belastingen
belastingen
Ik ontvang vervangingsinkomsten waarop geen roerende voorheffing wordt ingehouden. Bij berekening van de belasting moet ik geen belasting betalen en ik trek ook niets terug. Dat is dus goed.
Nu echter betaal ik ook aan mijn EX onderhoudsgeld voor mijn zoon. zegge 2700 euro per jaar. Wanneer ik dit ingeef in mijn aangifte, blijkt dat ik nog steeds niets terugtrek.
Is dit geen discriminatie ten opzichte van diegene die een inkomen hebben uit arbeid( waar wel vorrheffing betaald is ) en deze wel belastingvermindering op onderhoudsbijdrage kunnen inbrengen.
Is hier een trukje voor om dit alsnog te recupereren.
Nu echter betaal ik ook aan mijn EX onderhoudsgeld voor mijn zoon. zegge 2700 euro per jaar. Wanneer ik dit ingeef in mijn aangifte, blijkt dat ik nog steeds niets terugtrek.
Is dit geen discriminatie ten opzichte van diegene die een inkomen hebben uit arbeid( waar wel vorrheffing betaald is ) en deze wel belastingvermindering op onderhoudsbijdrage kunnen inbrengen.
Is hier een trukje voor om dit alsnog te recupereren.
Re: belastingen
Heb je de combinatie aangifte roerende voorheffings ( bv termijnrekeningen ) en onderhoudsgeld al uitgeprobeerd ?
Zou kunnen dat het ook niet lukt.
Zou kunnen dat het ook niet lukt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
njet, lukt ook niet. In het verleden viel dan niet op gezien ik nogal wat onroerend goed had. Maar sinds ik deze verkocht heb in 2008 valt da natuurlijk wel op . Zal er denk ik naast vallen om nog iets af te pakken van ons alom-verslindend belasting systeem.
Kan het beter in eigen pocket laten belanden ,dan dat de belasting het toch maar besteed aan allerlei nutteloze projektjes her en der.
Kan het beter in eigen pocket laten belanden ,dan dat de belasting het toch maar besteed aan allerlei nutteloze projektjes her en der.
Dus als ik het goed begrijp betaal je dus geen belastingen en toch schrik je dat ze je niets terug geven ?
Beste Eric2,eric2 schreef:Dus als ik het goed begrijp betaal je dus geen belastingen en toch schrik je dat ze je niets terug geven ?
Als je geen belastingen moet betalen, komt dat normaal gezien omdat je een extreem laag inkomen hebt.
Dus niets om jaloers over te zijn.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Stond er ergens dat ik jaloers was ?Louise schreef:Beste Eric2,eric2 schreef:Dus als ik het goed begrijp betaal je dus geen belastingen en toch schrik je dat ze je niets terug geven ?
Als je geen belastingen moet betalen, komt dat normaal gezien omdat je een extreem laag inkomen hebt.
@ Ludo,
Spijtig genoeg vrees ik dat hier niet veel aan te doen valt.
Mijn man en ik leven ook van vervangingsinkomens waardoor wij geen belastingen betalen.
In ons geval trekken wij de eerder afgehouden roerende voorheffing terug. (= eigenlijk gratis lening aan de staat
)
Maar wij kunnen bijvoorbeeld geen belastingvoordeel meer halen door ons pensioensparen aan te geven, omdat hetgeen wij terugtrekken beperkt blijft tot het totaal van de betaalde RV.
Ook voor allerhande andere belastingvoordelen (PWA-, dienstencheques...) vallen wij uit de boot.
Die belastingvoordelen zijn blijkbaar alleen bedoeld voor mensen met hogere inkomens.
Mijn man en ik leven ook van vervangingsinkomens waardoor wij geen belastingen betalen.
In ons geval trekken wij de eerder afgehouden roerende voorheffing terug. (= eigenlijk gratis lening aan de staat
Maar wij kunnen bijvoorbeeld geen belastingvoordeel meer halen door ons pensioensparen aan te geven, omdat hetgeen wij terugtrekken beperkt blijft tot het totaal van de betaalde RV.
Ook voor allerhande andere belastingvoordelen (PWA-, dienstencheques...) vallen wij uit de boot.
Die belastingvoordelen zijn blijkbaar alleen bedoeld voor mensen met hogere inkomens.
Louise,Louise schreef:@ Ludo,
In ons geval trekken wij de eerder afgehouden roerende voorheffing terug. (= eigenlijk gratis lening aan de staat)
Die belastingvoordelen zijn blijkbaar alleen bedoeld voor mensen hogere inkomens.
Voor die dienstencheques hebben ze een paar jaar geleden de wetgeving aangespast, dat dit ondertussen wel zou kunnen voor mensen die geen belastingen moeten betalen
( ik denk vanaf de inkomsten 2007). Die mensen krijgen een soort belastingskrediet
Als je wil zoek ik even de wetgeving en de parlementaire vragen daarover op.
Sorry, die laatste opmerking was niet op u persoonlijk bedoeld.eric2 schreef:Stond er ergens dat ik jaloers was ?Louise schreef: Beste Eric2,
Komt uit gewoonte : velen uit mijn omgeving benijden mij namelijk omdat ik geen personenbelasting hoef te betalen, maar ik wil onmiddellijk ruilen met hen.
Ik moet mijn vorige opmerking even toch nuanceren.
Het belastingskrediet voor dienstencheques voor mensen die geen belastingen moeten betalen, zou enkel gelden voor mensen met een ikomen onder de 15220 euro. Ik heb niet nagekeken of die 15220 euro reeds geindexeerd was, anders moet daar nog een heel pak bijkomen ( ongeveer 40% °
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;
Het belastingskrediet voor dienstencheques voor mensen die geen belastingen moeten betalen, zou enkel gelden voor mensen met een ikomen onder de 15220 euro. Ik heb niet nagekeken of die 15220 euro reeds geindexeerd was, anders moet daar nog een heel pak bijkomen ( ongeveer 40% °
http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar ben ik niet van op de hoogte.paul schreef:Louise,Louise schreef:@ Ludo,
In ons geval trekken wij de eerder afgehouden roerende voorheffing terug. (= eigenlijk gratis lening aan de staat)
Die belastingvoordelen zijn blijkbaar alleen bedoeld voor mensen hogere inkomens.
Voor die dienstencheques hebben ze een paar jaar geleden de wetgeving aangespast, dat dit ondertussen wel zou kunnen voor mensen die geen belastingen moeten betalen
( ik denk vanaf de inkomsten 2007). Die mensen krijgen een soort belastingskrediet
Dat zou een goede zaak zijn, vooral omdat juist ouderen met lage pensioentjes, of langdurig zieken dit best zouden kunnen gebruiken.
Voorlopig trekken mijn man en ik nog genoeg onze plan om onze huishoudklusjes en tuinonderhoud zélf te doen.
Maar met het ouder worden (en vooral door de gezondheidstoestand van mijn man) heb ik er al over nagedacht dat we binnen enkele jaren misschien tóch al zouden hulp nodig hebben.
GEindexeerd is het bedrag 22870 euro, dus goed nieuwsLouise schreef:Daar ben ik niet van op de hoogte.paul schreef:
Louise,
Dat zou een goede zaak zijn, vooral omdat juist ouderen met lage pensioentjes, of langdurig zieken dit best zouden kunnen gebruiken.
Voorlopig trekken mijn man en ik nog genoeg onze plan om onze huishoudklusjes en tuinonderhoud zélf te doen.
Maar met het ouder worden (en vooral door de gezondheidstoestand van mijn man) heb ik er al over nagedacht dat we binnen enkele jaren misschien tóch al zouden hulp nodig hebben.
(art. 156 bis WIB92
Artikel 156bis
Het deel van de in de artikelen 145/1 tot 156 bedoelde verminderingen dat niet is aangerekend, wordt, in de mate dat het betrekking heeft op de uitgaven gedaan voor prestaties betaald met dienstencheques als bedoeld in de artikelen 145/21 tot 145/23 , omgezet in een terugbetaalbaar belastingkrediet.
Voor de bepaling van het in het eerste lid bedoelde deel van de in de artikelen 1451 tot 156 bedoelde verminderingen dat niet is aangerekend, wordt evenwel geen rekening gehouden met de artikelen 153 en 154.
In afwijking van de vorige leden wordt, wanneer artikel 154 is toegepast, het belastingkrediet als volgt berekend :
- in geval van toepassing van artikel 154, § 2 : het belastingkrediet is gelijk aan de vermindering voor de uitgaven gedaan voor prestaties betaald met dienstencheques als bedoeld in de artikelen 145/21 tot 145/23;
- in geval van toepassing van artikel 154, § 3 : het belastingkrediet is gelijk aan het positieve verschil tussen de vermindering voor de uitgaven gedaan voor prestaties betaald met dienstencheques als bedoeld in de artikelen 145/21 tot 145/23 en de belasting die overblijft na toepassing van de genoemde § 3.
Dit artikel is niet van toepassing van zodra het belastbare inkomen van de belastingplichtige het in artikel 131, eerste lid, 1°, bedoelde bedrag overschrijdt.
Dit artikel is evenmin van toepassing op een belastingplichtige die beroepsinkomsten heeft die bij overeenkomst zijn vrijgesteld en die niet in aanmerking komen voor de berekening van de belasting op zijn andere inkomsten.
---------------------------------------- Art. 156bis : art. 156bis is van toepassing met ingang van het aanslagjaar 2009. (Art. 70, W 08.06.2008) B.S. 16.06.2008
-----------------------------------------------------
Artikel 131
Voor de berekening van de belasting wordt het volgende basisbedrag vrijgesteld van belasting :
1° wanneer het belastbare inkomen van de belastingplichtige niet meer bedraagt dan 22.870,00 EUR (basisbedrag 15 220 EUR): 6.400,00 EUR (basisbedrag 4 260 EUR);
2° wanneer het belastbare inkomen van de belastingplichtige begrepen is tussen 22.870,00 EUR (basisbedrag 15 220 EUR) en 22.870,00 EUR (basisbedrag 15 220 EUR) verhoogd met het verschil tussen het bedrag vermeld in 1° en het bedrag vermeld in 3° : het in 1° vermelde bedrag verminderd met het verschil tussen het belastbare inkomen en 22.870,00 EUR (basisbedrag 15 220 EUR);
Yep inderdaad, is ni echt schrikken, maar betaal die gasten ni graag.eric2 schreef:Dus als ik het goed begrijp betaal je dus geen belastingen en toch schrik je dat ze je niets terug geven ?
Vooralleer je meerdere onroerende goederen bij elkaar krijgt, heb je al aardig wat belasting via arbeid betaald.Daarbij de registratie rechten telkens op deze goederen bij aankoop. Tel uit wat je aan de belasting overdraagt. Op je zuurverdiende spaargelden, waar je eigenlijk al belasting op betaald hebt, moet je nu nog eens belasting betalen. Heb al meer belasting betaald,op arbeid, venootschap, onroerend goed,en roerend goed dan me lief is.
Ik betaalde vroeger al belasting op onroerend goed( kadastraal inkomen) en ingave in de belastingaangifte ,welke niet in mindering werd gebracht gezien ik deze niet zelf bewoonde, maar verhuurde .Huurinkomsten wel niet belastbaar.
Nu ik deze verkocht heb,en kapitaal van deze goederen in termijnrek. heb gestoken betaal ik via deze weg uiteindelijk toch nog wel 15% roerend voorheffing, is dus ook belasting. Ben dus gene paria ,draag mijn steentje aan de belasting op die manier wel bij hoor,welliswaar op een andere manier.En da is ni niks dat ik betaal.
En nee,,, ik betaal ni graag belasting, vindt da verloren geld, ze smossen er toch maar mee.
En als er een weg is om de onderhoudsuitkering die ik betaal nog te kunnen inbrengen, zodat ik van de staat, geld terug krijg,dan zal ik da zeker doen. Dus iemand misschien nen goeie tip voor mij????
-
- Jr. Member
- Contacteer:
eric2 schreef:Stond er ergens dat ik jaloers was ?Louise schreef: Beste Eric2,
Jaloers moet je daar zeker niet om zijn.
Wat ik wel erg vind, is dat er in Belgie aan bijna anderhalf miljoen mensen een uitkering wordt voorzien. Dat is immens veel, zeker als je ziet dat er maar 3 keer zoveel aktieven zijn die daar moeten voor opdraaien.
Ik vind het helemaal niet kunnen, dat die uitkeringen ONBEPERKT in de tijd zijn. In geen enkel ander europees land is dit zo.
Wel heeft Belgie de allerlaagste pensioenuitkering van Europa. Mensen die hun hele leven gewerkt hebben en altijd hebben bijgedragen krijgen nadien een aalmoes.
Daarenboven zouden dus de uitkeringsgerechtigden door hun lage inkomsten geen belastingen betalen maar er wel moeten recupereren ? Hier moet je helemaal tureluut voor zijn.
Wie nog aktief is wordt wel heel erg ontmoedigd.
Voor dezen die geen belastingen betalen bestaat er nog altijd hulp via de ziekenbonden. Die kosten zijn véél lager dan wat men uiteindelijk betaalt via de dienstencheques of pwa.
Dit systeem bestond al lang voor de dienstencheques.
Bij de Cm verwijst men bvb naar :
http://www.familiehulp.be/home/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit systeem bestond al lang voor de dienstencheques.
Bij de Cm verwijst men bvb naar :
http://www.familiehulp.be/home/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;