Belastingssoep
TIP
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Belastingssoep
Hallo,
Na weken alles afgeschuimd te hebben is er nog steeds niemand met een concreet sluitend antwoord
De Cap-belastingsaangifte stuurt je ook enkel van het kastje naar de muur...
Indexfondsen DEGIRO, waar en hoe aangeven?
Welke gegevens geef je aan ? (Je hebt hier geen eigen rekeningnummer enkel een acountnaam)
P2p-lending via Grupeer/Fast Invest.
Waar en wat geef je aan?
Bezit van cryptomunten, waar en wat geef je aan?
Makkelijk om de mensen geen info te geven en als je iets niet aangeeft zullen ze er wel staan om op je kop te kloppen vermoed ik...
Na weken alles afgeschuimd te hebben is er nog steeds niemand met een concreet sluitend antwoord
Welke gegevens geef je aan ? (Je hebt hier geen eigen rekeningnummer enkel een acountnaam)
Waar en wat geef je aan?
Makkelijk om de mensen geen info te geven en als je iets niet aangeeft zullen ze er wel staan om op je kop te kloppen vermoed ik...
Re: Belastingssoep
Ooit eens opgezocht i.v.m. cryptomunten:Eigenbestwil schreef: ↑28 maart 2019, 12:55 Hallo,
Waar en wat geef je aan?
- als je cryptomunten mijnt, moet dat in bijberoep of hoofdberoep
- als je koopt en verkoopt, dus m.a.w. trade, moet je dat aangeven, net als bij aandelen
- als je een hodler bent, moet je niks doen
Disclaimer: ik ben geen fiscaal expert, maar dat is wat ik op cryptoforums vond een paar jaren geleden en ik zit in de laatste categorie
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Zou mooi zijn maar dit lijkt mij te mooi om waar te zijn dat de staat zijn graantje niet zou meepikken als je zoals in het verleden je kapitaal x100 ziet gaan door een hype-explosie...
Zou ook niet weten hoe men dit controleert indien je alles wel aangeeft, stel dat je in 30 verschillende crypros zou zitten...onmogelijk lijkt me dit aan te geven allemaal en te controleren achteraf.
Zou ook niet weten hoe men dit controleert indien je alles wel aangeeft, stel dat je in 30 verschillende crypros zou zitten...onmogelijk lijkt me dit aan te geven allemaal en te controleren achteraf.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Wat ik zeer speciaal vind is dat als je op het forum wat meeleest er zeer veel mensen via DEGIRO werken maar niemand geeft blijkbaar iets aan of weet niet hoe...
Mikt iedereen er dan op in de hoop om binnen 25j te cashen zonder belastingdienst die vragen gaat stellen ?
Mikt iedereen er dan op in de hoop om binnen 25j te cashen zonder belastingdienst die vragen gaat stellen ?
Cpnx: klopt. Het bedrag en grootorde van de meerwaarde bij HODLen maakt niet uit. Quasi alle meerwaarden die als normaal beheer bestemd kunnen worden zijn vrij van belastingen: aandelen, kunst, cryptomunten, oldtimers, etc.
Zelf ben ik niet bij DEGIRO maar die bedenking heb ik me ook al gemaakt.Eigenbestwil schreef: ↑28 maart 2019, 14:07 Wat ik zeer speciaal vind is dat als je op het forum wat meeleest er zeer veel mensen via DEGIRO werken maar niemand geeft blijkbaar iets aan of weet niet hoe...
Wilt men vanaf AJ 2019 de Belgische RV op dividenden terugvorderen zal men toch wel moeten... .
En 't is echt niet veel werk:
En 't is echt niet veel werk:
- Eenmalig aangeven bij de NBB m.b.v. "Mededeling van de buitenlandse rekeningen aan het Centraal Aanspreekpunt (CAP)" - > https://www.nbb.be/nl/kredietcentrales/ ... en-voor-de
(in bijlage zie je welke gegevens ik had ingevuld) - Voor de jaarlijkse belastingsaangifte:
- vak 1075-89 aanvinken
- daarbij de gegevens van de beleggingsrekening meedelen (houder/land/aangegeven)
- vak 1444-11 - > in te vullen bedrag belastbaar aan 30%: alle niet-Belgische dividenden optellen die je in je jaaropgave van Degiro kan terugvinden. Degiro houdt alleen maar de bronbelasting af: voor de Belgische aandelen/fondsen ben je m.a.w. al in regel en hoef je dus niets aan te geven, voor de buitenlandse geldt het tegenovergestelde.
- voor degenen die gehuwd zijn onder het wettelijk stelsel: bedrag in 1444-11 halveren en ook kopiëren in vak 2444-78
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Alvast bedankt !!
Vak 1444-11 dient dus niet te worden ingevuld indien er geen dividend is uitgekeerd ?
Ik investeer namelijk enkel in kapitaliserende etf's...
Vak 1444-11 dient dus niet te worden ingevuld indien er geen dividend is uitgekeerd ?
-
- Newbie
inderdaadEigenbestwil schreef: ↑28 maart 2019, 18:11 Alvast bedankt !!
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Ok top.
Bij die aangifte van je DEGIRO-REKENING vul je dan ergens op je belastingaangifte bedragen in?
Bij p2p-lending zal het iets soortgelijk zijn vermoed ik ?
Acountnaam en gebruikers-id aangeven als rekeningnummer.
En dan op de interesten betaal je voorheffing veronderstel ik?
Dan moet men al bedragen gaan invullen en dergelijke?
Bij die aangifte van je DEGIRO-REKENING vul je dan ergens op je belastingaangifte bedragen in?
Vergelijk het met aandelen. Je koopt aandelen van startup, ze nemen 5 maal in waarde toe, moet jij dan belastingen betalen zonder dat je ze verkoopt? Je betaalt de belasting, enkele maanden later halveren ze. Krijg je dan terug van de belastingen? En dan verviervoudigen ze terug in waarde, moet je dan terug belastingen betalen zonder dat je ze verkoopt? Op de duur ga je meer belastingen betalen dan de meerwaarde plus aankoopwaarde samen. Als je al belastingen betaalt, dan is het op het einde van de rit, op het moment dat je ze verkoopt en op de meerwaarde. Behalve, als het als normaal beheer kan beschouwd worden, maar dat is een rekbaar begrip.Eigenbestwil schreef: ↑28 maart 2019, 14:05 Zou mooi zijn maar dit lijkt mij te mooi om waar te zijn dat de staat zijn graantje niet zou meepikken als je zoals in het verleden je kapitaal x100 ziet gaan door een hype-explosie...
Als je koopt en verkoopt (aandelen, crypto en wat je nog allemaal vermelde) meer dan enkele keren per jaar, ga je misschien best om raad vragen bij een fiscalist.
En dan is er nog iets als de effectentaks, als je effecten boven de €500.000 komen betaal je een taks, maar heb nog nooit gehoord dat crypto als effecten beschouwd worden. Heb er over die taks gehoord, maar aangezien ik niet in de buurt kom, weet ik er het fijne niet van.
aandelen op naam bv. van de bakkersvrouwen tellen ook niet voor die 500 K mee.
Te dikwijls handelen ( in dezelfde aandelen )kan je veel belastingen kosten ( en tussentijdse verliezen zijn telkens niet aftrekbaar ), terwijl als je ze lang bijhoudt moet je er normaal niks op betalen
Te dikwijls handelen ( in dezelfde aandelen )kan je veel belastingen kosten ( en tussentijdse verliezen zijn telkens niet aftrekbaar ), terwijl als je ze lang bijhoudt moet je er normaal niks op betalen
Er is toch al vele malen aangegeven om je gebruikersnaam kenbaar te maken op je belastingsaangifte?Eigenbestwil schreef: ↑28 maart 2019, 19:41 Ok top.
Veel meer was ik niet van plan te gaan doen.