus verklaren waarom dat apart staat op de belastingaangifte.
En wat zegt je boekhouder in datzelfde kader dan over andere dingen dan aandelen ?
Ik vraag daar normaal nooit over want ik handel enkel met aandelen, heb vandaag enkel een uitzondering gemaakt wegens deze discussie.
Best wel een grappig topic toch, niemand hier die het weet. Goede raad, handel als een goede huismoeder, beter zal het niet worden.
Wanneer je met aandelen wil handelen zal je vroeg of laat een fiasco tegen komen want beleggen is een risico. Als je daar niet tegen kan kun je ook je geld onder jouw matras (in jouw kluis) steken.
In de tijd dat ik op de beurs handel heb ik ook totaalverliezen gehad maar dat woog niet op tegen de winsten.
Privé kun je deze verliezen niet in vermindering brengen bij bij de fiscus maar wordt je ook niet belast op de meerwaarde, lijkt mij fair dus.
In een vennootschap kun je deze verliezen ook niet in vermindering brengen bij de fiscus maar wordt je wel belast op meerwaarde van jouw aandelen.
Conclusie: Privé kom je er financieel beter uit.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat hangt er maar vanaf wat je juist doet natuurlijk.
Maar goed, geen omelet zonder eieren te breken
Je bent dus nog steeds niet mee hé ...
We hebben het over "diverse inkomsten" of "winst of baten, hoe ook genaamd, die zelfs occasioneel of toevallig, buiten het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid, voortkomen uit enige prestatie, verrichting of speculatie of uit diensten bewezen aan derden, daaronder niet begrepen normale verrichtingen van beheer van een privé-vermogen bestaande uit onroerende goederen, portefeuillewaarden en roerende voorwerpen" ... en dat wordt belast aan 33%.
Mij lijkt het niet onlogisch (en als ik uw redenering omdraai, vind jij dat ook dus) dat verliezen in mindering gebracht kunnen worden, aangezien winsten belast worden.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 26 mei 2021, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Vier blz reeds over deze vraag, en nog geven er sommigen antwoord op een ander vraag. Frustrerend.EarthNvstr1 schreef: ↑26 mei 2021, 21:50Je bent dus nog steeds niet mee hé ...
We hebben het over "diverse inkomsten" of "winst of baten, hoe ook genaamd, die zelfs occasioneel of toevallig, buiten het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid, voortkomen uit enige prestatie, verrichting of speculatie of uit diensten bewezen aan derden, daaronder niet begrepen normale verrichtingen van beheer van een privé-vermogen bestaande uit onroerende goederen, portefeuillewaarden en roerende voorwerpen" ... en dat wordt belast aan 33%.
Mij lijkt het niet onlogisch (en als ik uw redenering omdraai, vind jij dat ook dus) dat verliezen in mindering gebracht kunnen worden, aangezien winsten belast worden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad.
Nog frustrerender vind ik echter:
En zolang dat het geval is, doe ik dit ook:
Nog frustrerender vind ik echter:
Edit: of eerder "niemand die kan aantonen hoe het zit"
En zolang dat het geval is, doe ik dit ook:
Edit: weze het dan als huisvader ipv als huismoeder
Ik ga mij hier niet meer mee bezig houden, jullie doen maar .....