Belastingen cryptomunten België
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Belastingen cryptomunten België
https://www.forexcoach.nl/forex-informa ... ren-belgie
Ik geloof ook dat het verlies van een bepaald jaar ook in mindering gebracht mag worden van de winst van de volgende x jaar. Tot die conclusie waar we eerder al gekomen in een gelijkaardig topic dacht ik.
https://www.vandelanotte.be/data/docume ... caties.pdf
Je kan dit dus volgens mij gewoon op basis van de waarde van de portefeuille/account doen.Het bijzondere belastingstelsel van diverse inkomsten
Als uw winsten in het kader van beleggingen in forex, of andere risicovolle financiële producten als diverse inkomsten beschouwd zouden worden, zijn deze onderworpen aan een bijzonder stelsel van aanslag van 33%. Zij worden, met andere woorden, niet aan de beroepsinkomsten toegevoegd om belast te worden aan de progressieve tarieven, maar apart belast. Of dit voor u gunstig is hangt af van in welke belastingschijf u valt voor uw beroepsinkomen, maar meestal is de aparte belasting in uw voordeel.
In dit geval worden de 'meerwaarden' belast en niet het vermogen zelf dat u in forex hebt belegd. De fiscus zal dus moeten onderzoeken wat bij het begin van het jaar uw startkapitaal was en hoeveel dit met de speculatieve verrichtingen tegen het einde van het jaar is aangegroeid. Deze meerwaarde wordt onderworpen aan een belastingtarief van 33 %.
Ik geloof ook dat het verlies van een bepaald jaar ook in mindering gebracht mag worden van de winst van de volgende x jaar. Tot die conclusie waar we eerder al gekomen in een gelijkaardig topic dacht ik.
Ook hier is dus sprake van de totaliteit en dat verliezen in mindering gebracht kunnen worden.2.1.2. Divers inkomen
Art. 90, 1° WIB92 stelt dat diverse inkomsten zijn: [...] winst of baten, hoe ook genaamd, die zelfs occasioneel of toevallig, buiten het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid, voortkomen uit enige prestatie, verrichting of speculatie of uit diensten bewezen aan derden, daaronder niet begrepen normale verrichtingen van beheer van een privé-vermogen bestaande uit onroerende goederen, portefeuillewaarden en roerende voorwerpen.
Concreet moet dus in elke situatie afzonderlijk de vraag worden gesteld of het geheel van de transacties al dan niet kadert binnen het normaal beheer van het privé-vermogen. Indien dit laatste het geval is, zullen er geen belastingen verschuldigd zijn op de eventuele gerealiseerde winsten. Indien daarentegen de verrichtingen met een speculatief karakter werden uitgevoerd, zonder daarom beroepsmatig te zijn, dan is de meerwaarde be-lastbaar als een divers inkomen tegen een tarief van 33 procent (+ gemeentelijke opcentiemen).
Wanneer zowel winsten als verliezen worden gerealiseerd bij het verhandelen van cryptomunten (al dan niet dezelfde cryptomunten), kunnen de verliezen in mindering gebracht worden van de winsten die op basis van ditzelfde wetsartikel (art. 90, 1° WIB92) belastbaar zijn. Er zijn met andere woorden dus enkel belastingen ver-schuldigd indien de gerealiseerde winsten groter zijn dan de gerealiseerde verliezen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 16 augustus 2021, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrees dat fiscus geen oren heeft naar wat u gelooftEarthNvstr1 schreef: ↑16 augustus 2021, 11:07 Ik geloof ook dat het verlies van een bepaald jaar ook in mindering gebracht mag worden van de winst van de volgende x jaar.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Jij mag voor mijn part vrezen wat je wilbantsee schreef: ↑16 augustus 2021, 11:45Vrees dat fiscus geen oren heeft naar wat u gelooftEarthNvstr1 schreef: ↑16 augustus 2021, 11:07 Ik geloof ook dat het verlies van een bepaald jaar ook in mindering gebracht mag worden van de winst van de volgende x jaar.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Zie vanaf hier:EarthNvstr1 schreef: ↑16 augustus 2021, 11:07 Ik geloof ook dat het verlies van een bepaald jaar ook in mindering gebracht mag worden van de winst van de volgende x jaar. Tot die conclusie waar we eerder al gekomen in een gelijkaardig topic dacht ik.
belastingen-belgie-t30008-60.html?hilit ... en#p510305
Edit: of was er toen ook geen conclusie ?
Alles letterlijk nemen is rare gewoonte en niet zinvol. En als u dat doet om gelijk te halen rare vorm van discussiëren.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Er staat inderdaad "Ik geloof ...", m.a.w. dat impliceert dat het verkeerd kan zijn en dat de fiscus het anders kan zien.
Uw reactie draagt dus totaal niets bij!
Weer diagonaal gelezen? Of valt uw frank nu pas? Is exact wat ik schreef in andere woorden. Ik geef toe als het de bedoeling is zoals u altijd maar doet om alles recht krom te redeneren en alles krom recht, dan brengen mijn bijdrages niets bij.EarthNvstr1 schreef: ↑16 augustus 2021, 13:21Er staat inderdaad "Ik geloof ...", m.a.w. dat impliceert dat het verkeerd kan zijn en dat de fiscus het anders kan zien.
Uw reactie draagt dus totaal niets bij!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.forexcoach.nl/forex-informa ... ren-belgie
We hebben het daar trouwens al eerder over gehad, zie vanaf hier:
Je kan dit dus volgens mij gewoon op basis van de waarde van de portefeuille/account doen.Het bijzondere belastingstelsel van diverse inkomsten
Als uw winsten in het kader van beleggingen in forex, of andere risicovolle financiële producten als diverse inkomsten beschouwd zouden worden, zijn deze onderworpen aan een bijzonder stelsel van aanslag van 33%. Zij worden, met andere woorden, niet aan de beroepsinkomsten toegevoegd om belast te worden aan de progressieve tarieven, maar apart belast. Of dit voor u gunstig is hangt af van in welke belastingschijf u valt voor uw beroepsinkomen, maar meestal is de aparte belasting in uw voordeel.
In dit geval worden de 'meerwaarden' belast en niet het vermogen zelf dat u in forex hebt belegd. De fiscus zal dus moeten onderzoeken wat bij het begin van het jaar uw startkapitaal was en hoeveel dit met de speculatieve verrichtingen tegen het einde van het jaar is aangegroeid. Deze meerwaarde wordt onderworpen aan een belastingtarief van 33 %.
We hebben het daar trouwens al eerder over gehad, zie vanaf hier:
Ook hier is dus sprake van de totaliteit en dat verliezen in mindering gebracht kunnen worden.2.1.2. Divers inkomen
Art. 90, 1° WIB92 stelt dat diverse inkomsten zijn: [...] winst of baten, hoe ook genaamd, die zelfs occasioneel of toevallig, buiten het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid, voortkomen uit enige prestatie, verrichting of speculatie of uit diensten bewezen aan derden, daaronder niet begrepen normale verrichtingen van beheer van een privé-vermogen bestaande uit onroerende goederen, portefeuillewaarden en roerende voorwerpen.
Concreet moet dus in elke situatie afzonderlijk de vraag worden gesteld of het geheel van de transacties al dan niet kadert binnen het normaal beheer van het privé-vermogen. Indien dit laatste het geval is, zullen er geen belastingen verschuldigd zijn op de eventuele gerealiseerde winsten. Indien daarentegen de verrichtingen met een speculatief karakter werden uitgevoerd, zonder daarom beroepsmatig te zijn, dan is de meerwaarde be-lastbaar als een divers inkomen tegen een tarief van 33 procent (+ gemeentelijke opcentiemen).
Wanneer zowel winsten als verliezen worden gerealiseerd bij het verhandelen van cryptomunten (al dan niet dezelfde cryptomunten), kunnen de verliezen in mindering gebracht worden van de winsten die op basis van ditzelfde wetsartikel (art. 90, 1° WIB92) belastbaar zijn. Er zijn met andere woorden dus enkel belastingen ver-schuldigd indien de gerealiseerde winsten groter zijn dan de gerealiseerde verliezen.
Je kan kiezen tussen het stelsel FIFO of LIFO.qsdf schreef: ↑16 augustus 2021, 10:00 Bedankt voor de antwoorden. Het doet blijkbaar nog altijd stof opwaaien als het over belastingen en cryptomunten gaat.
Ok, het is dus duidelijk dat er 33% moet berekend wordt en op alle winstgeven transactie. Maar hoe doe je dat wanneer je meerdere malen hebt aangekocht voor dat je verkoopt. Is dat dan volgens het FIFO principe, zoals al eerder vermeld?
Stel dat ik 100 munten heb gekocht aan 1 euro en we noemen het investering A. Een week later koop ik opnieuw 100 munten aan 2 euro, investering B. In totaal dus 200 munten voor 300 euro geïnvesteerd.
De koers stijgt, 1 munt wordt 4 euro waard. In totaal is mijn investering op dat moment 800 euro waard, m.a.w. 500 euro winst.
Ik beslis om een deel hiervan op te nemen en verkoop 50 munten aan 4 euro. Dat maakt dat ik 200 euro in totaal terugstort, maar dat is niet mijn winst aangezien mijn investeringskost hier nog van afgetrokken moet worden. De vraag is dan, van welke investering, van investering A of van investering B?
FIFO is wanneer je begint met de vroegste aankoop start te verkopen.
In boven staande geval:
1)Aankoop 100BTC(1EUR/BTC) 100EUR
2)Aankoop 100BTC(2EUR/BTC) 200EUR
Bij verkoop 50BTC aan 4 euro/BTC moet ik dus beginnen bij de eerste aankoop(1).
Winst is dan 200EUR(50BTCx4EUR)-50EUR(50BTCx1EUR) = 150 EUR winst.
Mijn FiFO is dan nog:
1)Aankoop 50BTC(1EUR/BTC) 50EUR
Stel ik verkoop daarna de overige 150 BTC aan 5EUR/BTC.
Winst is dan bij verkoop(1) -50BTC: 250EUR(50BTCx5EUR) - 50EUR(50BTCx1EUR)= 200EUR winst.
Winst is dan bij verkoop(2) -100BTC: 500EUR(100BTCx5EUR) - 200(100BTCx2EUR)= 300EUR winst
Totale winst van de 150BTC verkoop is dus 200+300 = 500EUR
Als je het stelsel LIFO neemt begin je bij de laatste aankoop te verkopen.
Ik begrijp het FIFO en LIFO systeem, maar welk systeem moet ik toepassen wanneer ik de winst voor mijn belastingen bereken? Want als ik het LIFO systeem gebruik, zou ik aanzienlijk minder winst moeten aangeven.Insan2 schreef: ↑16 augustus 2021, 17:37Je kan kiezen tussen het stelsel FIFO of LIFO.qsdf schreef: ↑16 augustus 2021, 10:00 Bedankt voor de antwoorden. Het doet blijkbaar nog altijd stof opwaaien als het over belastingen en cryptomunten gaat.
Ok, het is dus duidelijk dat er 33% moet berekend wordt en op alle winstgeven transactie. Maar hoe doe je dat wanneer je meerdere malen hebt aangekocht voor dat je verkoopt. Is dat dan volgens het FIFO principe, zoals al eerder vermeld?
Stel dat ik 100 munten heb gekocht aan 1 euro en we noemen het investering A. Een week later koop ik opnieuw 100 munten aan 2 euro, investering B. In totaal dus 200 munten voor 300 euro geïnvesteerd.
De koers stijgt, 1 munt wordt 4 euro waard. In totaal is mijn investering op dat moment 800 euro waard, m.a.w. 500 euro winst.
Ik beslis om een deel hiervan op te nemen en verkoop 50 munten aan 4 euro. Dat maakt dat ik 200 euro in totaal terugstort, maar dat is niet mijn winst aangezien mijn investeringskost hier nog van afgetrokken moet worden. De vraag is dan, van welke investering, van investering A of van investering B?
FIFO is wanneer je begint met de vroegste aankoop start te verkopen.
In boven staande geval:
1)Aankoop 100BTC(1EUR/BTC) 100EUR
Bij verkoop 50BTC aan 4 euro/BTC moet ik dus beginnen bij de eerste aankoop(1).
Winst is dan 200EUR(50BTCx4EUR)-50EUR(50BTCx1EUR) = 150 EUR winst.
Mijn FiFO is dan nog:
1)Aankoop 50BTC(1EUR/BTC) 50EUR
Stel ik verkoop daarna de overige 150 BTC aan 5EUR/BTC.
Winst is dan bij verkoop(1) -50BTC: 250EUR(50BTCx5EUR) - 50EUR(50BTCx1EUR)= 200EUR winst.
Winst is dan bij verkoop(2) -100BTC: 500EUR(100BTCx5EUR) - 200(100BTCx2EUR)= 300EUR winst
Totale winst van de 150BTC verkoop is dus 200+300 = 500EUR
Als je het stelsel LIFO neemt begin je bij de laatste aankoop te verkopen.
Sterker nog, stel dat ik als 3de aankoop 100 BTC bijkoop aan 10 euro/BTC, dan zou mijn verkoop van 50 BTC aan 5 euro/BTC volgens het LIFO systeem geen winst betekenen, maar zelfs 250 euro verlies. Terwijl het FIFO systeem 200 euro winst betekent.
Hoi. Graag schop ik deze even terug naar boven. Ik ben die ook aan het nazien.
Mijn vraag is of ik kan kiezen tussen FIFO of LIFO?
Kan ik ze combineren het jaar door? Zo lang die dat verkocht zijn, niet meer beschikbaar zijn?
Want sommige zijn gekocht voor lange termijn, en andere om op korte termijn te verkopen.
Kan ik ze combineren het jaar door? Zo lang die dat verkocht zijn, niet meer beschikbaar zijn?
Want sommige zijn gekocht voor lange termijn, en andere om op korte termijn te verkopen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik dacht dat we gezamenlijk als forumleden tot de conclusie waren gekomen dat je idd. mag kiezen tussen FIFO of LIFO, maar dat je dat dan consequent moet blijven hanteren. Of dat dan geldt voor 1 asset of 1 portefeuille of je volledige vermogen, dat was volgens mij nog niet echt duidelijk.Soulw4x3r schreef: ↑15 oktober 2021, 19:16 Hoi. Graag schop ik deze even terug naar boven. Ik ben die ook aan het nazien.
Dat lijkt logisch en ook voor o.a. de fiscus dat men consequent moet blijven hanteren.EarthNvstr1 schreef: ↑18 oktober 2021, 21:23Ik dacht dat we gezamenlijk als forumleden tot de conclusie waren gekomen dat je idd. mag kiezen tussen FIFO of LIFO, maar dat je dat dan consequent moet blijven hanteren. Of dat dan geldt voor 1 asset of 1 portefeuille of je volledige vermogen, dat was volgens mij nog niet echt duidelijk.Soulw4x3r schreef: ↑15 oktober 2021, 19:16 Hoi. Graag schop ik deze even terug naar boven. Ik ben die ook aan het nazien.
Echter wat de forumleden tot conclusie eventueel zouden gekomen zijn, daar moet de fiscus totaal geen rekening mee houden ( of men al dan niet mag kiezen voor FIFO of LIFO )
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Klopt. Maar wat was de conclusie ?paul schreef: ↑18 oktober 2021, 21:35Dat lijkt logisch en ook voor o.a. de fiscus dat men consequent moet blijven hanteren.EarthNvstr1 schreef: ↑18 oktober 2021, 21:23
Ik dacht dat we gezamenlijk als forumleden tot de conclusie waren gekomen dat je idd. mag kiezen tussen FIFO of LIFO, maar dat je dat dan consequent moet blijven hanteren. Of dat dan geldt voor 1 asset of 1 portefeuille of je volledige vermogen, dat was volgens mij nog niet echt duidelijk.
Echter wat de forumleden tot conclusie eventueel zouden gekomen zijn, daar moet de fiscus totaal geen rekening mee houden ( of men al dan niet mag kiezen voor FIFO of LIFO )
Edit: of een nog beter alternatief: hoe zit het nu eigenlijk ?
-
- Full Member
- Contacteer:
Een paar vragen:
N1:
Iemand een idee hoe een airdrop belast word?
Heb er eentje die aangekondigd was in 2017. Token pas begin dit jaar beschikbaar op de markt. (Airdrop verdeeld in tranches van 1/12 per maand dus tegen begin volgend jaar pas de hele airdrop te verhandelen).
Andere airdrop begin dit jaar gekregen door gebruikt te maken van een platform.
Wordt je sowieso belast of kan je belasting ontwijken door "buy and hold"? 6+ maand.
N2:
In het begin van het jaar was het plan om een DeFi index portfolio te maken en dat voor een jaar te houden. Has toen een 10 - 15 tal munten geselecteerd. Uiteindelijk ben ik van dat plan afgestapt en alles verkocht voor de Layer 1 munt omdat ik het toch te riskant vond om in de projecten van die Layer 1 zelf te beleggen. Dat lijken nu wel veel trades maar bedoeling was wel buy en hold. Geen probleem hierop belasting te betalen, hoewel ik denk dat ik in het algemeen met verlies verkocht heb.
N3:
90% wat ik nu doe (nadat mij goed voelde bij mijn portfolio) is buy and hold (6+ maand tot 1 jaar), alleen bijgekocht, niks verkocht. Hier en daar probeer ik wel eens een platform uit of ben ik uit een munt gestapt door een hack, .... en verkoop ik al binnen enkele maanden. Ik hoop dat er een onderscheid is is tussen actief en passief portfolio? Ik kan wel degelijk aantonen dat ik een bepaalde coin al sinds februari heb, nooit verkocht heb, etc.
N1:
Iemand een idee hoe een airdrop belast word?
Heb er eentje die aangekondigd was in 2017. Token pas begin dit jaar beschikbaar op de markt. (Airdrop verdeeld in tranches van 1/12 per maand dus tegen begin volgend jaar pas de hele airdrop te verhandelen).
Andere airdrop begin dit jaar gekregen door gebruikt te maken van een platform.
Wordt je sowieso belast of kan je belasting ontwijken door "buy and hold"? 6+ maand.
N2:
In het begin van het jaar was het plan om een DeFi index portfolio te maken en dat voor een jaar te houden. Has toen een 10 - 15 tal munten geselecteerd. Uiteindelijk ben ik van dat plan afgestapt en alles verkocht voor de Layer 1 munt omdat ik het toch te riskant vond om in de projecten van die Layer 1 zelf te beleggen. Dat lijken nu wel veel trades maar bedoeling was wel buy en hold. Geen probleem hierop belasting te betalen, hoewel ik denk dat ik in het algemeen met verlies verkocht heb.
N3:
90% wat ik nu doe (nadat mij goed voelde bij mijn portfolio) is buy and hold (6+ maand tot 1 jaar), alleen bijgekocht, niks verkocht. Hier en daar probeer ik wel eens een platform uit of ben ik uit een munt gestapt door een hack, .... en verkoop ik al binnen enkele maanden. Ik hoop dat er een onderscheid is is tussen actief en passief portfolio? Ik kan wel degelijk aantonen dat ik een bepaalde coin al sinds februari heb, nooit verkocht heb, etc.