Belastingen op cryptomunten
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Belastingen op cryptomunten
Hallo iedereen, ik heb een aantal vraagtekens over het aangeven van je winsten op cryptomunten.
Stel je vindt van jezelf dat je hebt gehandeld als 'goede huisvader' en je zet bijvoorbeeld € 100 000 van je wallet op je bankrekening. Dan gaat de bank de belastingdienst inlichten?
En dan wanneer je niets aangeeft op je belastingbrief, zal de fiscus je dan een boete opleggen?
Of klopt de fiscus bij je aan nog voor je je belastingbrief hebt ingevuld?
Want als ik toch iets invul op mijn belastingbrief, betaal ik er sowieso belastingen op, ook al was ik goede huisvader?
En als ik niets invul, maak ik kans om zwaar beboet te worden?
Alvast bedankt voor jullie mogelijke antwoorden.
Stel je vindt van jezelf dat je hebt gehandeld als 'goede huisvader' en je zet bijvoorbeeld € 100 000 van je wallet op je bankrekening. Dan gaat de bank de belastingdienst inlichten?
En dan wanneer je niets aangeeft op je belastingbrief, zal de fiscus je dan een boete opleggen?
Of klopt de fiscus bij je aan nog voor je je belastingbrief hebt ingevuld?
Want als ik toch iets invul op mijn belastingbrief, betaal ik er sowieso belastingen op, ook al was ik goede huisvader?
En als ik niets invul, maak ik kans om zwaar beboet te worden?
Alvast bedankt voor jullie mogelijke antwoorden.
Re: Belastingen op cryptomunten
De bank gaat jou eerst vragen vanwaar het geld komt. Je moet dan de nodige bewijzen tonen aan de bank. Bijvoorbeeld: je had 40.000€ op een bankrekening. Je hebt daarmee bitcoins gekocht. Je hebt ze verkocht aan 100.000€.JCout schreef: ↑22 april 2021, 10:04 Hallo iedereen, ik heb een aantal vraagtekens over het aangeven van je winsten op cryptomunten.
Als je de nodige bewijzen niet kunt voorleggen, zal de bank jou aangeven aan het CTIF-CFI.
De bank zal dit laatste niet vertellen aan jou, want de wet verbiedt dat ze jou hierover informeren. Ze gaan de 100.000 ook blokkeren (opnieuw zonder dit te zeggen).
Daarna is het aan de CTIF-CFI om te zien wat ze ermee doen.
Of je hebt gehandeld als goede huisvader of niet. Dat staat niet duidelijk in de wet. Ben je een "actieve trader" geweest (wederom: geen duidelijke definitie), dan is dat niet als goede huisvader.
**edit**: je bent daarom geen misdadiger . Je moet het alleen aangeven in de belastingaangifte (als occasionele inkomsten of beroepsinkomsten; wederom afhankelijk van hoe "actief" je was. En als het beroepsinkomsten zijn, dan moet je (moest je) sociale bijdragen betalen.
Los van deze vragen. De wet of je al dan niet de wallet had moeten aangeven bij de CAP is onduidelijk. Een wallet op een exchange (vb coinbase) moet je "waarschijnlijk" aangeven. Een die je zelf bijhoudt, "waarschijnlijk" niet.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bovenstaande reactie vat het goed samen. De bank kan het zich an sich niet schelen of jij daar belastingen moet op betalen, maar is wel als de dood voor verdachte transacties die kunnen wijzen op witwassen of terroristische geldstromen. Daarom zul jij moeten aantonen waar de gelden vandaan komen. Als de bank ook maar enige twijfel heeft over jouw uitleg moeten ze dit melden aan het CFI.
Zeer bedankt voor je uitleg.NTO schreef: ↑22 april 2021, 10:22De bank gaat jou eerst vragen vanwaar het geld komt. Je moet dan de nodige bewijzen tonen aan de bank. Bijvoorbeeld: je had 40.000€ op een bankrekening. Je hebt daarmee bitcoins gekocht. Je hebt ze verkocht aan 100.000€.JCout schreef: ↑22 april 2021, 10:04 Hallo iedereen, ik heb een aantal vraagtekens over het aangeven van je winsten op cryptomunten.
Als je de nodige bewijzen niet kunt voorleggen, zal de bank jou aangeven aan het CTIF-CFI.
De bank zal dit laatste niet vertellen aan jou, want de wet verbiedt dat ze jou hierover informeren. Ze gaan de 100.000 ook blokkeren (opnieuw zonder dit te zeggen).
Daarna is het aan de CTIF-CFI om te zien wat ze ermee doen.
Of je hebt gehandeld als goede huisvader of niet. Dat staat niet duidelijk in de wet. Ben je een "actieve trader" geweest (wederom: geen duidelijke definitie), dan is dat niet als goede huisvader.
**edit**: je bent daarom geen misdadiger . Je moet het alleen aangeven in de belastingaangifte (als occasionele inkomsten of beroepsinkomsten; wederom afhankelijk van hoe "actief" je was. En als het beroepsinkomsten zijn, dan moet je (moest je) sociale bijdragen betalen.
Los van deze vragen. De wet of je al dan niet de wallet had moeten aangeven bij de CAP is onduidelijk. Een wallet op een exchange (vb coinbase) moet je "waarschijnlijk" aangeven. Een die je zelf bijhoudt, "waarschijnlijk" niet.
Dus wanneer ik aan mijn bank kan bewijzen vanwaar het geld komt, zullen ze me niet aangeven bij de CTIF-CFI?
En dan wanneer ik vind dat ik handelde als goede huisvader, geef ik niets aan op mijn belastingbrief en zullen er ook geen gevolgen zijn?
Wat als ik vind dat ik als goede huisvader handelde en de fiscus vindt van niet, is het kwaad dan geschied wanneer ik niets aangeef?
Bijkomende vraag.
Wat als je via een exchange bezig bent en via de exchange heb je een Visa kaart (bv Binance).
In plaats van af te halen naar je eigen bank geef je het uit via je Visa debet kaart...
Wat als je via een exchange bezig bent en via de exchange heb je een Visa kaart (bv Binance).
In plaats van af te halen naar je eigen bank geef je het uit via je Visa debet kaart...
THE POWER OF COMPOUNDING
"Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it. He who doesn't, pays it."
-Albert Einstein-
"Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it. He who doesn't, pays it."
-Albert Einstein-
Als je "waterdicht" antwoord wil kan je best eens aan de fiscus vragen, met opgave van alle je rekeningen en saldo's.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
https://www.ruling.be/
Laat ons het resultaat weten...
Laat ons het resultaat weten...
Klopt. Maar ook de bron van de 40.000€ van mijn voorbeeld mag niet verdacht zijn. Als die 40.000 bijvoorbeeld op een buitenlandse rekening stond, ga je ook moeten bewijzen vanwaar die 40.000 kwam. Maar geld op een buitenlandse rekening op zich is geen misdaad. Alleen als je niet kunt bewijzen vanwaar het komt.
Het kan het voorwerp van discussie zijn. Als je bijvoorbeeld een volledige, gedetailleerde lijst hebt van transacties, en dat aantal is klein, is dat een punt in jouw voordeel.En dan wanneer ik vind dat ik handelde als goede huisvader, geef ik niets aan op mijn belastingbrief en zullen er ook geen gevolgen zijn?
Wat als ik vind dat ik als goede huisvader handelde en de fiscus vindt van niet, is het kwaad dan geschied wanneer ik niets aangeef?
Maar als je van 10.000€ er 100.000 van gemaakt hebt, is dat waarschijnlijk een punt in jouw nadeel, ook al heb je maar 1 keer bitcoins gekocht en dan weer verkocht.
Als je naast die 100.000 nog eens 300.000 op jouw wallet hebt staan, is dat ook een punt in jouw "nadeel".
Het hangt dus allemaal af van welke interpretatie uit de bus zal komen.
De fiscus weet niet dat je die 100.000 overgeschreven hebt indien er geen onderzoek van het CTIF-CFI gebeurt. Maar op een bepaald moment komen ze er misschien op, bijvoorbeeld in het kader van onderzoek van nalatenschap. Of in het kader van onderzoek van jouw belastingaangifte. Of nav uiterlijke kenmerken van rijkdom (Ferrari voor de deur, ...). En dan heb je beter heel goed jouw documentatie klaar.
Als je over een jaar opnieuw 100.000 naar de bank overschrijft, gaan ze bij de bank waarschijnlijk zenuwachtig worden. En dan nemen ze het zekere voor het onzekere en melden jou aan de CTIF-CFI.
Winst die je haalt uit transacties die je doet als "voorzichtig en redelijk persoon" ("goede huisvader") moet je niet aangeven op je belastingen.
Winst die je haalt uit speculatieve transacties lijkt belastbaar, winst die je haalt uit mining lijkt waarschijnlijk ook belastbaar.
Als ik mijn transacaties zou willen laten gelden als "voorzichtig en redelijk" zou ik goed bijhouden welke transacties ik doe en een lijst met bewijs bijhouden van:
- de initiele overschrijving van mijn bankrekening naar de wallet of dergelijke
- screenshot van elke cryptotransactie
- de overschrijving van mijn wallet naar mijn bankrekening
Met deze bewijzen zal mijn bank de inkomende overschrijving waarschijnlijk aanvaarden en niet vlaggen als "mogelijk fraude"
Met deze bewijzen zal de belastingsdienst het moeilijk hebben om te bewijzen dat ik "speculeerde".
nota: zelfs al aanvaart de belastingsdienst de transacties als niet-speculatief, persoonlijk zijn cryptotransacties voor mij wel speculatief (zoals bvb ook "speculatie" in grondstoffen of goud)
Winst die je haalt uit speculatieve transacties lijkt belastbaar, winst die je haalt uit mining lijkt waarschijnlijk ook belastbaar.
Als ik mijn transacaties zou willen laten gelden als "voorzichtig en redelijk" zou ik goed bijhouden welke transacties ik doe en een lijst met bewijs bijhouden van:
- de initiele overschrijving van mijn bankrekening naar de wallet of dergelijke
- screenshot van elke cryptotransactie
- de overschrijving van mijn wallet naar mijn bankrekening
Met deze bewijzen zal mijn bank de inkomende overschrijving waarschijnlijk aanvaarden en niet vlaggen als "mogelijk fraude"
Met deze bewijzen zal de belastingsdienst het moeilijk hebben om te bewijzen dat ik "speculeerde".
nota: zelfs al aanvaart de belastingsdienst de transacties als niet-speculatief, persoonlijk zijn cryptotransacties voor mij wel speculatief (zoals bvb ook "speculatie" in grondstoffen of goud)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat klopt volgens mij niet...
Ik heb ooit geld vanuit P2P-lending gestort op mijn zichtrekening en de bank vroeg mij ook welk deel intresten waren en met bewijzen. Van het deel intresten werd 30% RV bevrijdend door de bank afgehouden (wat ok is).
Stel nu dat ik daar niet mee akkoord was, aan wie geven ze het dan door ?
Op Reddit staan er twee goede posts:
https://www.reddit.com/r/belgium/commen ... urrencies/
https://www.reddit.com/r/BEFire/wiki/in ... 2p_lending
https://www.reddit.com/r/belgium/commen ... urrencies/
https://www.reddit.com/r/BEFire/wiki/in ... 2p_lending
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
En fiat currency transacties dan ?
En cash fondsen dan ?
En high yield of junk obligaties dan ?
En aandelen met een KW van >100 dan ?
...
Edit: mijn punt is dat *hoe je handelt* belangrijker is dan *in wat* volgens mij.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 22 april 2021, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Bedankt voor die link.
In die post zeggen ze eerst:
En dan:Crypto Exchanges:
as long as you don't hold significant sums on them, you don't have to declare these accounts
Is dat niet tegenstrijdig ?Crypto Holding:
on an exchange: register the exchange with NBB ("saving account")
En wat als ik een bitcoin tracker heb gekocht, dan moet ik bij verkoop toch ook geen belasting betalen op de meerwaarde ?
Bij DeGiro bijvoorbeeld kan je de "Bitcoin Tracker Euro" kopen, noteert op beurs van Stockholm. Er is ook een voor Ethereum.
Bij DeGiro bijvoorbeeld kan je de "Bitcoin Tracker Euro" kopen, noteert op beurs van Stockholm. Er is ook een voor Ethereum.
Als het is in het kader van beheer als goede huisvader, dan niet.
Het instrument heeft geen belang: aandelen, obligaties, trackers, fondsen, opties, futures, currencies, bitcoins, ...
Goede huisvader: geen belasting op meerwaarden.
Anders: occasionele inkomsten of beroepsinkomsten. In het laatste geval moet je ook sociale bijdragen betalen.