Belastingsaangifte bij DeGiro
TIP
Re: Belastingsaangifte bij DeGiro
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie.
Ik denk eraan om voor grote bedragen bij Bolero te werken en voor kleinere en meer risico zaken bij Degiro.
Er zijn 2 mogelijkheden dan als de bedragen groter worden op Degiro.
1. verkopen bij Degiro en kopen bij Bolero
of
2. de lijnen transfereren van Degiro naar Bolero, wat een nuloperatie is want Degiro vraagt 20 EUR per lijn en Bolero compenseert 20 EUR per lijn, echter tot een max van 400 EUR. Vraag is of meerdere keren transfereren toegelaten zal zijn.
Wat is jullie mening hierover?
Ik denk eraan om voor grote bedragen bij Bolero te werken en voor kleinere en meer risico zaken bij Degiro.
of
2. de lijnen transfereren van Degiro naar Bolero, wat een nuloperatie is want Degiro vraagt 20 EUR per lijn en Bolero compenseert 20 EUR per lijn, echter tot een max van 400 EUR. Vraag is of meerdere keren transfereren toegelaten zal zijn.
Laatst gewijzigd door PRU op 13 september 2023, 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Ga naar Lynx of mexem?
Veruit beste optie....
Je moet wel nog altijd buitenlandse rekening aangeven
Veruit beste optie....
Je moet wel nog altijd buitenlandse rekening aangeven
Beweer je nu dat Bolero en Keytrade (daar heb ik rekeningen) mijn effecten uitlenen, of lees ik het verkeerd?spaarfreakje schreef: ↑10 september 2023, 00:04 Bij degiro teken je expliciet dat zij uw effecten mogen uitlenen aan shorters en dit terwijl hun garantie-systeem slechts 90% van de frauduleuze verliezen dekt (met een max van 20 000 €).
Sowieso dus 10% verlies als je het zitten zou hebben (weliswaar zeer weinig waarschijnlijk).
Zij werken met het Duitse garantiesysteem voor effecten.
Het Belgische (Bolero en MeDirect), het Nederlandse (degiro VROEGER) en het Franse (Keytrade) garanderen wél 100%
Bij saxo krijg ik de helft van de opbrengst als ik effecten uitleen, en kan ik het uitlenen ook stopzetten.
(Ik had aangenomen dat Bolero en Keytrade niet aan uitlenen doen, niet dat zij dat stiekem wel doen en alles in eigen zak steken. )
PRU schreef: ↑13 september 2023, 10:20 Ik zit ongeveer in dezelfde situatie.
of
Ik heb zonet mijn 1ste orders op Bolero geplaatst, IWDA en S&P 500.
Ik ben al enkele jaren klant van Degiro.
Ik heb netjes mijn rekening bij Degiro ook gemeld bij NBB, en als buitenlandse rekening bij mij belastingsaangifte.
Al die jaren heb ik één Belgisch aandeel in portefeuille gehouden. WDP
Ik krijg nu een brief van de belastingen dat ik in 2021 en 2022 mijn dividenden niet heb aangegeven, en dat er hiervoor nu een belastingsverhoging zal worden aangerekend.
Ik dacht dat ik dividenden van Belgische aandelen niet zelf diende aan te geven???
Ik heb netjes mijn rekening bij Degiro ook gemeld bij NBB, en als buitenlandse rekening bij mij belastingsaangifte.
Ik krijg nu een brief van de belastingen dat ik in 2021 en 2022 mijn dividenden niet heb aangegeven, en dat er hiervoor nu een belastingsverhoging zal worden aangerekend.
Ik dacht dat ik dividenden van Belgische aandelen niet zelf diende aan te geven???
Ik denk dat het afhangt van je instellingen, je kunt kiezen voor:336 schreef: ↑6 september 2024, 17:34 Ik ben al enkele jaren klant van Degiro.
a) De Giro houdt Belgische belastingen in en stort die door.
b) Jij doet de afdracht van Belgische belastingen in eigen beheer.
Bedankt voor uw bericht.
Onder mijn profiel, bij belastingsinformatie vind ik enkel hetvolgende terug:
Afbeelding: https://ibb.co/rFgv6n8
Onder mijn profiel, bij belastingsinformatie vind ik enkel hetvolgende terug:
Afbeelding: https://ibb.co/rFgv6n8
Roerende voorheffing (30%) op dividenden van Belgische aandelen worden in principe aan de bron afgehouden (dus door de uitgevende firma).
Dit principe staat trouwens op de website van de FOD financiën vermeld.
https://financien.belgium.be/nl/onderne ... heffing#q3
Zoals je zegt "in principe". Maar dat is niet automatisch bij buitenlandse brookers.xvsteep schreef: ↑6 september 2024, 18:41 Roerende voorheffing (30%) op dividenden van Belgische aandelen worden in principe aan de bron afgehouden (dus door de uitgevende firma).
Buitenlandse of Belgische broker speelt hierin geen rol gezien het de uitgevende firma (in dit geval dus Warehouse De Pauw) is die de roerende voorheffing moet inhouden op het dividend dat ze uitbetalen. De broker speelt enkel een rol bij de TOB maar de vraag gaat hier niet over de TOB maar over de RV op dividenden van Belgische aandelen.Finny10 schreef: ↑6 september 2024, 18:49Zoals je zegt "in principe". Maar dat is niet automatisch bij buitenlandse brookers.xvsteep schreef: ↑6 september 2024, 18:41 Roerende voorheffing (30%) op dividenden van Belgische aandelen worden in principe aan de bron afgehouden (dus door de uitgevende firma).
Gaat het over RV of over TOB?
Komt die brief van FOD Financiën - Fiscaliteit - Personenbelasting?
Of van FOD FInanciën - Diverse taksen?
Ik kan mij vergissen, maar ook al werd er geen RV ingehouden, zolang het dividend minder is dan 800 euro, is dit - dacht ik - vrijgesteld in de personenbelasting. Ook al komt het van het buitenland.
Komt die brief van FOD Financiën - Fiscaliteit - Personenbelasting?
Of van FOD FInanciën - Diverse taksen?
Ik kan mij vergissen, maar ook al werd er geen RV ingehouden, zolang het dividend minder is dan 800 euro, is dit - dacht ik - vrijgesteld in de personenbelasting. Ook al komt het van het buitenland.
Het feit dat het een Belgisch aandeel is, is in deze irrelevant. U moet RV betalen op elk dividend dat u ontvangt, ongeacht in welk land het aandeel verhandeld wordt.336 schreef: ↑6 september 2024, 17:34 Ik ben al enkele jaren klant van Degiro.
Los daarvan is het uw taak om dit aan te geven op uw pb aangifte indien u deze ontvangt via buitenlandse broker, tenzij u minder dan 800€ dividend ontvangt bij al uw brokers samen.
Op de belastingsaangifte, moet bovendien worden aangevinkt of men al dan niet een rekening in het buitenland heeft, zelfs als er geen geld opstaat.BlueB schreef: ↑6 september 2024, 23:35Het feit dat het een Belgisch aandeel is, is in deze irrelevant. U moet RV betalen op elk dividend dat u ontvangt, ongeacht in welk land het aandeel verhandeld wordt.336 schreef: ↑6 september 2024, 17:34 Ik ben al enkele jaren klant van Degiro.
Los daarvan is het uw taak om dit aan te geven op uw pb aangifte indien u deze ontvangt via buitenlandse broker, tenzij u minder dan 800€ dividend ontvangt bij al uw brokers samen.
Het staat duidelijk in de toelichting van financiën pagina 56 (Vak VII Rubriek A2b)336 schreef: ↑6 september 2024, 17:34 Ik ben al enkele jaren klant van Degiro.
https://financien.belgium.be/sites/defa ... g-2024.pdf
Dit komt overeen met in de belastingsbrief rubrieken 1444, 1159, 1145, 1448 die respectievelijk voor 30% 20% 15% 5% RV zijn voorbehouden.
Anderzijds De Giro verklaart heel duidelijk dat bronbelasting wordt ingehouden op dividenden door de agent van de uitkerende organisatie en dit volgens de regels van het land van het product en doorgestort aan de belastingsdienst van dat land.
https://www.degiro.nl/helpdesk/belastin ... ingehouden
https://www.degiro.nl/helpdesk/belastin ... dinkomsten
Als ik dit goed begrijp dan zal De Giro zelf geen bronbelasting inhouden want dit is reeds uitgevoerd aan de bron.
Een belg die nederlandse aandelen bezit zal dan de dividenden moeten aangeven en aldus dubbel belastingen betalen tenzij een overeenkomst bestaat tussen beide landen.
Een belg die belgische aandelen bezit zou mijn inziens die dubbele belastingen kunnen vermijden door aan te tonen dat het over belgische aandelen gaat.
De belastingsdienst heeft niets met De Giro te maken. Een fout of onduidelijkheden in de schoenen van De Giro schuiven, daar zullen ze zich niets van aantrekken.
It's up to you.
Ik denk dat het verstandig zou zijn om even met de belastingen te bellen of mailen om te vragen wat ze van u verwachten om aan te tonen dat het over Belgische aandelen gaat en dat er dan in elk geval RV is afgehouden.