Belastingsvermindering inbraakvertragende werken
Belastingsvermindering inbraakvertragende werken
Ik laat mijn garagepoort vervangen door een sectionale poort, die voldoet voor de belastingsvermindering op inbraakvertragende werken. Dit werk zal echter pas in 2010 worden uitgevoerd. Weet iemand of deze maatregel doorloopt in 2010? Volgens mijn informatie zou die maatregel al zeker doorlopen tot april 2010.
Re: Belastingsvermindering inbraakvertragende werken
Ik dacht van wel.
Let wel op met de belastingvermindering voor energiebesparende maatregelen. Die is namelijk niet te combineren met de belastingvermindering op inbraakvertragende maatregelen.
Let wel op met de belastingvermindering voor energiebesparende maatregelen. Die is namelijk niet te combineren met de belastingvermindering op inbraakvertragende maatregelen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik denk dat de belastingsvermindering voor energiebesparende maatregelen in het algemeen (bv dakisolatie) wel te combineren is met belastingsvermindering op inbraakvertragende maatregelen (nieuwe garagepoort), tenminste als ik sommige artikels via google mag geloven.
Als je daarentegen zou beweren dat voor dezelfde poort - die daarenboven ook geisoleerd is - beide aspekten zouden leiden tot belastingsvermindering, dan kun je wel gelijk hebben.
Of zie ik het verkeerd?
Als je daarentegen zou beweren dat voor dezelfde poort - die daarenboven ook geisoleerd is - beide aspekten zouden leiden tot belastingsvermindering, dan kun je wel gelijk hebben.
Of zie ik het verkeerd?
http://www.asarte.be/modules/news/article.php?storyid=5
"Voor de inbraakbeveiliging komen de uitgaven voor volgende voorzieningen in aanmerking:
de levering en plaatsing van specifiek inbraakwerend glas;
de levering en plaatsing van beveiligingssystemen voor deuren, ramen, luiken, garagepoorten, lichtkoepels, dakvensters, keldergaten en hekken (bv. veiligheidssloten, slotbeveiligingssystemen, grendelbeveiligingssystemen, een kierstandhouder);
de levering en plaatsing van gepantserde deuren;
de levering en installatie van alarmsystemen en de componenten ervan;
de (abonnements)kosten voor aansluiting op een alarmcentrale die erkend is in het kader van de Wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid;
de levering en plaatsing van een camerasysteem uitgerust met een registratiesysteem. "
"Voor de inbraakbeveiliging komen de uitgaven voor volgende voorzieningen in aanmerking:
de levering en plaatsing van specifiek inbraakwerend glas;
de levering en plaatsing van beveiligingssystemen voor deuren, ramen, luiken, garagepoorten, lichtkoepels, dakvensters, keldergaten en hekken (bv. veiligheidssloten, slotbeveiligingssystemen, grendelbeveiligingssystemen, een kierstandhouder);
de levering en plaatsing van gepantserde deuren;
de levering en installatie van alarmsystemen en de componenten ervan;
de (abonnements)kosten voor aansluiting op een alarmcentrale die erkend is in het kader van de Wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid;
de levering en plaatsing van een camerasysteem uitgerust met een registratiesysteem. "
- disterminator
- Hero Member
- Contacteer:
Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt. Ik heb via tax on web geprobeerd om in een simulatie voor beide rubrieken het maximum in te geven en er komt toch geen protest. Maar het lijkt me wel logisch dat je voor eenzelfde investering niet beide aftrekken kan genieten, in dat geval zou je immers bijna al wat je betaald hebt terugkrijgen via de fiscus.rob schreef: Ik denk dat de belastingsvermindering voor energiebesparende maatregelen in het algemeen (bv dakisolatie) wel te combineren is met belastingsvermindering op inbraakvertragende maatregelen (nieuwe garagepoort), tenminste als ik sommige artikels via google mag geloven.
Of zie ik het verkeerd?
Enjoy the party, but dance near the door
Dank je Paul, maar mij is het enkel te doen om het volgende. Mijn garagepoort is 20 jaar oud en aan vervanging toe (kleur, enz), dus wil ze vervangen. Heb dan gezien dat er belastingsvermindering mogelijk is. En ben geinteresseerd of deze belastingsvermindering - die trouwens fel opgetrokken is sinds 2008 - nog geldig blijft in 2010.
Deze premie hoort inderdaad thuis bij de inbraakbeveiliging. Dat is minder mijn zorg, heb thuis niks te stelen (behalve mijn vrouw) en heb een monster van een tervuerense scheper.
Ook heb ik me laten wijsmaken dat niet elke firma die reclame maakt voor die premie, dit inderdaad kan waarmaken. In vele gevallen wordt immers het "noodzakelijke" attest door die firma niet afgeleverd wegens gebrek aan de vereiste technische specificaties. Weet iemand hier meer van?
Deze premie hoort inderdaad thuis bij de inbraakbeveiliging. Dat is minder mijn zorg, heb thuis niks te stelen (behalve mijn vrouw) en heb een monster van een tervuerense scheper.
Ook heb ik me laten wijsmaken dat niet elke firma die reclame maakt voor die premie, dit inderdaad kan waarmaken. In vele gevallen wordt immers het "noodzakelijke" attest door die firma niet afgeleverd wegens gebrek aan de vereiste technische specificaties. Weet iemand hier meer van?
In Budget en Recht van testaankoop is daar juist iets over verschenen
Paul, dank je. Maar ik heb Budget&recht nog niet gekregen. Zal es op de site gaan zien.
Met dat weer zal de papieren versie nog wel wat onderwegen blijven, kon dit moeilijk in bijlage in pdf op spaargids zetten : copyrigt enz.rob schreef: Paul, dank je. Maar ik heb Budget&recht nog niet gekregen. Zal es op de site gaan zien.
Parlementaire vraag nr. 672 van de heer Herman De Croo dd. 14.10.2009
Toekenningsvoorwaarden van de belastingvermindering
Investering in beveiliging
VRAAG
De technische voorwaarden verbonden aan de belastingvermindering voor uitgaven ter beveiliging van een woning tegen inbraak, met toepassing van artikel 145/31 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen (WIB 1992) stellen de sector nog steeds voor praktische vragen. De FOD Financiën publiceerde hieromtrent een toelichting in het Belgisch Staatsblad op 28 juli 2009. Nadien stuurden de ministers van Binnenlandse Zaken en Financiën op 3 september 2009 een brief rond betreffende de veelvuldige vragen over de garagepoorten. De brief verduidelijkt op zijn minst dat - om de belastingvermindering te blijven genieten - bij de facturen dewelke opgesteld werden vóór de publicatie van de toelichting een addendum kan worden toegevoegd die een specifieke en gedetailleerde opsomming geeft van de beveiligingsmaatregelen. 1. Hoewel het schrijven van 3 september 2009 bevestigt dat het volstaat voor werken uitgevoerd voor de publicatiedatum van het bericht van 28 juli 2009 een bijlage aan de factuur uit te schrijven, staat in datzelfde bericht dat dit beperkt is tot het deel "plaatsing van een motor met anti-ophefsysteem". Kan u bevestigen dat ook het deel "plaatsing van specifieke inbraakbeveiligingssystemen" op die wijze geregulariseerd kan worden? 2. Kan voormeld bericht in die zin begrepen worden dat de kostprijs van de motor met een anti-ophefsysteem voor de helft in aanmerking komt voor belastingvermindering, ook al voldoet de poort met motor in zijn geheel niet aan de voorgeschreven inbraakbeveiliging?
ANTWOORD
1. Het bericht inzake de belastingvermindering voor uitgaven ter beveiliging van woningen tegen inbraak dat werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 28 juli 2009 geeft verdere toelichting bij de elementen die als "beveiligingssysteem" kunnen worden aangemerkt inzonderheid wat de garagepoorten betreft. In dat verband wordt verduidelijkt dat de motor van een elektrisch aangedreven garagepoort voor de helft wordt aangemerkt als een beveiligingssysteem en als dusdanig in aanmerking komt voor de belastingvermindering voor uitgaven ter beveiliging van woningen tegen inbraak of brand wanneer die motor althans is uitgerust met een anti-ophefsysteem. Het betreft hier een nieuw standpunt dat met terugwerkende kracht in het voordeel van de belastingplichtige wordt ingenomen. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de belastingplichtigen die dergelijke investeringen hebben verricht tussen 1 januari 2009 en de datum van publicatie van voornoemd bericht de mogelijkheid wordt geboden om zich formeel in orde te stellen teneinde het desbetreffende belastingvoordeel te kunnen verkrijgen. De andere specifieke inbraakbeveiligingssystemen voor deuren, ramen, luiken, garagepoorten, lichtkoepels, dakvensters, keldergaten en hekken zoals veiligheidssloten, slotbeveiligingssystemen, grendelbeveiligingssystemen en kierstandhouders kwamen reeds voor de publicatie van het voornoemde bericht in aanmerking voor de beoogde maatregel zodat er geen enkele reden is om eenzelfde regularisatiemogelijkheid als voor de motor met een anti-ophefsysteem in te stellen. 2. Het feit dat de poort is uitgerust met een elektrische motor met een anti-ophefsysteem maakt dat die poort op zich inbraakbestendiger is dan een poort zonder een dergelijke motor. In een dergelijk geval kan de kostprijs van de betreffende motor inderdaad voor de helft in aanmerking komen voor de beoogde belastingvermindering.
------------------------------------------------
Administratie van de ondernemings- en inkomstenfiscaliteit. - Inkomsten belastingen. - Bericht inzake de belastingvermindering voor uitgaven ter beveiliging van woningen tegen inbraak
Onderhavig bericht behandelt de toepassing van artikel 145 31 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92) en artikel 6315 van het koninklijk besluit tot uitvoering van het WIB 92 (KB/WIB 92) inzake de belastingvermindering voor uitgaven ter beveiliging van woningen tegen inbraak.
Voornoemd artikel 6315, KB/WIB 92 somt de uitgaven op die in aanmerking kunnen komen voor de toepassing van de in dit bericht bedoelde belastingvermindering.
Daartoe behoren inzonderheid de uitgaven betreffende de levering en de plaatsing van inbraakvertragende gevelelementen zoals beveiligingssystemen voor deuren, ramen, luiken, garagepoorten, lichtkoepels, dakvensters, keldergaten en hekken (artikel 6315, eerste lid, a, 2°, KB/WIB 92 en maatregel 1, A, 1°, van de bijlage IIter KB/WIB 92).
Dit bericht strekt ertoe de notie « beveiligingssystemen » toe te lichten met betrekking tot de voornoemde gevelelementen en meer bepaald wat de garagepoorten betreft.
De hierna opgesomde uitgaven kunnen in aanmerking komen voor de toepassing van de in dit bericht bedoelde belastingvermindering :
- de uitgaven betreffende de levering en de plaatsing van specifieke inbraakbeveiligingssystemen zoals veiligheidssloten, slotbeveiligingssystemen, grendelbeveiligingssystemen en kierstandhouders, die oorspronkelijk werden geïnstalleerd of later worden aangebracht op deuren, ramen, luiken, garagepoorten, lichtkoepels, dakvensters, keldergaten en hekken;
- wanneer een elektrisch aangedreven garagepoort is uitgerust met een motor met een anti-ophefsysteem dan wordt die motor voor de helft aangemerkt als een beveiligingssysteem. In een dergelijk geval komt de helft van de uitgave voor de motor bijgevolg in aanmerking voor de hier bedoelde belastingvermindering van 50 %. Concreet betekent dit dat in principe 25 % van de totale waarde van de motor in aanmerking kan worden genomen voor de belastingvermindering.
Zijn dus uitgesloten van de toepassing van deze belastingvermindering, de uitgaven betreffende de levering en de plaatsing van volgende gevelelementen als zodanig :
deuren;
ramen;
luiken;
garagepoorten (althans wat de poort zelf betreft voor de elektrisch aangedreven (sectionale) poorten);
lichtkoepels;
dakvensters;
keldergaten;
hekken.
De uitgaven die in aanmerking kunnen komen voor de toepassing van deze belastingvermindering moeten alleszins afzonderlijk op de factuur worden vermeld wanneer bijvoorbeeld een factuur wordt opgesteld voor de plaatsing van een garagepoort die is voorzien van de hiervoor opgesomde specifieke beveiligingssystemen. Dat impliceert dus ook dat de uitgave voor de levering en plaatsing van de hiervoor bedoelde motor met anti-ophefsysteem afzonderlijk op de factuur moet worden vermeld.
Voormelde bepalingen gelden voor de uitgaven die worden gedaan vanaf 1 januari 2009.
Gelet op het feit dat dit bericht een tolerantie bevat met betrekking tot de hiervoor bedoelde levering en plaatsing van een motor met anti-ophefsysteem volstaat het dat de betrokken geregistreerd aannemer voor de facturen die zijn uitgereikt van 1 januari 2009 tot de dag van de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad en die het voormelde detail niet bevatten, alsnog een bijlage aan de oorspronkelijke factuur opstelt met vermelding van dat detail.
Het spreekt voor zich dat het geheel van de oorspronkelijke factuur en de bijlage moet voldoen aan alle andere formele voorwaarden als bedoeld in artikel 63 17, KB/WIB 92 en maatregel 1, A, van de bijlage IIter, KB/WIB 92.
Toekenningsvoorwaarden van de belastingvermindering
Investering in beveiliging
VRAAG
De technische voorwaarden verbonden aan de belastingvermindering voor uitgaven ter beveiliging van een woning tegen inbraak, met toepassing van artikel 145/31 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen (WIB 1992) stellen de sector nog steeds voor praktische vragen. De FOD Financiën publiceerde hieromtrent een toelichting in het Belgisch Staatsblad op 28 juli 2009. Nadien stuurden de ministers van Binnenlandse Zaken en Financiën op 3 september 2009 een brief rond betreffende de veelvuldige vragen over de garagepoorten. De brief verduidelijkt op zijn minst dat - om de belastingvermindering te blijven genieten - bij de facturen dewelke opgesteld werden vóór de publicatie van de toelichting een addendum kan worden toegevoegd die een specifieke en gedetailleerde opsomming geeft van de beveiligingsmaatregelen. 1. Hoewel het schrijven van 3 september 2009 bevestigt dat het volstaat voor werken uitgevoerd voor de publicatiedatum van het bericht van 28 juli 2009 een bijlage aan de factuur uit te schrijven, staat in datzelfde bericht dat dit beperkt is tot het deel "plaatsing van een motor met anti-ophefsysteem". Kan u bevestigen dat ook het deel "plaatsing van specifieke inbraakbeveiligingssystemen" op die wijze geregulariseerd kan worden? 2. Kan voormeld bericht in die zin begrepen worden dat de kostprijs van de motor met een anti-ophefsysteem voor de helft in aanmerking komt voor belastingvermindering, ook al voldoet de poort met motor in zijn geheel niet aan de voorgeschreven inbraakbeveiliging?
ANTWOORD
1. Het bericht inzake de belastingvermindering voor uitgaven ter beveiliging van woningen tegen inbraak dat werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 28 juli 2009 geeft verdere toelichting bij de elementen die als "beveiligingssysteem" kunnen worden aangemerkt inzonderheid wat de garagepoorten betreft. In dat verband wordt verduidelijkt dat de motor van een elektrisch aangedreven garagepoort voor de helft wordt aangemerkt als een beveiligingssysteem en als dusdanig in aanmerking komt voor de belastingvermindering voor uitgaven ter beveiliging van woningen tegen inbraak of brand wanneer die motor althans is uitgerust met een anti-ophefsysteem. Het betreft hier een nieuw standpunt dat met terugwerkende kracht in het voordeel van de belastingplichtige wordt ingenomen. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de belastingplichtigen die dergelijke investeringen hebben verricht tussen 1 januari 2009 en de datum van publicatie van voornoemd bericht de mogelijkheid wordt geboden om zich formeel in orde te stellen teneinde het desbetreffende belastingvoordeel te kunnen verkrijgen. De andere specifieke inbraakbeveiligingssystemen voor deuren, ramen, luiken, garagepoorten, lichtkoepels, dakvensters, keldergaten en hekken zoals veiligheidssloten, slotbeveiligingssystemen, grendelbeveiligingssystemen en kierstandhouders kwamen reeds voor de publicatie van het voornoemde bericht in aanmerking voor de beoogde maatregel zodat er geen enkele reden is om eenzelfde regularisatiemogelijkheid als voor de motor met een anti-ophefsysteem in te stellen. 2. Het feit dat de poort is uitgerust met een elektrische motor met een anti-ophefsysteem maakt dat die poort op zich inbraakbestendiger is dan een poort zonder een dergelijke motor. In een dergelijk geval kan de kostprijs van de betreffende motor inderdaad voor de helft in aanmerking komen voor de beoogde belastingvermindering.
------------------------------------------------
Administratie van de ondernemings- en inkomstenfiscaliteit. - Inkomsten belastingen. - Bericht inzake de belastingvermindering voor uitgaven ter beveiliging van woningen tegen inbraak
Onderhavig bericht behandelt de toepassing van artikel 145 31 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 (WIB 92) en artikel 6315 van het koninklijk besluit tot uitvoering van het WIB 92 (KB/WIB 92) inzake de belastingvermindering voor uitgaven ter beveiliging van woningen tegen inbraak.
Voornoemd artikel 6315, KB/WIB 92 somt de uitgaven op die in aanmerking kunnen komen voor de toepassing van de in dit bericht bedoelde belastingvermindering.
Daartoe behoren inzonderheid de uitgaven betreffende de levering en de plaatsing van inbraakvertragende gevelelementen zoals beveiligingssystemen voor deuren, ramen, luiken, garagepoorten, lichtkoepels, dakvensters, keldergaten en hekken (artikel 6315, eerste lid, a, 2°, KB/WIB 92 en maatregel 1, A, 1°, van de bijlage IIter KB/WIB 92).
Dit bericht strekt ertoe de notie « beveiligingssystemen » toe te lichten met betrekking tot de voornoemde gevelelementen en meer bepaald wat de garagepoorten betreft.
De hierna opgesomde uitgaven kunnen in aanmerking komen voor de toepassing van de in dit bericht bedoelde belastingvermindering :
- de uitgaven betreffende de levering en de plaatsing van specifieke inbraakbeveiligingssystemen zoals veiligheidssloten, slotbeveiligingssystemen, grendelbeveiligingssystemen en kierstandhouders, die oorspronkelijk werden geïnstalleerd of later worden aangebracht op deuren, ramen, luiken, garagepoorten, lichtkoepels, dakvensters, keldergaten en hekken;
- wanneer een elektrisch aangedreven garagepoort is uitgerust met een motor met een anti-ophefsysteem dan wordt die motor voor de helft aangemerkt als een beveiligingssysteem. In een dergelijk geval komt de helft van de uitgave voor de motor bijgevolg in aanmerking voor de hier bedoelde belastingvermindering van 50 %. Concreet betekent dit dat in principe 25 % van de totale waarde van de motor in aanmerking kan worden genomen voor de belastingvermindering.
Zijn dus uitgesloten van de toepassing van deze belastingvermindering, de uitgaven betreffende de levering en de plaatsing van volgende gevelelementen als zodanig :
deuren;
ramen;
luiken;
garagepoorten (althans wat de poort zelf betreft voor de elektrisch aangedreven (sectionale) poorten);
lichtkoepels;
dakvensters;
keldergaten;
hekken.
De uitgaven die in aanmerking kunnen komen voor de toepassing van deze belastingvermindering moeten alleszins afzonderlijk op de factuur worden vermeld wanneer bijvoorbeeld een factuur wordt opgesteld voor de plaatsing van een garagepoort die is voorzien van de hiervoor opgesomde specifieke beveiligingssystemen. Dat impliceert dus ook dat de uitgave voor de levering en plaatsing van de hiervoor bedoelde motor met anti-ophefsysteem afzonderlijk op de factuur moet worden vermeld.
Voormelde bepalingen gelden voor de uitgaven die worden gedaan vanaf 1 januari 2009.
Gelet op het feit dat dit bericht een tolerantie bevat met betrekking tot de hiervoor bedoelde levering en plaatsing van een motor met anti-ophefsysteem volstaat het dat de betrokken geregistreerd aannemer voor de facturen die zijn uitgereikt van 1 januari 2009 tot de dag van de publicatie van dit bericht in het Belgisch Staatsblad en die het voormelde detail niet bevatten, alsnog een bijlage aan de oorspronkelijke factuur opstelt met vermelding van dat detail.
Het spreekt voor zich dat het geheel van de oorspronkelijke factuur en de bijlage moet voldoen aan alle andere formele voorwaarden als bedoeld in artikel 63 17, KB/WIB 92 en maatregel 1, A, van de bijlage IIter, KB/WIB 92.
Laatst gewijzigd door paul op 23 december 2009, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul,
Dit geeft inderdaad aan dat het niet eenvoudig is van de (volledige)belastingsvermindering te genieten. Mijn installateur (Hormann) heeft me al een paar maanden geleden gezegd dat meerdere firma's, die dergelijke promotie voerden, moeilijkheden ondervonden om deze vermindering te doen aanvaarden.
Dit geeft inderdaad aan dat het niet eenvoudig is van de (volledige)belastingsvermindering te genieten. Mijn installateur (Hormann) heeft me al een paar maanden geleden gezegd dat meerdere firma's, die dergelijke promotie voerden, moeilijkheden ondervonden om deze vermindering te doen aanvaarden.
Deze belastingvermindering bedraagt de helft van de gedane uitgaven doch
de vermindering mag per belastbaar tijdperk niet meer dan 690 EUR euro per
woning bedragen.
Zowel uitgaven voor een bestaande woning als in het kader van
vernieuwbouw of nieuwbouw komen in aanmerking.
Let wel de aftrek is niet beperkt tot de woning die men zelf betrekt.
Volgende uitgaven voor inbraakbeveiliging van privéwoningen komen in
aanmerking voor belastingvermindering :
- de uitgaven voor de levering en plaatsing van de volgende
inbraakvertragende gevelelementen:
o specifiek inbraakwerend glas;
o beveiligingssystemen voor deuren, ramen, luiken,
garagepoorten, lichtkoepels, dakvensters, keldergaten en
hekken zoals veiligheidssloten, slotbeveiligingssystemen,
grendelbeveilingssystemen en kierstandhouders;
De motor (met een anti-ophefsysteem) van een elektrisch
aangedreven garagepoort wordt voor de helft aangemerkt als
een beveiligingssysteem. De uitgave voor zulke een motor komt
dan ook voor 25% in aanmerking voor de belastingvermindering
o gepantserde deuren;
- de uitgaven voor de levering en plaatsing van alarmsystemen en de
componenten ervan (bedoeld in art. 1 §4, Wet 10 april 1990 tot
regeling van de private en bijzondere veiligheid), en betreffende de
kosten die gepaard gaan met het beheer van alarmen door een
vergunde alarmcentrale (Wet 10 april 1990 tot regeling van de
private en bijzondere veiligheid);
- de uitgaven voor de levering en plaatsing van een camerasysteem
dat is uitgerust met een registratiesysteem.
De levering en plaatsing moet gebeuren door een geregistreerd aannemer.
Daarnaast moet een alarmsysteem o.a. geleverd en geplaatst worden door
een erkende beveiligingsonderneming.
Volgende uitgaven voor de beveiliging van privéwoningen tegen brand komen
in aanmerking voor de belastingvermindering (nieuw art. 63/16 KB/WIB 1992):
- de uitgaven voor de levering en plaatsing van waterblussers met
additief van 6 kg of polyvalente poederblussers van 6 kg, conform
de reeks normen NBN EN 3 "Draagbare blustoestellen", met
inbegrip van het blustoestel dat wordt geplaatst voor het
automatisch blussen in verwarmingslokalen op stookolie;
- de uitgaven voor de levering en plaatsing van deuren met een
brandweerstand van "een half uur", geplaatst:
o tussen de garage en de woning;
o aan de binnenkant van de keuken;
o tussen het slaap en woongedeelte van de woning;
o aan de binnenkant van het verwarmingslokaal.
De levering en plaatsing moet ook hier gebeuren door een geregistreerd
aannemer.
De geregistreerd aannemer of erkende onderneming die de leveringen doet
en de werken uitvoert, moet de conformiteit van de werken garanderen op
basis van de elementen die voorkomen in de nieuwe bijlage IIter van het
KB/WIB1992.
de vermindering mag per belastbaar tijdperk niet meer dan 690 EUR euro per
woning bedragen.
Zowel uitgaven voor een bestaande woning als in het kader van
vernieuwbouw of nieuwbouw komen in aanmerking.
Let wel de aftrek is niet beperkt tot de woning die men zelf betrekt.
Volgende uitgaven voor inbraakbeveiliging van privéwoningen komen in
aanmerking voor belastingvermindering :
- de uitgaven voor de levering en plaatsing van de volgende
inbraakvertragende gevelelementen:
o specifiek inbraakwerend glas;
o beveiligingssystemen voor deuren, ramen, luiken,
garagepoorten, lichtkoepels, dakvensters, keldergaten en
hekken zoals veiligheidssloten, slotbeveiligingssystemen,
grendelbeveilingssystemen en kierstandhouders;
De motor (met een anti-ophefsysteem) van een elektrisch
aangedreven garagepoort wordt voor de helft aangemerkt als
een beveiligingssysteem. De uitgave voor zulke een motor komt
dan ook voor 25% in aanmerking voor de belastingvermindering
o gepantserde deuren;
- de uitgaven voor de levering en plaatsing van alarmsystemen en de
componenten ervan (bedoeld in art. 1 §4, Wet 10 april 1990 tot
regeling van de private en bijzondere veiligheid), en betreffende de
kosten die gepaard gaan met het beheer van alarmen door een
vergunde alarmcentrale (Wet 10 april 1990 tot regeling van de
private en bijzondere veiligheid);
- de uitgaven voor de levering en plaatsing van een camerasysteem
dat is uitgerust met een registratiesysteem.
De levering en plaatsing moet gebeuren door een geregistreerd aannemer.
Daarnaast moet een alarmsysteem o.a. geleverd en geplaatst worden door
een erkende beveiligingsonderneming.
Volgende uitgaven voor de beveiliging van privéwoningen tegen brand komen
in aanmerking voor de belastingvermindering (nieuw art. 63/16 KB/WIB 1992):
- de uitgaven voor de levering en plaatsing van waterblussers met
additief van 6 kg of polyvalente poederblussers van 6 kg, conform
de reeks normen NBN EN 3 "Draagbare blustoestellen", met
inbegrip van het blustoestel dat wordt geplaatst voor het
automatisch blussen in verwarmingslokalen op stookolie;
- de uitgaven voor de levering en plaatsing van deuren met een
brandweerstand van "een half uur", geplaatst:
o tussen de garage en de woning;
o aan de binnenkant van de keuken;
o tussen het slaap en woongedeelte van de woning;
o aan de binnenkant van het verwarmingslokaal.
De levering en plaatsing moet ook hier gebeuren door een geregistreerd
aannemer.
De geregistreerd aannemer of erkende onderneming die de leveringen doet
en de werken uitvoert, moet de conformiteit van de werken garanderen op
basis van de elementen die voorkomen in de nieuwe bijlage IIter van het
KB/WIB1992.